به گزارش مشرق به نقل از فارس، ستار هدایتخواه نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی در جلسه هفتگی انصار حزبالله در خصوص پیشینه فتنه فرهنگی اظهار داشت: از لحاظ تاریخی موضوع فتنه فرهنگی پیشینهایی به درازای تاریخ دارد، مساله فتنه فرهنگی و یا تلاش و برنامهریزی برای انحراف آدمی شروع شد و تا امروز و روزی که بشر روی این کره خاکی زندگی میکند، این فتنهگری ادامه دارد.
وی همچنین در خصوص ماهیت فتنه فرهنگی گفت: شیطان و ایادی او یعنی طاغوتها و قدرتهای شیطانی تلاش کردهاند که سیطره خودشان را به سرعت گسترش دهند. در نقطه مقابل تلاش ابنیای الهی این بوده است که ولایت الهی یعنی زندگی بشر با ساز و کارهای الهی را گسترش دهند و به تعبیری دیگر ماهیت رویارویی که طول تاریخ تحت عنوان حق و باطل وجود داشته، ماهیت ولایتپذیری و ماهیت ولایتگریزی با ولایتستیزی بوده و همین ملاک حق و باطل بودن در طول تاریخ بوده است.
عضو کمیسیون فرهنگی افزود: در یک بررسی مختصر از صدر اسلام تا اکنون میبینیم که بعد از رحلت پیامبر این رویارویی و صفآرایی میان کسانی بوده است که هم نماز میخواندند و روزه میگرفتند و خمس و زکات میدادند و به حج میرفتند. ملاک در این جا ولایتپذیری و ولایتگریزی است.
هدایتخواه با بیان اینکه بعثت انبیاء الهی جهت تحقق ولایت الهی است، ادامه داد: خداوند پیامبران الهی را مگر برای تحقق ولایت الهی مبعوث نکردف یعنی سرپرستی و اداره زندگی بشر در ابعاد فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، حقوقی، علمی و آموزشی با ساز و کارهای الهی، تحقق ولایتالهی است.
وی توضیح داد: آیات قرآن در این زمینه هم مردم را به دو گروه تقسیم میکند و میفرماید مردم دو دسته بیشتر نیستند؛ عدهای که تن به ولایت الهی دادهاند و دوم آنهایی که کفر ورزیدند و تن به ولایت الهی ندادهاند، حتماً تن به ولایت طاغوت دادهاند و چون دیگر راه سومی وجود ندارد، یا ولایت الله است و اولیاء الهی یا ولایت طاغوت است و راه بینابین وجود نخواهد داشت و به تبع آن گروه سومی هم نداریم و همیشه تاریخ اینگونه بوده است که این دو گروه در مقابل یکدیگر صفارایی کردهاند و کسی هم نمیتواند ادعا کند که من تحت ولایت کسی یا چیزی نیستم.
نماینده مردم کهکیلویه و بویر احمد در مجلس گفت: از طرفی اگر دقت کنیم ماهیت رویارویی این دو گروه فرهنگی بوده است، اگرچه ممکن است گاهی رنگ سیاسی و یا نظایم نیز به خود گرفته باشد، اما بطن و متن اصلیشان همیشه موضوع بوده است و یک عده تلاش میکردند که انسانها را از ولایت طاغوت خارج و تحت ولایت الله ببرند و در نقطه مقابل کسانی تلاش میکردند انسانها را تحت ولایت طاغوت ببرند.
هدایتخواه با یادآوری اینکه انقلاب اسلامی تداوم نهضت انبیاء الهی است، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ماهیت و جوهرهاش فرهنگی است، یعنی به دنبال تحقق ولایت الهی بوده است. هنر اصلی حضرت امام(ره) این بود که دوباره جوهر و حقیقت دین و روح توحید را که ولایت بود، زنده کرد. چون براساس نگاه درست، دینی که خداوند برای هدایت و رشد و تعالی بشر نازل کرده است، گوهری به نام ولایت دارد که بدون آن دین ارزشی ندارد.
وی اضافه کرد: در انقلاب اسلامی بعد از قرنها که روح دین و گوهر اصلی دین از دین جدا شده بود و دین بیولایت در دست قدرتهای طاغوتی، دست به دست میگشت، توسط حضرت امام ولایت دوباره به عنوان روح و متن و بطن دین بازگشت و مطرح شد.
عضو کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: همه دشمنی که استکبار با ما داشته و دارد بر سر این مساله بوده است و مساله روی نام جمهوری اسلامی نبوده و نیست چراکه پاکستان هم جمهوری اسلامی دارد، همینطور در عربستان سعودی حکومت اسلامی است و ظواهر دینداری رعایت میشود اما اینکه چرا طاغوت و استکبار با اینها کاری ندراد، بحث ولایت است چراکه چنین چیزی در این کشورها وجود ندارد. در مورد جمهوری اسلامی ایران هم دشمنان بارها اعلام کردهاند که اگر اصل ولایت فقیه برداشته شود ما با ایران هم مشکلی نخواهیم داشت.
