کد خبر 1196870
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵

قرارداد پیمانکاری از جمله قراردادهایی می باشد که همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. دلیل این امر هم عموما مبلغ بالایی است که این قراردادها دارند و از طرفی مدت زمان عموما طولانی است که برای اجرای موضوع قرارداد صرف می شود. در قراردادهای پیمانکاری به دلیل اینکه مدت نسبتا مدیدی طی می شود تا قرارداد به سرانجام برسد، طرفین قرارداد با اختلافاتی روبرو می شوند که این اختلافات عموما حل نشده و سرانجام از طریق مراجع قضایی طرفین به حل این اختلافات می پردازند. 

قرارداد پیمانکاری و نقش وکیل در آن

انواع قرارداد پیمانکاری

قرارداد پیمانکاری دارای دو نوع میباشد که با توجه به طرفین قرارداد نوع آن تعیین می شود. اگر یکی از طرفین قرارداد دولت یا شرکت های وابسته به دولت باشد، قرارداد مورد نظر پیمان دولتی است. تفاوت این قراردادها فقط به طرفین آن خلاصه نمی شود، قوانین و مقرراتی که در این قراردادها حاکم است نیز با توجه به نوع آن تغییر می نماید.

تنظیم قرارداد

تنظیم این قراردادها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد چرا که قراردادهای پیمان دارای بار مالی بسیار بالایی می باشد و به جهت اختلافاتی که عموما در طول مدت قرارداد به وجود می آید ناگزیر باید دقت کافی را در زمان تنظیم قرارداد به خرج داد تا در آینده از به وجود آمدن مشکلات بسیار بزرگ جلوگیری گردد.

قوانین حاکم در این قراردادها

در این قراردادها با توجه به نوع آن قوانین مختلفی بر آن حاکم است. در قراردادهای پیمان دولتی الزاما باید شرایط عمومی پیمان رعایت گردد و طرفین نمی توانند خارج از چارچوب شرایط عمومی اقدام به تنظیم قرارداد نمایند اما در قرارداد های پیمان خصوصی الزامی برای رعایت شرایط عمومی وجود ندارد و قوانین عام حقوقی بر این قراردادها حاکم هستند.

قرارداد پیمانکاری و نقش وکیل در آن

 دعاوی رایج در قرارداد پیمانکاری

در این قراردادها عموما به دلیل طولانی بودن مدت قرارداد، طرفین دچار اختلاف می شوند و معمولا در مدت تعیین شده در قرارداد نیز پروژه مورد نظر انجام نمی شود و این اختلافات در نهایت باید از طریق داوری و در مرحله بعد از طریق دادگاه حل شود.

رایج ترین دعاوی در خصوص این قراردادها اختلافاتی است که بابت تاخیر در اجرای قرارداد پیش می آید و همچنین یکی دیگر از رایج ترین دعاوی، مطالبه دستمزد از سوی پیمانکار می باشد.

توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقالات مربوط به دعاوی رایج بین کارفرما و پیمانکار، که توسط وکیل قرارداد پیمانکاری حاضر در موسسه حقوقی و داوری امین عدالت کبریا تنظیم شده است مراجعه نمایید.

فسخ این قراردادها به چه صورت است؟

فسخ قرارداد پیمان با توجه به نوع قرارداد متفاوت است. فسخ در پیمان های دولتی با توجه به شرایط عمومی پیمان تعیین می گردد اما در پیمان های خصوصی شرایط فسخ در زمان تنظیم قرارداد تعیین می گردد و اگر در متن قرارداد در این خصوص شرایطی تعیین نشده باشد باید به قوانین و قواعد عام حقوقی مراجعه نمایید.

قرارداد پیمانکاری و نقش وکیل در آن

تامین دلیل در قرارداد پیمان

از جمله مهم ترین اقداماتی که در زمان اختلاف در قراردادهای پیمانکاری طرفین باید انجام دهند تامین دلیل می باشد. در زمان اختلاف طرفین باید برای صورت برداری از شرایط موجود اقدامی انجام دهند تا در آینده در زمان مراجعه به محاکم بتوانند از این امر به عنوان دلیل استفاده کنند. اقدام حقوقی که در این زمینه انجام می شود تامین دلیل نام دارد و شما می توانید با مراجعه به شورای حل اختلاف محل اجرای پروژه از اقدامات صورت گرفته توسط کارشناس رسمی دادگستری صورت برداری نمایند.

فورس ماژور در این قراردادها چه نقشی دارد؟

فورس ماژور در قانون به معنای بروز اتفاقی است غیر منتظره و غیر قابل پیش بینی که انجام کار موضوع قرارداد را غیر ممکن کند و در این شرایط قانون پیش بینی نموده است که هیچ یک از طرفین نمی توانند از دیگری مطالبه خسارت نمایند.در قرارداد پیمان نیز این شرایط حاکم است و در صورت بروز این شرایط، هیچ یک از طرفین حق دریافت خسارت از طرف دیگر را ندارد.برای احراز فورس ماژور طرفی که تمایل به استناد کردن به فورس ماژور را دارد باید این امر را در محکمه بیان نمایند و با اثبات این امر از اجرای تعهد معاف شود.

دادگاه صالح در این دعاوی

دادگاه صالح در دعاوی پیمانکاری با توجه به اینکه ناشی از قرارداد می باشد در سه محکمه قابل طرح می باشد. این دعاوی در دادگاه محل انعقاد قرارداد، دادگاه محل اجرای تعهد و دادگاه محل اقامت خوانده به اختیار خواهان قابل طرح می باشد که وکیل قرارداد پیمانکاری با توجه به شرایط دعوا تصمیم به طرح دعوا در یکی از محاکم مورد نظر می نماید.

قرارداد پیمانکاری و نقش وکیل در آن

نقش وکیل در قرارداد پیمانکاری

با توجه به اینکه قرارداد پیمانکاری، قراردادی بسیار تخصصی می باشد، حضور وکیل در این قراردادها بسیار مهم می باشد تا هم در ابتدای کار و در زمان تنظیم قرارداد شرایط لازم را پیش بینی نماید تا از بروز اختلاف در آینده جلوگیری نماید و علاوه بر آن اگر نیازمند طرح دعوا در محاکم باشد با توجه به اینکه طرح دادخواست در این زمینه نیازمند تخصص می باشد، لاجرم باید از وکیل متخصص در این زمینه استفاده شود تا طرح دعوا به درستی صورت گیرد و نتیجه مورد نظر کسب گردد.

موسسه حقوقی و داوری امین عدالت کبریا در تهران با در اختیار داشتن کاری مجرب از وکلای پایه یک دادگستری که متخصص در زمینه تنظیم قرارداد های پیمانکاری و همچنین طرح دعاوی متخلف در این زمینه در محاکم می باشند، آماده ارائه خدماتی تخصصی در این زمینه به شما عزیزان می باشند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس