کد خبر 1198687
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۷
قرآن کریم نمایه قرآن نمایه قرآن مجید نمایه

تفسیر اجمالی آیه ۴۷ سوره فرقان را در این گزارش بخوانید.

به گزارش مشرق، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَهُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ لِبَاسًا وَالنَّوْمَ سُبَاتًا وَجَعَلَ النَّهَارَ نُشُورًا

و او خدایی است که شب را برای شما لباس گردانید (تا همه در سیاه جامه شب مستور شوید) و خواب را مایه سکون و آرامش شما قرار داد و روز روشن را برای جنبش و کار مقرر داشت.

فایل صوتی تلاوت آیه ۴۷ سوره فرقان

دانلود


تفسیر آیه ۴۷ سوره فرقان

ابن‌عبّاس در روایتی می‌گوید: «وَ جَعَلَ النَّهارَ نُشُوراً»؛ نشور یعنی تن با بیداری زنده می‌شود و به‌دنبال کار می‌رود.

در قرآن کریم از چند چیز به عنوان «لباس» یاد شده است: شب، «جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ لِباساً»، همسر؛ «هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ» وتقوا «وَ لِباسُ التَّقْوی ذلِکَ خَیْرٌ». «سبت» یعنی قطع و تعطیل کار. به استراحت بعد از تلاش نیز «سبت» می‌گویند. «نشور» از «نشر»، به معنای پخش شدن مردم در روز برای کار و تلاش است.

پیام‌های آیه ۴۷ سوره فرقان

۱- گردش شب و روز تصادف نیست، اهداف و برنامه‌های حکیمانه‌ای در آن نهفته است. «جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ لِباساً وَ النَّوْمَ سُباتاً»

۲- پدیده شب، یک نعمت الهی برای بشر است. «لَکُمُ»

۳- خواب و بیداری خود را با طبیعت هماهنگ کنیم. «اللَّیْلَ لِباساً وَ النَّوْمَ سُباتاً» تاریکی و سکوت، در ایجاد آرامش مؤثّرند، چنانکه وجود نور در تلاش و جنب و جوش انسان، مؤثّر است.

۴- شب، حافظ جسم وسلامتی است، چنانکه لباس، حافظ بدن است. «اللَّیْلَ لِباساً»

۵-گردش شب و روز و آرامش در شب و تلاش در روز، نشانه ربوبیّت خداوند است. «رَبِّکَ کَیْفَ مَدَّ الظِّلَّ ... وَ هُوَ الَّذِی»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احسان صادقی IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    4 0
    سلام علیکم اگر به جای جلو و عقب بردن ساعت رسمی کشور و کم کردن شب که برای استراحت است ساعت کاری جلو و عقب برود بسیاری از معضلات حل می شود ، مردم صبح زود به سر مار می روند و این برکت می اورد، شب زود می خوابند و این صرفه جویی می اورد و چون شب زود میخواند صبح زود بیدار می شوند و بی نماز، نماز خوان می شوند و تقوا بیشتر می شود
  • رضا IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    6 0
    بسیاری از شغلها مانند محافظان پرزها و امنیت و کارگران و پرستاران و .... تازه شبها کارشون شروع میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس