کد خبر 1194346
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶

معلولان در ایران حدود ۱۵ درصد جمعیت را تشکیل می دهند چیزی حدود ۱۲ میلیون نفر ، همانطور که در سایر قسمت ها مثل طراحی پله ها، پیاده رو ها ، نرده ها ، پله ها و … جهت اسفاده معلولین استاندارد سازی می شود، پنجره دوجداره نیز از این امر مستثنا نمی باشد و با طراحی های متفاوت در بخش R&D  مجموعه فاراد پنجره  توانسته ایم این محصول را نیز جهت استفاده معلولین محترم استاندارد سازی کنیم تا یک پنجره دوجداره ویژه معلولین داشته باشیم.

بسیاری از درب ها و پنجره هایی که در ساختمان ها استفاده می شود جهت استفاده معلولین مناسب نمی باشد. بعنوان مثال بارها دیده شده که عرض در نظر گرفته شده برای درب مناسب جهت عبور ویلچر نمی باشد و در هنگام عبور ویلچر فرد معلول  با مشکل روربه رو می شود و یا خیلی مو به مو رد می شود و در این حالت به دست فرد آسیب رسانده می شود.

همچنین استفاده از آستانه هایی با ارتفاع بلند در پایین درب های ورودی ، عبور مرور را برای معلولین و یا حتی افراد مسن سخت می نماید. بکار گیری دستگیره ها در ارتفاع های بالا و سفت کار کردن آنها از دیگر موارد می باشد. در این نوشته می خواهیم به استاندارد های یک درب و پنجره مناسب افراد معلول بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که پنجره دوجداره ویژه معلولین باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

پنجره دوجداره ویژه معلولین

خصوصیات پنجره دوجداره ویژه معلولین:

پنجره دوجداره ویژه معلولین چه خصوصیاتی باید داشته باشد:

با رعایت کردن خیلی نکات ساده و ریز ، می توانیم یک درب و پنجره upvc و  یا آلومینیومی را جهت استفاده  معلولین مناسب سازی کرد.

۱- عرض استاندارد جهت درب: 

جهت درب ورودی باید عرض ویلچر را مد نظر قرار دهیم، با توجه به اینکه عرض استاندارد ویلچر در حالتی که دست های فرد بر روی دستگیره ها می باشد حدود ۷۶۰ میلیمتر می باشد، بنابرین فضای مفید بازشو جهت عبور فرد معلول با یک ویلچر استاندارد نباید از ۷۶۰ میلیمتر کمتر باشد ، بهترین عرض استاندارد جهت عبور و مرور فرد با ویلچر ۸۰۰ میلیمتر می باشد.

۲- محل قرار گیری دستگیره درب و یا پنجره :

جهت استفاده افراد معلول نشسته بر روی ویلچر ، ارتفاع دستگیره درب طوری باید در نظر گرفته شود که دست فرد نشسته بر روی ویلچر در هنگام گرفتن دستگیره تقریبا عمود بر دستگیره باشد تا بیشترین نیرو را در بهترین حالت بتواند بر دستگیره وارد نماید تا درب و یا پنجره توسط فرد معلول به راحتی باز و بسته شود. ارتفاع استاندارد محل قرار گیری دستگیره درب و یا پنجره جهت استفاده افراد معلول برابر است با ۹۶۵ میلیمتر.

بهترین حالت طراحی پنجره جهت استفاده افراد معلول و نشسته بر روی ویلچر، استفاده از پنجره های کشویی قدی می باشد، چون در حالت قدی بودن پنجره ، دستگیره در وسط قرار می گیرد و باز و بسته کردن پنجره بسیار سهل و روان خواهد بود.

در ارتباط با ارتفاع دستگیره پنجره ها با توجه به اینکه در پنجره هایی که قدی نمی باشند  دستگیره در وسط ارتفاع لنگه بازشو قرار می گیرد در این حالت بهتر است  از انواع پنجره هایی استفاده شود که دستگیره آنها در ارتفاع پایین قرار دارد. این قابلیت را یراق آلات roto آلمان دارند. کلا جهت استفاده درب و پنجره جهت افراد معلول پیشنهاد می شود حتما از یراق آلات roto آلمان استفاده شود چون علاوه بر طول عمر بالا، عملکرد بسیار روانی را دارند.

