به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، رييس سازمان سينمايي كشور كه شب گذشته ـ 19 بهمن ـ در برنامه تلويزيوني «پارك ملت» با محمدرضا شهيديفر گفتوگو ميكرد، درباره ارتباط انحلال خانه سينما با تشكيل سازمان سينمايي اظهار كرد: ما ادارهاي را تعريف كردهايم كه محل خدمات امور صنفي باشد. اين دفتر خدمات صنفي مختلفي مانند مسائل معيشتي، حقوقي و مادي را به سينماگران ارائه ميكند.
او با اشاره به اينكه سينماگران در گذشته در هر مورد اختلافي كه پيش ميآمد، در نهايت براي حل و فصل به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مراجعه ميكردند، عنوان كرد: متاسفم از اينكه چنين جملهاي را بايد بگويم؛ ولي اكنون هيچ كدام از صنوف سينمايي قانوني نيستند؛ زيرا فكر ميكرديم فرآيندي كه ميرويم، درست است.
شمقدري تاكيد كرد: قانوني شدن به اين معنا نيست كه اين صنوف دولتي شوند. در واقع قانوني شدن صنوف مانند قانوني بودن احزاب سياسي است كه مجوز خود را دريافت ميكنند؛ ولي دولتي نيستند.
رييس سازمان سينمايي كشور ادامه داد: اكنون هيات ساماندهي صنوف به رياست آقاي حسين زندباف و با كمك برخي از افرادي كه از اعضاي خانه سينما بودند، تشكيل شده است.
او در پاسخ به اين سوال كه «آيا خانه سينما برقرار خواهد بود يا خير؟» تصريح كرد: اينكه تشكل نهايي چگونه باشد، بر عهده هيات ساماندهي خواهد بود. ممكن است خانه سينمايي جديدي طراحي شود. البته ما در اينباره نظراتي داريم؛ ولي در عين حال تصميمگيري را بر عهده هيات ساماندهي گذاشتهايم.
شمقدري ادامه داد: نظري مبني بر ادغام برخي صنوف وجود دارد و من خودم با 15 صنف موافق هستم. ما به اجراي عدالت و رعايت حقوق همه بويژه اقشار ضعيف سينما فكر ميكنيم.
رييس سازمان سينمايي در پاسخ به پرسشي درباره اينكه «آيا راه آرامتري براي حل مشكلات وجود نداشت؟» اظهار كرد: ممكن بود چنين راهي وجود داشته باشد؛ ولي عدهاي نخواستند. من اصلا نميگويم كه اين انحلال خانه سينما صددرصد درست بود؛ حتي امروز يا ديروز از اعضاي هيات مديره قبلي خانه سينما دعوت كرديم كه ديداري داشته باشيم؛ ولي آنها نپذيرفتند.
او با اشاره به اينكه من هم عضو خانه سينما هستم و فردا از اينجا (رياست سازمان سينمايي) بيرون ميآيم، ادامه داد: اين عادت شده كه در برخي برنامهها بالا ميآيند و ميگويند عضو خانه سينما هستند و عدهاي هم كه نميدانند، آنها را تشويق ميكنند. همچنين آرم جديدي داده شده كه روي كت خود ميزنند، هيچ اشكالي ندارد؛ زيرا فكر ميكنم نتايج كلي براي اهالي سينما بهتر ميشود.
به گزارش ايسنا، در اين بخش از برنامه «پارك ملت»، شهيديفر (مجري) به صحبتهاي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفتوگوي ويژه خبري شبكه دو سيما اشاره و اظهار كرد: به دليل حضور نداشتن اعضاي هيات مديره خانه سينما، حرفهاي مطرحشده سبب گله آنها شد و اكنون نيز نميخواهم موضوع به نقد كشيده شود؛ زيرا آنها حضور ندارند.
