کد خبر 74700
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۹

دانشمندان نوعی ترمز برای خودروها ساخته اند که با واکنش مغز راننده فعال می شود.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، سالانه صدها هزار نفر در سراسر دنیا جانشان را بر اثر سوانح رانندگی از دست می دهند اما پیشرفت فناوری توانسته است از وقوع بسیاری از این حوادث جلوگیری کند.

اکنون محققان آلمانی، دستگاهی ساخته اند که حتی پیش از ترمز گرفتن راننده، ذهن او را خوانده و برای متوقف کردن خودرو اقدام می کند.

این یک بازی رایانه ای نیست بلکه یک رانندگی واقعی در موسسه فناوری آلمان است. دانشمندان یک کلاه متشکل از الکترود را روی سر داوطلب قرار داده اند. این کلاه از الکتروانسفالوگرافی برای اندازه گیری پیام های عصبی مغز بهره می گیرد.

محققان توانسته اند آن دسته از پیام های عصبی را که مغز راننده به هنگام نیاز به ترمز شدید ایجاد می کند، شناسایی کنند. اکنون دانشمندان با بررسی این پیام ها می توانند حتی پیش از قرار گرفتن پای راننده روی پدال ترمز به تصمیم او برای ترمز گرفتن پی ببرند.

«استفان هاف» محقق آلمانی می گوید: ما دریافته ایم که امواج مغزی سیگنال های مشخصی دارند که می توان آنها را پیش از ترمز گرفتن راننده تشخیص داد. مغز به طور متوسط حدود سیزده صدم ثانیه قبل از واکنش پای راننده نیاز به ترمز گرفتن را تشخیص می دهد بنابراین زمانی که خودرو با سرعت 100 کیلومتر در ساعت در حال حرکت است، استفاده از این روش می تواند خط ترمز را سه متر و 60 سانتی متر کاهش دهد. این مسافت، جان بسیاری از افراد را نجات می دهد.
 
در رانندگی آزمایشی در موسسه فناوری آلمان از داوطلبان خواسته شد تا با خودروی مقابل روی صفحه نمایش 20 متر فاصله بگیرند. دستگاه ها نیز به گونه ای بود که سیگنال های مغزی برای 18 داوطلب پیش از آنکه آنها ترمز بگیرند، اندازه گیری می شد.

دکتر «بنجامین بلانکرتز» یکی دیگر از محققان این موسسه گفت: طبق پیش بینی ها انتظار داشتم که پیام های مغزی را فقط در برخی داوطلبان مشاهده کنم اما اینکه سیگنال ها در همه داوطلبان تا این حد شدید بوده، مرا را شگفت زده کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در این آزمایش همچنین عضله های پای داوطلبان نیز بررسی شد تا محققان دریابند که پای راننده دقیقا چه زمانی برای ترمز گرفتن اقدام می کند.

نصب کلاه ایمنی برای اندازه گیری امواج مغزی راننده ها هم اکنون 45 دقیقه طول می کشد. هر یک از 64 الکترود نیز باید با استفاده از ژل خاصی به سر متصل شوند بنابراین برای تولید صنعتی این فناوری باید ابتدا تغییراتی در آن حاصل شود البته مشکل دیگر این دستگاه آن است که گاهی مغز پیام های لازم برای ترمز گرفتن را تولید می کند اما با تغییر شرایط، دیگر ضرورتی برای ترمز گرفتن شدید نیست.

محققان امیدوارند بتوانند از این فناوری به صورت ترکیبی با سامانه های رادار که قادر به تشخیص موانع روی جاده هستند، بهره بگیرند.