۳- جهت و سمت  باز و بسته شدن درب و یا پنجره :

با در نظر گرفتن فضای موجود می توانید جهت سهولت عبور مرور ویلچر و فضای چرخش ، درب را به سمت داخل و یا بیرون بازشو طراحی کرد. این نکته در سرویس های بهداشتی بسیار حائز اهمیت می باشد.

پنجره دوجداره ویژه معلولین

۴- آستانه استفاده شده در پایین درب :

در حالت معمولی در درب های upvc و یا درب های آلومینیومی دوجداره یک آستانه به ارتفاع ۶ سانت قرار دارد که علاوه بر پاخور بودن، مانع بسیار بدی در هنگام تردد با ویلچر می باشد. در این حالت باید از آستانه های تریشلد آلومینومی استفاده کرد که تنها یک سانت برآمدگی دارند و جهت تردد افراد سالمند و معلول ، مخصوصا جهت عبور با ویلچر بسیار مناسب می باشد.

۵- بهترین و مناسب ترین نوع بازشو پنجره جهت افراد معلول :

همانطور که می دانید پنجره دوجداره استاندارد در انواع لولایی تک حالته ، لولایی دوحالته ، فولکس واگنی ، کشویی و لیفت اسلاید قابل تولید می باشد. بازشو های مدل لولایی در هنگام باز شدن فضای داخل را اشغال می کنند اما در مدل های اسلایدینگ معمولی و لیفت اسلاید و فولکس واگنی ، باز شو به سمت چب و یا راست حرکت می کند و فضای داخل را اشغال نمی کند.

بهترین مدل بازشو پنجره برای فرد معلول نشسته بر روی ویلچر ، بازشو های مدل اسلایدینگ می باشد که در هنگام باز شدن فضای داخل را اشغال نمی کند و نیازی به جابجایی ویلچر نمی باشد. جهت پنجره های کوچک می توانید از مدل های کشویی معمولی ویستابست و یا آلومینیومی ترمال بریک استفاده نمایید ، اما اگر ابعاد پنجره شما بزرگ است ، پنجره کشویی معمولی با توجه به وزن لنگه و سنگین بودن آن اصلا پیشنهاد نمی گردد ، بهترین پیشنهاد در این حالت استفاده از پنجره های مدل لیف اسلاید مدل دفنی می باشد که در ابعاد بزرگ تنها با اشاره و فشار یک انگشت به حرکت در می آیند و آستانه آنها بصورت دفنی و همسطح با کف تمام شده قابل اجرا می باشد.

۶- طراحی پنجره بر مبنای eye level :

در طراحی پنجره جهت افراد معلول نشسته بر روی ویلچر باید به eye level و یا همان “سطح دید ” دقت شود. رعایت این نکته باعث می شود که فرد نشسته بر روی ویلچر در نبود پروفیل های اضافی بر روی پنجره ، منظره بیرون را بخوبی بیند و پنجره نصب شده انتقال دهنده حس خوبی باشد. در سطح دید افراد نشسته بر روی ویلچر باید از شیشه های یک تکه و فاقد هر گونه پروفیل های عمودی و افقی استفاده کرد که منظره بیرون به خوبی دیده شود.

پنجره دوجداره ویژه معلولین

۷- نوع شیشه مورد استفاده جهت پنجره دوجداره ویژه افراد معلول:

جهت بالا بردن ایمنی شیشه های دوجداره و مقاوم کردن آنها در برابر ضربه ، حتما از شیشه های دوجداره سکوریت جهت پنجره ها و درب ها استفاده نمایید چون علاوه بر مقاوم شدن تا ۳۰ درصد در برابر ضربه ، در هنگام شکستن به قطعات کریستالی ریز غیر برنده تبدیل خواهند شد. استفاده از شیشه های لمینیت نیز پیشنهاد می گردد.

با توجه به موارد گفته شده در بالا ، اگر یک تولید کننده بتواند نکات گفته شده را در تولید در و پنجره خود ، ویژه سفارش معلولین رعایت نماید، توانسته است محصول خود را جهت استفاده معلولین استاندارد سازی نماید. مجموعه فاراد پنجره این افتخار را داشت که با مجموعه بهداشتی  فیروز همکاری داشته باشد و پنجره های آن مجموعه را تولید نماید، برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس