کد خبر 7839
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۸۹ - ۲۲:۰۹

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين‌که « بدون درگير کردن نخبگان کشور در توسعه، فقر و عقب‌ماندگي را نمي‌توانيم کنار بزنيم» گفت: مشارکت نخبگان و دولت و مجلس بايد دو طرفه باشد.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، محسن رضايي در نشستي با عنوان « دفاع مقدس و رسالت دانشجوي مسلمان» ـ که از سوي کانون انديشه دانشجوي مسلمان دانشگاه اميرکبير برگزار شد ـ ضمن اين‌که دانشجويان را نمايندگان واقعي ملت ايران خواند، با تبريک هفته دفاع مقدس حادثه جنگ را حادثه‌اي بسيار مهم قلمداد و اظهار کرد: اين حادثه کمتر از خود انقلاب نيست.


انسان‌هاي شايسته در فضاي بسته، خود را نشان مي‌دهند

وي به بيان علل آماده بودن شرايط در کشورمان براي تجاوز عراق به خاک ميهن‌مان پرداخت و خاطرنشان کرد: در روزهاي اول جنگ بسيار ناموفق بوديم و در اين سال هرچه ايران حمله مي‌کرد با عدم موفقيت رو‌به‌رو مي‌شد، حال آقاياني که يک زماني در ايران مسووليت داشتند با مصاحبه با رسانه‌هاي خارجي مانورهايي مي‌دهند، ولي در زماني که مديريت دست اين افراد بود، هر حمله‌اي که به ما مي‌شد با عدم موفقيت روبه‌رو بوديم و اين افراد حتي نتوانستند يک تپه را آزاد کنند.

وي خاطرنشان کرد: بعد از به وجود آمدن تحولات در جبهه‌هاي جنگ و وقتي جنگ را افراد گمنامي به دست مي‌گيرند که اولا در نظامي‌گري سابقه‌اي نداشتند و ثانيا جزء چهره‌هاي برجسته سياسي و نظامي کشور نبودند، اوضاع تغيير کرد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين‌که « بخشي از اين افراد گمنام دانشجويان بودند» اظهار کرد: وقتي که اين دانشجويان به صحنه آمدند و زماني که به نيروهاي جوان ايراني ميدان دادند و به او اعتماد کردند و از اين‌که او اشتباه نکند، نترسيدند شرايط تغيير کرد؛ البته اين موضوع از سر ناچاري بود؛ چراکه وقتي وضع‌مان خوب نباشد و فضا بسته باشد انسان‌هاي شايسته فرصت پيدا مي‌کنند که خود را نشان دهند. در سال اول جنگ هيچ فرصتي براي ظهور باکري‌ها، همت‌ها و متوسليان‌ها پيدا نشد و از ابتداي سال دوم جنگ در جبهه‌هاي جنگ ايران و عراق تحولي شکل گرفت.


جزء آخرين دانشجويان انقلاب بودم که از سپاه بيرون آمدم

وي در ادامه با اشاره به انجام عمليات‌هايي چون شکست حصر آبادان، طريق‌القدس، فتح‌المبين و بيت‌المقدس اظهار کرد: وقتي که ما با پيروزي‌هاي متعدد مواجه شديم، دنيا مجبور مي‌شود که اولين قطعنامه را به نام قطعنامه 598 براي ما صادر کند. اکثريت بندهاي اين قطعنامه در اوج پيروزي‌هاي ايران نوشته شده است. هر چند برخي از اين بندها دوپهلو بود و مسوولان ايران در يک سال آخر جنگ تلاش مي‌کردند جاي بعضي از اين بندها را با هم عوض کنند.

وي افزود: البته پذيرش قطعنامه از سوي ما مشروط بود؛ ما مي‌گفتيم که بايد بيانيه دبيرکل سازمان ملل نيز در اين راستا صادر شود و مساله آزادي اسرا قبل از آتش‌بس صورت بگيرد. به هر ترتيب ايران قطعنامه را رد نمي‌کرد ولي پذيرش خود را نيز اعلام نکرد. در ادامه وقتي قرار شد بيانيه‌ دبيرکل سازمان ملل صادر شود و ما قطعنامه را قبول کرديم، عراق به خاک ما پيشروي کرد.

رضايي گفت: به کساني که مي‌گويند جام زهر و معتقدند که طرفدار ولي فقيه هستند، بايد گفت آن موقع مقام معظم رهبري به جبهه آمده بودند و ايشان در جبهه تحول بزرگي را ايجاد کردند. ما به ايشان پيشنهاد کرديم که از مرز عبور کنيم؛ اما ايشان گفتند که بايد با امام مشورت کنند. حاج احمدآقا به ايشان پيام دادند که امام اين موضوع را نمي‌پذيرند و مقام معظم رهبري نظر امام را به ما منتقل کردند.

وي تاکيد کرد: دشمنان مي‌خواستند يک بار ديگر ملت ايران را به زانو دربياورند ولي ما با سربلندي از چنين حادثه بزرگي بيرون آمديم. برخي نيز بعد از جنگ به سراغ کارهاي خود رفتند و برخي مثل ما مانديم؛ چراکه هنوز حوادثي در کشور وجود داشت، ولي وقتي که شرايط مساعد شد، من طي درخواستي از مقام معظم رهبري خواستم که بيرون بيايم و در واقع من جزء آخرين دانشجويان انقلاب بودم که از سپاه بيرون آمدم.


مي‌توانيم از راه ديپلماسي تحريم‌ها را خنثي کنيم

وي خاطرنشان کرد: دانشجويان زماني اين استعداد را داشتند که لباس دانشجويي را به خاطر ضرورت ملي در بياورند و لباس بسيجي به تن کرده و از کشورمان دفاع کنند و مي‌توان گفت اگر دانشجويان نبودند و به ملت ايران کمک نمي‌کردند مطمئنا ما نمي‌توانستيم اين حادثه بزرگ را با پيروزي سپري کنيم.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با مورد توجه قرار دادن نقش دانشجويان در 15 خرداد، ملي شدن صنعت نفت و 16 آذر اظهارکرد: از زماني که نهاد دانشگاه در جامعه ايراني شکل گرفت، اين نهاد همواره رسالتي انقلابي داشته و در اين راستا به دفاع از ملت خود برخاسته است.

وي در ادامه با تاکيد بر اين‌که « امروز که در دوران توسعه کشور قرار داريم،‌ بدون درگير کردن نخبگان نمي‌توانيم فقر و عقب‌ماندگي را کنار بزنيم» خاطرنشان کرد: از طرفي نخبگان بايد به دولت و مجلس کمک کنند و از طرفي ديگر دولت و مجلس هم بايد کمک کننده نخبگان باشند تا بين سياست و نخبگان شکافي شکل نگيرد.

وي با بيان اين‌که « ما مي‌توانيم از راه ديپلماسي تحريم‌ها را خنثي کنيم» گفت: دنيا به ايران نيازمند است و ما مي‌توانيم نقش‌هاي بزرگي در صحنه بين‌الملل ايفا کنيم. از سوي ديگر ارتباط با جهان اسلام، سوريه و لبنان و نهضت‌هاي آزادي‌بخش، همچنين ارتباط با ملت خودمان از ديگر ابزارهايي است که مي‌توانيم در اين مسير به کار گيريم. همچنين ما مي‌توانيم تحريم‌ها را از طريق ديپلماسي و يا حتي مذاکره خنثي کنيم.


نيازمند انقلابي بزرگتر از انقلاب اسلامي و جنگ هستيم

رضايي با تاکيد بر اين‌که « ما در حال حاضر نيازمند انقلابي بزرگتر از انقلاب اسلامي و جنگ هستيم» اظهار کرد: من اين حرف را مي‌زنم حال هر حکمي عليه من مي‌خواهند صادر کنند. مطمئن باشيد با شناختي که من از جوان‌هاي ايران در جنگ دارم اگر امکانات لازم به جوان‌هاي ما داده شود، جوانان ما مي‌توانند در مدتي کوتاه علم، دانش، اقتصاد و کشاورزي ايران را ارتقاء دهند.

وي نقش دانشگاه‌ها را در جهاد علمي حائز اهميت دانست و گفت: هم‌اکنون بين دانشگاه و صنعت ما شکاف وجود دارد؛ چراکه از مهارت، کارآفريني و دانشي که در دانشگاه‌هاي ما ذخيره شده است استفاده نمي‌شود؛ بنابراين بين دانشگاه و صنعت بايد پلي زده شود تا از اين طريق بسياري از مشکلات همچون فقر، گراني و بيکاري رفع شود.


چرا عده‌اي مي‌خواهند امام را تضعيف کنند؟

دانشجويي پرسيد: شما مي‌گوييد ما در اواخر جنگ مشکلي نداشتيم، ولي کساني چون آقاي شمخاني مي‌گويند که ما اواخر جنگ حتي يک گلوله هم نداشتيم.

رضايي پاسخ داد: ما مشکل داشتيم ولي پيروز شديم. در تيرماه که قطعنامه را پذيرفتيم ـ و اين خود حادثه تلخي بود ـ وضعيت ما خوب نبود، اما بعد از تيرماه که امام فرمودند جام زهر را نوشيدم تحول بزرگي صورت گرفت.

دانشجوي ديگري پرسيد: امام که پيشروي در خاک عراق را تائيد نکردند، چطور بود که در بحث پذيرش قطعنامه از تعبير جام زهر استفاده کردند؟

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ با بيان اين‌که « وقتي آيات الهي ناسخ و منسوخ دارد، شما مي‌خواهيد رهبران الهي ناسخ و منسوخ نداشته باشند» اظهار کرد: امام در تيرماه و در بدترين شرايط قطعنامه را پذيرفتند. قطعنامه در زمان پيروزي‌ها صادر شد؛ اما ما در زمان شکست‌ها مي‌خواستيم آن را بپذيريم. حدود دو ماه بعد از مساله جام زهر، امام فرمودند که حتي يک لحظه نادم و پشيمان نيستم، آن‌هايي که صحبت از جام زهر مي‌کنند خداي ناکرده مي‌خواهند بگويند سر امام را کلاه گذاشتند، چرا عده‌اي مي‌خواهند امام را تضعيف کنند؟ امام که تحت فشار قرار نمي‌گرفت.

وي افزود: جنگ با پذيرش قطعنامه به پايان نرسيد، بعد از پذيرش قطعنامه جنگ جديدي شروع شد و تمام مرداد ماه را در برگرفت و امام در اين شرايط گفتند که من حتي يک لحظه نادم و پشيمان نيستم.


جنگ در اسلام اصالت ندارد،‌ بلکه بازدارندگي اصالت دارد

وي در پاسخ به سوال دانشجوي ديگري مبني بر اين‌که « آيا مي‌شد از وقوع جنگ پيشگيري کرد» گفت:‌ جنگ را بايد پيشگيري کرد و اصلا شکل گرفتن نيروهاي مسلح به خاطر جنگيدن نيست، براي جلوگيري از وقوع جنگ است يا اين‌که اگر جنگي اتفاق افتاده در کوتاه‌ترين مدت مثلا ظرف 48 ساعت آن را تمام کنند.

رضايي با بيان اين‌که « جنگ در اسلام اصالت ندارد،‌ بلکه بازدارندگي اصالت دارد» گفت: هر کسي که براي گرفتن ديگر کشورها قدرت درست کند يا ماليخوليا دارد يا اين‌که از مسير انسانيت خارج شده است.

وي خاطرنشان کرد: وقتي صحبت از قيام امام مهدي(عج) به بيان مي‌آيد اکثرا به بخش نظامي‌گري در مورد ايشان مي‌پردازند اين در حالي است که جهاد ايشان قبل از اين‌که نظامي باشد، علمي، اخلاقي و انساني است.

وي با بيان اين‌که « ما نمي‌خواستيم جنگ شود» گفت: اگر ما اين‌طور مي‌خواستيم که بايد سر مرز مي بوديم در حالي که ايران سر مرز حضور نداشت اگر از مرز عبور کرديم به دليل وجود شروري در منطقه بود که اسنادي که وجود داشت را پاره کرده بود و آن را نمي‌پذيرفت. من قبول دارم که مي‌شود از جنگ‌ها جلوگيري کرد؛ اما در بحث جنگ ايران و عراق بايد گفت که اين جنگ، جنگ برنامه‌ريزي شده‌اي بود و قدرت‌هاي بين‌المللي صدام را وادار به اين کار کردند.


هويت ملي همواره ايراني – مذهبي بوده است

دانشجوي ديگري پرسيد: ما به عنوان يک دانشجوي ايراني و مسلمان چطور مي‌توانيم هويت ايراني و مسلماني خود را با هم جمع کنيم؟

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام پاسخ داد: در اين بحث اشتباه بزرگي در چند دهه اخير صورت گرفته و آن اين است که مذهب را از هويت ايراني جدا مي‌کنند. اين در حالي است که قبل و بعد از اسلام هويت ايراني با مذهب همراه بوده است. اگر مي‌گوييم اسلامي – ايراني و يا ايراني – اسلامي، به اين معنا نيست که اين دو، دو عنصر جدا هستند بلکه اين دو يک معنا را به ذهن متبادر مي‌کنند که آن هويت ملي است.

وي با تاکيد بر اين‌که « هويت ملي همواره ايراني – مذهبي بوده است» گفت: ايراني – مذهبي قبل از اسلام يک ترکيب و بعد از اسلام ترکيب ديگري داشته است. معلوم است کساني که خود را دچار اين‌گونه مناقشات مي‌کنند، تعريف روشني از هويت ندارند.


استفاده از سبک مديريتي هنر ما در عرصه جنگ بود

به گزارش ايسنا، دانشجوي ديگري پرسيد: فرماندهان جوان جنگ همچون شما، همت و باکري که هيچگونه عقبه‌اي در نظامي‌گري نداشتيد چطور توانستيد در جنگ اين همه تحول ايجاد کنيد؟

رضايي پاسخ داد: اولا بايد بگويم که ما اکثرا قبل از انقلاب مبارز و چريک بوديم، بعد اين‌که مديريت اصول مشترکي دارد که اين اصول به هيچ تخصصي ربط ندارد.

وي با بيان اين‌که « استفاده از سبک مديريتي که آن را از جنگ به دست آورده بوديم، هنر ما در اين عرصه بود» اظهار کرد: در 2500 سال پيش که اين روزها از آن زياد ياد مي‌شد با لشکرکشي صفر نمي‌شد اين همه کشور را گرفت. بين يادگيري و آموزش تفاوت وجود دارد، چنانچه مي‌بينيد يک نفر بي‌سواد مي‌تواند عالم بزرگي شود؛ اما در صحنه متولوژي يادگيري موفقيتي نداشته باشد. ما سعي کرديم در صحنه يادگيري متون لازم را بياموزيم.


تا پنجاه الي صد سال ديگر درباره اين جنگ حرف وجود دارد

دانشجويي پرسيد: با توجه به اين‌که برخي در مورد دفاع مقدس مدعي هستند که به افشاگري‌هايي پرداختند و با رسانه‌هاي بيگانه نيز برنامه‌هايي پي‌درپي داشتند، شما نظرتان در اين راستا چيست؟

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام پاسخ داد: در تمام بيست سال بعد از جنگ در هر دوره‌اي درباره دوران دفاع مقدس مطلبي گفته شد. در زمان تکنوکرات‌ها گفتند که جنگ خسارات زيادي براي ما به بار آورد. در زمان اصلاح‌طلبان گفته شد که جنگ بعد از آزادي خرمشهر بايد تمام مي‌شد و در زمان اصولگرايان در مورد جام زهر صحبت شد. به نظر من تا پنجاه الي صد سال ديگر درباره اين جنگ حرف وجود دارد و حرف گفته خواهد شد.


نظام‌هاي فکري دنيا نمي‌خواهند انديشه امام(ره) به تمدن و فرهنگ تبديل شود

وي خاطرنشان کرد: قبل از رقابت‌هاي سياسي و قومي با ايران و ايراني‌ها، يک رقابت فلسفي و فکري در دنيا داريم و آن اين است که نظام‌هاي فکري دنيا نمي‌خواهند تفکر و انديشه امام و انقلاب اسلامي به تمدن و فرهنگ تبديل شود و آنها از اين موضوع مي‌ترسند.


با مسائل داخلي هزينه‌بر مواجه شد‌ه‌ايم

وي گفت: ما در دوران يک جامعه‌ نمونه در ايران هستيم که البته کار آن کند شده است و با مسائل داخلي هزينه‌بر مواجه شد‌ه‌ايم.

رضايي با بيان اين‌که « حمله به دفاع مقدس يکي از مواردي است که برخي مورد توجه قرار مي‌دهند» اظهار کرد: اين هجوم‌ها در آينده ادامه پيدا خواهد کرد؛ البته معنايش اين نيست که جنگ اشکال نداشت و ما اشتباهي نداشتيم و اگر جنگ جديدي رخ دهد، نبايد اشتباهات‌مان را کنار بگذاريم، جنگ براي ما درس‌هاي فراواني داشت.

وي افزود: تنها در يک شرايط جنگ مي‌توانست اتفاق نيفتد و آن اين بود که از انقلاب‌مان دست بکشيم که اگر اين‌طور مي‌شد به گذشته و اوضاعي که ملت ما از آن فاصله گرفته بود، باز مي‌گشتيم.


در برابر سندي که منتشر کردم درگير نشويد، جواب بدهيد

وي خاطرنشان کرد: من بعد از بيست سال سندي را منتشر کردم؛ اما زماني که اين سند را منتشر کردم، يکسري سايت‌ها و روزنامه‌ها به درگيري با من پرداختند. من اين همه سند و نامه دارم، اما بعد از بيست سال با اين همه محافظه‌کاري يکي از اين سندها را منتشر کردم حالا به جاي اين‌که جواب من داده شود، بايد دروغ بگوييم و تحريف کنيم؟!


برنامه داشتن با معنويت و توکل منافاتي ندارد

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اين‌که « من هميشه در نوع مديريتم دو بعد معنويت و عقلانيت را رعايت کرده‌ام و معتقدم اين دو بدون ديگري ما را به جايي نخواهند برد» اظهار کرد: فرماندهان جبهه‌ها در کنار خواندن نماز شب‌هاي‌شان در مورد هيچ طرح و عملياتي بدون برنامه‌ريزي و بحث و بررسي تصميم نمي‌گرفتند اين‌طور نبود که شب روضه بخوانيم، دعا کنيم و صبح به خط بزنيم. اگر نمي‌شد مي‌گفتيم ما مشکل نفساني داشتيم همچنين اگرچه هيچ عملياتي را بدون ذکر يا زهرا و ... شروع نمي‌کرديم ولي در آن به عناصر عقلاني نيز توجه داشتيم و بايد گفت برنامه داشتن با معنويت و توکل منافاتي ندارد.


امام فرمودند؛ من چيزي را به شما تحميل نمي‌کنم، خودتان تصميم بگيريد

دانشجويي پرسيد: آيا دستور امام(ره) بود با وجود ناوهاي آمريکايي در خليج‌فارس به بهانه جنگ عراق و کويت، به کشور عراق حمله نکنيد؟

رضايي پاسخ داد: جمعي از مسوولان کشور خدمت حضرت امام رفتند و به ايشان گفته بودند که ما از اين به بعد نمي‌توانيم مقابله به مثل کنيم. امام فرموده بودند؛ چرا؟ مسوولان پاسخ داده بودند؛ آمريکايي‌ها مي‌خواهند کشتي‌هاي عراق را اسکورت کنند و در صورت حمله ما به آن‌ها، ما با آمريکايي‌ها وارد جنگ خواهيم شد. امام فرمودند؛ اگر من جاي شما بودم اولين کشتي را که مي‌خواهد از تنگه هرمز عبور کند مي‌زدم. مسوولان کشور به ايشان گفته بودند؛ شما فرمانده ما هستيد و هرچه بگوييد ما انجام مي‌دهيم. اما امام فرمودند؛ من چيزي را به شما تحميل نمي‌کنم، خودتان تصميم بگيريد.


در فتنه بودن جريانات پس از انتخابات شکي نيست

دانشجويي پرسيد: تحليل شما از جريان انتخابات چيست؟

رضايي پاسخ داد: به هر ترتيب تحليل دانشجويان از ما قوي‌تر است، چه در مورد انتخابات و چه بعد از آن همه چيز آشکار و شفاف است. انتخابات دو سال طول کشيد و از ابتدا تا انتهايش مسائل زيادي وجود داشت.

وي خطاب به دانشجويي که اين سوال را کرده بود، گفت: شما سوال کلي کرديد و من کلي جواب‌تان را دادم.

دانشجوي ديگري پرسيد: به نظر شما آيا جريانات و اتفاقات رخ داده پس از انتخابات رياست جمهوري فتنه بود؟

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ با بيان اين‌که « در فتنه بودن اين جريانات شکي نيست، چون حق و باطل با يکديگر ترکيب شده بود» اظهار کرد: بسياري از مردم تا 9 دي نمي‌دانستند که چه اتفاقي افتاده است. فتنه‌اي که رخ داد مقدمه‌اي براي رويارويي سوم ايران و آمريکا بود و در اين راستا قطعنامه 1929 منتشر شد.


ظرفيت اخلاقي و فرهنگي در ايران از پيشرفت سياسي عقب‌تر است

وي تاکيد کرد: در آن زمان کساني که در صحنه سياسي بودند نبايد اجازه مي‌دادند اين حوادث طولاني شود. اين حوادث بايد حداکثر يک ماهه جمع مي‌شد ضمن اين‌که اگر فعالان سياسي با اخلاق‌ برخورد مي‌کردند و اعتراضات مردم را سياسي نمي‌ديدند و طرفين و کساني که درگير اين ماجرا بودند براي مردم حقي قائل مي‌شدند، چنان مسائلي پيش نمي‌آمد.

وي تاکيد کرد: اگر اعتراضات مردم مديريت درستي مي‌شد بعد از انتخابات اين مديريت روي دوم مردم‌سالاري در ايران را چنان تقويت مي‌کرد که با وجود راي 40 ميليوني، معيار مردم‌سالاري در افکار عمومي چندين پله بالا مي‌رفت ولي از آن‌جا که ظرفيت اخلاقي و فرهنگي در ايران از پيشرفت سياسي عقب‌تر است اين‌گونه نشد.


در مفاهيم اساسي در عرصه سياست نياز به بازسازي داريم

رضايي گفت: ما نمي‌توانيم همديگر را تحمل کنيم تا اعتراضي مي‌شود يک عده مي‌گويند برخي مي‌خواهند نظام جمهوري اسلامي را ساقط کنند و شعارها را تبديل به شعار عليه نظام و حتي عليه دستاوردهاي بزرگ انقلاب مي‌کنند.

وي با تاکيد بر اين‌که « ما در مفاهيم اساسي در عرصه سياست نياز به بازسازي داريم» گفت: زماني چنين بازسازي رخ مي‌دهد که شکاف بين اخلاق و سياست را پر کنيم.


ما زنداني خود هستيم

وي با بيان اين‌که « حفظ نظام جمهوري اسلامي زماني حاصل خواهد شد که ما در تحمل همديگر پيشرفت کنيم و در گفتارمان صداقت بيشتري داشته باشيم» اظهار کرد: نبايد از آزادي و عدالت در جهت عوام‌فريبي، تريبون درست کنيم، بايد با مردم صادق باشيم و خودخواهي‌ها را کنار بگذاريم. آن‌گاه مشکلي وجود ندارد و آمريکا و اسرائيل نيز نمي‌توانند براي ما مشکلي درست کنند. ما زنداني خود هستيم.


بعد از انتخابات به ريسمان قانون متصل شدم

به گزارش ايسنا، دانشجوي ديگري به اعتراضات رضايي بعد از انتخابات اشاره کرد و گفت: ما انتظارمان از شما بيشتر بود، شما انتخابات را زير سوال برديد.

رضايي پاسخ داد: چه قبل و چه بعد از انتخابات شما شاهد بوديد که شيوه من با ساير نامزدها متفاوت بود. من مي‌دانم که مردم قبل از انتخابات چه برداشتي از عملکرد من داشتند در مورد آن صحبت نمي‌کنم؛ اما بعد از انتخابات من ريسماني را به نام قانون انتخاب کردم و به آن متصل شدم. تا زماني که وقت اعتراض کردن وجود داشت من اعتراض و شکايت کردم و حرف زدم، اما زماني که شوراي نگهبان اظهارنظر خود را ارائه داد، من آن را تمکين کردم.

