کد خبر 98218
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۸

367 روز پيش، يعني 20 بهمن‌ماه 1389، دو موزه به‌طور كامل و اشياي موجود در مخازن يك موزه‌ي ديگر به «ارگ آزادي» منتقل شدند، با اين هدف كه آمار بازديد از اين آثار افزايش يابد.

به گزارش مشرق، حدود 26 دي‌ماه سال گذشته پس از بررسي‌هاي بسيار و برگزاري جلسات متعدد در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، دو موزه‌ي نقاشي پشت شيشه و هنرهاي ملي به‌طور كامل تعطيل شدند.

ماجرا از چهارم آذرماه 1389 و زمان افتتاح مجموعه‌ي ارگ آزادي و صحبت‌هاي رسمي رييس وقت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي انتقال بخش‌هاي اداري اين سازمان به مكان‌هاي ديگر و افتتاح يك مجموعه‌ي فرهنگي ــ هنري در اين مكان به‌عنوان يكي از بهترين موقعيت‌هاي جغرافيايي تهران آغاز شد.

اما صحبت‌ها همان‌جا خاتمه نيافت و‌ 18 دي‌ماه 1389 در نشستي رسانه‌يي اين‌بار بحث به انتقال اشياي سه موزه‌ي نقاشي پشت شيشه، قرآن و هنرهاي ملي رسيد. بقايي در آن زمان به خبرنگاران گفت: ما موظف هستيم براساس قانون، موزه‌هاي تخصصي را گسترش دهيم. مكان موزه‌هايي مانند قرآن و هنرهاي ملي در جاي خوبي نيست و هر دو مشكل مراجعه‌كننده دارند. آن‌ها در محيط اداري قرار دارند و امكان ورود مردم به آن‌ها به‌راحتي فراهم نيست. به همين دليل، تصميم گرفتيم ساختمان مركزي ارگ آزادي به موزه‌ي هنرهاي ملي ايران اختصاص يابد.

هرچند تعطيل كردن و انتقال دو موزه‌ي نقاشي پشت شيشه و هنرهاي ملي در سكوت خبري انجام شد، اما پس از ‌آن، بحث‌هايي درباره‌ي نحوه‌ي انتقال آثار به موزه‌ي جديد مطرح شدند و چندماه بعد از انتقال نيز برخي كارشناسان از آسيب ديدن چند تابلوي موزه‌ي نقاشي پشت شيشه در زمان انتقال و چند اثر از آثار موزه‌ي هنرهاي ملي خبر دادند.

سرانجام 20 بهمن‌ماه 1389 و زمان افتتاح دو موزه‌ي هنرهاي ملي و نقاشي پشت شيشه و نمايش اشياي مخازن موزه‌ي رضا عباسي كه به ارگ آزادي منتقل شده بودند، فرا رسيد. رييس پيشين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در حاشيه‌ي مراسم افتتاح اين مكان در جمع خبرنگاران، اين مجموعه را كانوني براي استفاده‌ي مردم و هنرمندان دانست و گفت: از حدود چهارماه پيش، مقدمات براي تخليه‌ي سه ساختمان اين موزه‌ها فراهم و ساختمان آن‌ها با هدف بهره‌برداري عمومي آماده شد.

بقايي ادامه داد: براي تبديل كاربري اين ساختمان، جلسات متعددي برگزار و سرانجام با تبديل آن به مجموعه‌ي فرهنگي ـ تاريخي ارگ آزادي موافقت شد.

او در بخش ديگري از سخنانش بيان كرد: در كشور ما شايد براي پيدا شدن مخاطبان موزه‌هاي تخصصي، قدري به زمان نياز باشد. موزه‌ي رضاعباسي در يك‌سال، ‌63هزار نفر بازديد‌كننده دارد. اين يك ايراد براي مجموعه‌هاي فرهنگي و وضعيت جامعه است و راهكار آن، كنار گذاشتن نگاه مستبدانه به موزه‌ها و مجموعه‌هاي فرهنگي است. ما بايد نهادهاي مردمي و بخش خصوصي را در اين زمينه وارد كنيم. اين يك نگاه استبدادي دولتي است كه بخواهيم اين مجموعه‌ها فقط در اختيار دولت باشد.

آن زمان، بيشتر بحث‌ها بر سر انتقال دو موزه‌ي قرآن و رضاعباسي به‌دليل نداشتن موقعيت جغرافيايي مناسب بود. اين در حالي است که هنگام افتتاح دو موزه‌ي منتقل‌شده به ارگ آزادي، فقط تعدادي از آثار اين دو موزه که آن‌ها هم از گنجينه (مخزن) به اين مجموعه منتقل شده بودند، به‌نمايش درآمدند و به گفته‌ي برخي کارشناسان، چند روز پس از پايان مراسم، به مکان اصلي خود بازگردانده شدند.

اواخر خردادماه امسال، نگهبان ورودي مجموعه به خبرنگار ايسنا كه به‌عنوان يك بازديدكننده به ارگ آزادي رفته بود، گفت: وضعيت مجموعه‌ي ارگ آزادي تا حدود يك‌ماه ديگر مشخص مي‌شود، آثار سه موزه در انبار هستند، اشياي موزه‌ي هنرهاي ملي نيز در يكي از ساختمان‌هاي مجموعه چيده شده، ولي هنوز اين ساختمان براي بازديد باز نشده است.

براساس اين گزارش، با توجه به موقعيت مکان اصلي موزه‌ي هنرهاي ملي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و در تفرجگاه شاهان قاجار، حدود دوماه پيش، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در نامه‌اي به رييس وقت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ روح‌الله احمدزاده کرماني ـ درخواست بازگرداندن اشياي اين موزه را به شكل زمان گذشته مطرح كرد تا اين وزارتخانه بتواند موزه را به بهترين نحو براي بازديد علاقه‌مندان و هنرمندان آماده کند.

سيدمحمد حسيني 18 بهمن‌ماه امسال نيز در جمع خبرنگاران تأکيد کرد: سازمان ميراث فرهنگي اين موزه (هنرهاي ملي) را تحويل ما دهد تا آن را آباد كنيم.

شايد اگر اين موضوع بررسي شود كه آيا تعداد بازديدکنندگان از آثار اين موزه‌ها پس از انتقال به ارگ آزادي افزايش يافته است يا خير، بتوان درباره‌ي آينده‌ي اين چند موزه تصميمي منطقي گرفت.