به گزارش مشرق به نقل از مهر، دکتر حمید کتابی با بیان این که کشورهای مختلف از 80 سال پیش برای حمل و نقل خود برنامه ریزی کرده اند و زیرساخت های حمل و نقلی لازم را برای مدیریت ترافیک در اختیار دارند،گفت: این در حالی است که از آغاز روند توسعه حمل و نقل شهری در تهران چند سال بیشتر نمی گذرد.
این متخصص حمل و نقل و ترافیک با توجه به دو دهه سابقه مسئولیت های ترافیکی در خارج از کشور، ادامه داد: زمانی که در مسکو دقیق ترین محاسبات عرض خیابان ها و کشش آن ها انجام می شد و در نیویورک مترو می ساختند، در تهران اساسا تفکری به اسم حمل و نقل وجود نداشت و تنها چند سال است که شاهد برنامه ریزی در این زمینه هستیم.
کتابی از این تاخیر بلندمدت در توسعه حمل و نقل، به عنوان یک عقب ماندگی غیر قابل جبران نام برد و اظهار کرد: با این عقب افتادگی پر دامنه در حوزه حمل و نقل، مدیریت شهری هر چقدر ساخت و ساز کند و حمل و نقل عمومی را توسعه دهد، صرفاً می تواند شرایط امروز را بهبود بخشد و معلوم نیست 20 سال آینده تهران از نظر ترافیک چه وضعیتی پیدا می کند.
وی بحث آینده نگری در برنامه ریزی های ترافیکی و عمر پایین مدیریت در این حوزه را به عنوان یک آسیب مطرح کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که در برنامه های حمل و نقلی وجود دارد، این است که مدیران این حوزه چند سال بیشتر در این مسند نمی مانند و همین مسئله باعث توجه به برنامه های کوتاه مدت و زودبازده به جای برنامه های بلندمدت و آینده نگرانه می شود.
کتابی اتخاذ و اجرای تصمیم های کوتاه مدت را از پیامدهای عمر پایین مدیریت های اجرایی دانست و تصریح کرد: این موضوع باعث شده مدیران اجرایی کمتر به آینده توجه کنند و در نتیجه اقدامات زیربنایی کمتری در حوزه ترافیک به مورد اجرا در آید.
این متخصص حمل و نقل و ترافیک همچنین نگرش های کور نسبت به برخی مسائل ترافیکی را از دیگر مشکلات حمل و نقل بر شمرد و گفت: به رغم عقب ماندگی هایی که در توسعه حمل و نقل داریم، این نوع نگرش ها در خصوص اقدامات مدیریت شهری پایتخت که انصافا در سال های اخیر تلاش های زیادی را برای توسعه حمل و نقل عمومی به عمل آورده، بی انصافی است.
یک متخصص حمل و نقل و ترافیک با تاکید بر برنامه ریزی های کلان دنیا در حوزه حمل و نقل و ترافیک اعلام کرد: 80 سال از برنامه های ترافیکی دنیا عقب هستیم.