وي افزود: برخي دوستان حزب‌اللهي من از جمله آقاي وحيدي وزير دفاع چند ساعت مانده بود به اعلام نظر شوراي نگهبان به من گفتند؛ ما مي‌دانيم که تو نظر شوراي نگهبان را تمکين مي‌کني، ولي در اين مورد زودتر اظهارنظر کن. من به آنان گفتم اجازه دهيد من مي‌خواهم عمل به قانون را به نمايش بگذارم ولي چون ديدم که اين دوستان ناراحت مي‌شوند، زودتر اظهارنظرکردم، پس تا آن‌جا که قانون اجازه داد بر طبق قانون عمل کردم. اگر خارج از قانون عملکردي داشتم، حرف شما درست بود. حال فرض کنيد که من انتظارات شما را برآورده نکردم و از مهلت قانوني‌ام جهت انجام اعتراض استفاده کردم، آيا شما بايد به من فحش دهيد و من را تخريب کنيد؟


بايد بين رضايي و ميرحسين و کروبي فرقي باشد

وي با بيان اين‌که « بايد بين من و ميرحسين و کروبي فرقي باشد» گفت: من نمي‌توانم اداي کساني را در بياورم که تنها به دنبال جلب افکار عمومي هستند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام خطاب به دانشجويان اظهار کرد: اگر من انقلابي‌تر از شما نباشم، کمتر نيستم و اگر زودتر به خط مقدم دفاع از نظام و ولايت نروم، ديرتر نخواهم رفت، ولي به هر حال من يکسري مصلحت‌هايي داشتم. يک عده مي‌خواستند اظهار وجود کنند و حوادث ادامه پيدا کند؛ اما من نمي‌خواستم اين‌طور باشد.

وي با اشاره به نامه‌اي که در آن زمان به مقام معظم رهبري نوشته بود، اظهار کرد: من در اين نامه بر اين نکته تاکيد کردم که از همه نخبگان مي‌خواهم به وحدت بپردازيم. نامه من کاملا روشن است، ولي بعضي گفتند که منظورم اين بوده که سران فتنه تبرئه شوند و در واقع انواع مسائلي را اظهار کردند که در نامه نبود و فقط برداشت شخصي آن‌ها بوده است. نمي‌خواستم جواب دهم و اگر بعد از اين همه مدت سوال نمي‌شد، جواب نمي‌دادم. به هر ترتيب من سرباز انقلاب بوده و هستم و امروز هم با همان روحيه جنگ و جهاد در هر عرصه‌اي که باشم دفاع خود را ادامه خواهم داد.


خواهش مي‌کنم سياسيون به سمت خانواده شهدا نروند

دانشجوي ديگري با اشاره به حوادث اخير در مورد فرزندان شهيد باکري و همت گفت: عدم موضع‌گيري شما پايمال کردن خون شهداست.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ با بيان اين‌که « من به عقايد همه احترام مي‌گذارم و معتقدم بزرگترين دستاورد انقلاب، آزادي عقيده بوده است» تاکيد کرد: استفاده سياسي و تبليغي از خانواده شهدا محکوم است و اهانت و توهين به آن‌هاست. به هر ترتيب مقام شهيد والا و بزرگ است.

وي با تاکيد بر اين‌که « خانواده شهدا را نبايد در بحث‌ها و مسائل سياسي وارد کرد» گفت: ما نمي‌دانيم که اگر آن شهيد حاضر بود چه تصميمي مي‌گرفت. مثلا اگر مهدي باکري که من به خوبي مي‌شناسمش، حاضر بود چه تصميمي اتخاذ مي‌کرد.

وي تظام تاکيد کرد: من از سياسيون کشور چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب خواهش مي‌کنم به سمت خانواده شهدا نرويد، ما صبر و تحملي در کشور داريم، وارد اين حريم‌هاي ارزشي نشويد؛ اگرچه آن‌ها هم حق دارند فعاليت سياسي کنند، اما نبايد به نحوي باشد که به حريم شهدا آسيب وارد شود. ما نمي‌دانيم آن‌ها اصولگرا بودند و يا اصلاح‌طلب.