جو بایدن - نمایه

هفته‌نامه «نیشن» می‌نویسد با توجه به سیاست‌های وحشیانه آمریکا در قبال ایران طی دهه‌های گذشته، بایدن نه تنها باید به برجام برگردد، بلکه باید رویکرد واشینگتن درباره ایران را متحول کند.

سرویس جهان مشرق - با روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا، بحث درباره بازپیوستن این کشور به برجام بالا گرفته است. ناظران سیاسی، بسته به موضع‌شان، واشینگتن یا تهران را ملزم به برداشتن گام اول برای احیای توافق هسته‌ای می‌دانند. در این میان، اشاره بایدن به این موضوع در یکی از مصاحبه‌های اخیرش جنجال‌آفرین شده است؛ به خصوص که این مصاحبه پس از سخنرانی رهبر ایران درباره سیاست قطعی جمهوری اسلامی درباره بازگشت احتمالی واشینگتن به «برنامه جامع اقدام مشترک» پخش شد و این‌گونه به نظر رسید که بایدن تحت تأثیر سخنرانی رهبر ایران، از موضع قبلی خود کوتاه آمده است. در گزارش پیش رو، ابتدا برخی ابهامات درباره مصاحبه بایدن و سخنرانی رهبر ایران را برطرف می‌کنیم و سپس به نقل از یک نشریه شناخته‌شده‌ی آمریکایی به این سؤال پاسخ می‌دهیم که موضع کدام طرف در قبال بازگشت احتمالی آمریکا به برجام منطقی‌تر است.

مجله آمریکایی: بایدن است که باید در بازگشت به برجام پیش‌قدم شود/ ایران به راحتی به توافق هسته‌ای برنمی‌گردد

تا این‌جای کار، سیاست دولت بایدن درباره توافق هسته‌ای در عمل تفاوت چشم‌گیری با سیاست دولت ترامپ نداشته است (+)

ماجرای مصاحبه‌ی بایدن و سخنرانی رهبر ایران چه بود؟

مسابقه فینال «لیگ ملی فوتبال» آمریکا (منظور از «فوتبال» در این‌جا «فوتبال آمریکایی» است)، موسوم به «سوپر بول[۱]»، پربیننده‌ترین مسابقه ورزشی در آمریکاست و از سال‌ها قبل سنت‌های زیادی به آن پیوند خورده‌اند. یکی از این سنت‌ها که اولین بار در سال ۲۰۰۴، یعنی در دوره ریاست‌جمهوری جورج بوش پسر، شکل گرفت، و بعداً باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، از ابتدا تا انتهای ریاست‌جمهوری‌اش (بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷) به آن پایبند ماند، مصاحبه با رئیس‌جمهور آمریکا پیش از برگزاری این مسابقه است[۲]. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور قبلی آمریکا، هم کم‌وبیش به این سنت عمل کرد.

در قالب همین سنت، جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، روز جمعه ۵ فوریه ۲۰۲۱ (۱۷ بهمن‌ماه ۱۳۹۹)، با شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس مصاحبه کرد[۳]. این مصاحبه، روز یک‌شنبه ۷ فوریه ۲۰۲۱ (۱۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۹)، پیش از سوپر بول و در چهار بخش پخش شد[۴]. بخش دیگری از مصاحبه و نسخه‌ی کامل‌تری از آن طی روزهای بعد پخش شدند[۵]. در بخشی از مصاحبه که روز یک‌شنبه پخش شد، بایدن در پاسخ به این سؤال «نورا اودانل» مجری و دبیر ارشد سی‌بی‌اس که «آیا آمریکا ابتدا تحریم‌ها را لغو می‌کند تا ایران را به میز مذاکره برگرداند یا نه؟» می‌گوید: «نه.» سپس مجری می‌پرسد: «اول آن‌ها باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کنند؟» بایدن که دولتش تا الآن درجه‌ای از ابهام را در مواضع خود درباره بازگشت احتمالی به برجام لحاظ کرده است[۶]، بدون آن‌که پاسخی شفاهی به مجری بدهد، سرش را به نشانه‌ی تأیید تکان می‌دهد.

 

بخشی از مصاحبه بایدن با شبکه سی‌بی‌اس درباره بازگشت احتمالی آمریکا به برجام [دانلود]

 

در نگاه اول به نظر نمی‌آید که این مصاحبه، تفاوت زیادی با مواضع قبلی دولت بایدن در این‌باره داشته باشد که «ایران باید گام اول را برای بازگشت آمریکا به برجام بردارد.» اما این مصاحبه از آن‌جایی جنجال‌برانگیز می‌شود که ساعاتی قبل از انتشار آن (دو روز پس از ضبط مصاحبه) در روز یک‌شنبه، رهبر ایران در دیدار با فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش این کشور[۷]، «سیاست قطعی» جمهوری اسلامی درباره بازگشت احتمالی به تعهدات برجامی‌اش را این‌گونه بیان می‌کند:

اگر [آمریکایی‌ها] می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی (که چند تعهد آن را لغو کرده) برگردد، باید آمریکا تحریم‌ها را کلاً لغو بکند؛ آن هم نه به زبان و روی کاغذ که بگوید لغو کردیم؛ نه، بایستی در عمل تحریم‌ها را لغو کنند و ما راستی‌آزمایی کنیم و احساس کنیم که درست تحریم‌ها لغو شده، آن‌وقت ما هم به این تعهدات برجامی برمی‌گردیم؛ این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتفاق مسئولان کشور هم هست و از این سیاست بر نخواهیم گشت.

 

سخنرانی رهبر ایران درباره سیاست قطعی جمهوری اسلامی درباره بازگشت احتمالی به تعهدات برجامی [دانلود]

 

به این ترتیب، این‌گونه به نظر رسید که پس از اعلام موضع ایران توسط رهبر این کشور، بایدن در مصاحبه‌اش با شبکه سی‌بی‌اس (که مجدداً تأکید می‌شود، پیش از سخنرانی رهبر ایران ضبط شده بود) به جای «بازگشت ایران به تعهدات برجامی خود» صرفاً خواهان «توقف غنی‌سازی» شده است. از سوی دیگر، این برداشت هم وجود داشت که شاید بایدن خواهان «توقف کامل غنی‌سازی» توسط ایران است که اتفاقاً گامی حتی فراتر از برجام تلقی خواهد شد. به هر حال، این ابهامات در موضع‌گیری‌های بعدی دولت آمریکا برطرف شد. «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه ۸ فوریه ۲۰۲۱ (۲۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۹)، هرگونه تغییری در موضع دولت بایدن را رد کرد و گفت: «به نظرم اگر می‌خواستیم یک تغییر عمده‌ی سیاستی را اعلام کنیم، به جای یک سر تکان دادنِ کوچک، روش دیگری را انتخاب می‌کردیم[۸]

مجله آمریکایی: بایدن است که باید در بازگشت به برجام پیش‌قدم شود/ ایران به راحتی به توافق هسته‌ای برنمی‌گردد

«جنیفر ساکی» (تصویر بالا) سخنگوی کاخ سفید، می‌گوید اگر بایدن می‌خواست تغییر چشم‌گیری در سیاست‌هایش در قبال توافق هسته‌ای با ایران اعلام کند، این کار را به شکلی واضح‌تر از «سر تکان دادن» انجام می‌داد (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› آشنایی با زنان تیم مطبوعاتی «جو بایدن»

 

اول ایران یا اول آمریکا؟ مسئله این نیست

بنابراین موضع دو کشور تا این‌جای کار کاملاً مشخص و البته متضاد با یک‌دیگر است. آمریکایی‌ها می‌گویند «ابتدا ایران باید به تعهد کامل به برجام برگردد و سپس تحریم‌ها لغو شود[۹]» در حالی که تهران معتقد است واشینگتن از توافق هسته‌ای خارج شده و بنابراین «آمریکا باید اول تحریم‌ها را لغو کند و سپس ایران به توافق برمی‌گردد.» اما حق با کدام طرف است؟ هفته‌نامه «نیشن»، قدیمی‌ترین هفته‌نامه‌ای که هنوز در آمریکا منتشر می‌شود[۱۰]، اخیراً در گزارشی تحت عنوان «بایدن باید کاری بیش‌تر از بازپیوستن به توافق هسته‌ای ایران بکند[۱۱]» تأکید می‌کند که دولت بایدن نه تنها باید سیاست‌های دولت ترامپ را معکوس کند، بلکه نیازمند «یک تغییر رویه‌ی قاطعانه از سیاست یک قرنِ گذشته‌ی آمریکا در قبال ایران، که بر اساس سلطه‌جویی بوده» است. آن‌چه در ادامه می‌آید، متن گزارش نشریه نیشن است.

مجله آمریکایی: بایدن است که باید در بازگشت به برجام پیش‌قدم شود/ ایران به راحتی به توافق هسته‌ای برنمی‌گردد

دونالد ترامپ (تصویر بالا)، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، هر کاری می‌توانست برای تسلیم کردن ایران انجام داد، اما ناموفق بود؛ دولت بایدن باید علاوه بر جبران خسارت‌های ترامپ، رویکرد آمریکا درباره ایران را به‌کلی متحول کند (+)


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


یک سال پس از آن‌که دولت آمریکا قاسم سلیمانی، سرلشکر ایرانی، را ترور کرد و چیزی نمانده بود دو کشور را وارد جنگ بکند، آیا دولت جدید در روابط دوجانبه تغییری ایجاد خواهد کرد؟ جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید، گفته که می‌خواهد دوباره به توافق هسته‌ای دوران اوباما، که ترامپ از آن خارج شد، ملحق شود. اما همه‌ی کشورها با آغوش باز از آمریکای پساترامپ استقبال نخواهند کرد؛ و بازگشتِ واشینگتن به سیاست‌های دوران اوباما، به طور خاص در قبال با ایران ممکن است آن‌قدرها آسان نباشد. نگاهی به روابط آمریکا و ایران طی سال گذشته، نشان می‌دهد چرا.

نظر «نبیل خوری» دیپلمات آمریکایی، درباره ترور شهید سلیمانی توسط دولت ترامپ [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› دیپلمات آمریکایی: سلیمانی برای مردم خاورمیانه مقدس بود

واشینگتن پس از ترور سلیمانی تصمیمات دیگری نیز گرفت که برای ایرانی‌ها ویرانگر بود. ترامپ اگرچه درباره تلفات همه‌گیری [کووید-۱۹] در آمریکا متزلزل و بی‌تفاوت بود، اما برای بدتر کردنِ زندگی برای ایرانی‌ها متمرکز و بی‌امان کار کرد. با وجود انفجار همه‌گیری در ایران، آمریکا رژیم چندده‌ساله‌ی  تحریم‌ها [علیه ایران] را تقویت کرد[۱۲]، و به این ترتیب به صنعت پزشکی ایران صدمه زد، و میلیون‌ها ایرانی را فقیر کرد[۱۳].

مجله آمریکایی: بایدن است که باید در بازگشت به برجام پیش‌قدم شود/ ایران به راحتی به توافق هسته‌ای برنمی‌گردد

متخصصان در حال مداوای یکی از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان شهدای تجریش در تهران هستند؛ تشدید تحریم‌های آمریکا و قطع دسترسی ایران به امکانات پزشکی-درمانی همزمان با شیوع ویروس کرونا مصداق بارز جنایت علیه بشریت بوده است (+)

واشینگتن خصومت‌های نظامی را نیز تشدید کرد؛ به استثنای حمله نظامی واقعی به ایران، هر کار دیگری از دستش برمی‌آمد انجام داد تا تهران را تحریک کند: ناوهای هواپیمابرش را به سواحل ایران برد و تمام سال، آن‌ها را همان‌جا نگه داشت؛ هزاران نیروی جدید به منطقه و کشورهای اطراف ایران اعزام کرد[۱۴]، و آن‌ها را به هزاران نیروی دیگری اضافه کرد که پیشاپیش در آن‌جا مستقر بودند؛ و متحدانش، یعنی عربستان و اسرائیل، را برای انجام اقدامات مستقل خودشان علیه ایران، تسلیح و تشویق کرد؛ تا جایی که اواخر سال گذشته، ماه نوامبر، محسن فخری‌زاده، یکی دیگر از دانشمندان هسته‌ای شناخته‌شده‌ی ایرانی، ترور شد. اسرائیل از مدت‌ها قبل فخری‌زاده را هدف گرفته بود[۱۵] و یک مقام آمریکایی می‌گوید عامل ترور هم تل‌آویو بوده است؛ اگرچه اسرائیل این مسئله را انکار می‌کند[۱۶].

مجله آمریکایی: بایدن است که باید در بازگشت به برجام پیش‌قدم شود/ ایران به راحتی به توافق هسته‌ای برنمی‌گردد

«محسن فخری‌زاده» دانشمند برجسته هسته‌ای ایران طی دیداری با رهبر این کشور در تهران (+)

طی روزهای پس از ترور [قاسم سلیمانی در] ماه ژانویه سال گذشته، هنگامی که آمریکا و ایران در آستانه یک درگیری بزرگ‌تر قرار گرفته بودند، مردم آمریکا در چندین شهر جمع شدند و جنگ را محکوم کردند[۱۷]. مهم‌تر این‌که تهران در واکنش خود خویشتنداری نشان داد: حمله محدود و حساب‌شده‌ای علیه پایگاه‌های آمریکا در عراق انجام داد[۱۸] تا نشان بدهد کسی نمی‌تواند پا روی [دم] ایران بگذارد و پاسخی دریافت نکند، و در عین حال از گرفتن تلفات از آمریکایی‌ها اجتناب کرد.

گزارش سی‌ان‌ان درباره تجربه نیروهای آمریکایی از حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› آمریکایی‌ها چه واقعیتی را در عین‌الاسد مخفی می‌کنند؟

›› دو مقام سابق پنتاگون: تلفات عین‌الاسد از آن‌چه ترامپ اعتراف می‌کند بیش‌تر است

›› عین‌الاسد: اعطای «نشان جانبازی» به سربازانی که ترامپ می‌گفت «سردرد» داشتند

با این وجود، واشینگتن نمی‌تواند تا ابد روی این خویشتنداری حساب کند، چراکه این خصومت‌ها رنج زیادی را به ایرانی‌ها تحمیل کرده‌اند. این رنج، که برای مردم ایران اجتناب‌ناپذیر است، به‌ندرت در گفت‌وگوها درباره این رابطه در آمریکا مطرح می‌شود. به همین دلیل است که نباید انتظار داشته باشیم ایران به راحتی و با کمال میل بازگشت آمریکا به «برنامه جامع اقدام مشترک» (یا همان «برجام»، نام رسمی توافق هسته‌ای) را بپذیرد؛ و به همین دلیل است که بازگشت آمریکا به این توافق به تنهایی کافی نیست.

بخشی از مواضع جو بایدن درباره ایران [دانلود]

سیاست آمریکا در قبال ایران باید مبتنی بر عزت باشد، نه سلطه‌جویی. و این یعنی واشینگتن باید، علاوه بر پیوستن مجدد به توافق، رویکرد خود در قبال ایران را به طور چشم‌گیری متحول کند. این فرآیند باید با از میان بردن همه‌ی جنبه‌های سیاست «فشار حداکثری» ترامپ آغاز شود، از جمله تحریم، اعزام نیروهای اضافی، و ترور. اما آمریکا همچنین باید تلاش کند خساراتی را جبران کند که ناشی از خشونت علیه ایران در طول تاریخی بسیار طولانی‌تر [از چهار سال دوره ترامپ] است.

این تاریخ از سال ۱۹۵۳ و با کودتای مهندسی‌شده‌ی سی‌آی‌ای علیه محمد مصدق، نخست‌وزیر محبوب ایران در اولین دولتِ منتخبِ مردم در این کشور، آغاز شد. مصدق خواهان کنترل ایران بر نفت خود بود، اما دولت‌های آمریکا و انگلیس در واکنش به این خواسته‌ی مصدق، او را سرنگون کردند؛ و محمدرضا پهلوی، شاه مستبد، به قدرت برگشت. شاه تا زمان سرنگونی‌اش در جریان انقلاب سال ۱۹۷۹ قدرت را در دست داشت.

مستند «دلارهای سیا» درباره دخالت آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد در ایران [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› گزارش فارن‌افرز درباره اعتیاد ۴۰ ساله واشینگتن به دشمنی با ایران

›› کتاب باراک اوباما: دولت آمریکا و سی‌آی‌ای نقش مستقیمی در کودتای ۲۸ مرداد داشتند

مدتی بعد، وقتی صدام حسین در سال ۱۹۸۰ به ایران حمله کرد، آمریکا از دیکتاتور عراق حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی کرد. در نتیجه این جنگ، برخی از مناطق مسکونی در ایران به‌کلی با خاک یکسان و ده‌ها هزار ایرانی آواره شدند. هزاران ایرانی با سلاح‌های شیمیایی صدام کشته شدند[۱۹]، و در مجموع یک میلیون نفر از هر دو طرف در این جنگ جان خود را از دست دادند[۲۰].

مجله آمریکایی: بایدن است که باید در بازگشت به برجام پیش‌قدم شود/ ایران به راحتی به توافق هسته‌ای برنمی‌گردد

 شماری از زنان داوطلب، ماه می سال ۱۹۸۸ (اردیبهشت-خرداد ۱۳۶۷) در مسجدی در تهران در حال آموزش استفاده از ماسک‌های شیمیایی هستند؛ صدام طی ماه‌های آخر جنگ استفاده از تسلیحات شیمیایی را بیش‌تر کرده بود (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› خبرنگار آلمانی: تصاویر منحصربه‌فردی از قربانیان شیمیایی ایران دارم

›› خبرنگار آلمانی: نیمی از خبرنگاران خارجی رابط اطلاعاتی‌اند

ماه جولای سال ۱۹۸۸، کشتی جنگی «وینسنس» آمریکا یک هواپیمای مسافربری غیرنظامی ایرانی را که بر فراز خلیج فارس در حال پرواز بود، ساقط کرد و ادعا نمود آن را با یک جنگنده نظامی اشتباه گرفته است. تمام ۲۹۰ سرنشین هواپیما، از جمله ۶۶ کودک، کشته شدند. بعدها آمریکا حتی به «ویل راجرز» فرمانده این کشتی «به خاطر شایستگی استثنائی» در طول آن دوره، مدال هم اهدا کرد[۲۱].

آمریکا از سال ۱۹۷۹ به بعد ایران را تحریم کرده است. اگرچه پس از امضای برجام در سال ۲۰۱۵ توسط آمریکا، ایران، آلمان و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل برخی از این تحریم‌ها برای مدت کوتاهی لغو شدند، اما بسیاری از آن‌ها هم همچنان پابرجا ماندند. به علاوه، ترامپ پس از روی کار آمدن، از برجام خارج شد و تحریم‌ها را تشدید کرد.

سخنرانی «مایک پمپئو» درباره سیاست ضدایرانی آمریکا پس از برجام و اِعمال «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه ایران [دانلود]

امروزه مقامات دولت آمریکا و تحلیلگران اندیشکده‌های مستقر در واشینگتن علناً درباره استفاده از تحریم‌ها با هدف غیرقابل‌تحمل کردن زندگی برای غیرنظامیان به منظور تحریک اعتراضات [و تغییر رژیم] مباحثه می‌کنند[۲۲]. اگرچه تحریم‌ها، روی کاغذ، فقط خریدوفروش‌های خاصی را هدف قرار می‌دهند (مثلاً خریدوفروش در حوزه انرژی یا تراکنش‌های بانک‌های ایرانی)، اما نتیجه‌ی آن‌ها انزوای مالیِ تقریباً کامل است، چون کشورهای دیگر (یا حتی بانک‌ها یا شرکت‌های خاص) در صورت تجارت با ایران با خطر «تحریم‌های ثانویه»ی واشینگتن مواجه می‌شوند.

در همین‌باره بخوانید:

›› طرفداران «تغییر رژیم» ترامپ را محاصره کرده‌اند/ سیاست ضدایرانی واشینگتن بعد از متیس

›› جورج بوش پدر، پیرترین رئیس‌جمهور آمریکا، هم آرزوی تغییر حکومت ایران را به گور برد

›› «جان مک‌کین» هم آرزوی سرنگونی نظام ایران را به گور برد

ویرانیِ اقتصادی، هم توان افراد برای خرید دارو را کاهش می‌دهد[۲۳] و هم توان دولت برای ارائه خدمات بهداشتی به مردم را؛ و به این ترتیب، بحران کووید-۱۹ در ایران را به طرز چشم‌گیری وخیم‌تر می‌کند. ایران نتوانسته تجهیزات پزشکی لازم را به دست بیاورد و برای اجرای تمهیدات ایمنی، مانند تعطیلی موقت مشاغل یا ارائه حمایت مالی به افرادی که قادر به کار کردن نیستند، به مشکل برخورده است؛ وقتی هم که برای مبارزه با این همه‌گیری از صندوق بین‌المللی پول درخواست وام ۵ میلیارد دلاری کرد، آمریکا جلوی این وام را گرفت[۲۴].

جبران این اقدامات وحشیانه‌ی دوران ترامپ علیه ایرانی‌ها ضروری است؛ اما [باید توجه داشت که] تمام سیاست‌های آمریکا در قبال ایران در قرن‌های بیستم و بیست‌ویکم بی‌رحمانه و مبتنی بر سلطه‌جویی بوده‌اند. ما به یک تغییر رویه‌ی قاطعانه نسبت به این سیاست‌ها و تحول کامل در روابط آمریکا با ایران نیاز داریم.

توضیحاتی درباره سیاستِ احتمالی دولت بایدن در قبال ایران [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› آیا آمریکای بایدن به برجام برمی‌گردد؟

›› برنامه سه‌مرحله‌ای بایدن و پخت‌وپز دموکرات‌ها برای برجام ۲

این فراخوانِ تغییر را می‌توان با جنبش بازاحیاشده در آمریکا برای کاهش بودجه و غیرنظامی‌سازی پلیس به خاطر خشونت علیه سیاه‌پوستان و سایر افراد رنگین‌پوست و نقش پلیس در سرکوب مخالفان تقویت کرد. مباحثات درباره غیرنظامی‌سازی سیاست‌های آمریکا در خارج از این کشور و پلیس در داخل این کشور باید دست‌دردست هم پیش بروند. نژادپرستی و خشونت دولت آمریکا از مرزهای این کشور فراتر می‌رود، و این یعنی تلاش برای از میان بردن نهادهایی که ریشه در برتری نژادی سفیدپوستان دارند نیز باید فرامرزی شود.

آینده‌ای که در آن روابط ایران و آمریکا ریشه در عزت داشته باشند، عملی است؛ اما ابتدا، آمریکا باید آسیب زدن به ایران را متوقف کند و خسارت‌هایی را که ایجاد کرده، جبران نماید.

مجله آمریکایی: بایدن است که باید در بازگشت به برجام پیش‌قدم شود/ ایران به راحتی به توافق هسته‌ای برنمی‌گردد

بایدن نه تنها باید خسارت‌های دوره ترامپ را جبران کند و به توافق هسته‌ای بازگردد، بلکه باید گام‌هایی فراتر از این برای اصلاح روابط با ایران بردارد (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› سیاست‌های بایدن درباره ایران چه تفاوتی با سیاست‌های ترامپ خواهد داشت؟


[۱] سوپر بول لینک

[۲] Why does the president get interviewed before the Super Bowl? Link

[۳] Interview: Norah O'Donnell Interviews Joe Biden at The White House - February ۵, ۲۰۲۱ Link

[۴] Full transcript of "Face the Nation" on February ۷, ۲۰۲۱ Link

[۵] President Biden's pre-Super Bowl interview Link

[۶] Iran nuclear deal: Biden says US will not unilaterally lift sanctions Link

[۷] دیدار فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش با فرمانده کل قوا لینک

[۸] White House says Biden 'head nod' didn't signify shift on Iran Link

[۹] Biden says Iran must return to negotiating table before U.S. lifts sanctions Link

[۱۰] The Nation Link

[۱۱] Biden Must Do More Than Rejoin the Iran Nuke Deal Link

[۱۲] Iran struggles with Covid-۱۹, U.S. sanctions and collapsing economy Link

[۱۳] The US Sanctions on Iran Are Causing a Major Humanitarian Crisis Link

[۱۴] US deploys thousands of additional troops to Middle East following Soleimani killing Link

[۱۵] Warning from the past comes back to haunt Iran’s top nuclear scientist Link

[۱۶] US official says Israel was behind assassination of Iranian scientist Link

[۱۷] In Dozens of U.S. Cities, Protesters Say No War with Iran Link

[۱۸] Iran retaliates for Gen. Soleimani's killing by firing missiles at U.S. forces in Iraq Link

[۱۹] Seeking answers for Iran’s chemical weapons victims—before time runs out Link

[۲۰] Iran and Iraq remember war that cost more than a million lives Link

[۲۱] ۲ Vincennes Officers Get Medals Link

[۲۲] Sanctions Can’t Spark Regime Change Link

[۲۳] Iran says US sanctions hinder access to COVID-۱۹ vaccines Link

[۲۴] U.S. Will Block Iran’s $۵ Billion IMF Loan Bid to Fight Virus Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 26
  • مهرناز IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    23 7
    بلاخره یک رسانه واقع بینانه در امریکا پیدا شد " بیان کند سیاست های امریکا به مدت40 سال درباره ایران وحشیانه بوده " با تحریم های حاکثری " تا انجا که توانست به ایران زیان مادی وانسانی زد " ایران در شکل گیری برجام گام اول را برداشت " این بارنوبت امریکاست که با گام اول " پس از خروج ترامپ از برجام " لغو تمامی تحریم ها وپرداخت خسارت " اعتماد را به ملت ایران " ثابت کند
  • ايرانى مومن FR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    18 9
    شعار مومنين حزب الهى را همه باهم ميدهيم . #مرگ بر آمریکا #زنده و پاينده باد انقلاب اسلامى و حاظريم پاى اين شعار و اين اصل، شربت شهادت هم بنوشيم.
  • FR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    12 4
    برجام بی فرجام
    • IRIMN IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      0 0
      در واقع بدفرجام...
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    16 4
    بیشترین تحریمی که در جهان علیه کشوری وضع شده روی ایران وضع شده نمی دانم چرا ایران این را به مثابه تهدید حساب نمی کند باید بمب اتمی ساخت هر کشوری بود (کره شمالی) این شدت از تحریم را به عنوان تهدید جنگی قلمداد می کرد و بمب اتمی را ساخته بود
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
      10 8
      بیشترین تحریم در جهان کره شمالی هست نه ایران
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    16 8
    ننگ بر اصلاح طلب های بزدل و بزک کننده و بی ...
    • علی IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
      3 7
      درود بر سه سید فاطمی خمینی خامنه ای خاتمی
  • محمد IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    17 5
    راه برگشتی وجود نداره آمریکا به برجام بر نگردد ایران هم بر نخواهد گشت من تحلیلم اینکه آمریکا مجبور می شود به برجام برگردد منتها خیلی آهسته ولی تا آمریکا به برجام بر نگرده ایران هم بر نمی گردد
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    14 5
    لعنت بر بایدن
  • DE ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    16 5
    مجله آمریکایی: بایدن است که باید در بازگشت به برجام پیش‌قدم شود زیرا تا 1400 و نابودی دوستان غربگدای امریکا در ایران فرصتی نمانده است ما باید نمایشنامه پلیس خوب و پلیس بد را در ایران بازی کنیم تا بتوانیم شکاف عظیمی بین سیاسیون ایران و مردم ایجاد کنیم آنوقت است که باز به امید کدخدا باز 8 سال تولید و صنعت و اقتصاد و فرهنگ و کار و همه چیز ترمز زده میشود .لذا گریه گریه گریه من امریکایی ناگهان دلم برای ایران میسوزه گریه گریه گریه بمیرم برا مردم ایران کی اذیتتون کرد ؟ ترامپ ؟ باباشو در میارم . بیا مذاکره کنیم که چطور باهم میتونیم باباش رو در بیاریم.// امر وعاص پیش امریکایی ها لنگ میندازه .از هر شیادی شیادتر و از جنایتکاری جنایتکارترند.
    • ارش IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
      15 3
      خیلی نظر پخته ای بود..آفرین...آمریکا و کل مستکبرین یک اخلاقی دارن که معمولا به ضررشونه...بعضی مواقع حتی به نوکر و کلفتشون هم رحم نمیکنن..همین امریکا حتی اجازه ی اقامت به شاه پهلوی رو نداد...شاه حق نوکری رو کاملا ادا کرده بود .. اون که شاه بود این اصحال طلب ها که جای خود دارن
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
      4 1
      آفرین، عالی بود! واقعا از سیگنال هایی که این عسلاهاطچیا از ایران میفرستن و جوابهایی که یانکی‌ها میدن به هیچ نتیجهٔ دیگه ای جز فرمایش شما نمیشه رسید!!
    • IRIMN IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      1 0
      آی لاو یو داری!!! دمت گرم...!
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    10 2
    جواب اصلاح طلب ها فردا : حالا اگه بایدن راس راسکی میخواد به برجام برگرده، خجالت نکشه، ما با آغوش باز منتظرش هستیم!!!! از تو به یک اشاره، از ما به سر دویدن!!!!!!!!
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    11 5
    خاک عالم بر سر نفوذی هایی که ۸ سال عمر یک مملکت رو به امضای همچین حرام زاده هایی گره زدن
    • حالا IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      0 0
      چه قدر بی ادب و بی فرهنگ
  • ناشناس IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    13 3
    این‌هفته‌نامه‌اگه‌یه‌حرف‌درست‌گفته‌همینه.تازه‌داره‌حساب‌کاردستشون‌میادوایران‌رومیشناسن
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    9 3
