به گزارش مشرق، حجّتالاسلام علیرضا پناهیان رئیس حوزه علمیه دارالحکمه تهران، صبح امروز(چهارشنبه 12 اردیبهشت) در مراسم جشن میلاد حضرت مهدی(عج) که در حسینه آیتالله حقشناس تهران برگزار شد، امید را یکی از پایههای اصلی انتظار دانست و تصریح کرد: هرکس روحیه ناامیدی داشته باشد، به ابلیس نزدیک شده است، چرا که ناامیدی، یکی از ویژگیهای ابلیس است.
وی، ایجاد روحیه انفعال را یکی پیامدهای ناامیدی دانست و تصریح کرد: انسان وقتی امید نداشته باشد، میگوید دیگر کاری نمیشود کرد و دست از تلاش میکشد.
پناهیان، مثبت نگر بودن حضرت امام(ره) و مقام معظّم رهبری را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه این ویژگی، ناشی از مقامی است که خداوند به آنها عطا کرده، به مقایسه نگاه منفی آیتالله منتظری و حضرت امام(ره) پس از دفاع مقدّس پرداخت و خاطرنشان کرد: آقای منتظری در مصاحبهها و سخنرانیهای خود در آن ایّام چنان منفینگری کرد که حضرت امام(ره) آرزوی مرگ کردند و از خانواده شهدا و جانبازان عذرخواهی کردند.
ببینید:
وی افزود: در حالی که آقای منتظری ناامیدانه سخن میگفت، حضرت امام سرشار از امید و مثبتنگری بود؛ آن هم در شرایطی که قطعنامه پذیرفته شده بود و قاعدتاً باید فضای ناامیدی حاکم میبود.
کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه امام(ره) سرشار از تنفر نسبت به آن آقا و همفکران وی بود زیرا مأیوسانه به مسائل نگاه میکردند تصریح کرد: اکنون نیز اگر کسی در مقابل رهبر انقلاب سخن مأیوسانه بر زبان جاری کند، ایشان به هم میریزند.
پناهیان تصریح کرد: خدای متعال نیز دو گناه را نمیبخشد که یکی ناامیدی و دیگری حقالناس است.
وی اوضاع کشور را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه برخی میگویند این اوضاع دیگر درست شدنی نیست، اظهار داشت: این سخن، مأیوسانه است و در مملکت امام زمان، خدا از این حرف ناراحت میشود. سخنان مأیوسانه چه نسبتی با مملکت امام زمان و خونهای شهدا که بر زمین ریخته شده دارد؟
پناهیان، مشکلات کشور را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه ما قطعاً از کسانی که خون به دل مردم میکنند ناراحت میشویم تصریح کرد: با این حال، همواره باید بگوییم انشاءالله اوضاع درست میشود.
وی تصریح کرد: اصلاً ابلیس به دنبال این است که ما را به نقطه ناامیدی برساند.
پناهیان با بیان اینکه انتظار تحقق ظهور حضرت، روحیه مثبتنگری را مضاعف میکند و به آن، جهت مهدوی میدهد تصریح کرد: انتظار مربوط به افراد مثبتنگر است. مگر میشود کسی منفینگر باشد بعد منتظر ظهور حضرت باشد؟!
وی خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب، افرادی نزد امام میرفتند و میگفتند نمیشود کاری کرد و مبارزه جواب نمیدهد، امّا امام همواره امیدوارانه سخن میگفت و میفرمود میشود.
وی با بیان یأس و امید دارای درجات مختلفی هستند تصریح کرد: علاوه بر اینکه معتقد به ظهور حضرت هستیم و به آن امید داریم، باید بگوییم که فرج در همین نزدیکیهاست؛ اشکالی هم ندارد که زمان جان دادن ما را مسخره کنند و بگویند این بیچاره میگفت ظهور نزدیک است ولی جان داد و ظهور را ندید.
پناهیان سخنان امیداورکننده سیّدبن طاووس مبنی بر نزدیک بودن ظهور را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: اکنون نیز او را مسخره میکنند و وقتی کسی از نزدیک بودن ظهور سخن میگوید، آنها میگویند فلانی مانند سیّدبن طاووس است!
وی با طرح این سؤال که «اگر وحی نازل شود یا خبری برسد که ظهور نزدیک است، آیا بر رفتارهای ما اثر میگذارد یا خیر؟» تصریح کرد: قطعاً در رفتار ما اثرگذار خواهد بود. بنابراین ابلیس حق دارد ما را وسوسه کند که ظهور نزدیک نیست.
رئیس حوزه علمیه دارالحکمه تهران ادامه داد: اگر انتظار فرج شدید و به دور از یأس باشد، فرج را نزدیک میبینیم و در پی آن، حال ما تغییر پیدا میکند و رفتار ما عوض میشود؛ زیرا میگوییم من به زودی حضرت را میبینم پس باید خود را آماده کنم.
پناهیان با بیان اینکه برخی افراد، تا سخن از نزدیک بودن ظهور میشود منطقی بودنشان گل میکند تصریح کرد: این افراد، چرتکه میاندازند و میگویند باید محاسبه کنیم و ببینیم که آیا واقعاً ظهور نزدیک است یا خیر.
وی تصریح کرد: این محاسبهگریها در حالی است که در روایات آمده که ممکن است خدا شرایط و لوازم ظهور را یک شبه فراهم کند.
پناهیان با بیان اینکه صرف معتقد بودن به ظهور و اینکه بالاخره یک اتفاقی رخ میدهد، انتظار نیست، تصریح کرد: انتظار این است که بگوییم ظهور در همین نزدیکیهاست. حتی خوب است وضع ظاهر منزل و ظاهر خود را هم آماده کنیم و بگوییم آقا میآید.