به گزارش مشرق ، فرهاد دانشجو رئیس پیشنهادی دانشگاه آزاد در گفتوگو با فارس، با اشاره به برنامههای خود برای اداره دانشگاه آزاد و اصلاحات در این دانشگاه، گفت: از توسعه کمی دورههای کارشناسی و پایینتر در دانشگاه آزاد جلوگیری خواهد شد و بیشتر به ارتقای کیفی خواهیم پرداخت به علت اینکه به اندازه کافی این دورهها توسعه یافته و در عین حال تقاضا برای دورههای کارشناسی و پایینتر نسبت به توسعه آن کمتر شده است.
*دورههای تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه آزاد افزایش میدهم
وی افزود: از سوی دیگر به علت اینکه تقاضاها برای دورههای کارشناسیارشد و دکترا بیشتر شده است، به دنبال این هستیم که در دو فاز موازی برای توسعه دورههای کارشناسیارشد و دکترا در دانشگاه آزاد اقدام کنیم.
دانشجو خاطرنشان کرد: فاز اول این طرح ارتقای سطح کیفی این دورههاست که بسیار اهمیت دارد و دیگری توسعه کمی این دورههاست تا تقاضاهای دانشجویان را پاسخگو باشد.
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد تصریح کرد: برای ارتقای کیفی دورههای تحصیلات تکمیلی در دنیا 10 شاخص کیفی وجود دارد که از جمله آنها شاخص نسبت دانشجو به استاد، یا شاخص تولیدات علمی، یا شاخص نسبت درآمدهایی که دانشگاه از ارتباط با صنعت به دست میآورد است.
رئیس پیشنهادی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه این شاخصهای کیفی برای ارتقای تحصیلات تکمیلی در دنیا جا افتاده هستند، گفت: برای هر کدام از این شاخصها باید برنامهای تدوین شود تا طبق آن دانشگاه رشد و ارتقای کیفی خود را پیدا کند.
* تمرکززدایی از دانشگاه آزاد
رئیس سابق دانشگاه تربیت مدرس درباره سازماندهی و تشکیلات در دانشگاه آزاد گفت: در حال حاضر ضعف بزرگ دانشگاه آزاد تمرکز داشتن همه تصمیمات اساسی در مرکز این دانشگاه است که باید تمرکززدایی شود.
* ارائه اختیارات بیشتر به رؤسای مناطق دانشگاه آزاد
وی افزود: باید واحدها و هیئتهای امنای منطقهای و نیز رؤسای مناطق دانشگاه آزاد بتوانند اختیارات بیشتری دریافت کنند تا به صورت مستقلتر در دانشگاه آزاد مدیریت کنند.
دانشجو تأکید کرد: برای این کار هر کدام از واحدها و مناطق دانشگاه آزاد که رشد بیشتری مبنی بر پیاده کردن شاخصهای علمی داشته باشند به تدریج مستقلتر شده و رؤسای آنها اختیارات بیشتری دریافت خواهند کرد.
* معرفی رؤسای واحدهای بزرگتر به شورای عالی انقلاب فرهنگی
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: رؤسای مناطق و واحدهای بزرگتر دانشگاه آزاد که شاخصهای کیفی را رعایت کنند به صورت مستقل به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی میشوند تا حکم دریافت کرده و ماهیت و شأن مستقل علمی، مالی و آموزشی پیدا کنند تا دیگر لازم نباشد به دلیل مشکلات مالی دانشجویان تنها از رئیس دانشگاه آزاد دستور دریافت کنند.
وی درباره ابعاد فرهنگی و اصلاحات موجود در این حوزه در دانشگاه آزاد گفت: اگر دانشجویان به بحث اسلام، انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و ولایتفقیه آشنایی بیشتری پیدا کنند در شیب و فرازهایی که در جامعه و دنیا وجود دارد، بصیرت بهتری پیدا کرده و راه خود را پیدا میکنند.
* تیم متخصص مالی و مدیریت پولی در دانشگاه آزاد تشکیل میدهم
دانشجو به بحثهای مالی دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: آنچه که اکنون مشخص است یک حجم بسیار بالایی از بودجه مورد نیاز دانشگاه آزاد از طریق شهریهها تأمین میشود لذا لازم است برای اینکه منابع مالی دیگری برای تأمین هزینههای این دانشگاه ایجاد شود باید تیم متخصص مالی و مدیریت پولی تشکیل دهیم تا بتوانند منابع جدیدی را برای دانشگاه آزاد تأمین کرده و دست ما برای تأمین منابع مالی به جیب خانوادهها نرود.
دانشجو درباره نحوه انتخاب رؤسای دانشگاههای کشور گفت: رؤسای دانشگاهها براساس شاخص صلاحیت فردی اعم از میزان تحصیلات، شغل، اعتقادات و مدارک تحصیلی تعیین میشوند.
وی در ادامه گفت: از دیگر شاخصهای انتخاب رئیس دانشگاه، میزان مقبولیش در دانشگاه محل خدمت است و شورای عالی انقلاب فرهنگی وی را تأیید کند و جامعه نیز وی را به عنوان رئیس دانشگاه بشناسد.
رئیس پیشنهادی دانشگاه آزاد اظهار داشت: از شاخصهای دیگر تعیین رئیس دانشگاه، کارایی و اقداماتی است که در گذشته انجام داده است و با این 3 شاخص فرد به عنوان رئیس دانشگاه انتخاب میشود.
وی با اشاره به اینکه رؤسای دانشگاههایی مانند تهران، جامع علمی و کاربردی و پیامنور با این 3 شاخص انتخاب شدهاند، گفت: پس از اینکه هیئت امنای دانشگاه سیاستهای خود را تدوین میکند، برنامههایی مبتنی بر این سیاستها تعریف شده و در هیئت امنا مورد تصویب قرار میگیرد.
دانشجو افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس صلاحیتهای فردی، مقبولیت و کارایی رئیس دانشگاه را انتخاب میکند و تاکنون شرطی مبنی بر اینکه رئیس دانشگاه باید سیاست و برنامههایی داشته باشد و آن را ارائه دهد، نبوده است.
رئیس پیشنهادی دانشگاه آزاد اظهار داشت: اینکه رئیس دانشگاه باید برنامههای خود را پیش از تأیید ریاستش ارائه دهد، صحیح نیست چون وی از بودجه، امکانات و اطلاعات درونی دانشگاه اطلاعی ندارد و باید 5 تا 6 ماه فرصت داده شود تا رئیس جدید برنامههای خود را ارائه دهد.
* برای تغییر مدیران دانشگاه آزاد عجلهای ندارم
وی در پاسخ به این سؤال که آیا در سطح مدیران دانشگاه آزاد تغییراتی ایجاد خواهید کرد؟ گفت: تصورم این است که قشر خوب و زحمتکشی در دانشگاه آزاد مشغول به کارند و اینطور نیست افرادی که در دانشگاه آزاد فعالیت میکنند باید تغییر کنند اما طبیعی است که هر رئیسی جایگزین میشود معاونان خود را انتخاب میکند اما در این خصوص عجلهای ندارم.
* اگر رؤسای واحدها اصلاحات را بپذیرند، تغییر نمیکنند
دانشجو افزود: اگر رؤسای واحدهای دانشگاههای آزاد کارایی خود را نشان دهند و شرایط و اصلاحات دانشگاه آزاد را قبول داشته باشند، قطعاً تغییر پیدا نمیکنند.
وی افزود: طبیعت هر تغییری این است که درصدی از مدیران تغییر پیدا میکنند اما اینکه همه مسئولان و مدیران این دانشگاه قرار است تغییر پیدا کنند، صحیح نیست.
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد در پایان خاطرنشان کرد: همزمان با اربعین حسینی به همراه هیئتهای دانشجویی خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و در این مراسم روحانی از خداوند خواستم تا به من کمک کند تا با همیاری همکارانم در دانشگاه آزاد و ملت ایران این وظیفه را به خوبی انجام دهم.
*دورههای تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه آزاد افزایش میدهم
وی افزود: از سوی دیگر به علت اینکه تقاضاها برای دورههای کارشناسیارشد و دکترا بیشتر شده است، به دنبال این هستیم که در دو فاز موازی برای توسعه دورههای کارشناسیارشد و دکترا در دانشگاه آزاد اقدام کنیم.
دانشجو خاطرنشان کرد: فاز اول این طرح ارتقای سطح کیفی این دورههاست که بسیار اهمیت دارد و دیگری توسعه کمی این دورههاست تا تقاضاهای دانشجویان را پاسخگو باشد.
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد تصریح کرد: برای ارتقای کیفی دورههای تحصیلات تکمیلی در دنیا 10 شاخص کیفی وجود دارد که از جمله آنها شاخص نسبت دانشجو به استاد، یا شاخص تولیدات علمی، یا شاخص نسبت درآمدهایی که دانشگاه از ارتباط با صنعت به دست میآورد است.
رئیس پیشنهادی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه این شاخصهای کیفی برای ارتقای تحصیلات تکمیلی در دنیا جا افتاده هستند، گفت: برای هر کدام از این شاخصها باید برنامهای تدوین شود تا طبق آن دانشگاه رشد و ارتقای کیفی خود را پیدا کند.
* تمرکززدایی از دانشگاه آزاد
رئیس سابق دانشگاه تربیت مدرس درباره سازماندهی و تشکیلات در دانشگاه آزاد گفت: در حال حاضر ضعف بزرگ دانشگاه آزاد تمرکز داشتن همه تصمیمات اساسی در مرکز این دانشگاه است که باید تمرکززدایی شود.
* ارائه اختیارات بیشتر به رؤسای مناطق دانشگاه آزاد
وی افزود: باید واحدها و هیئتهای امنای منطقهای و نیز رؤسای مناطق دانشگاه آزاد بتوانند اختیارات بیشتری دریافت کنند تا به صورت مستقلتر در دانشگاه آزاد مدیریت کنند.
دانشجو تأکید کرد: برای این کار هر کدام از واحدها و مناطق دانشگاه آزاد که رشد بیشتری مبنی بر پیاده کردن شاخصهای علمی داشته باشند به تدریج مستقلتر شده و رؤسای آنها اختیارات بیشتری دریافت خواهند کرد.
* معرفی رؤسای واحدهای بزرگتر به شورای عالی انقلاب فرهنگی
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: رؤسای مناطق و واحدهای بزرگتر دانشگاه آزاد که شاخصهای کیفی را رعایت کنند به صورت مستقل به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی میشوند تا حکم دریافت کرده و ماهیت و شأن مستقل علمی، مالی و آموزشی پیدا کنند تا دیگر لازم نباشد به دلیل مشکلات مالی دانشجویان تنها از رئیس دانشگاه آزاد دستور دریافت کنند.
وی درباره ابعاد فرهنگی و اصلاحات موجود در این حوزه در دانشگاه آزاد گفت: اگر دانشجویان به بحث اسلام، انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و ولایتفقیه آشنایی بیشتری پیدا کنند در شیب و فرازهایی که در جامعه و دنیا وجود دارد، بصیرت بهتری پیدا کرده و راه خود را پیدا میکنند.
* تیم متخصص مالی و مدیریت پولی در دانشگاه آزاد تشکیل میدهم
دانشجو به بحثهای مالی دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: آنچه که اکنون مشخص است یک حجم بسیار بالایی از بودجه مورد نیاز دانشگاه آزاد از طریق شهریهها تأمین میشود لذا لازم است برای اینکه منابع مالی دیگری برای تأمین هزینههای این دانشگاه ایجاد شود باید تیم متخصص مالی و مدیریت پولی تشکیل دهیم تا بتوانند منابع جدیدی را برای دانشگاه آزاد تأمین کرده و دست ما برای تأمین منابع مالی به جیب خانوادهها نرود.
دانشجو درباره نحوه انتخاب رؤسای دانشگاههای کشور گفت: رؤسای دانشگاهها براساس شاخص صلاحیت فردی اعم از میزان تحصیلات، شغل، اعتقادات و مدارک تحصیلی تعیین میشوند.
وی در ادامه گفت: از دیگر شاخصهای انتخاب رئیس دانشگاه، میزان مقبولیش در دانشگاه محل خدمت است و شورای عالی انقلاب فرهنگی وی را تأیید کند و جامعه نیز وی را به عنوان رئیس دانشگاه بشناسد.
رئیس پیشنهادی دانشگاه آزاد اظهار داشت: از شاخصهای دیگر تعیین رئیس دانشگاه، کارایی و اقداماتی است که در گذشته انجام داده است و با این 3 شاخص فرد به عنوان رئیس دانشگاه انتخاب میشود.
وی با اشاره به اینکه رؤسای دانشگاههایی مانند تهران، جامع علمی و کاربردی و پیامنور با این 3 شاخص انتخاب شدهاند، گفت: پس از اینکه هیئت امنای دانشگاه سیاستهای خود را تدوین میکند، برنامههایی مبتنی بر این سیاستها تعریف شده و در هیئت امنا مورد تصویب قرار میگیرد.
دانشجو افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس صلاحیتهای فردی، مقبولیت و کارایی رئیس دانشگاه را انتخاب میکند و تاکنون شرطی مبنی بر اینکه رئیس دانشگاه باید سیاست و برنامههایی داشته باشد و آن را ارائه دهد، نبوده است.
رئیس پیشنهادی دانشگاه آزاد اظهار داشت: اینکه رئیس دانشگاه باید برنامههای خود را پیش از تأیید ریاستش ارائه دهد، صحیح نیست چون وی از بودجه، امکانات و اطلاعات درونی دانشگاه اطلاعی ندارد و باید 5 تا 6 ماه فرصت داده شود تا رئیس جدید برنامههای خود را ارائه دهد.
* برای تغییر مدیران دانشگاه آزاد عجلهای ندارم
وی در پاسخ به این سؤال که آیا در سطح مدیران دانشگاه آزاد تغییراتی ایجاد خواهید کرد؟ گفت: تصورم این است که قشر خوب و زحمتکشی در دانشگاه آزاد مشغول به کارند و اینطور نیست افرادی که در دانشگاه آزاد فعالیت میکنند باید تغییر کنند اما طبیعی است که هر رئیسی جایگزین میشود معاونان خود را انتخاب میکند اما در این خصوص عجلهای ندارم.
* اگر رؤسای واحدها اصلاحات را بپذیرند، تغییر نمیکنند
دانشجو افزود: اگر رؤسای واحدهای دانشگاههای آزاد کارایی خود را نشان دهند و شرایط و اصلاحات دانشگاه آزاد را قبول داشته باشند، قطعاً تغییر پیدا نمیکنند.
وی افزود: طبیعت هر تغییری این است که درصدی از مدیران تغییر پیدا میکنند اما اینکه همه مسئولان و مدیران این دانشگاه قرار است تغییر پیدا کنند، صحیح نیست.
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد در پایان خاطرنشان کرد: همزمان با اربعین حسینی به همراه هیئتهای دانشجویی خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و در این مراسم روحانی از خداوند خواستم تا به من کمک کند تا با همیاری همکارانم در دانشگاه آزاد و ملت ایران این وظیفه را به خوبی انجام دهم.