    در همین هفته نامه را هم با خاطر جانب داری از ایران شاید تخته کنند
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    5 2
    آقای بایدن دیگر روی پالس ها و گراهای دولت و دستگاه دیپلماسی اش حساب باز نکنید نظام و مقام معظم رهبری و ملت ایران تصمیم دارند یکبار برای همیشه به زیادی خواهی های شما پایان دهند پس تا دیر نشده است اگر به برجام علاقه دارید بدون هیچ عذر و بهانه ای با لغو تمام تحریم ها به تعهدات آن برگردید
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    11 0
    هیچ عقل سلیمی در ایران حاضر نیست قبل از برداشته شدن تحریم ها به برجام برگردد مگر.........حماقت و خیانت
  • جواد IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    11 1
    بایدن همان ترامپ است
  • ساسانم IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    2 3
    لطفا گزارشی درموردالباقی اقساط خرید سربازی ۱۴۰۰ تهیه کنید از شهریور ۹۹ گفتن تاآخر۱۴۰۰مهلت داریم الان پیامک اومده اون لغو شده تا آخر ۹۹ مهلت داریم وگرنه پولهایی که ریختیم ضبط میشه وباید بریم سربازی.الان یکسال دنیا درگیر بیماریه وبزرگترین کمپانی های دنیا برشکست شدن ما با حقوق۲.۸۰۰وزارت کار وگرونی کمرشکن و خرج زن وبچه شیرخوار و اجاره خونه چجوری تویه ماه تسویه کنیم بخدااگر داشتیم تسویه میکردیم یه سرماخوردگی بچه ۱میلیون تموم میشه الباقی هزینه ها به کنار خواهشا درکمون کنید ودردی به دردهامون اضافه نکنید.
  • mojtaba SE ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    8 2
    امروز نظام(رهبر ,رئیس ستاد کل نیروهای مسلح.سازمان امنیت سپاه ) ایران اسلامی, یک ابر قدرت است. رهبر حرف آخر رو زد(تحریم برداشته شود و مهمل گویی هم اثری ندارد).اصلا مهم نیست که امریکا چه فکر میکنه و انتظار داره و یا نق میزنه ,حالا یا از طرف رئیس جمهور فاشیستش باشه یا وزیر خارجه صهیونیستش و یا این اندیشگده های فاسد انگلیسی زبانش ..امریکا مرده است.و ما در دوران پسا امریکا هستیم..مرگ بر تسلیم طلب .پاینده رهبر
  • علی IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    2 4
    تادیرنشده،بمب اتم رابسازید،بسازید،بسازید،تاقیامت اینهادشمن قسم خورده ماهستن،همه میدانیم ماباعربستان،امریکا،ناتو،اسراییل مشکل داریم،بمب اتم حق ماهست
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    3 0
    بیندیش ک باید ب عوض زور و فشار مانند ادم با بقیه برخورد کنی.
  • SG ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    5 1
    شایدبایدن انسان منطقی تری نسبت به ترامپ دیوانه باشداماتحت فشاراسراییلیهاوتندروهای داخلی کنگره امریکابه برجام برنمی گرددوبیگانه هیچ کاری برای ماانجام نمی دهد
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    4 1
    لعنت بر کسانی که میخواهند ایران وابسته دشمنان کنند،ما همه چی نیاز داشته باشیم خواهیم ساخت و برای تجارت هم خیلی کشور ها هستند که آرزو تبادل با ایران قوی و مقتدر دارند.مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل و همه نوکرانش و مرگ بر جاسوسان داخل
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    2 9
    آمریکا از خروج از برجام هیچ ضرری نکرده که بخواد برگرده.این کشور خودمون است که با خروج از برجام به چالش خورده یا بهتر است بگم مردم ایران
  • رضا IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    2 1
    باسلام.وقتی فکر میکنم غصه ام از این است که ما دو جناح این همه که با هم دشمنیم با آمریکا و اسرائیل به این شدت نیستیم.چرا؟ دوم اینکه اگه آمریکاییها راست میگن دست و پای شیرو باز کنن تا ببینن با چه قدرتی طرفند.فعلا از نعره شیر انقدر می ترسن.
  • فرزین IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    1 2
    خوشبختانه آنها به قدرت وتوان ما کاملا واقفند ،ولی غربزده های ما چشم و گوششان رابسته و کمر همتشان را برای ذلت کشور بسته اند .اینان به هیچ اصولی پایبند نیستند و فقط دنبال منافع خود به قیمتی هستند.
  • علی IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    6 1
    این قدر خاک به سرمان شده که منتظریم ه بایدن که دماغش را ببالا نمیتونه بکشد یاخانم سگ ساکی چیمیگویند تااون کارو انجام بدیم شما غنی سازی رابالاا ببریدکه اونها بیان به پای شما بفتند والتماس کنند اگر از تحریم میترسید ال ار سر ما گذشته
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    0 0
    با سلام ضربه اصلی را به ملت مظلوم ایران گرانی وتورم واختلاس گرانفروشی زده نه امریکا متاسفانه هیچ مسئولی هم به طور جدی با این عوامل مبارزه نکردند اشلا به فکر مردم نیستند وگرنه هم میدونند کا باید جلوی زور گویان بایستیم وهمه خواهان اقتدار کشور هستند
  • مرگ بر آمریکا IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    2 1
    مرگ بر بایدن مرگ بر ترامپ ===== مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    1 0
    ما در هر صورت تحریم میمونیم الان هسته ای بعد موشکی بعد حقوق بشر پس کارو یکسره کنید بمب اتم و بسازید چرا پاکستان و حتی داره ما باید قدرتمند بشیم نمیشه با یک زورگو با دست خالی مبارزه کرد
  • مجید IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    4 1
    خدا لعنت کند ترامپ حرامزاده وپمپئو حبیث را انها ضدبشریت بودند انها حتی غذا ودارو را روی مردم ایران قطع کردند. حدا انها را نتبود کند اینها چجور جیوانی بودند اگر بایدن هم بخواهد مثل او باشدپس یعنی یک انسان فهمیده درامریکا وجود ندارد
    • DE ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
      5 1
      جناب , بایدن هم دقیقا مثل ترامپ میباشد پس یعنی یک انسان فهمیده در سیاست امریکا وجود ندارد. در این شک نکن . تازه گی ندارد بیش از 2.5 قرن است دنیا از امریکا غیر از غارت و چپاول وجنگ افروزی و کودتا و دخالت در سرنوشت مردم کشورهای دیگر چیز دیگری ندیده است فرعون وار میلیونها انسان را مستقیم و غیر مستقیم به قتل رسانده و هزاران میلیارد از فروش اسلحه درآمد داشته است .چنین سبوعیتی از گراز وحشی هم دیده نشده است.
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    3 1
    بایدن ......خرم بهتون نمی‌ده باید فانوس بگیرید بیوفتید دنبال ترامپ قدرش روندونستید پریدرفت
  • قاسم IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    3 1
    اقای پمپءو من به شما قول میدهم در هر صورت چه با انتقام و یا طبیعی جنازه ات شاید در امریکا و یا هر جایی دیگر به خاک سپرده خواهد شد و تو ذلت یا نابودی و یا التماس ایران با عظمت و اقتدار را هرکز نخواهی دید و من ارزوی مرگی دردناک برای تو و ترامپ و نتانیاهو دارم امید دارم خداوند در یک جا و در شادترین حالت زندگیتان جناب عزراییل شما را قبض روح فرمایند و دنیایی از لوث وجود شماها پاک شود ان‌شاءالله بزودی زود وعده خداوند صادق است
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    1 0
    اینقدری که شماها چشم به دهان مقامات آمریکا دوختید مردم آمریکا برعکس بی خیالن
  • متین IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    0 0
    جو ترامپ احمق بود از برجام خارج شد این که ترامپ احمق بوده امام صادق ع فرموده خداوند دشمنان ما را از احمق ها آفریده ،برجام برای ما جز ضرر چیزی نداشت و خدا را شکر میکنیم ترامپ از برجام خارج شد از ترامپ احمق تر کسی است که فکر می کند بدون لغو تمام تحریم‌ها ایران به برجام بر می گردد
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    2 0
    حيف که ما ساده لوحانه هم هسته ای را دادیم وهم سردار ودانشمندان عزیزمان را حکایت ابوموسی اشعری که در تاریخ از آن یاد می کردیم درمورد خودمان به واقعیت تبدیل شد کاش از آن در س بگیریم ودیگر باردر دام اروپا وآمریکا ی پیمان شکن نیفتیم
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    2 0
    آقا من آلزایمر دارم ولی یادم هست ایران بعد از امضا برجام همه جا را تعطیل کرد سیمان و بتون هم ریخت تو تاسیساتش و سانتریفوژها را جمع کرد و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم 15 بار تاید کرد که ایران تمام موارد برجام را رعایت کرده ولی باز آمریکا خارج شد .......حالا ببینم ما باید برگردیم به برجام یا آمریکا
  • ابراهیم IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    1 0
    امریکا هم به برجام برگرده برای ما قاسم سلیمانی ودانشمند هسته ایمون نمیشهیکبار برای همیشه باید ایران قدرت خود را نشان داد تا اینکشورهایه نوکر و پاچه خوار مثل اسراییل و عربستان بدبخت حساب دستشون بیاد
  • علی IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    1 3
    البته اون چیزی مسلم ومشهود فشارهای تحریمی امریکا علیه مردم ایران بحدی رسیده که دیگه غیرقابل کنترل شده ومردم طاقت تحریمهای بیشتر را ندارن ولی در دیگرسو امریکا اینجورفشاری رو تحمل نمیکنه یعنی اگر دهسال دیگه هم این تحریمها ادامه پیداکنه اونقدی که روی کشور ومردم مافشارواردمیشه به امریکااثری نداره پس ایران باید پیشقدم بشه بخاطر حفظ کشور وبخاطر اینکه کمر ملت خوردنشه زیربارتحریم
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    2 0
    تنها راهش اینه تمام منافع،امکانات،نیروها ونوکرهای آمریکا درمنطقه را نابودکنیم والا مملکت ونظام را نابود میکنه
  • خداوردی IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم عهد شکننان عهد می شکنن در برجام بی فرجام به غیر از ایران چه کسی به تعهدات شان عمل کردن، آمریکا تو که تو برجام نیستی عملا بیا تو فرجام بعد شیپور بزن بایدن سایه رنگی ترامپ است یکی شیپور بم می زنه اون یکی شیپور زیر ای ایرانیان با نیت خیر وقربتن الی الله به فرمان مقام معظم رهبری باشید به نصرت الهی پیروزی حق بر باطل پیروز است ان شاءالله....
  • ف،ح IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 0
    اینهایی که میگن برگردیم وچشمشان را فقط به غرب دوخته اند ،بدونن که به روباه صفتان دل بستن اخرحماقت است و آخرش گاوشیرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس