وی افزود: البته نمیدانم امکان این است که ما سؤال را در سه قسمت تقسیم کنیم و بعد پاسخ را بشنویم و بعد قسمت بعدی را مطرح کنیم و یا اینکه یکجا سؤال را مطرح کنیم.
لاریجانی در پاسخ به مطهری گفت: آن مواردی که میشود قسمت کرد، باید در آئیننامه قید شده باشد؛ حداقل چون صراحت ندارد، شما 15 دقیقه صحبت کنید.
وی افزود: در مورد سؤال اگر در آئیننامه قید شده باشد که نماینده و دولت میتوانند قسمت کنند، ما رعایت میکنیم و در غیر این صورت برداشت ما این است که 15 دقیقه باید صحبت شود و بعد هم یک ساعت رئیس جمهور صحبت کند.
علی مطهری در ادامه اظهار داشت: خدایا تو میدانی که آنچه ما انجام دادیم رقابت در کسب قدرت و یا برای نیل به متاع دنیا نبود.(نهجالبلاغه خطبه 131)
نماینده مردم تهران ادامه داد: خدا را سپاسگذاریم که توفیق انجام یکی از وظایف نمایندگی یعنی سؤال از رئیس جمهور را برای اولین بار در عمر نظام جمهوری اسلامی ایران به مجلس هشتم عطا کرد تا دنیا بداند که مردم سالاری موجود در ایران اسلامی یک مردمسالاری واقعی است و نه مصنوعی.
مطهری گفت: از آقای احمدینژاد که با روی باز برای پاسخ به سؤال 79 نفر از نمایندگان امروز به صحن علنی مجلس آمدهاند، صمیمانه سپاسگزاریم و امیدواریم نتیجه این پرسش و پاسخ که در منظر مردم صورت میگیرد، و در معرض قضاوت آنهاست، یک گام به پیش در جهت حل مشکلات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ملت بزرگ ایران باشد و مجلس و دولت دل مردم و رهبر عزیز انقلاب را شاد کنند.
نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: سؤال از رئیس جمهور برای آن است که به جای آنکه مجلس و دولت از طریق رسانهها با هم مجادله کنند، رو در رو مسائلشان را بیان کنند و مردم نیز بشنوند؛ تصور اینکه سؤال کنندگان قصد تخریب رئیس جمهور را دارند، یک تصور بدبینانه است چراکه تخریب رئیس جمهور که خدمات زیادی داشته، از جمله پافشاری بر حق مسلم ملت ایران در انرژی هستهای، مقاومت در برابر زورگوییهای صهیونیستها در مجامع بینالمللی و رسیدگی به مناطق محروم کشور، تخریب چنین مقامی کار آسانی نیست.
وی گفت: اصولا مسئله بزرگتر از آن است که به اشخاص مربوط باشد بلکه مربوط به آینده انقلاب اسلامی و از بین بردن زمینه انحراف از قانون است.
مطهری اظهار داشت: در واقع آنچه تخریب و مفتضح میشود، دشمن است اما پرسش ما نمایندگان از آقای رئیس جمهور این است که چرا در مواردی برخلاف قانون عمل شده است و چند مصداق هم برای این سؤال ذکر کردهایم.
نماینده مردم تهران افزود: چرا قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلانشهرها و حمل و نقل عمومی سایر شهرها با وجود نیاز مبرم این شهرها به روان سازی ترافیک و با وجود اینکه اصلاح قیمت حاملهای انرژی موجب افزایش 30 درصدی استفاده از مترو شده است، ابلاغ و اجرا نشد.
نماینده تهران گفت: آقای رئیس جمهور در تاریخ 20 مرداد 89 طی مصاحبهای گفتند در یک مورد دیگر مجلس 2 میلیارد دلار برای مترو تصویب کرد؛ ما اصلا این را قانون نمیدانیم نه اینکه قانون میدانیم و ابلاغ میکنیم و در نهایت این موضوع ابلاغ و اجرا نشد.
مطهری اظهار داشت: استدلال جناب رئیس جمهور این است که چون طرح تسهیلات ارزی بر خلاف اصل 75 قانون اساسی است، بار مالی برای دولت دارد و از ابتدا در مجلس قابل طرح نبود و مخالفت شورای نگهبان با مصوبه مجلس مؤید این مطلب است؛ در حالی که اصل 112 قانون اساسی که در بازنگری قانون اساسی در سال 68 اضافه شد، به صراحت این اختیار را به مجلس داده است که اگر مصلحت ملزمهای را تشخیص داد، با علم به اینکه شورای نگهبان ایراد اساسی به مصوبه وارد میکند، طرح خود را مطرح و تصویب کند و پس از ایراد شورای نگهبان نیز بر مصوبه خود اصرار بورزد تا به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود و در آنجا داوری شود.
مطهری اظهار داشت: اگر مجمع تشخیص مصحلت مورد نظر را تشخیص داد و مصوبه مجلس را تائید کرد، آنگاه تبدیل به قانون شده و لازمالاجراست.
مطهری ادامه داد: مجلس به دلیل آلودگی شدید هوای تهران و کلانشهرها به طوری که سالانه بیش از 4 هزار نفر جان خود را به سبب آلودگی هوا از دست میدهند و نیز به دلیل افزایش بهای حاملهای انرژی که لاجرم موجب افزایش هزینه رفت و آمد مردم میشود، تصمیم به پیشبرد سریعتر سامانههای مترو و حمل و نقل عمومی کشور گرفت، با علم به اینکه ممکن است شورای نگهبان مصوبه او را رد کند اما مصلحت اقتضا میکرد که در مصوبه خود اصرار بورزد تا تبدیل به قانون شود.
وی گفت: تشخیص اینکه مصوبه قانون هست یا نه، با رئیس دولت نیست و وی صرفا باید مصوبهای را که مراحل قانونی خود را طی کرده اجرا کند هر چند آن را قبول نداشته باشد، البته ممکن است دولت بر اساس قوانین قبلی کمکهای خوبی به متروی تهران و کلانشهرها کرده باشد ولی بحث در قانون تسهیلات ارزی است که اجرا نشده است.
مطهری خاطرنشان کرد: نگاهی به برخورد دولت با این قانون نشان میدهد که از ابتدا ارادهای برای اجرای آن در کار نبوده است.
نماینده مردم تهران گفت: ارسال اصلاحیه جداول لایحه بودجه 89 یا ارائه متمم بودجه در سال 89 از جمله اقداماتی بوده که دولت میتوانسته برای اجرای این قانون انجام دهد و انجام نداده است.
وی گفت:همچنین با توجه به اینکه مفاد این قانون تسهیلات بوده است، دولت میتوانست مبلغ را به صورت تدریجی پرداخت کند.
نماینده مردم تهران اظهار داشت: با نرخ رشد اقتصادی سالهای 88 و 89 آیا ممکن است یک میلیون و 600 هزار شغل در سال 89 ایجاد شده باشد؛ بر اساس آمار اعلام شده توسط وزیر تعاون در کمیسیون برنامه و بودجه خالص فرصت شغلی ایجاد شده در 5 سال برنامه چهارم توسعه یک میلیون و 76 هزار و 454 است و با توجه به این عدد و نرخ رشد اقتصادی سالهای 88 و 89 یعنی 3.7 و 5 دهم درصد و نیز نسبت مستقیم نرخ رشد اقتصادی با ایجاد اشتغال امکان ایجاد یک میلیون و 600 هزار شغل تنها در سال 89 کاملا منتفی بوده و یگان استناد ایشان ثبت اطلاعات مربوط به فرصتهای شغلی بوده که در سامانه رصد ذکر شده بود که بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی استانداریها انجام گرفته است.
علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) به عنوان نماینده سوال کنندگان در راستای طرح سوال از رئیس جمهور اظهار داشت: براساس ماده ۷ قانون هدفمندسازی یارانهها دولت مکلف است ۳۰ درصد خالص وجوه حاصل از یارانهها را به بخشهای تولیدی اختصاص دهد و همچنین براساس بند ۴۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۰ دولت باید حداقل ۲۰ درصد از درآمد اجرای قانون یارانهها را به بخشهای تولیدی اختصاص دهد که مبلغ آن در همین بند ۱۰۰ هزار میلیارد ریال پیشبینی شده است.
وی افزود: سؤال اینجاست چرا دولت سهم بخش تولید را مطابق این دو قانون اجرایی نکرده است، در توضیحات آقای رئیس جمهور قبل از اجرای قانون یارانهها، این مطلب مطرح شده بود که بهینهسازی مصرف انرژی در بخشهای تولیدی نیازمند اصلاح ساختارها و فناوریهای تولید است، و این اصلاح نیاز به منابع مالی بزرگ دارد که از خود هدفمندسازی یارانهها به دست میآید.
مطهری در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: چه اتفاقی افتاده که در عمل این نگاه خردمندانه و موجب رشد سرمایهگذاری و اشتغال در کشور کنار نهاده شد و با عدم حمایت از بخش تولید کشور، تولیدکنندگان بخشهای کشاورزی، صنعت و معدن دچار مشکلات جدی شدند و اقدام به کاهش سطح تولید و تعدیل کارگران خود کردند و به خیل بیکاران افزودند.
"اختصاص سهم تولید در بیانات مقام معظم رهبری در ملاقات هیات دولت با ایشان مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب قرار گرفت، باید دولت همزمان با توزیع یارانهها بین خانوارها، که موجب افزایش تقاضاست، یارانه تولید را نیز تخصیص دهد تا موجب افزایش عرضه شود و تورم را مهار کند، اما ما شاهد افزایش گرانیها و تورم و تحمیل آن به مردم شریف و انقلابی کشورمان هستیم."
نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه آقای رییس جمهور صدای مردم از گرانیها بلند است، از احمدینژاد پرسید: چرا دولت به این موضوع توجه نمیکند؟ مگر شما نمیگفتید هدفمندی یارانهها تورم ندارد، چرا با استقراض نقدینگی از بانک مرکزی و برداشت از سهم نفت موجبات تورم و افزایش غیرضروری قیمت ها را فراهم آوردید؟
منتخب سوال کنندگان در طرح سوال از رئیس جمهور بر همین اساس چهارمین سوال از محمود احمدینژاد را مطرح و تصریح کرد: آقای رئیس جمهور مقاومت ۱۱ روزه جنابعالی در مقابل حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب مبنی بر ابقای جناب آقای مصلحی در وزارت اطلاعات چه توجیهی دارد؟
وی اضافه کرد: قبول دارید که هر یک از آحاد جامعه مجاز است که نظر خود را با ولی فقیه در میان بگذارد و حتی تلاش کندکه آنرا به کرسی بنشاند، بزرگان انقلاب شاهد بودند که شهید آیتالله مطهری در آستانه پیروزی انقلاب و پس از آن تا دو ماه و اندی که در غیر حیات بود در چند مورد نظر خود را به امام خمینی (ره) قبولاند و رای ایشان را تغییر داد و امام نیز او را حاصل عمر و پاره تن خود نامید.
مطهری ادامه داد: این امر فی حد ذاته نه تنها مذموم نیست بلکه نشانه تلازم اصل ولایت فقیه با آزادی اندیشه و بیان و تقابل آن با استبداد است اما سخن در اینجاست که همه این موارد مربوط به قبل از صدورحکم حکومتی است، یعنی حکمی که به خاطر مصلحتی بزرگتر فراتر از قانون است، بعد از آن دیگر مجادله و مقاومت بدیهی آن هم به صورت آشکار و از طرف رئیس جمهور کشور رفتاری غیرقابل قبول است همچنان که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند؛ مرز التزام به ولایت فقیه احکام حکومتی است، البته ما سوالکنندگان اصرار نداریم که موضوع حتما به همین صورت بوده است بلکه خوشحال میشویم اگر توجیه درستی برای آن ذکر کنید.
نماینده مردم تهران در خانه ملت در بخش دیگری از سخنانش سوالات شماره ۵ و ۶ طرح سوال از رئیس جمهور را که درباره علت بیان سخن «مجلس در راس امور نیست» و نیز علت «معرفی وزیر ورزش و جوانان پس از گذشت ۵ ماه از ابلاغ قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان» بود را به خاطر کمبود وقت مطرح نکرد و سراغ سوال هفتم که چگونگی هزینهکرد بودجه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی ارتقای شاخصهای فرهنگی کشور در قانون بودجه سال ۱۳۸۹ را مورد پرسش قرار داده بود، رفت.
مطهری در این بخش از سخنانش یادآور شد: کمیتهای از طرف کمیسیون فرهنگی مجلس مامور شد که درباره این موضوع تحقیق کند، نتیجه این بود که تنها حدود ۲۰ درصد این مبلغ تخصیص داده شده بود و در اختیار استانداریها قرار گرفته است، نماینده رئیس جمهور برای پاسخ به این سوال در کمیسیون فرهنگی گفت؛ ۳۵ درصد این مبلغ به نحو مذکور تخصیص یافته است، سوال این است که بقیه این مبلغ در کجا صرف شده است؟
علی مطهری پس از ارائه توضیحاتی پیرامون سوال مذکور، سوال شماره ۸ طرح سوال از رئیس جمهور را که ضرورت عزل منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه در زمان ماموریت متکی در سنگال را جویا شده بود، باز هم به دلیل کمبود وقت مطرح نکرد و سراغ سوال شماره ۹ این طرح رفت.
مطهری سوال شماره ۹ طرح سوال از رئیس جمهور را اینگونه شرح داد که چرا جنابعالی با علم به اینکه انتقاد از برخی مجریان قانون عفاف و حجاب در رسانه ملی موجب کاهش اقتدار نظام در این حوزه و بدتر شدن وضع پوشش اسلامی در جامعه خواهد شد، در برنامه زنده تلویزیونی ضمن متهم کردن برخی مجریان این قانون بر خلاف اجماع فقها بر وظیفه دولت اسلامی در آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که نیازمند اعلام قانون است، با اعلام این مطلب که راه حل این مساله منحصر به کار فرهنگی است از دولت صلب مسئولیت کردید و پس از مخالفت گسترده مراجع تقلید، ائمه جمعه، علمای بلاد و نمایندگان مجلس با سخنان شما در مصاحبه زنده تلویزیونی بعدی اعلام کردید که سخن من همان است که گفتم. این رفتار شما چه توجیهی میتواند داشته باشد.
منتخب سوال کنندگان در طرح سوال از رئیس جمهور در عین حال به ارائه توضیحاتی در خصوص سوال شماره ۹ طرح سوال از رئیس جمهور پرداخت و در این زمینه توضیح داد: به قول طلاب، محل نزاع در این سوال این نیست که کار فرهنگی باید انجام شود یا نه، این مطلب روشن است که نقش عمده را کار فرهنگی دارد، محل نزاع این است که هر مقدار هم که کار فرهنگی انجام شود، عده بسیار اندکی در کشور هستند که تحت تاثیر شبکههای ماهوارهای و غیره با پوشش ناهنجار در سطح جامعه ظاهر میشوند و از طرفی به اجماع فقها و آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که مستلزم اعمال قانون است بر عهده دولت اسلامی است و برعهده مردم نیست.
"آن گونه چراغ سبز نشان دادن رئیس جمهور به اینگونه افراد که لااقل شکاف در درون نظام را در این خصوص به اذهان متبادر میکند، ممکن است منجر به وضعیتی شود که از کنترل خارج گردد، چنانچه اکنون گاهی به موارد بسیار ناهنجار برخورد میکنیم که به هیچ وجه فلسفه پوشش اسلامی را که عدم تحریک جنسی جامعه است، تامین نمیکند؛ متاسفانه این وضعیت در دولت اصولگرا به دلیل نگاه فرهنگی لیبرال آن پدید آمده است، پس سخن در این نیست که میخواهید پوشش اسلامی را به زور باتوم در جامعه رواج دهیم، سخن در این است که چرا به گونهای عمل کردید که آنها که دراین گونه مسائل سهلانگارند پیام رضایت از دولت دریافت کردند و احساس کردند که دولت حداقلها را کاهش داده است وگرنه ما هم میدانیم که رعایت پوشش کامل اسلامی در همه آحاد جامعه شاید در حکومت مهدوی نیز قابل تحقق نباشد."
مطهری با تاکید بر اینکه محتوا و روح انقلاب ما فرهنگی است، یادآور شد: انرژی هستهای و فناوریهای نوین و پرتاب ماهواره به فضا همه و همه وسیله هستند برای پیاده شدن احکام اسلام، در غیر این صورت پشیزی ارزش ندارند.
وی در بخش پایانی سخنانش سوال شماره ۱۰ طرح سوال از رئیس جمهور را مطرح و از احمدینژاد پرسید چرا نظریه «ترویج مکتب ایران به جای مکتب اسلام» را که توسط رئیس دفتر شما بیان شد، علیرغم ضدیت با مبانی انقلاب اسلامی و مخالف قاطبه مراجع اعزام تقلید و علمای بزرگ و دلسوزان نظام، تایید و بر آن تاکید کردید و باعث تنزل جایگاه انقلاب اسلامی و زنده شدن تعصبات قومی در میان مسلمانان و سوء استفاده مخالفان وحدت اسلامی شدید؟ اصولا چرا از گروه موسوم به جریان انحرافی علیرغم هشدار و اعلام خطر علمای بزرگ اعلام برائت نمیکنید بلکه همواره از این افراد دفاع میکنید؟
این نماینده مجلس در ارائه توضیحاتی در خصوص سوال مذکور متذکر شد: میدانیم که آقای مشائی تزی را مطرح کرد مبنی بر اینکه چون از اسلام برداشتهای مختلفی در جهان میشود، مثلا سازمان القاعده و طالبان نیز از اسلام سخن میگویند و در نتیجه اسلام دیگر تاثیرگذار نیست، پس بهتر است که ما به جای مکتب اسلام، از مکتب ایران سخن بگوییم؛ آقای رئیسجمهور در تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۸۹ ضمن حمایت از این تز در توجیه آن فرمودند "در این مسیر دریافت ایرانی از اسلام مبنای عمل است، دریافتهای فراوانی از اسلام در دنیا وجود دارد اما برداشتی از اسلام برای ما ملاک عمل است که ایرانی است".
این نماینده مجلس همچنین گفت: حساب کنید اگر سایر ملل مسلمان نیز همین سخن را بگویند چه بلایی بر سر مکتب وحدت اسلامی میآید؟ و اساسا امت اسلامی دیگر معنی خواهد داشت؟ و چه بهانهای به دست وهابیها میافتد که سخن دیرین خود را تکرار کنند که اسلام ایرانیها اسلام ساختگی است و ایرانیها در واقع مجوساند.
مطهری یادآور شد: قرائن نشان میدهد که تز آقای مشائی فراتر از برداشتهای گوناگون از اسلام است و در واقع نوعی باستان گرایی و بازگشت به ایران قبل از اسلام است؛ جشن عظیم نوروز که بنا بود در تخت جمشید با حضور برخی از سران کشورها برگزار شود و با تذکر رهبر تیز بین انقلاب به صورت محدود در تهران برگزار شد شاهدی است بر این مدعا، البته تمدن ایران قبل از اسلام یک واقعیت تاریخی است ولی پرداختن به آن به صورت افراطی و در غیرجای خود،شک و تردیدها را بر میانگیزد.
منتخب سوال کنندگان در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: آقای رئیس جمهور در ۲۶ شهریور ۱۳۸۹ فرمودند: نوع حکمرانی کوروش نوعی از مدیریت ایرانی بر جهان است همانطور که کوروش میگوید ما نمیخواهیم بر دنیا سلطنت کنیم بکله میخواهیم کمک کنیم.
مطهری با طرح سوالاتی گفت: آیا الگوی حکومتداری ما کوروش است یا پیامبر اسلام و علی (ع)، کوروش پس از فتح بابل، بتپرستان را در پرستیشان آزاد گذاشت و این خلاف سیره پیامبر اسلام و حضرت ابراهیم است که در اولین فرصت همه بتها را شکستند و این زنجیر را از دست و پای مردم باز کردند.
مطهری یادآور شد: رهبر اندیشمند انقلاب نیز در آخرین دیدار هیات دولت با ایشان فرمودند "اگر میخواهید به فرهنگ و تمدن ایرانی بپردازید چرا به تمدن ایران بعد از اسلام نمیپردازید که تمدن بزرگی است".
وی در خاتمه از محمود احمدینژاد رئیس جمهور کشورمان به خاطر قبول زحمت تشکر کرد و گفت: طبعا هر مقدار که آقای رئیس جمهور وقتشان اجازه دهد به سوالات پاسخ خواهند داد و از هیات رئیسه محترم خصوصا رییس مجلس نیز به خاطر حسن همکاری در اجرای طرح سوال سپاسگزارم.