کد خبر 1199648
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲

به گزارش مشرق، محمد ایمانی فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: از نظر حقوقی، هیچ یک از دو نوع رفراندوم  (تقنینی/ اصلاح قانون اساسی) در صلاحیت رئیس جمهور نیست و آقای روحانی این نکته بدیهی را بهتر از هر کسی می داند.

اصل 59 قانون اساسی می گوید: "اِعمال قوه مقننه می تواند از طریق همه پرسی انجام شود و درخواست آن باید به تصویب دو سوم نمایندگان مجلس برسد.

نوع دوم رفراندوم که به اصل 177 و بازنگری قانون اساسی مربوط می شود، در صلاحیت رهبری و مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام است که پس از بررسی در شورای بازنگری، به رای عمومی گذاشته می شود. طبق اصل 110 قانون اساسی، فرمان‏ همه‏ پرسی، از جمله وظایف‏ و اختیارات‏ رهبری است.

نکته دوم این است که آقای روحانی در چندسال گذشته صرفا با کلمه رفراندوم بازی کرده، تا بر ناکارآمدی و کژ کارکردی های خود و دولتش سرپوش بگذارد و گرنه لااقل می توانست درخواست رفراندوم تقنینی را تقدیم مجلس کند، ولو تایید نشود.

او حتی در دوره مجالس همسو مثل مجلس دهم و مجلس نهم (تصویب کننده برجام) هم این کار را نکرد؛ چون موضوع مبهمی که نیاز به رفراندوم داشته باشد، در میان نبوده:

او هم با علم به اختیارات رئیس جمهور سال 92 نامزد شد و سال 96 تکرار کرد؛ و هم، در چند سال اخیر اختیارات فراقانونی بسیاری در حوزه دیپلماسی (برجام) و اقتصادی گرفت. تا جایی که لیلاز عضو مرکزیت کارگزاران گفت "اگر چوب خشک به جای روحانی بود، با اختیارات داده شده، اقتصاد را بهتر از این اداره می کرد".

نکته سوم این که زمزمه رفراندوم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، بی معنا و در واقع، تلاشی برای برای منحرف کردن اذهان عمومی است.  هر وقت سوء مدیریت دولت شدت می بابد و مردم را مشمئز می کند، این بازی نخ نما از نو تکرار می شود.

اما با وجود این سه نکته، می شود به عنوان راستی آزمایی و جدّیت سنجی، یک پیشنهاد روشن به آقای روحانی داد: این که او از نامزدی یکی از دولتمردان مورد اعتماد خویش (جهانگیری، نوبخت، ظریف یا فرد دیگر) در انتخابات حمایت کند و رای مردم به او را بدل از رفراندوم درباره عملکرد خویش بگیرد.

روحانی قطعا این کار را نخواهد کرد؛ چون از سقوط مقبولیتش به زیر هفت درصد در همه نظرسنجی ها باخبر است. روحانی همچنین آخرین بار، در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس دهم (مجلس همسو)، درباره چهار سوال از پنج سوال، نمره مردودی گرفت.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    10 0
    چرا محاکمه اش نمی کنید؟ دیگه اینها چه بلایی باید به سر ملت و کشور می اوردن تا باورتون بشه منافع امریکا رو دنبال می کنن نه ایران؟. شما مدارا کنندگان صد پله بدتر از اصلاح طلبا هستین
  • حسین IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    8 0
    بهترین پیشنهاد رو حاج حسین شریعتمداری داده. مجلس درخواست رفراندوم بده با این موضوع که آیا ملت راضی هستن مسببین وضعیت اقتصادی خراب مملکت تو این ۸ سال شناسایی و محاکمه بشن یا نه؟
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    3 0
    خوشم میاد همیشه اون در انتظار بررسی و غیر قابل انتشاره خومم خخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس