یکی از نهادهای اساسی در جمهوری اسلامی با زیربنای سیاست دینی و نفی قاطعانه دین سیاسی، برای جامه عمل پوشاندن به حقوق حکومت در مقابل مردم، شورای نگهبان است که با استناد به اصل ۹۱ قانون اساسی، به منظور پاسداری از «احکام اسلام» و «قانون اساسی»، تشکیل شده است. «تفسیر قانون اساسی» و «نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه پرسی» بر اساس اصول ۹۸ و ۹۹ یکی از کارویژههای این شوراست.
برای سخن گفتن درباره شورای نگهبان که همان «دادگاه قانون اساسی» است و در هر کشوری سازوکار نظارتی شبیه به آن وجود دارد، نیازی به نطق «من رویایی دارم» مارتین لوتر کینگ جونیور یا «من متهم هستم» نلسون ماندلا و امثالهم نیست چه آنکه مقدمه قانون اساسیِ جمهوری اسلامی ایران به شیوایی و رسایی و فصاحت و البته صراحت و صداقت و روشنی درباره آن سخن گفته است. مخصوصاً آنجا که میگوید حکومت از دیدگاه اسلام، برخاسته از موضع طبقاتی و سلطهگری فردی یا گروهی نیست بلکه تبلور آرمان سیاسی ملتی هم کیش و هم فکر است که به خود سازمان میدهد تا در روند تحول فکری و عقیدتی راه خود را به سوی هدف نهایی (حرکت به سوی الله) بگشاید. بر چنین پایهای، رسالت قانون اساسی این است که زمینههای اعتقادی نهضت را عینیت بخشد و شرایطی را به وجود آورد که در آن انسان با ارزشهای والا و جهانشمول اسلامی پرورش یابد. با توجه به ماهیت این نهضت بزرگ، قانون اساسی تضمینگر نفی هر گونه استبداد فکری و اجتماعی و انحصار اقتصادی است و در خط گسستن از سیستم استبدادی، و سپردن سرنوشت مردم به دست خودشان تلاش میکند.
در ایجاد نهادها و بنیادهای سیاسی که خود پایه تشکیل جامعه است بر اساس تلقی مکتبی، صالحان عهدهدار حکومت و اداره مملکت میگردند و قانونگذاری که مبین ضابطههای مدیریت اجتماعی است بر مدار قرآن و سنت، جریان مییابد؛ بنابراین نظارت دقیق و جدی از ناحیه اسلام شناسان معادل و پرهیزگار و متهد (فقای عادل) امری محتوم و ضروری است و چون هدف از حکومت، رشد دادن انسان در حرکت به سوی نظام الهی است تا زمینه بروز و شکوفایی استعدادها به منظور تجلی ابعاد خود گونگی انسان فراهم آید و این جز در گرو مشارکت فعال و گسترده تمامی عناصر اجتماع در روند تحول جامعه نمیتواند باشد. با توجه به این جهت، قانون اساسی زمینه چنین مشارکتی را در تمام مراحل تصمیمگیریهای سیاسی و سرنوشتساز برای همه افراد اجتماع فراهم میسازد تا در مسیر تکامل انسان هر فردی خود دست اندرکار و مسئول رشد و ارتقاء و رهبری شود که این همان تحقق حکومت مستضعفین در زمین خواهد بود.
** اجازه بفرمایید اولین سؤالمان را از آخرین فعلوانفعالات مرتبط با حوزۀ کاری شورای نگهبان بپرسیم.
کدخدایی: بسمالله الرحمن الرحیم. خوشحال هستیم که در آستانه ۲۲ بهمن و ایام دهه فجر انقلاب اسلامی خدمت دوستان رسیدیم، خبرگزاریای که به حق توانسته بیانگر نظرات باشد و با استقلال نظری که دارد در حوزه اطلاع رسانی گام بردارد. در پاسخ به سؤال شما هم بگویم خبر خاصی نیست (خنده)، خبر تازه همان تعیین اعضای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات است که هفته گذشته اعضای آن توسط شورای نگهبان انتخاب و اعلام شدند.
هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات هنوز جلسه نداشته است
** در میان این اعضا، دو عضو غیر شورای نگهبان هم حضور دارند.
کدخدایی: بله، قانون تکلیف کرده است که باید تعدادی از خارج از شورا و تعدادی از داخل شورا عضو این هیئت باشند. معمولا ما اصرار داریم مخصوصاً در انتخابات ریاست جمهوری که تعداد اعضای این هیئت ۷ نفر است افرادی خارج از شورا هم عضو این هیئت باشند که انتخاب آقایان محسنیاژهای و کعبی هم در همین راستا بوده است. هنوز جلسهای نداشتیم که بخواهیم گزارشی از جلسه را عرض کنیم، ولی به محض اینکه جلسهای داشته باشیم حتما گزارش آن اعلام خواهد شد.
آغاز فرایند انتخاب اعضای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در استانها
** اعضای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در استانها هم انتخاب شدهاند؟
کدخدایی: این موضوع موکول به تشکیل هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شده بود و حالا که این هیئت شکل گرفته، هیئتهای استانی هم تشکیل خواهد شد که در نهایت باید در هیئت مرکزی مورد تایید واقع شوند، به محض اینکه جلسه شورا برگزار شود اولین دستور ما این خواهد بود تکلیف هیئتهای نظارت استانی هم تعیین بشود.
روابط شورای نگهبان و زوارت کشور خوب است
**معمولاً در آستانه انتخابات کیفیت روابط شورای نگهبان و وزارت کشور مورد توجه قرار میگیرد چرا که کیفیت این ارتباط نسبت مستقیم با کیفیت فرایند برگزاری انتخابات دارد. رایزنیها و این روابط چگونه است؟
کدخدایی: روابطمان خوب است مشکل خاصی وجود ندارد، تکالیف را قانون مشخص کرده است، هم تکالیف نظارتی که ما داریم و هم وظایف اجرایی که وزارت کشور بر عهده دارد، طبیعتاً اگر اختلاف نظری هم باشد با جلسات کارشناسی سعی میکنیم آن را حل کنیم. جلسات کارشناسی مخصوصاً در حوزه بحثهای الکترونیکی شدن انتخابات و بحثهای اجرایی آن مرتب برگزار میشود و اخیرا هم در سطح معاونین وزارت کشور با معاون اجرایی شورای نگهبان جلساتی را داشتیم، وزیر کشور هم معمولاً با حضرت آیتالله جنتی و هر زمان که لازم باشد با ما ارتباط دارند، جلساتی را تشکیل میدهند که مسائل را حل کنند، ارتباطمان ارتباط خوبی است.
سلامت انتخابات و سلامت مردم دغدغه ماست
** وزارت کشور معمولاً درباره میزان مشارکت در انتخابات ابراز نگرانی میکند. برآورد خاصی از مشارکت مردم برای اولین انتخابات قرن پیشرو وجود دارد؟
کدخدایی: الان برآورد خاصی نداریم چون شورای نگهبان ابزار نظرسنجی ندارد و ما هم از نظرسنجیهای دستگاههای دیگر استفاده میکنیم. دغدغه اصلی شورای نگهبان در درجه اول رعایت قانون و رعایت بی طرفی است که تاکید داریم همه ناظرینمان و هیئتهای نظارتی باید در این دو مسیر حرکت کنند. البته امسال، چون بحث این ویروس منحوس را هم داریم، دغدغه سلامت مردم هم برای مهم است و تلاش داریم تا آنجا که به حوزه ما و وزارت کشور مرتبط است، تدابیری اندیشیده شود که بحث سلامت مردم هم به خوبی رعایت شود لذا ما هم سلامت انتخابات را در حیطه وظیفه قانونیمان مدنظر داریم و هم سلامت مردم را.
تدابیر پیشنهادی شورای نگهبان برای تضمین سلامت مردم
** در انتخابات مجلس حذف اثرانگشت را از روند برگزاری انتخابات در جهت تضمین سلامت مردم داشتیم، راجع به تازهترین تدابیری که برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گرفته شده است بفرمایید.
کدخدایی: اثر انگشت در این دور از انتخابات هم به نوعی حذف شده است، پیشنهاد ما این بود آنچه را که میتوانیم بدون اصلاح قانون انجام دهیم که یکی از تدابیری که در این رابطه اندیشیده شده بحث افزایش تعداد شعب اخذ رای و افزایش صندوقهاست به نحوی که منجر به تجمع کمتر رأی دهندگان شود همچنین از آن جایی که زمان برگزاری انتخابات هوا خوب است، صحبت شده تا صندوقها در محیطهای باز قرار داده شوند. اگر بخواهیم اقدامات فراتری انجام دهیم حتما نیازمند اصلاح قانون هستیم که منوط به پیشنهاد دولت و وزارت کشور است و اگر لازم شد در این جهت گام برمی داریم.
