کد خبر 95958
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۵

معاونت اجتماعی پلیس فتا گفت: مراکز خرید باید دستگا‌های پرداخت را در دسترس خریداران گذاشته تا از هرگونه سوء استفاده رمز مشتریان جلوگیری به عمل آید.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، معاونت اجتماعی پلیس فتا گفت: مراکز خرید باید دستگا‌های پرداخت را در دسترس خریداران گذاشته تا از هرگونه سوء استفاده رمز مشتریان جلوگیری به عمل آید.

سرهنگ سید محسن میربهرسی بیان داشت: با توجه به پیشرفت‌های اخیر در حوزه بانکداری لکترونیکی و ارائه خدمات بی نظیر آن تاحد کمرنگ شدن صف‌های طولانی بانک‌ها از مشتریان خود و همچنین استقبال مردم در پرداخت‌ها و دریافت‌های غیر حضوری و بهره گرفتن از خدماتی نظیر عابر بانک ها و همچنین دستگاه‌های پرداختی فروشگاه‌ها یا POS در جامعه شاهد استفاده از کارت‌های اعتباری هستیم که با سرعت زیادی در حال جایگزین شدن اسکناس‌های کاغذی هستند، که این امر موجب افزایش امنیت درجابجایی های پول نیز شده است.

وی ادامه داد: یکی از این خدمات ارزنده بانکداری نوین، استفاده از دستگاه‌های پرداخت فروشگاهی است که از طریق آن مشتری بجای حمل اسکناس می‌تواند با داشتن یک کارت اعتباری خرید خود را انجام دهد. متاسفانه در کنار این خدمات شایسته افرادی هستند که سبب ایجاد آسیب‌هایی در این حوزه شده‌اند و با اختلال، کلاهبرداری و یا موارد دیگر باعث سوء استفاده و سرقت می‌شوند.

معاون اجتماعی پلیس فتا خاطر نشان کرد: یکی از مواردی که به پلیس فتا در استان‌ها گزارش داده شده است، سوء استفاده از این نوع خدمات الکترونیکی است. بدین صورت که اکثر فروشگاه‌ها دستگاه POS یا همان پرداخت را در جایی که به مشتری دسترسی ندارد قرار می‌د‌‌هند و هنگامی که مشتری می‌خواهد از این خدمات استفاده کند بطور آشکار از وی رمز کارت را می‌پرسند که این موضوع با توجه به اینکه در آن مکان افرادی دیگر نیز حضور دارند بارها زمینه ساز سوء استفاده در این زمینه شده است.

وی ادامه داد: استفاده از این نوع سرویس سال‌ها در کشورهای دیگر در حال بهره‌برداری است و خدمات دهندگان این نوع سرویس‌ها از فروشگاه‌ها می‌خواهند که این دستگاه‌ها را در معرض مشتری قرار دهند تا شخص براحتی بتواند با کشیدن کارت و وارد کردن رمز اقدام به انجام عملیات کند، حتی ما در بانک‌های کشور نیز شاهد این موضوع هستیم که دستگاه POS را در مقابل مشتری قرار می‌دهند و این خود مشتری است که رمز خود را وارد می‌کنند.

معاونت اجتماعی پلیس فتا گفت: در گزارش‌ها بارها آمده است که وقتی شخص می‌خواهد شخصاً رمز عابر بانکش را  وارد کند فروشنده با بیان اینکه امکان جابجایی دستگاه وجود ندارد رمز عبور را از مشتری می‌پرسد این در شرایطی است که افراد دیگری در مغازه وجود دارند و به صورت ناخودآگاه رمز مشتری در اختیار آنها نیز قرار می‌گیرد. بیان رمز عبور در مغازه‌ها به مانند این است که کلید منزل خود را شخصا در اختیار دیگران قرار دهید.

وی بیان داشت: از فروشگاه‌ها می‌خواهیم که این دستگاه‌ها را جهت دسترسی در جایی قرار دهند که مشتری با اطمینان بیشتری بتواند رمز خود را وارد کند. همچنین از هموطنان درخواست می‌کنیم پس از انجام عملیات پرداخت حتما رمز خود را عوض کنند. یقینا پلیس فتا ناجا با افرادی که سبب ایجاد نا امنی و سوء استفاده از اعتماد هموطنان می‌شوند برخورد قاطع و قانونی خواهد داشت.