ریچارد نفیو

انتصاب ریچارد نفیو در دولت بایدن نشان می‌دهد آمریکا تلاش می‌کند تا با تداوم تحریم‌های غیرقانونی تصویب‌شده توسط ترامپ، فشار بر ایران را در دستور کار خود قرار دهد.

سرویس جهان مشرق - پایگاه تحلیلی گری‌زون (منطقه خاکستری) در گزارشی به قلم مکس بلومنتال سردبیر و روزنامه‌نگار برجسته آمریکایی این پایگاه تحلیلی نوشت: دولت بایدن اخیراً ریچارد نفیو را به عنوان معاون نماینده ویژه امور ایران معرفی و منصوب کرد. وی که در دولت باراک اوباما به عنوان معاون ارشد هماهنگ‌کننده تحریم‌ها، سابقه فعالیت در دولت آمریکا را دارد، نقش مهمی در کمبود مواد غذایی در ایران، کاهش شدید تولید خودرو و افزایش نرخ بیکاری در ایران ایفا کرده است.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


ریچارد نفیو در نقش وکیل مدافع شیطان / بازگشت «معمار تحریم‌ها» نشانه تداوم و افزایش فشارها به ایران است

افتخار ریچارد نفیو به تحریم و تضعیف اقتصاد ایران

مکس بلومنتال می‌نویسد: او از فعالیت‌های مربوط به تضعیف اقتصاد ایران با عنوان موفقیت فوق‌العاده یاد می‌کند. نفیو در سفر خود به روسیه از وجود مواد غذایی در پایتخت ایران با وجود تحریم‌های کمرشکن اعمال‌شده ابراز نارضایتی کرده بود.

به باور نویسنده انتصاب ریچارد نفیو در این مقام ارشد دیپلماتیک نشان می‌دهد که دولت بایدن با کنار گذاشتن بازگشت سریع به توافق هسته‌ای برجام، تلاش می‌کند تا با تداوم تحریم‌های غیرقانونی تصویب‌شده توسط ترامپ، فشار بر ایران را در دستور کار خود قرار دهد. البته احتمال پیوستن مجدد ایران به این توافق اندک به نظر می‌رسد.

نفیو پس از پایان دولت اوباما، فعالیت در دولت را رها کرد و روانه مرکز سیاست‌گذاری جهانی انرژی دانشگاه کلمبیا شد. وی در آنجا کتابی منتشر کرد تا چگونگی جنگ اقتصادی علیه ایران را برای خوانندگان تشریح کند.

ریچارد نفیو در نقش وکیل مدافع شیطان / بازگشت «معمار تحریم‌ها» نشانه تداوم و افزایش فشارها به ایران است

راهبرد نفیو برای به زانو درآوردن ایرانی‌ها

بر روی جلد کتاب «هنر تحریم‌ها، نگاهی از درون» تصویری از دو دست به چشم می‌خورد که در حال کشیدن طناب هستند. در این کتاب همانند یک لایحه قضایی، جزییات طراحی تحریم‌های ایران برای به زانو درآوردن ایرانی‌ها توضیح داده شده است.

این تحریم‌های هدفمند برای مجازات بازیگران بد و شرکت‌های مرتبط با آنها ارائه شده بودند و تلاش شده بود تا مردم از آسیب‌های آن در امان بمانند. البته در راهبرد تحریمی نفیو تلاش شده تا آثار دردآور این محدودیت‌ها توسط مردم ایران احساس شود.

وی در کتاب هنر تحریم‌ها از روش‌های نوآورانه‌ای سخن می‌گوید که برای موفقیت تحریم‌ها علیه تهران اجرایی شده‌اند. تمرکز بر بخش‌های آسیب‌پذیر، تلاش برای تضعیف نظام سیاسی و اجتماعی و در نهایت تسلیم شدن ایران در برابر خواسته‌های واشنگتن مهم‌ترین بخش‌های این تحریم‌ها بوده است.

نفیو در این کتاب توضیح می‌دهد که همزمان با انجام مذاکرات برجام در ژانویه سال ۲۰۱۲ میلادی، وی چگونه اقداماتی را پیش برده تا درآمدهای نفتی ایران کاهش یافته و اقتصاد ایران تضعیف شود.

پس از آنکه دولت اوباما با موفقیت توانست صادرات ایران را به شدت کاهش دهد و در حوزه‌های دیگر نیز تهران را در تنگنا قرار دهد، اقتصاد ایران از دوره رشد وارد دوره سقوط ناگهانی شد و ارزش پول ملی تضعیف شد.

نفیو از موفقیت چشمگیر مجازات‌های مهندسی‌شده اقتصادی ایران سخن می‌گوید.

ریچارد نفیو در نقش وکیل مدافع شیطان / بازگشت «معمار تحریم‌ها» نشانه تداوم و افزایش فشارها به ایران است

موفقت نفیو برای سه برابر کردن قیمت مرغ در ایران

در ادامه این گزارش آمده است: نفیو از موفقیت برنامه‌اش برای سه برابر کردن قیمت مرغ در ایام تعطیلات ایرانی‌ها سخن گفته است که به نارضایتی‌های گسترده عمومی و بیش از اعمال سال‌ها محدودیت مالی انجامید. در ادامه، نفیو تحریم‌های گسترده‌تری را اجرایی کرده که شهروندان را هدف گرفته تا آنها حتی از تعمیر خودروهایشان نیز ناتوان شوند. مشاغل تولیدی ایران و درآمدهای صادراتی در کانون تمرکز این تحریم‌ها بوده است.

نفیو به تعدادی از کالاها اشاره می‌کند که خواهان واردات آن توسط ایران بوده است. آمریکایی‌ها امیدوار بودند تا آشوب و شورش‌های اجتماعی آغاز گردد. بر اساس اعلام نفیو، واشنگتن از خرید تجهیزات فناوری نظیر ارتباطات شخصی (تلفن همراه، لپ‌تاپ و تبلت) حمایت کرده تا ایرانی‌ها بتوانند از وضعیت وخیم اقتصاد کشورشان مطلع شوند.

ریچارد نفیو در نقش وکیل مدافع شیطان / بازگشت «معمار تحریم‌ها» نشانه تداوم و افزایش فشارها به ایران است

هدف نفیو از تحریم‌ها افزایش بیکاری و نارضایتی برای ایجاد ناآرامی بوده است

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: در میزگرد برگزارشده در ۶ دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی در مورد کتاب ریچارد نفیو در مرکز سیاست‌های جهانی انرژی دانشگاه کلمبیا، وی با لبخندی ملیح جزئیات اقداماتش برای بحران کشاندن صنعت خودروسازی ایران را تشریح کرد. هدف وی از این اقدامات، افزایش بیکاری و نارضایتی برای ایجاد ناآرامی بوده است.

نفیو ادعا کرد که مهم‌ترین هدف از رژیم تحریم‌ها، حاکمان ایران بوده‌اند، اما در کتابش داستان متفاوتی به خوانندگان ارائه شده است. او ادعا می‌کند که تحریم‌های صنعت خودروسازی باعث بهبود قدرت خرید طبقه متوسط در ایران شده است.

در این کتاب آمده است: دولت اوباما، دورنمای وضعیت اقتصادی اکثریت طبقه کارگر ایران را نابود کرد. در عین حال، تنها افراد ثروتمند و یا مسئولان حاضر در قدرت توانستند از انزوای ایران بهره ببرند. با اعمال تحریم‌ها، شاهد رشد تورم و بی‌عدالتی در درآمدها بودیم که دستاورد دیگری برای ما بود.

وی توضیح می‌دهد که افزایش بی‌عدالتی یک گزینه بود که واشنگتن برای فشار بر اقتصاد ایران با استفاده از منابع داخلی طراحی کرده بود. نفیو می‌گوید که راهپیمایی‌های انجام‌شده در اکتبر سال ۲۰۱۲ میلادی در ایران به دلیل سقوط ارزش پول ایران بوده است.

ریچارد نفیو در نقش وکیل مدافع شیطان / بازگشت «معمار تحریم‌ها» نشانه تداوم و افزایش فشارها به ایران است

عدم توجه نفیو به پیامدهای مخرب تحریم‌ها بر مردم ایران

وی توضیح می‌دهد که با وجود ارائه معافیت‌های تحریمی انسان دوستانه برای ایران، جنگ اقتصادی باعث پدید آمدن کمبود فاجعه‌آمیز دارو و تجهیزات درمانی همراه با ناتوانی اکثریت مردم در تأمین آنها شده است.

اگرچه آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانستند که تحریم‌های اعمال‌شده فشار سنگینی بر مردم همراه با افزایش مرگ‌ومیر شهروندان این کشور ایجاد خواهد کرد، اما نفیو تمایلی به بررسی ابعاد پیامدهای آن نداشته است.

او در سفر سال ۲۰۱۶ میلادی به مسکو، از وجود گسترده مواد غذایی در رستوران‌های این کشور با وجود تحریم‌های اعمال‌شده کاخ سفید ابراز نارضایتی کرد. گویی اقدامات آنها برای به زانو درآوردن مردان یخی تنها دردآور بوده است. وی خواهان توسعه راهبردی دقیق، ساختاریافته و اثربخش برای افزایش پیامدهای دردآور و آسیب‌پذیر در اقتصاد روسیه است.

ریچارد نفیو در نقش وکیل مدافع شیطان / بازگشت «معمار تحریم‌ها» نشانه تداوم و افزایش فشارها به ایران است

ریچارد نفیو در نقش وکیل مدافع شیطان

مکس بلومنتال با طرح سؤالاتی نوشت: اما ریچارد نفیو کیست؟ آیا او مردی در سایه است که جنگ‌های پشت پرده اطلاعاتی علیه دشمنان ایالات متحده را فرماندهی می‌کند؟ و یا اژدهایی آهنین برای نابودی تهدیدهای دشمنان آمریکا از طریق میزگردهای اندیشکده‌های مستقر در واشنگتن است؟ واقعیت مبتذل‌تر از آنچه به نظر می‌رسد است. زمانی هم که نفیو در تعطیلات زمستانی به سر می‌برد و برای مدتی دست از نقشه کشیدن برای تحریم‌های ایران و خالی کردن سفره‌های کودکان ایرانی از مرغ برمی‌دارد، اوقاتش را برای سرگرمی و خوش‌گذرانی و رفاه فرزندان و خانواده‌اش می‌گذراند.

این پایگاه آمریکایی در انتهای گزارش خود آورده است: در ایران، یک روزنامه اخیراً تصویر ریچارد نفیو را همانند کینو ریوز بازیگر فیلم وکیل مدافع شیطان در صفحه اول به چاپ رسانده است. گویی بازگشت وی به کاخ سفید و در نقشی دیپلماتیک را باید نشانه‌ای از فشارهای بیشتر در آینده دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    27 6
    بیشتر میخوره شیطان رجیم وکیل مدافع اینا باشه. خدا ازشون نگذره
    • IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
      8 4
      این دولت رو دیدن دور بر داشتن!!!!!!
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    40 4
    ما بیشتر از دولت بنفش ضربه خوردیم تا این یارو شیطان رجیم
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    11 5
    ... تو روح خودشو ...
  • US ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    10 6
    اگر با تصمیم یک نفیو و یک بچه اقتصاد یک کشور از هم بپاشد!بگذار بپاشد، وقتی گفتند اقتصاد مقاومتی یعنی نفیو رو به گریه انداختن.
    • IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
      7 2
      خود ریچارد نفیو میگه ما تحریم وضع میکنیم، اما برای اثر گذاریش یه عده باید داخل کارهایی انجام بدن!
  • IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    9 4
    ریچارد نفرت انگیز
  • GB ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    12 2
    اینقد تحریم کردن بهشون حال داده متخصص تحریم استخدام کردن. اون یکی خانومه هم که متخصص تجزیه بود. یه آشی برای شب عید ضد انقلاب پختن با یه وجب روغن. بیدارشو داداش صبح شده.
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    7 3
    برنامه‌های اینها بدون همراهی یک عده در داخل اثرگذار نیست مشکل اصلی ما تفکراتی است در درون کشور خودمان که هم برنامه‌های آنها را اجرایی میکنند و هم دل مردم را برای مقاومت خالی میکنند
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    4 4
    این مسئولان که از پس یه جوجه آمریکا یی بر نمیان پی چرا از بیت المال حقوق میگیرن
  • محمود IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    7 2
    مردم ایران هشت ساله اخیر روتحت تحریم داخلی افساد طلبان سرمایه عسرایلی وپیاده نظام دشمنان خونی ایران سرکردن البت بماند که انتخاب خودشون بود. اره کدوم عاقلی نوکر دشمن خونی خودشو حاکم مال وجان وناموس خودش میکنه. بله مردم ایران این کارو کردن ودارن میکشن پیامد این تحریم خودخوانده خودشان رو.
  • milad IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    4 3
    به نظرم باید این ادم رو تو زمان ترامپ ترورش میکردیم
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    2 1
    کاسبان تحریم الان عروسی گرفتن !!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس