تلاش سناتورهای جمهوری‌خواه برای غیرقانونی اعلام کردن استیضاح ترامپ شکست خورد - کراپ‌شده

تلاش سناتورهای جمهوری‌خواه برای غیرقانونی اعلام کردن استیضاح ترامپ شکست خورد

به گزارش مشرق، در نشست شامگاه سه‌شنبه (به وقت تهران) مجلس سنا، نمایندگان جمهوری‌خواه درصدد بودند تا تلاش برای استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا را بر خلاف قانون اساسی اعلام کنند.

در رای‌گیری که انجام شد ۴۵ سناتور از این اقدام اعلام حمایت کرده و ۵۵ سناتور با آن مخالفت کردند.

تلاش برای غیرقانونی اعلام کردن استیضاح ترامپ توسط «رند پائول» سناتور جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی به پیش برده شد اما علاوه بر تمام سناتورهای دموکرات، ۵ سناتور جمهوری‌خواه نیز به این تلاش پائول رای منفی دادند.

در حال حاضر ترکیب سنای آمریکا از منظر شمار سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه مساوی است و هر دو حزب ۵۰ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی این نهاد قانونگذاری را در اختیار دارند و برای تصویب استیضاح ترامپ به رای ۶۷ سناتور نیاز است.

دموکرات‌ها به لطف پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و با توجه به قانون اساسی که معاون رئیس‌جمهور همزمان رئیس مجلس سنا هم هست، هم اکنون حائز اکثریت در سنا هستند اما این اکثریت تنها با احتساب حضور «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور است.

قانونگذاران این حزب در کنگره آمریکا، به دنبال حمله ششم ژانویه (۱۷ دی ماه) حامیان دونالد ترامپ به جلسه مشترک مجلس نمایندگان و مجلس سنا برای تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری که به کشته شدن ۵ نفر انجامید، استیضاح او به دلیل تحریک به شورش را آغاز کردند.

طبق قانون اساسی آمریکا، استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا ابتدا باید در مجلس نمایندگان تصویب شود و سپس، مصوبه استیضاح به مجلس سنا ارجاع شود. مجلس سنا جلسات محاکمه استیضاح رئیس‌جمهور را به صورت جلسات دادگاه برگزار می‌کند و در نهایت درباره آن رای گیری می‌کند.

اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه کنگره آمریکا اعلام کرده‌اند با توجه به خروج ترامپ از ریاست جمهوری، استیضاح او معنا ندارد اما دموکرات‌ها در تلاش هستند ضمن برگزاری استیضاح او، وی را برای همیشه از مناصب دولتی منع کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس