کد خبر 677253
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹

در حالی شرکت پژو فرانسه از رکوردشکنی این شرکت در فروش محصولاتش پس از توافق هسته ای با ایران خبر داده که سهم ایران از این رکوردشکنی محل سوال است.

به گزارش مشرق، با توافق هسته‌ای دور جدید همکاری فرانسوی‌ها با خودروسازان ایرانی شروع شد و آنها برای جبران بدقولی‌های گذشته و کسب سهم زیادی از بازار بکر ایران قول‌های تازه ای در قراردادهای جدید خود با خودروسازان ایرانی داده اند. این بار فرانسوی‌ها قول دادند، برای از دست ندادن بازار ایران فاز جدید همکاری خود را با سرمایه گذاری و تولید مشترک آغاز کنند تا از این طریق از رقبای خود پیشی گرفته و با تصاحب بازار ایران بخشی از مشکلات خود را برطرف کنند.

 در حال حاضر بیش از 11 ماه از امضاء قرارداد جدید خودروسازان با شرکای فرانسوی می‌گذرد اما گویا این بار هم همانند قراردادهای گذشته برنده اصلی فرانسوی ها هستند. چراکه با وجود توافقات انجام شده هنوز روند داخلی سازی تولید محصولات مشترک با مشکلات زیای همراه است.

کندی همکاری پژو در قرارداد جدید در حالی است که بنا به اعلام رئیس جمهور و مسئولان وزارت صنعت خط تولید 2008 اسفند ماه امسال آغاز خواهد شد. اما هنوز قطعه ساز داخلی در کش و قوس دریافت تأییدیه از سوی شرکت پژو برای تولید قطعات محصولات مشترک است. در کنار این موضوعات پژو در تعاملات خود با قطعه سازان داخلی همچنان تمایلی به تولید مشترک قطعات "های تک" و استراتژیک ندارد که این امر خود این نگرانی را به وجود می‌آورد که آنها همچنان روال گذشته رو طی کرده و خواستار وابستگی تولید محصولات مشترک به زنجیره تأمین قطعات خود باشند.

در طرف دیگر خودروساز فرانسوی با تعلل در اجرای تعهدات خود در قراردادهای جدید سعی در فروش محصولات در بازار ایران را دارد. گواه این مطلب اظهارات اخیر گروه خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه است که اعلام کرده افزایش فروش خودروهای برند پژو در ایران و ادامه ترمیم بازار خودروی اروپا موجب شد تا این شرکت بهترین عملکرد سالانه خود از سال 2010 تاکنون را به ثبت و مرز فروش 3 میلیون دستگاه خودرو عبور کند.

براساس بیانیه جدید این شرکت حجم فروش جهانی خودروهای پژو سیتروئن نسبت به 2.972 میلیون دستگاه در سال 2015، افزایش یافته و به 3.146 میلیون دستگاه رسیده است. همچنین میزان فروش خودروهای پژو سیتروئن در اروپا 3.56 درصد و در خاورمیانه و شمال آفریقا 112.8 درصد رشد داشته که ناشی از لغو تحریم های ایران و افزایش فروش در این کشور بوده است.

آمار رشد فروش این شرکت در بازار ایران نشان می دهد برنده اصلی شراکت جدید خودروسازان با شریک بدقول فرانسوی، پژو است و آنها همچنان اولویت خود را فروش محصولات در بازار ایران می دانند تا از این طریق ضررهای گذشته خود را جبران کنند.