به گزارش مشرق ، دنیای اقتصاد نوشت :
تازهترین ارزیابی کیفی خودروهای تولید داخل در شرایطی اعلام شد که به جز سه مدل از «پراید»، سایر خودروهای تحت ارزیابی، میهمان گروه «خیلی خوب» شدند. با این حساب، در حال حاضر صنعت خودرو کشور فقط سه خودرو «خوب» دارد و باقی تولیدات آن، از پراید گرفته تا پژو ۴۰۵ و نیسان تینا، همگی «خیلی خوب» هستند.
در آمار مذکور که به آذر ماه مربوط میشود، ۲۴ خودرو تولید داخل به چشم میآید و طبق آن، خودروهای ژاپنی بالاترین کیفیت را به خود اختصاص داده و «پرایدها» نیز حائز کمترین کیفیت شدهاند.۲۴ خودرو موردنظر، مانند ماههای قبلی در ۹ معیار «سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان»، «سیستم موتور»، «ترمز»، «تجهیزات الکتریکی»، «تزئینات داخلی و خارجی»، «صداهای غیرعادی»، «بدنه»، «نفوذ آب» و «رنگ» ارزیابی شدهاند و هرکدام که بین صفر تا ۱۲۰ نمره منفی کسب کردهاند، در دسته «خیلی خوب» و آنها که بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ نمره منفی به دست آوردهاند، در گروه «خوب»ها جای گرفتهاند.
صدر همچنان در اختیار ژاپنیها
اما ردهبندی کیفی آذر ماه خودروهای داخلی در حالی اعلام شده که باز هم چهار ژاپنی صدرنشین آن به حساب میآیند و در این بین، نیسان تینا باکیفیتترین شان است.
این خودرو مونتاژی ، فقط در بدنه و رنگ، نمره منفی به دست آورده است ، حال آنکه هموطن اش نیومزدا۳ فقط در رنگ نمره منفی کسب کرده و جایگاه دوم جدول را در اختیار دارد.پس از این محصول، با ماکسیما در رده سوم جدول روبه رو میشویم، خودرویی که در تزئینات، بدنه و رنگ نمره منفی به خود میبیند. سوزوکی گرندویتارا هم که جایگاه چهارم جدول را در اختیار دارد، دقیقا در همین معیارها نمره منفی کسب کرده است. هر چهار خودرو ژاپنی مذکور، مونتاژی به حساب میآیند، به نحوی که تینا و ماکسیما در پارس خودرو، مزدا۳ در «گروه بهمن» و ویتارا در ایران خودرو خراسان به مونتاژ میرسند.
تندر، بهترین اروپایی
هرچه کیفیت تندر-۹۰ بیشتر میشود و این محصول در ردههای کیفی بالاتر قرار میگیرد، این سوال در اذهان شکل میگیرد که چرا این خودرو باکیفیت نتوانست طبق روال و برنامهریزی تولید خود پیش رود، این در حالی است که حاشیهسازیهای آن تنها به محرومیت مشتریان از این خودرو باکیفیت انجامید.
تندر-۹۰ که در رده بندی آذرماه بهترین خودرو اروپایی تولید داخل شده، هم اکنون با تیراژی نسبتا پایین و قیمتی بالا در بازار کشور عرضه میشود، حال آنکه اگر سر وقت و بدون حاشیه تولید آن آغاز میشد، هم اکنون به جای برخی خودروهای کم کیفیت داخل، تندر-۹۰ را در خطوط تولید و خیابانهای کشور به چشم میدیدیم.
به هر حال در رده بندی آذر ماه، تندر پارس خودرو با اختلافی چهار امتیازی نسبت به همتای ایران خودرویی اش، جایگاه پنجم را در اختیار دارد و به جز ترمز و نفوذ آب، در مابقی معیارها حائز نمره منفی شده است. این در حالی است که تندر ایران خودرو در سیستم تعلیق، موتور و ترمز نمره منفی ندارد و پس از مگان در رده هفتم جدول نشسته است.
در ردهبندی آذر ماه باز هم اختلاف کیفی میان معیارهای تندرهای ایران خودرو و پارس خودرو به چشم میآید.اما هموطن تندر یعنی مگان در حالی عضو ششم جدول است که در پنج معیار از جمله صداهای غیرعادی و بدنه نمره منفی به خود میبیند. در بین دیگر هموطنهای بالانشین تندر، پژو ۲۰۶ در مدلهایهاچ بک و صندوقدار ردههای هشتم و نهم را بدست آوردهاند. ۲۰۶هاچ بک که کیفیت بهتری نسبت به مدل صندوقدارش دارد، به جز تعلیق، ترمز و نفوذ آب، در باقی معیارها نمره منفی کسب کرده و ۲۰۶ صندوقدار نیز دقیقا در همین معیارها نمره منفی کسب نکرده است.