رأیگیری در ظرف زمانی ۲ روز نیازمند اصلاح قانون است
** در خصوص احتمال برگزاری انتخابات در دو روز بفرمائید، اینکه عدهای معتقدند، چون قانون اساسی در این مورد سکوت کرده ستاد ملی مقابله با کرونا میتواند با اختیاراتی که به آن واگذار شده است، این تصمیم را بگیرد، چنین چیزی امکان دارد؟
کدخدایی: نه، اگر بخواهیم افزایش روز انتخابات را داشته باشیم حتما نیازمند قانون هستیم.
** قانون عادی؟
کدخدایی: بله، قانونی که مجلس وضع کند.
موافقت شورای نگهبان با تفکیک موقت انتخابات ریاست جمهوری و شوراها
** برای تضمین سلامت مردم در انتخابات، تفکیک انتخابات شوراها و ریاست جمهوری مطرح شده است، ظاهراً شورای نگهبان با این موضوع موافق است
کدخدایی: این پیشنهادی بود که خود ما به مجلس داشتیم، چون قانون انتخابات شوراها یک قانون عادی است مجلس میتواند با یک طرح دو فوریتی این کار را انجام دهد، اما یک مانعی نیز در این رابطه وجود دارد؛ زمانی که انتخابات شوراها و ریاست جمهوری تجمیع شد، این موضوع با نظر مجمع تشخیص مصلحت اتفاق افتاد لذا در این مورد حتماً باید نظر مجمع گرفته شود. این پیشنهاد، پیشنهاد خوبی است که در صورت اتفاق، انتخابات شوراها میتواند در زمان دیگری مثلا با فاصله یک ماهه یا چند هفتهای برگزار شود.
** برخیها معتقدند تفکیک انتخابات شوراها و ریاست جمهوری در مشارکت حداکثری مردم تأثیر منفی دارد؟
کدخدایی: بحثهای مشارکت، یک بحث سیاسی است، ولی از نظر قانونی این کار امکان پذیر است.
** اگر مجلس در این رابطه اقدام کند، آیا این فرصت وجود دارد که بتوانیم انتخابات پیش رو را به این صورت برگزار کنیم؟
کدخدایی: بله، از آن جایی که موضوع تنها بحث تفکیک انتخاباتی است اگر مجلس به دو صورت دو فوریتی اقدام کند میتوان این کار را انجام داد.
هیئت نظارت بر اجرای قانون اساسی قانونی نیست
موافق رفراندوم قانونی هستیم نه رفراندوم چماقی
اظهارنظرهایی برای تردیدزایی
به دنبال تعیین سقف درباره داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری نیستیم
رابطه معناداری بین تائید صلاحیتها و مشارکت مردم وجود ندارد
دلایل عدم احرازصلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به خودشان اعلام میشود
** فکر نمیکنید این مسئله اعتماد به نظام را افزایش دهد؟
** شما پیشنهاد نمیدهید؟
** به عنوان یک کارشناس معتقد نیستید دلایل اعلام شود بهتر است؟
** به تمام چهرههای سرشناسی که احراز صلاحیت نشدند، دلایل گفته شده است؟
** به چهرههای سرشناس انتخابات ریاست جمهوری هم گفته میشود که چرا احراز صلاحیت نشدند؟
** در انتخابات ریاست جمهوری نمیشود به آنهایی که صلاحیت شان احراز نمیشود دلایل را به خودشان گفت؟
هیچ داوطلبی را بخاطر صرفاً جنسیت رد نمیکنیم
** میشود این برداشت را داشت که اگر خانمی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد و احراز صلاحیت نشد صرفاً این اتفاق به دلیل بحث رجل سیاسی نبوده است؟
انتظارات برآورده نشده از اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری
** با توجه به رفت و برگشت این طرح به مجلس آیا این امکان وجود دارد که به انتخابات ۱۴۰۰ برسد؟
** با توجه به اینکه این امکان وجود دارد که طرح اصلاح قانون انتخابات به این دور از انتخابات نرسد، رایزنیها از سر گرفته خواهد شد تا لایحه جامع انتخابات با در نظر گرفتن سیاستهای کلی انتخابات در دستور کار قرار گیرد.
جمهوری اسلامی از راه حقی که آغاز کرده باز نمیگردد
پیگیری بینالمللی پرونده ترور حاج قاسم توسط قوه قضائیه نتایج خوبی داشته است
رویه فسادستیزی قوه قضائیه در افزایش مشارکت مردم در انتخابات مهم است