در دوره‌هایی بدون نشانه‌هایی از المان‌های جنگی شاهد طرح‌های متفاوت و فاخری روی جلد کتاب‌های دفاع مقدس بودیم و نوع جدیدی از گرافیک در این حوزه شکل گرفت.

به گزارش مشرق، کوروش پارسانژاد در نشست تخصصی آسیب‌شناسی گرافیک و طراحی کتاب در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: وظیفه هنرمند است که بتواند سلیقه مردم را تصحیح کنند و به مرور سطح سلیقه کتابخوانان را افزایش دهند. یک طراح گرافیک باید اصول حرفه‌ای را رعایت کند و در عین حال در زمینه فعالیتش خلاق بوده و حتی اگر طراحی سفارشی را قبول می‌کند در نهایت یک نوآوری به همراه داشته باشد. او با اشاره به مظلومیت طراحی کتاب‌های حوزه دفاع مقدس گفت: در حوزه مطالعه شاهد دو نوع از مخاطبان هستیم. گروه اول کتابخوان‌های حرفه‌ای هستند و گروه دوم کتابخوانانی که گاهی به کتاب مراجعه کنند.

این استاد گرافیک تصریح کرد: مخاطبان گروه اول به سراغ کتاب‌های خاص می‌روند و چندان توجهی به طراحی جلد ندارند و مخاطبان گروه دوم زمانی که با کتاب روبه‌رو می‌شوند، ابتدا آن را می‌بینند و سپس مطالعه می‌کنند؛ بنابراین اهمیت طراحی کتاب برای مخاطبان گروه دوم بسیار است.متأسفانه به دلیل گرانی کاغذ و اوضاع فعلی نشر، ناشران ناچارند که با تیراژهای پایین، فعالیت‌شان را ادامه دهند. این موضوع بسیار اسفناک است اما حتی در این شرایط هم می‌توان گفت که طراحی جلد کتاب بسیار اهمیت بسزایی دارد. سال‌ها پیش زمانی که طرح‌های آویخته شده روی دیوار را مشاهده می‌کردم، چندان مناسب نبودند و همیشه افسوس این موضوع را داشتم که چرا باید شاهد چنین وضعیتی باشیم. همه ما می‌دانیم که جنگ خوب نیست و هیچیک از ما از جنگ خاطرات خوبی نداریم اما اگر قرار است به پاسداشت کسانی که پا به میدان گذاشتند و به دفاع از وطن پرداختند، برای گرافیک این موضوع باید حساسیت‌های لازم را داشته باشیم.

پارسانژاد اظهار کرد: معتقدم باید در حوزه طراحی گرافیک دفاع مقدس هویتی ایجاد شود که این هویت متفاوت باشد. درطراحی جلد کتاب‌های حوزه دفاع‌مقدس باید وسواس بیشتری داشت و تلاش کرد تا به یک معیار مناسبی برای طراحی کتاب‌های دفاع مقدس دست یابیم. ناشران به ویژه ناشران دفاع مقدس نیازمند مدیر هنری هستند تا کمی متفاوت‌تر از دیگر ژانرها عمل‌کنند. وظیفه مدیر هنری این است که با ظرافت و به آهستگی سلیقه و ذائقه مخاطبان را ارتقاء دهند؛ چراکه اگر قرار باشد آنها هم‌سطح ذائقه مخاطبان عمل کنند، ظلم بزرگی را انجام داده‌اند.حضور یک مدیر هنری در انتشارات سبب می‌شود تا به لحاظ فنی همه موارد را درنظر داشته باشد و مطابق با محتوا طرحی را آماده کنند که برای مخاطبان جذاب باشد.ارتباط موضوعی با طرح به معنای ترجمه کتاب نیست بلکه گاهی اوقات می‌تواند حس کلی نسبت به محتوا باشد.

یک طراح گرافیک باید صاحب تألیف بوده تا در راستای استقلال محتوای کتاب موضوعات فنی و دیگر مباحث را رعایت کند. همچنین طراح باید از سطح سواد بصری بالاتری نسبت به جامعه برخوردار باشد.پارسانژاد اظهار کرد: متأسفانه نظام آموزشی هم چندان اهمیتی به درس هنر نمی‌دهد تا جایی که به یاد داریم در دوران کودکی برای دروس علوم و ریاضی اهمیت بیشتری قائل بودند تا درس هنر. به همین دلیل میانگین نمره سوادبصری مردم ایران پایین است. درحالی که بسیاری از کشورهایی که سابقه طراحی و گرافیکی بالایی دارند، عموم مردم‌شان خوش سلیقه‌تر از ما هستند.این هنرمند ضمن گلایه از ناشران دولتی و خصوصی گفت: هر دو گروه از ناشران اعلام می‌کنند که پول ندارند درحالی که بخش کتاب، پویاترین بخش گرافیکی در این سال‌های اخیر بوده است.

او تصریح کرد: متأسفانه کتاب‌های دفاع‌مقدس هویت نیافته است. در دوره‌هایی بدون نشانه‌هایی از المان‌های جنگی شاهد طرح‌های متفاوت و فاخری روی جلد کتاب‌های دفاع مقدس بودیم و نوع جدیدی از گرافیک در این حوزه شکل گرفت که متأسفانه این موضوع متوقف شده است.این طراح گرافیک گفت: امیدوارم اوضاع اقتصادی کشور به مراتب مناسب‌تر باشد و ناشران ما بتوانند در بهترین وضعیت، مناسب‌ترین تصمیم‌ها را با حضور مدیران هنری‌شان اخذ کنند.