سپس شمقدري در اينباره گفت: ما صلاح نميدانيم برخي مسائل مطرح شود؛ چرا كه مجبوريم مسائلي را بگوييم كه خوب نيست؛ زيرا جريان همانند آن چيزي است كه در فوتبال رخ ميدهد. با اين حال بايد بگويم اگر وزارتخانه تاكنون خلاف قانون عمل كرده بود، توسط ديوان عدالت اداري منع ميشد.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خاطرنشان كرد: 10 روز قبل از انحلال خانه سينما، به اعضاي هيات مديره گفتم كه قرار است چه اتفاقي رخ دهد. پس از آن و دوباره چند روز بعد نيز چنين مطلبي را يادآور شدم؛ حتا دو ساعت قبل از اعلام انحلال نيز به آنها اطلاع دادم؛ ولي در نهايت آنها نيم ساعت پيش از اتفاق، اعلام رضايت كردند كه ديگر دير بود. با اين حال به دليل آزردهخاطر شدن آنها عذرخواهي ميكنم؛ ولي چارهي ديگري نداشتيم.
جواد شمقدري در بخش ديگري از اين گفتوگوي تلويزيوني، سخناني را درباره برنامههاي سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در جشنواره فيلم فجر مطرح كرد.
وي در ابتداي سخنانش بيان كرد: ما ابتدا اهداف متعددي داشتيم كه يكي از آنها رونق سينماي ايران در همه بخشها بود. اگر دوستان به سه سال قبل برگردند، ميتوانند جشنواره فيلم فجر و بخشهاي مختلف آن را با جشنواره امسال مقايسه كنند. پيش از اين، سينماها، بازار و بخش بينالملل همه پراكنده بودند؛ ولي امسال حتي نحوه برگزاري افتتاحيه نيز متفاوت بود.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: سالها بود كه توليد سينماي ايران روي سقف 70 فيلم متوقف مانده بود؛ ولي ما با افزايش صدور مجوزها، توليد فيلم را رونق داديم و سال گذشته به 100 فيلم رسيديم. البته امسال هم ميتوانستيم به اين تعداد برسيم؛ ولي برخي فيلمها به دليل نرسيدن به موقع بودجه در زمان مناسب توليد نشدند. ضمن آنكه بايد بگويم براي افزايش تعداد فيلمهاي توليدي، همكاري صدا وسيما الزامي است؛ چرا كه صدا و سيما بايد تعهد دهد كه اين فيلمها را خريداري خواهد كرد. همچنين شبكه نمايش خانگي نيز بايد شرايط امني داشته باشد.
شمقدري در ادامه گفتوگوي خود با اشاره به حضور 25 اثر از كارگردانان فيلم اول در سيامين جشنواره فيلم فجر گفت: سعي كرديم عدالت اجرا شود و فرصتها در اختيار همه قرار گيرد. در واقع تلاش كرديم به جوانها احترام بگذاريم و به آنها اعتماد كنيم.
او با اشاره به اينكه تحت تهاجم فرهنگي غرب هستيم، افزايش توليد را در همين راستا توصيف و خاطرنشان كرد: ما فكر كرديم اگر توليد بالا رود، ميتوانيم مشكلات بعدي را حل كنيم. يعني زماني كه مسائلي مانند تعداد سالنهاي سينما را بررسي كرديم، به نظرمان رسيد ابتدا بايد توليد فيلم را افزايش دهيم كه تعداد سالنها تا پايان سال 91 به 400 سالن خواهد رسيد.
رييس سازمان سينمايي كشور تصريح كرد: بر اساس آنچه گفته شد، ما در اكران و مجوز ساخت اين مساله را مدنظر قرار ميدهيم كه «فيلم قابليت اكران دارد يا خير؟». پس از آن ممكن است در صورت نداشتن اين قابليت به تلويزيون، شبكه نمايش خانگي يا جشنوارههاي خارجي فرستاده شود.
شمقدري با بيان اينكه اكنون فيلمهاي ايراني به كشورهاي عربي هم راه ندارند، گفت: يكي از راههايي كه ميتوان براي حل اين مشكل در سينماي ايران مدنظر داشت، توليد فيلم با سليقه بازارهاي بينالمللي و نيز توليد مشترك با كشورهاي ديگر است. اكنون تسبيح و قرآنهاي چيني توليد شدهاند، پس با اين كشور پروژههاي مشترك فرهنگي نيز ميتوانيم داشته باشيم. به طور مثال در مناسبتهاي خاص مانند ماه رمضان ميتوانيم با آنها فيلمهاي مشتركي توليد كنيم.
وي در ادامه، در پاسخ به اينكه «ميزان اشراف دولت بر فيلمسازي چگونه است؟» بيان كرد: اگر به هفت هشت سال قبل بازگرديم، ميبينيم كه بيش از دو سه گونه فيلم در سينما وجود نداشت؛ در حالي كه ما بر اساس يك ارزيابي و نيازسنجي مضاميني را تعريف كرديم كه جزو اولويتهايمان بودند. برخي از اين مضامين شامل دفاع مقدس، بيداري اسلامي، تحكيم خانواده، تاريخ صدر اسلام، كودك و نوجوان، ديني و مذهبي و نيز مضامين انتقادي منصفانه هستند.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اينكه «فيلم با مضامين سياسي يكي از گونههاي فراموششده در سينماي ايران است»، ادامه داد: «به رنگ ارغوان» نمونهاي از فيلم با مضمون سياسي بود. چنين فيلمهايي اقتضائاتي دارند و يكي از اقتضائات آنها افزايش قدرت تحمل است. در حالي كه ما در سينماهاي خود عدهاي را ميبينيم كه وقتي از فيلمي خوششان نميآيد، واكنشهاي متفاوتي نشان ميدهند و به افراد ديگري كه شايد فيلم را دوست داشته باشند، احترام نميگذارند.
وي سپس به فيلمهايي با مضمون سياسي در جشنواره سيام فيلم فجر اشاره كرد و گفت: فيلمهاي «محرمانه تهران» و «قلادههاي طلا» در جشنواره امسال فيلم فجر مضامين سياسي دارند. البته «قلادههاي طلا» تاكنون در برج ميلاد اكران نشده است. وقتي فيلمي درباره يك تشكيلات است، حق آنها ميدانيم كه اعتراض كنند و اگر مشكلي است، بايد حل و فسخ شود. در واقع تصميم با مديريت سينمايي كشور است و درباره اين فيلم نيز دوستاني معترض بودند كه ما در حال گفتوگو بوديم و اين موضوع به درازا كشيد.
شمقدري افزود: علاوه بر اين دو فيلم، «پل چوبي»، «يك سطر واقعيت»، «زندگي خصوصي»، «شانه دوست»، «خودزني» و «گيرنده» نيز فيلمهايي هستند كه ميتوانند در حوزه آثار با مضامين سياسي تعريف شوند.
رييس سازمان سينمايي كشور در بخش ديگري از اين گفتوگوي تلويزيوني در پاسخ به اينكه «چرا نامهاي آشنا و سردمداران سينماي ايران، امسال در جشنواره حضور ندارند؟» توضيح داد: اين يك سيكل طبيعي است كه وقتي فيلمسازي يك سال فيلم ميسازد، ممكن است سال آينده فيلم نداشته باشد. البته ما تلاش كرديم از فيلمسازهاي كهنهكار حمايت كنيم.
اين جمله شمقدري با اظهارنظر شهيديفر مبني بر اينكه اين نظر به وجود آمده كه شرايط به گونهاي است كه برخي افرادي كه با نظرات مسئولين سينمايي موافق نيستند، كمكم به محاق بروند، روبهرو شد؛ اما رييس سازمان سينمايي كشور ضمن مخالفت با اين نظر، گفت: اينگونه نيست؛ اما اين مساله را بپذيريم كه بالاخره نسلهاي جديدي ميآيند و خود به خود عرصه را از قديميها ميگيرند.
شمقدري در پاسخ به اين سوال كه «هميشه به برخي فيلمها اعتراضاتي وجود داشته و بسياري از آنها قابل پخش از تلويزيون نيستند؛ پس چگونه پروانه نمايش گرفتهاند؟»، گفت: اين معضل وجود دارد؛ به طوري كه برخي فيلمسازان عليرغم سختگيريها و توصيههايي كه ميشود، مسائلي را در فيلمهاي خود دارند كه بيشتر آنها به شكل ديالوگ است. دبير سيامين جشنواره فيلم فجر در مراسم افتتاحيه نيز اشاره كردند كه ممكن است ميوه تلخ و شيرين در اين سينما وجود داشته باشد.