هدایتخواه با تاکید بر اینکه ولایتستیزی منشاء توطئههای علیه انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: در همان روزها و ماههای اول که به دنبال تدوین قانون اساسی کشورمان بودهاند، جریان لیبرالی وابسته به آمریکا تمام تلاشش بر این بود که اصل ولایت فقیه در قانون اساسی گنجانده نشود، با کمی مطالعه در تاریخ انقلاب اسلایم به خوبی میتوان دریافت که تلاش لیبرالها، از جمله نهضت آزادی که سر سپرده آمریکا بودند، این بود که مساله ولایت فقیه مطرح نشود.
وی افزود: بعد از آن هم جریانها و گروههای دیگری مثل منافقین و گروههایی از این دست که در مقابل انقلاب ایستادند، نقطه اصلی مورد توجه ایشان مساله ولایت بوده است.
عضو کمیسیون فرهنگی افزود: وقتی هم که دوم خرداد جریان اصلاحت سرکار میآید، یکی از محورهای اصلی این جریان و تئوریپردازان آن مساله ولایت فقیه است آنچه تحت عنوان تهاجم یا شبیخون فرهنگی یا ناتوی فرهنگی که هر کدام اشاره به یک بعدی از این فتنه دارد، توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است، وقتی که روح اصلی همه آنها را بررسی کنید، به مساله ولایتگریزی و ولایتستیزی برمیگردد.
هدایتخواه یکی از لایههای مهم تهاجم و فتنه فرهنگی را، وجه اخلاقی یعنی بیحجابی، بیبند و باریها و ترویج روابط نامشروع و اعتیاد به مواد مخدر و سیدیهای مبتذل و شبکههای ماهوارهایی دانست و گفت: صاحبنظران منحرف غربی هم معتقدند که اگر قرار است جمهوری اسلامی را چیزی ساقط کند، همین بمب فساد اخلاقی است و نه بمبهای شیمیایی و میکروبی و اتمی. چون ماهیت جمهوری اسلامی و آن قائمه جمهوری اسلامی، ولایت است. اگر انسانها تحت تاثیر هوا و هوس و فساد و بیبند و باری اخلاقی ولایت را نپذیرند، مورد تهاجم فرهنگی و فتنه قرار خواهند گرفت.
وی همچنین با اشاره به ابعاد نظری فتنه فرهنگی ادامه داد: لایه دوم بعد نظری تهاجم فرهنگی است؛ یعنی ترویج اندیشههای الحادی و طاغوتی تحت عنوان مکاتب دست ساخته بشر از قبیل اومانیسم، لیبرالیسم، پلورالیسم، فمنیسم و امثالهم که در دوران دوم خرداد و قبل از آن بازار اینگونه آرا و اندیشهها بسیار گرم بود.
این نماینده مجلس افزود: به دلیل اینکه وقتی از لحاظ فکری انسانها اندیشههای طاغوتی را پذیرفتند، حتماً در بعد فکری تحت ولایت طاغوت هستند و انحراف فکری زمینهساز انحراف اخلاقی و اجرایی و عملیات هم خواهد بود. به همین جهت آن بعد از تهاجم فرهنگی که بیشتر فلسفی و نظری است، در تقابل با اندیشه توحیدی و الهی بوده است. یعنی محتوا و متن اصلی اینها که اومانیسم و لیبرالیسم بود، نفی ولایت الهی است. ما در ولایت الهی، قائل به روبوبیت خداوند هستیم و اساساً ولایت را جلوه ربوبیت میدانیم. اینکه خداوند رب یگانه انسان و جهان است و فقط باید به ربوبیت و به تدبیر و اراده او تن داد، روح اصلی ولایت است.
هدایتخواه لایه سوم تهاجم فرهنگی را لایه پنهان تهاجم فرهنگی خواند و گفت: لایه سوم تهاجم فرهنگی هنوز برای خیلیها مغفول مانده است. وقتی ما میخواهیم کشور اسلامی تاسیس کنیم و یک جامعه را به سمت حاکمیت اسلام ببریم، باید ساز و کارهای اداری آن کشور برخاسته از متن اسلام باشد که اگر چنین نباشد، هرچند هم ما شعار اسلامی دهیم، به سمت اهداف اسلامی نخواهیم رفت.
وی توضیح داد: اگر در یک کشوری مدل اقتصادی آن کشور یک مدل طاغوتی باشد و حرامخواری، رباخواری، تجملگرایی، اسراف، تبذیر وجود داشته باشد، دیگر این سیستم اقتصادی نمیتواند جامعه را به سمت ولایت الهی سوق دهد.
عضو کمیسیون فرهنگی اظهارداشت: مگر در صفآرایی میان حق و باطل و ولایتپذیران و ولایتگریزان یکی از گزینهها حرامخواری نبوده است. مگر در روز عاشورا که امام حسین(ع) به او فرموده باشد برای اینکه شکمهای اینها از حرام پر شده است؛ حالا اگر در جامعه سیستم اقتصادی آن حرامخواری را ترویج و شکم مردم را از حرام پر کند، این مردم میتوانند ولایت الهی را بپذیرند؟ اگر در سیستم اقتصادی مردم به سمت تجملگرایی سوق یابند، این مردم میتوانند روحیه ایثارگری و زهد را که یکی از راههای اصلی مقابله با طاغوت و زمینههای اصلی ولایتپذیری استریال در جامعه عینیت ببخشد؟
هدایتخواه ادامه داد: در عرصه فرهنگی اگر ساز و کارها الهی نباشد و انسانها را به سمت عبودیت و بندگی خدا نکشاند و ذکرآفرین نباشد و فطرت انسانها را بیدار نکند، بلکه آثار و تولیدات فرهنگی به گونهای باشد که مدام غرایز حیوانی و نفسانی انسانها را تحریک کند، در چنین جامعهای آیا میتوان انتظار داشت که ولایت الهی به معنای حقیقی آن تحقق پیدا کند؟
وی متذکر شد: مقام معظم رهبری درباره این موضوع در قالبهای مختلف هشدار دادهاند و تعیین تکلیف کردهاند. وقتی ایشان نهضت نرمافزاری را مطرح میکنند، بعضی دچار سوءفهم میشوند. ماهیت نهضت نرمافزاری این است که نرمافزارهای اداره جامعه ما در عرصه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی و آموزشی باید توسط خود و متناسب با اهداف و ارزشها و آرمانهای خودمان طراحی شوند.
این نماینده مجلس همچنین با بیان اینکه پیوست فرهنگی مساله مغفول مانده در سیاستهای اصل 44 است، گفت: مساله پیوست فرهنگی که مقام معظم رهبری در سیاستهای اصل 44 مطرح کردند، این بود که وقتی یک پروژه صنعتی یا اقتصادی را طراحی میکنیم، باید پیوست فرهنگی داشته باشد یعنی ببینیم آثار و تبعات فرهنگی این پروژه چیست؟ آیا آثار و تبعات آن منجر به حاکمیت ارزشهای دینی و الهی میشود، یعنی ولایت الهی را تسهیل میکنند یا منجر به حاکمیت ارزشهای طاغوتی میشود. این مسالهای است که مغفول مانده است و تنها کسی که در انتخابات سال 84 بحث دولت اسلامی را مطرح کرد، آقای احمدینژاد بود که در دوره اول ریاست جمهوری ایشان به این مساله اهتمام ورزیده شد و گامهایی برداشتند ولی در دولت دهم به خاطر حواشی داخلی و بیرونی که ایجاد شد، متاسفانه مورد غفلت قرار گرفت.
هدایتخواه ادامه داد: با وجود اینکه در قانون برنامه ما پیوست فرهنگی آوردهایم، هنوز که هنوز است با اینکه 7 ماه از سال میگذرد، هیچ طرحی را ندیدهایم که پیوست فرهنگی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: سیستم اقتصادیای که متناسب با ارزشها و معیارهای اسلامی طراحی نشده باشد، فساد تولید میکند و این فساد نخواهد گذاشت جامعه به سمت اهداف الهی حرکت کند. ما اگر توانستیم در این 32 سال حرکتهای بزرگ و عظیمی را به سمت تحقق اهداف الهی شکل داده و گامهای بلندی را برداریم، به خاطر قوت یک عرصه از عرصههای مهم زندگیمان بود که دهر تحت ولایت رفت آن همدر عرصه سیاسی و اصل ولایت فقیه است.
عضو کمیسیون فرهنگی گفت: با توجه به تحولاتی که امروز در دنیا و منطقه رخ میدهد که نشات گرفته از انقلاب اسلامی است، نیاز به مدلها و الگوهایی برای اداره جوامع وجود دارد، البته تمام تلاشهای طاغوت این بود که تمام مدلهای خودش را بر ما تحمیل کند و نگذارد مدلها و الگوهای ما به نتیجه برسد و به تعبیری نظام اسلامی را در عرصه اداره جامعه ناکارآمد نشان دهد ولی علیرغم همه اینها، با تدبیر ولایت ما در عرصههای مختلف کارآمدی از خود نشان دادیم و امروز که این حرکتها با الگوگیری از انقلاب اسلامی شکل میگیرد، نیاز به الگوپردازی برای ارائه به کشورهایی دنیا احساس میشود.
هدایتخواه در خاتمه افزود: انجام این کارها صرفا با ساز و کار دولتی هم امکانپذیر نیست و حرکتی خودجوش بسیجی را طلب میکند. باید با روحیه بسیجی کسانی در این زمینه تفکر کرده و مدلهای اداره جامعه را در عرصههای اقتصادی، علمی و آموزشی طراحی کنند و در اختیار مسئولان قرار دهند چراکه ما با ساز و کارهای غربی و طاغوتی نمیتوانیم با فرهنگ منحط غربی مبارزه کنیم.