کد خبر 894285
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰

رئیس شورای شهر تهران تاریخ ایجاد مترو در تهران را تشریح کرد و از دستور بنیانگذار انقلاب اسلامی درباره توسعه مترو سخن گفت.

به گزارش مشرق، محسن هاشمی در نشست خبری عملکرد کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران مبنی بر اینکه چرا خطوط 6 و 7 مترو تهران به کندی پیش می‌رود، گفت: احداث مترو تهران به سال 52 بازمی‌گردد که در آن سال وضعیت ترافیکی تهران زیاد بود و درآمدهای نفتی نیز بالا بود و قصد داشتند در سطح شهر پروژه‌های زیادی را اجرا کنند. 

وی افزود: نهایتا طرح ترافیک تهران و احداث مترو توسط مشاور فرانسوی داده شد و 7 خط مترو به طول 146 کیلومتر برای تهران در نظر گرفته شد که 4 خط آن 64 کیلومتر بود. 

بیشتر بخوانید:

چه کسانی متروی تهران را ساختند؟

هاشمی ادامه داد:  در سال 1354 شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه تاسیس می‌شود و مجددا با فرانسوی‌ها قرارداد بسته می‌شود که با جزییات خوبی مترو طراحی شود و آن زمان 100 میلیون دلار به آنها پرداخت شد. 

رئیس شورای شهر  تهران بیان داشت: اولین کلنگ مترو هم اواخر سال 56 در تپه‌های عباس‌آباد به زمین زده می‌شود چرا که آن زمان می‌خواستند به صورت باز مترو را بسازند و ایستگاه مترو میرداماد در حال حاضر 30 سال از عمرش می‌گذرد که تازه افتتاح شده است و در زمان انقلاب مترو تهران 300 متر توسعه داشته است. 

هاشمی گفت: بعد از انقلاب دلواپسان آن زمان می‌گفتند ما اصلا مترو نمی‌خواهیم و می‌خواهند پول ملت را به تاراج ببرند و تکنولوژی‌های آن زمان برای آنها قابل هضم نبود و این حرف‌ها را می‌زدند تا توسعه مترو را کنسل کردند و ا ین عمل آنها به صورت یک اقدام انقلابی بود. 

وی افزود: در سال 1360 مترو تهران منحل شد و در همان تاریخ نیز انتخابات مجلس برگزار شد و در آن زمان آیت‌الله هاشمی به عنوان رئیس مرکز شورای اسلامی به فعالیت خود ادامه داد و در همان زمان آیت‌الله هاشمی مسئولیت مجمع نمایندگان استان تهران را نیز داشت که در آن مجمع با حمایت‌های دکتر شیبانی از مترو تهران دفاع کردند و تعدادی از دلواپسان آن زمان مانند الویری، جاسبی و دکتر بانکی مخالف احداث مترو بودند. نهایتا طرح مترو به دولت ارسال می‌شود و در آنجا رای نمی‌آورد. 

رئیس شورای شهر  تهران  افزود: نهایتا آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه خطبه‌ای درخصوص مترو می‌خواند که آن خطبه نیز معروف به خطبه مترو است که البته بخش فاضلاب تهران را نیز مطرح می‌کند. 

هاشمی گفت: نهایتا بحث مترو در هیات دولت با حضور رئیس مجلس مطرح می‌شود و این تنها پروژه‌ای است که رئیس مجلس به خاطر آن به هیات دولت می‌رود و آن موقع استدلال ا ین بوده که نباید تمام پول را در تهران هزینه کرد چرا که موجب ایجاد مهاجرت از سایر شهرها به تهران می‌شود و این پول باید در سایر شهرستان‌ها نیز هزینه شود. 

وی در ادامه بیان داشت: نهایتا این طرح با یازده رای به موافقت هیات دولت می‌رسد و جالب این است که وزرای اقتصادی آن موقع به این طرح رای منفی دادند. 

رئیس شورای شهر  تهران  گفت: در مراحل اجرای احداث مترو ایت‌الله هاشمی رفسنجانی موضوع بخش خصوصی را مطرح کرد که برای احداث مترو می‌توان از بانک‌ها وام گرفت و از طریق احداث مجتمع‌های ایستگاهی می‌توانیم پول مترو را پس دهیم. 

وی ادامه داد: پس از مبلغ 100 میلیون دلار 5 میلیارد دلار دیگر نیز از بانک  تجارت و یکی دیگراز بانک‌ها وام دریافت شد تا مترو ساخته شود. 

هاشمی گفت: اولین مدیرعامل مترو نیز مرعشی بود و بنده نیز 13 سال مدیرعامل مترو بودم. 

* ماجرای دستخط امام خمینی (ره) درباره توسعه مترو 

رئیس شورای شهر تهران گفت: برای توسعه مترو ایت‌الله هاشمی رفسنجانی از امام خمینی اجازه گرفتند که هرچه تراکم در شهر به فروش می‌رسد 50 درصد آن برای احداث مترو باشد و شرکت مترو بنابر دستور امام تاکنون هزاران میلیارد تومان از شهرداری طلبکار است. 

هاشمی بیان داشت: ما مجددا مشاور فرانسوی را برای توسعه مترو صدا زدیم و قرارداد مجددی منعقد شد و نقشه مترو را در سال 86 با 12 خط مشاور مترو تهران کشید که 8 خط فعلی است و 4 خط نیز اکسپرس است که برای تمامی شهرهای اقماری تهران کشیده است. 

وی ادامه داد: نهایتا 430 کیلومتر با 250 ایستگاه با جابجایی 10 میلیون نفر توسط مترو انجام شد. 

* خط 6 و 7 مترو 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

رئیس شورای شهر تهران گفت: خط 6 و 7 مترو از نظر پیشرفت کمتر از 50 درصد بوده است و در دوره گذشته افتتاح زودرس شده است و  این دو خط تجهیزات متحرک اصلا ندارند و در مترو تنها 20 درصد تونل‌سازی است و مابقی مربوط به تجهیزات، سیگنالی و دیگر موارد است. 

وی گفت: نمی‌توان خط را افتتاح کرد ولی تجهیزات نداشت. 

هاشمی بیان داشت: بنده در این خصوص نیز تذکر داده‌ام که 3 هزار میلیارد تومان خرج شده است و در حال حاضر نمی‌توان کاری انجام داد. 

رئیس شورای شهر  تهران افزود: ما باید بر اساس اولویت ایستگاه‌ها را افتتاح کنیم. اشتباهی که صورت گرفته بود 700 میلیارد تومان به تمامی خطوط مترو تزریق شد در صورتی که این پول را می‌توانستیم در بخش‌های اولویت‌دار هزینه کنیم.

منبع: فارس