وي تاكيد كرد: ما براي اينكه به حريم خانواده احترام گذاشته شود، شاخصهايي را تعيين كردهايم. هرچند برخي ميگويند كه اينها سانسورچي هستند؛ ولي خط قرمزهايي نسبت به اخلاق و عرف اجتماعي وجود دارد و تلاش كردهايم سليقهيي عمل نكنيم. ما سختگيري نابجا نميكنيم و فيلم توقيفي هم نداريم؛ فقط يك فيلم بوده كه آن را هنوز نديدهام.
شمقدري درباره شوراي پروانه نمايش و اصلاحيههايي كه به فيلمها وارد ميشود، نيز خاطرنشان كرد: واقعيت اين است كه گاهي حق با فيلمساز است و گاهي هم نيست. البته خيلي وقتها حق با اوست و در اينباره تلاش ميكنيم به سمتي برويم كه 50 نفر تهيهكننده به عنوان امين نظام مسئوليت كنترل خطوط قرمز در فيلمها را بر عهده داشته باشند.
وي در ادامه اين گفتوگو، درباره اينكه چگونه دو سمت «معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي» و «رياست سازمان سينمايي كشور» را به طور همزمان برعهده دارد، توضيح داد: معاونت جايگاه حقوقي دارد؛ ولي تبديل به رياست سازمان شده است.
شمقدري همچنين درباره تفاوت سازمان سينمايي با معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار كرد: وقتي سازمان وجود داشته باشد، استقلال به وجود ميآيد؛ يعني از مجموعه بروكراسي وزارتخانه خارج ميشود. بروكراسي خود يك مانع براي فعاليتهاست. همچنين اكنون بودجه به طور مستقيم در اختيار سازمان سينمايي قرار ميگيرد. ضمن آنكه در ساختار معاونت قوانيني وجود دارند، كه محدودكننده هستند و پيش از اين ممكن بود با خيلي از رفتارهاي غيرقانوني، اقداماتي انجام شود.
رييس سازمان سينمايي در پاسخ به سوالي درباره ادامه همكاري با سيدعليرضا سجادپور گفت: از سال آينده بودجه شرايط جديدي را براي ما ايجاد ميكند. هنوز براي ايشان تصميمي نگرفتهايم، شايد جايگاهشان تغيير كند و شايد هم رييس شود.
وي ادامه داد: از اين پس وقتي فيلمي مجوز گرفت، بر اساس سياستگذاري و شرايط براي تعيين ميزان كمك مالي، به بنياد فارابي ارجاع ميشود. به اين ترتيب، تقريبا بنياد سينمايي فارابي همچنان باقي ميماند و مسئوليت حمايتها را دارا خواهد بود. همچنين قصد داريم اگر ميزان حمايت كمتر از 30 درصد بودجه فيلمها باشد، آنها ديگر به بنياد فارابي سينمايي ارجاع داده نشود و ما با اعتمادي كه به فيلمساز ميكنيم، او كارش را ادامه دهد. البته اينكه چگونه 30 درصد هزينه خواهد شد، در سوابق فيلمساز باقي ميماند.
به گزارش ايسنا، زماني كه شمقدري قصد داشت توضيحات جزييتري را درباره سازمان سينمايي بيان كند، شهيديفر از او خواست مطالب جزيي را در برنامه هفت اعلام كند كه شمقدري گفت: من به آنجا نميروم؛ البته اگر شما بگوييد، ميروم.
ريسس سازمان سينمايي در پايان سخنانش در پاسخ به سوالي درباره زمان مراسم اختتاميه سيامين جشنواره فيلم فجر گفت: در سالهاي گذشته مراسم اختتاميه 21 بهمن برگزار ميشد؛ اما به دلايل مختلف از جمله اينكه فيلمهاي روز آخر به درستي و با شور و حال نمايش داده نميشدند، تصميم گرفتيم زمان مراسم اختتاميه را به پس از پايان زمان جشنواره موكول كنيم.