وی با بیان اینکه این امر برای دولت مهم بود که بداند توان خود را در کجا و در کدام قسمت آلایندهها به کار بگیرد، افزود: در تهران بیشترین آلودگی از آلایندههای متحرک بود اما در شهری مثل اراک این آلایندههای ثابت بودند که نقش مهمی در آلودگی هوا داشتند. بر همین اساس در کلانشهر تهران حمل و نقل عمومی و اتوبوسرانی مورد توجه قرار گرفت و با کمک سازمان مدیریت و برنامهریزی طرحهای پیشنهادی شهرداری و وزارت صنعت در فاز اجرایی قرار گرفت.
معاون اجرایی رئیس جمهور اضافه کرد: به عنوان نمونه برای متروها افزایش قطارها به تصویب رسید و قرار شد از طریق فاینانس منابع آن تامین شود و چهارصد واگن جدید به متروی تهران اضافه شود. 25 هزار میلیارد ریال نیز اعتبار برای تامین خودروهای سنگین تخصیص داده شد و قرار شد با کمک خودروسازها مردم نرخ کمتری برای این تسهیلات پرداخت کنند.
شریعتمداری تصریح کرد: مطابق این طرح 140 هزار دستگاه خودروی فرسوده، 17 هزار دستگاه اتوبوس دیزلی، 65 هزار کامیون بالای 10 تن با سن 35 سال با خودروهای جدید و در مورد اتوبوسها با پایه گازسوز تعویض خواهد شد. همچنین برای اسقاط هزار و صد دستگاه مینیبوس و 20 هزار دستگاه اتوبوس مصوباتی ارائه شده است.