به گزارش مشرق، صنعت حملونقل هوایی کشورمان سالهاست با دو گرفتاری دست و پنجه نرم میکند؛ یکی تحریمهایی است که طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی تداوم داشته و دیگری نیز ایرلاینهای داخلی. شرکتهای هواپیمایی داخلی در سی و چند سال اخیر به دلیل نبود یک فضای رقابتی و انحصاری که در بخش حملونقل هوایی وجود داشته کمتر به موضوع ارتقای خدمات پروازی و رعایت حقوق مسافران توجه داشتهاند.
پیش از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نیز دستورالعمل رعایت حقوق مسافران توسط وزارت راه و شهرسازی (سازمان هواپیمایی کشوری) برای اجرا به ایرلاینها ابلاغ شد، اما در عمل همان داستان پیش از ۹ آذرماه ۹۴ تا امروز تکرار شد. نه خبری از ارتقای خدماترسانی و کاهش تاخیرات پروازی است و نه اینکه شرکتهای هواپیمایی بدهیهای چند ساله خود را به شرکت پخش (بابت دریافت سوخت) و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تسویه کردهاند.
گرچه در سالهای نه چندان دور برخی طلبکاران از حربه اعلام اسامی بدهکاران و عدم تحویل سوخت برای سربراه کردن ایرلاینها استفاده کردند، اما در نهایت طلبکاران به خاطر اینکه مردم دچار مشکلی نشوند از موضع خود کوتاه میآمدند.
رقم جدید طلب شرکت پخش و شرکت فرودگاهها از شرکتهای هواپیمایی مشخص نیست، اما مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران چهارشنبه گذشته از راهکاری رونمایی کرد که مشکل بدهکاران همیشه طلبکار را برطرف میکند.
رحمتالله مهآبادی در اینباره از صدور مجوز قانونی برای برداشت از حساب ایرلاینهای بدهکار به شرکت فرودگاهها خبر داد و گفت: ایرلاینهای داخلی به دلیل مسیرهای تکلیفی و سفر به مناطق محروم از دولت طلب کار هستند. ما با وجود طلبی که داریم با شرکتهای هواپیمایی بدهکار تعامل داریم. برای یک ایرلاینها که نمیخواهم اسم آرا بگویم تمام بدهی تهاتر و صفر شد اما این ایرلاین کماکان بدرفتاری میکند.
وی با اشاره به اینکه این موارد را به شورایعالی هواپیمایی اعلام شده از برخورد با ایرلاینهایی خبر داد که که انضباط مالی را رعایت نمیکنند.
وی با اعلام این که خدمترسانی به ایرلاینهای بدهکار محدود میشود، افزود: وضعیت وصول مطالبات نسبت به قبل بهتر شده و میزان طلب به نسبت خیلی خوبی کاهش یافته است.
وی همچنین با اشاره به اینکه به زودی مجوز برداشت از حساب بدهکاران را به دست میآوریم، افزود: بر اساس مجوز قانون دائمی شدن برخی احکام، آییننامه برداشت از حساب ایرلاینهای بدهکار تهیه و به زودی توسط وزارت راه و دادگستری تصویب میشود که خیلی به ما کمک میکند.
هم در دولتهای قبل و هم دولت کنونی، موضوع پرداخت نرخ سوخت و خدمات فرودگاهی از سوی ایرلاینهای داخلی یکی از چالشهای توسعه زیرساختهای حملونقل هوایی کشور بوده است. شرکتهای هواپیمایی پول بلیت را که هزینه خدمات و سوخت را هم شامل میشود به صورت نقدی از مسافران دریافت میکنند، اما هیچگاه با طرفهای خود (شرکت فرودگاهها و شرکت پخش) تسویه حساب نکردهاند.
شرکتهای هواپیمایی داخلی به خصوص سه ایرلاین بزرگ همواره جزو بدهکارانی بودهاند که از زمین و زمان گلایه داشته و دارند. آنها طی سالهای اخیر عملکرد ضعیف خود در حوزه خدماترسانی را متوجه تحریمها کردهاند و تاکنون نیز به دلایلی از جمله دولتی بودن در صنعت حملونقل هوایی جولان دادهاند. حال با توجه به اظهارات عالیترین مقام شرکت فرودگاهها به نظر میرسد دوران خوش شرکتهای هواپیمایی به سر رسیده و اگر بدهی خود را پرداخت نکنند، حساب آنها بر اساس دستورالعملی که به آن اشاره شد خالی خواهد شد.