به گزارش مشرق به نقل از شرق، تصاوير چكيدن آب باران از سقف كلاس درس نه براي زنده كردن نوستالژي مدارس شهري و روستايي ايام قديم در فصل بارندگي است و نه مربوط به مدرسهاي دورافتاده در كمامكاناتترين مناطق كشور است.
آمارها نشان ميدهد 46درصد مدارس كشور ناايمن هستند؛ مسالهاي كه بر اساس آمارهاي دولتي از فرسودگي و ناايمن بودن بسياري از مدارس كشور خبر ميدهد كه طي سالهاي اخير در سايه آمارهاي تخريب و بازسازيهاي مدارس گم شده است؛ به طوريكه به گفته مسوولان مجموع زيربناي فضاي آموزشي تخريبي در كشور طي مطالعهاي كه در سال 84 صورت گرفت 13ميليون و 200 هزار مترمربع بود كه اين رقم در حال حاضر به ششميليون و 200 هزار مترمربع رسيده است.
با اين حال رييس سازمان نوسازي مدارس كشور در گفتوگو با «شرق» آمار ديگري رو ميكند. او با اشاره به اينكه از مجموع 56ميليون مترمربع فضاي آموزشي كشور تنها شش ميليون مترمربع تخريبي هستند و 11ميليون مترمربع ديگر نياز به مقاومسازي دارند، ميگويد: كل زيربناي آموزشي كشور بر اساس كار آماري گسترده طرح شناسنامه فني اطلاعات مدارس 56ميليون مترمربع است كه از اين ميان 6/15ميليون مترمربع در طول شش سال فعاليت دولت نهم و دهم ساخته شده است و كاملا ايمن است و حدود شش ميليون مترمربع هم فضاي تخريبي مدارس هستند كه در صورت تامين اعتبارات تا سال 1393 بازسازي ميشوند.
رييسي با بيان اينكه بر اساس مطالعه انجامشده 11ميليون مترمربع نيز نياز به مقاومسازي و بازسازي دارند، ميافزايد: آنچه از 56ميليون مترمربع ميماند 24ميليون مترمربع است كه اين تعداد فضاهاي آموزشي هستند كه طي 20 سال گذشته ساخته شده و مشخصات فني و گواهينامه دو هزار و 800 را نيز رعايت كردهاند و از نظر ما ايمن هستند.
به عبارت ديگر بر اساس آمار رييس سازمان نوسازي مدارس از مجموع كل مدارس كشور 26درصد كاملا ايمن، 10درصد تخريبي، 22درصد نياز به مقاومسازي و 42درصد بالاي 20 سال ساخت هستند كه وزارت آموزش و پرورش بر اساس آمارهاي خود تنها مدارس تخريبي را جزو مدارس ناايمن ميداند و مدارس نيازمند به مقاومسازي و بالاي 20 سال ساخت را جزو مدارس ايمن ميداند كه اين مساله در نوع خود تعجببرانگيز است.
رييس سازمان نوسازي مدارس ميافزايد: از مجموع مطالعاتي كه ما براي مدارسي كه نياز به مقاومسازي دارند، انجام دادهايم به اين نتيجه رسيدهايم كه حدود15 هزار كلاس درس نياز به مقاومسازي دارند. او به ميزان اعتبارات اختصاصيافته قانون تخريب و بازسازي مدارس مصوب سال 1385 اشاره ميكند و ميگويد: بر اساس اين قانون بايد رقم هفت ميليارد دلار بر اساس دلار سال 85 به ما اختصاص پيدا ميكرد كه قرار بود هزار و 800ميليارد تومان در ابتدا به دست ما برسد اما تنها حدود 73درصد به ما داده شد كه حدود 60درصد از اين رقم يعني هفت ميليارد دلار هنوز به ما پرداخت نشده است.
تحصيل دانشآموزان زير سقف مدارس ناايمن در شرايطي است كه قدمت بالاي بسياري از مدارس و كلاسهاي درسي در كشور به حدي است كه عملكرد خيرين مدرسهساز و سبقت آنها از دولت در بحث مدرسهسازي هنوز نتوانسته كلاسهاي ناايمن را براي هميشه به محيطي ايمن براي دانشآموزان تبديل كند. خيرين مدرسهساز در حالي طي سال گذشته 733ميليارد تومان در ساخت مدارس در سراسر كشور هزينه كردند كه در مقابل دولت در همين سال 386 ميليارد تومان هزينه كرد و در سال جاري نيز سهم دولت در ساخت مدارس 500 ميليارد تومان و سهم خيرين مدرسهساز به يك هزار ميليارد تومان رسيد.
مشكلات سختافزاري مدارس البته تنها محدود به مدارس ناايمن نميشود، چراكه بحران مدارس داراي بخاريهاي غيراستاندارد و چكهاي، ميز و صندليهاي غيراستاندارد، نبود سرويسهاي بهداشتي و آبخوريهاي مجزا و كپرزايي مدارس در برخي مناطق عشايري و روستايي كشور از ديگر مشكلاتي است كه با وجود اظهار نظرهاي متعدد مسوولان آموزش و پرورش كماكان پابرجاست.
در همين رابطه سال گذشته بسياري از مديران وزارت آموزش و پرورش غافل از اين نكته كه بسياري از مناطق كشور به دليل ويژگيهاي جغرافيايي، فرهنگي و شكل زندگي خود كه يكجانشين نيستند، اقدام به جايگزيني مدارس كپري با كانكس كردند، در حالي كه زمينه كپرزايي مدارس در اين موارد بسيار بالاست و پس از چندي باز مدارس كپري در كشور فعال شد.
از مجموع كل فضاهاي آموزشي كشور 26درصد كاملا ايمن، 10درصد تخريبي، 22درصد نياز به مقاومسازي و 42درصد بالاي 20 سال ساخت هستند.