از ۲۰۶ که بگذریم، با دو خودرو کرهای به نامهای هیوندایی آوانته و ریو در ردههای یازدهم و دوازدهم روبرو میشویم. آوانته که محصول بخش خصوصی به شمار میآید، تنها در چهار معیار نمره منفی دارد و بیشترین آن به رنگ مربوط میشود. این محصول کمترین کیفیت را در سیستم موتور بین خودروهای تحت ارزیابی داراست.
ریو نیز به جز تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب، در باقی معیارها نمره منفی به خود میبیند. این محصول که تا پایان سال میهمان سایپاست، هنوز هم در سیستم موتور نمره منفی بالایی دارد و این ایراد از همان ابتدا نیز در ریو وجود داشت.
افت و خیز کیفی چینیها
به سراغ چشم بادامیهای چینی خودروسازی کشور برویم و حال و احوالی از آنها بگیریم.
در جدول ردهبندی آذر ماه، چهار خودرو چینی به چشم میآید که در مقایسه با ردهبندی قبلی، دو خودرو کمتر شده است. از بین این چهار خودرو چینی، MVM مدل ۵۳۰ باز هم بهترین کیفیت را به خود اختصاص داده و MVM مدل ۱۱۰ نیز دارای کمترین کیفیت است. MVM مدل ۵۳۰ که بالاتر از خودروهایی مانند سمند و پژو ۴۰۵ و پارس قرار گرفته، در پنج معیار از جمله سیستم تعلیق، بدنه و رنگ نمره منفی دارد. این محصول باز هم بیشترین نمره منفی را در سیستم تعلیق بین کل خودروهای تحت ارزیابی به خود اختصاص داده است. پس از این خودرو، لیفان مدل ۶۲۰ توانسته بهترین کیفیت را میان چینیهای مونتاژ ایران بدست بیاورد و بالاتر از محصولی مانند تیبای سایپا قرار بگیرد. این خودرو البته فقط در نفوذ آب نمره منفی ندارد.
بیشترین نمره منفی لیفان به سیستم تعلیق آن مربوط میشود. دیگر چینی جدول کیفی آذر ماه، یک شاسی بلند است که هم اکنون کمترین قیمت را بین سایر خودروهای شاسی بلند بازار کشور داراست. MVM مدل X۳۳ اگرچه صداهای غیرعادی ندارد و آب در آن نفوذ نمیکند، اما در سایر معیارها نمره منفی به خود میبیند. MVM مدل ۱۱۰ نیز که از آن با نام کم مصرف ترین خودرو تولید داخل یاد میشود، فقط در سیستم تعلیق نمره منفی ندارد و طبق آمار، کمترین کیفیت را در ترمز و تجهیزات الکتریکی ، بین خودروهای تخت ارزیابی آذر به خود اختصاص داده است.
کیفیت پارس، ۴۰۵ و سمند
نگاهی نیز به کیفیت سمند و پژو ۴۰۵ و پارس بیندازیم، خودروهایی که در ردههای سیزدهم تا شانزدهم جدول جای گرفته اند. در این بین، سمند و پژوپارس خراسان که اعضای سیزدهم و چهاردهم جدول به شمار میروند، در تمام معیارها نمره منفی دارند. پژو ۴۰۵ خراسان نیز که عضو پانزدهم جدول است، تنها در نفوذ آب نمره منفی ندارد ، اما همتای تهرانی اش در همه معیارها نمره منفی به خود میبیند. پژو ۴۰۵ تولید مرکز به همراه لیفان ۶۲۰، مشترکا دارای بیشترین صداهای غیرعادی در بین خودروهای تحت ارزیابی آذر ماه هستند.
قبل از آنکه به بررسی کیفیت پرایدهای سایپا بپردازیم، بد نیست بدانید که تیبا اولین محصول داخلی این شرکت، نوزدهمین عضو جدول به حساب میآید. اما در میان پرایدها، فقط مدل ۱۳۱ سایپا در جمع «خیلی خوبها» قرار دارد و سه پراید دیگر فعلا «خوب» هستند.
پراید ۱۳۱ سایپا در حالی خودرویی «خیلی خوب» به شمار میرود که نه تنها در همه معیارها نمره منفی دارد، بلکه کمترین کیفیت را نیز در معیار نفوذ آب داراست.پراید ۱۳۲ نیز که در رده بعدی جا خوش کرده، در همه معیارها منفی است و کمترین کیفیت را در تزئینات به خود میبیند. همچنین پراید ۱۳۱ پارس خودرو نیز که یکی به آخر است، در تمام معیارها نمره منفی دارد و بیشترین آن به بدنه مربوط میشود.سایپا ۱۳۲ کاشان هم ضمن کسب نمره منفی،کمترین کیفیت را در بدنه و رنگ بین خودروهای تحت ارزیابی داراست.
تازهترین ارزیابی کیفی خودروهای تولید داخل در شرایطی اعلام شد که به جز سه مدل از «پراید»، سایر خودروهای تحت ارزیابی، میهمان گروه «خیلی خوب» شدند. با این حساب، در حال حاضر صنعت خودرو کشور فقط سه خودرو «خوب» دارد و باقی تولیدات آن، از پراید گرفته تا پژو ۴۰۵ و نیسان تینا، همگی «خیلی خوب» هستند.
در آمار مذکور که به آذر ماه مربوط میشود، ۲۴ خودرو تولید داخل به چشم میآید و طبق آن، خودروهای ژاپنی بالاترین کیفیت را به خود اختصاص داده و «پرایدها» نیز حائز کمترین کیفیت شدهاند.۲۴ خودرو موردنظر، مانند ماههای قبلی در ۹ معیار «سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان»، «سیستم موتور»، «ترمز»، «تجهیزات الکتریکی»، «تزئینات داخلی و خارجی»، «صداهای غیرعادی»، «بدنه»، «نفوذ آب» و «رنگ» ارزیابی شدهاند و هرکدام که بین صفر تا ۱۲۰ نمره منفی کسب کردهاند، در دسته «خیلی خوب» و آنها که بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ نمره منفی به دست آوردهاند، در گروه «خوب»ها جای گرفتهاند.
صدر همچنان در اختیار ژاپنیها
اما ردهبندی کیفی آذر ماه خودروهای داخلی در حالی اعلام شده که باز هم چهار ژاپنی صدرنشین آن به حساب میآیند و در این بین، نیسان تینا باکیفیتترین شان است.
این خودرو مونتاژی ، فقط در بدنه و رنگ، نمره منفی به دست آورده است ، حال آنکه هموطن اش نیومزدا۳ فقط در رنگ نمره منفی کسب کرده و جایگاه دوم جدول را در اختیار دارد.پس از این محصول، با ماکسیما در رده سوم جدول روبه رو میشویم، خودرویی که در تزئینات، بدنه و رنگ نمره منفی به خود میبیند. سوزوکی گرندویتارا هم که جایگاه چهارم جدول را در اختیار دارد، دقیقا در همین معیارها نمره منفی کسب کرده است. هر چهار خودرو ژاپنی مذکور، مونتاژی به حساب میآیند، به نحوی که تینا و ماکسیما در پارس خودرو، مزدا۳ در «گروه بهمن» و ویتارا در ایران خودرو خراسان به مونتاژ میرسند.
تندر، بهترین اروپایی
هرچه کیفیت تندر-۹۰ بیشتر میشود و این محصول در ردههای کیفی بالاتر قرار میگیرد، این سوال در اذهان شکل میگیرد که چرا این خودرو باکیفیت نتوانست طبق روال و برنامهریزی تولید خود پیش رود، این در حالی است که حاشیهسازیهای آن تنها به محرومیت مشتریان از این خودرو باکیفیت انجامید.
تندر-۹۰ که در رده بندی آذرماه بهترین خودرو اروپایی تولید داخل شده، هم اکنون با تیراژی نسبتا پایین و قیمتی بالا در بازار کشور عرضه میشود، حال آنکه اگر سر وقت و بدون حاشیه تولید آن آغاز میشد، هم اکنون به جای برخی خودروهای کم کیفیت داخل، تندر-۹۰ را در خطوط تولید و خیابانهای کشور به چشم میدیدیم.
به هر حال در رده بندی آذر ماه، تندر پارس خودرو با اختلافی چهار امتیازی نسبت به همتای ایران خودرویی اش، جایگاه پنجم را در اختیار دارد و به جز ترمز و نفوذ آب، در مابقی معیارها حائز نمره منفی شده است. این در حالی است که تندر ایران خودرو در سیستم تعلیق، موتور و ترمز نمره منفی ندارد و پس از مگان در رده هفتم جدول نشسته است.
در ردهبندی آذر ماه باز هم اختلاف کیفی میان معیارهای تندرهای ایران خودرو و پارس خودرو به چشم میآید.اما هموطن تندر یعنی مگان در حالی عضو ششم جدول است که در پنج معیار از جمله صداهای غیرعادی و بدنه نمره منفی به خود میبیند. در بین دیگر هموطنهای بالانشین تندر، پژو ۲۰۶ در مدلهایهاچ بک و صندوقدار ردههای هشتم و نهم را بدست آوردهاند. ۲۰۶هاچ بک که کیفیت بهتری نسبت به مدل صندوقدارش دارد، به جز تعلیق، ترمز و نفوذ آب، در باقی معیارها نمره منفی کسب کرده و ۲۰۶ صندوقدار نیز دقیقا در همین معیارها نمره منفی کسب نکرده است.
از ۲۰۶ که بگذریم، با دو خودرو کرهای به نامهای هیوندایی آوانته و ریو در ردههای یازدهم و دوازدهم روبرو میشویم. آوانته که محصول بخش خصوصی به شمار میآید، تنها در چهار معیار نمره منفی دارد و بیشترین آن به رنگ مربوط میشود. این محصول کمترین کیفیت را در سیستم موتور بین خودروهای تحت ارزیابی داراست.
ریو نیز به جز تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب، در باقی معیارها نمره منفی به خود میبیند. این محصول که تا پایان سال میهمان سایپاست، هنوز هم در سیستم موتور نمره منفی بالایی دارد و این ایراد از همان ابتدا نیز در ریو وجود داشت.
افت و خیز کیفی چینیها
به سراغ چشم بادامیهای چینی خودروسازی کشور برویم و حال و احوالی از آنها بگیریم.
در جدول ردهبندی آذر ماه، چهار خودرو چینی به چشم میآید که در مقایسه با ردهبندی قبلی، دو خودرو کمتر شده است. از بین این چهار خودرو چینی، MVM مدل ۵۳۰ باز هم بهترین کیفیت را به خود اختصاص داده و MVM مدل ۱۱۰ نیز دارای کمترین کیفیت است. MVM مدل ۵۳۰ که بالاتر از خودروهایی مانند سمند و پژو ۴۰۵ و پارس قرار گرفته، در پنج معیار از جمله سیستم تعلیق، بدنه و رنگ نمره منفی دارد. این محصول باز هم بیشترین نمره منفی را در سیستم تعلیق بین کل خودروهای تحت ارزیابی به خود اختصاص داده است. پس از این خودرو، لیفان مدل ۶۲۰ توانسته بهترین کیفیت را میان چینیهای مونتاژ ایران بدست بیاورد و بالاتر از محصولی مانند تیبای سایپا قرار بگیرد. این خودرو البته فقط در نفوذ آب نمره منفی ندارد.
بیشترین نمره منفی لیفان به سیستم تعلیق آن مربوط میشود. دیگر چینی جدول کیفی آذر ماه، یک شاسی بلند است که هم اکنون کمترین قیمت را بین سایر خودروهای شاسی بلند بازار کشور داراست. MVM مدل X۳۳ اگرچه صداهای غیرعادی ندارد و آب در آن نفوذ نمیکند، اما در سایر معیارها نمره منفی به خود میبیند. MVM مدل ۱۱۰ نیز که از آن با نام کم مصرف ترین خودرو تولید داخل یاد میشود، فقط در سیستم تعلیق نمره منفی ندارد و طبق آمار، کمترین کیفیت را در ترمز و تجهیزات الکتریکی ، بین خودروهای تخت ارزیابی آذر به خود اختصاص داده است.
کیفیت پارس، ۴۰۵ و سمند
نگاهی نیز به کیفیت سمند و پژو ۴۰۵ و پارس بیندازیم، خودروهایی که در ردههای سیزدهم تا شانزدهم جدول جای گرفته اند. در این بین، سمند و پژوپارس خراسان که اعضای سیزدهم و چهاردهم جدول به شمار میروند، در تمام معیارها نمره منفی دارند. پژو ۴۰۵ خراسان نیز که عضو پانزدهم جدول است، تنها در نفوذ آب نمره منفی ندارد ، اما همتای تهرانی اش در همه معیارها نمره منفی به خود میبیند. پژو ۴۰۵ تولید مرکز به همراه لیفان ۶۲۰، مشترکا دارای بیشترین صداهای غیرعادی در بین خودروهای تحت ارزیابی آذر ماه هستند.
قبل از آنکه به بررسی کیفیت پرایدهای سایپا بپردازیم، بد نیست بدانید که تیبا اولین محصول داخلی این شرکت، نوزدهمین عضو جدول به حساب میآید. اما در میان پرایدها، فقط مدل ۱۳۱ سایپا در جمع «خیلی خوبها» قرار دارد و سه پراید دیگر فعلا «خوب» هستند.
پراید ۱۳۱ سایپا در حالی خودرویی «خیلی خوب» به شمار میرود که نه تنها در همه معیارها نمره منفی دارد، بلکه کمترین کیفیت را نیز در معیار نفوذ آب داراست.پراید ۱۳۲ نیز که در رده بعدی جا خوش کرده، در همه معیارها منفی است و کمترین کیفیت را در تزئینات به خود میبیند. همچنین پراید ۱۳۱ پارس خودرو نیز که یکی به آخر است، در تمام معیارها نمره منفی دارد و بیشترین آن به بدنه مربوط میشود.سایپا ۱۳۲ کاشان هم ضمن کسب نمره منفی،کمترین کیفیت را در بدنه و رنگ بین خودروهای تحت ارزیابی داراست.