بایدن

دولت بایدن به جای اعطای مشوق‌های رایگان به ایران باید یک موضع مذاکراتی شفاف اتخاذ کند و مثلاً تنها در صورت توقف حملات موشکی و پهپادی شبه‌نظامیان به عربستان با رفع تحریم‌ها موافقت کند.

سرویس جنگ نرم مشرق - مؤسسه واشنگتن در یادداشتی به قلم دیوید پولاک عضو ارشد این اندیشکده آمریکایی نوشت: تا به اینجای کار اخبار خوب و بدی در رابطه با سیاست دولت بایدن در قبال ایران شنیده شده‌اند. خبر خوب اینکه تیم بایدن ــ برخلاف تیم اوباما که اکثر اعضایش را همین افراد تشکیل می‌دادند ــ طبق وعده قبلی به نظر تمرکزش تقریباً به اندازه یکسان بر روی فعالیت‌های هسته‌ای و فعالیت‌های غیرهسته‌ای ایران معطوف گردیده است. با این حال، خبر بد به سیاست واقعی آنها در قبال چالش‌های غیرهسته‌ای مربوط می‌شود: این سیاست عمدتاً مشوق‌ها را شامل می‌شود و گزینه‌های تنبیهی چندانی را در بر نمی‌گیرد. ناخواسته نتیجه آن شده که آمریکا به جای آنکه ایران را در سطح خاورمیانه مهار کند، این کشور را جسورتر و توانمندتر می‌سازد.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


گزینه‌های تنبیهی بایدن در قبال تهدیدات منطقه‌ای ایران

پولاک می‌نویسد: ابتدا بگذارید به گزینه‌های تنبیهی بپردازیم که تیم بایدن تا به اینجای کار در قبال تهدیدات منطقه‌ای ایران اتخاذ کرده است. آنها در پی حمله مرگبار به مواضع آمریکا در مرز عراق در نزدیکی اربیل دست به یک حمله تلافی‌جویانه ضد یکی از گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران در سوریه زدند. آنها همچنین در مواجهه با حملات ادامه‌دار حوثی‌های تحت حمایت ایران (و شاید دیگران) به عربستان، سامانه‌های دفاع موشکی آمریکایی را در این کشور برپا کرده‌اند. دیگر اقداماتی که ضد ایران و متحدان محلی‌اش اتخاذ شده‌اند، تقریباً ماهیت لفظی و نمادین داشته‌اند. تحریم چند فرد، پرواز چند بمب‌افکن‌ بی-۵۲، یا تهدید به دست زدن به اقدامات واقعی در یک مقطع زمانی نامشخص در آینده از جمله این مواردند.

مشوق‌های دولت بایدن به ایران تا اینجای کار

این اندیشکده افزود: و اما در رابطه با مشوق‌ها، دولت بایدن نام حوثی‌های یمن را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی حذف کرده است، بدون آنکه در این رابطه شرط و شروطی بگذارد یا متقابلاً امتیازی دریافت کند. دولت بایدن همچنین از نخستین سفر رسمی نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن به تهران جهت بحث و گفتگو درباره سرنوشت یمن در غیاب دولت قانونی این کشور حمایت کرده است. به همین نحو، دولت بایدن رسماً پیشنهاد کرده که ایران در کنفرانس بین‌المللی در خصوص آینده افغانستان شرکت داده شود، آنهم بدون مشورت با دولت افغانستان که از قرار معلوم متحد ما به شمار می‌رود.

توقف حملات موشکی و پهپادی به عربستان شرط آمریکا برای لغو تحریم‌های ایران باشد

ناگزیر این سؤال به ذهن خطور می‌کند که گزینه بعدی در فهرست مشوق‌ها کدام است. چطور است ایران به بحث و گفتگو در خصوص آینده عراق، سوریه، و لبنان دعوت شود و بدین طریق شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در این سه کشور مشروعیت یابند؟ چطور است اجازه دهیم جنبش حماس که عامل نیابتی فلسطینی احتمالی ایران ضد اسرائیل به شمار می‌رود، در انتخابات ۲۲ مه در کرانه باختری/غزه شرکت داده شود؟ این رویکرد همه مشخصه‌های مذاکرات منطقه‌ای یا تاکتیک‌های مدیریت منازعه «فراگیر» یا «جامع» که برخی از سیاست‌گذاران کلیدی میان‌پایه بایدن در درون یا بیرون دولت از دیرباز از آن حمایت کرده‌اند را داراست.

بایدن در حال کاهش تحریم‌های ایران است

این کارشناس آمریکایی با نگاهی به گذشته عنوان کرد: انصافاً چنین رویکردهایی گاهی اوقات ممکن است مفید و مؤثر واقع شوند. مشخصاً در رابطه با ایران، حدود دو دهه پیش در مقطع بسیار کوتاهی بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳، نزدیکی دیپلماتیک آمریکا با ایران در افغانستان و تا حدود کمتری در عراق مثمرثمر واقع شد. با این حال، در حال حاضر هیچ نشانه‌ای دال بر آمادگی ایران برای ارائه کمک‌های سازنده یا حتی کاستن از مداخلات مخربش در هیچکدام از این مناطق درگیر منازعه مشاهده نمی‌شود.

با وجود این، جدای از لفاظی‌ها، برداشت بر این است که دولت بایدن بطور منفعلانه مشغول کاستن از تحریم‌های ایران است. یک مسئول میان‌پایه مربوطه مدعی شده که «رئیس‌جمهور» در خصوص رفع تحریم‌های ایران دست به هیچگونه اقدام «اساسی» یا «یکجانبه‌ای» نخواهد زد. اما گریزراه‌های قانونی که به‌واسطه نوع واژه‌بندی جملات به وجود می‌آیند، به آسانی می‌توانند به آزادسازی میلیاردها دلار پول منجر شوند.

لغو تحریم‌ها تنها در صورت توقف حملات موشکی و پهپادی به عربستان

دیوید پولاک در بخش دیگری از این گزارش پیشنهاد کرد: در نهایت، انصافاً باید اذعان کرد که انتقاد از یک سیاست ضعیف آسان‌تر از تدوین یک سیاست قوی‌تر است. بنابراین، در اینجا یک پیشنهاد معقول مطرح می‌شود: آمریکا به جای ارائه مشوق‌های رایگان به حکومت ایران باید یک موضع معامله‌ای شفاف اتخاذ کند، موضعی که عملاً هر دو پرونده هسته‌ای و غیرهسته‌ای را در بر می‌گیرد. برای مثال، اگر ایران بتواند حوثی‌ها و دیگر شبه‌نظامیان را متقاعد سازد که به حملات موشکی و پهپادی به عربستان پایان دهند، آمریکا صرفاً در آن صورت تحریم‌ها را برمی‌دارد ــ صرف‌نظر از امتیازاتی که ایران شاید مایل باشد به خاطر نقض ادامه‌دار توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام ارائه دهد. مطمئناً، شاید در نهایت لازم باشد که این راهبرد کوتاه مدت تا حدودی اصلاح شود. اما این نخستین گام لازم و ضروری است.

مؤسسه واشنگتن در پایان با اشاره به مزیت‌های این تغییر در سیاست کنونی آمریکا تصریح کرد: این امر یک مسیر واقع‌بینانه به سمت مصالحه پیش روی ایران می‌گذارد بدون اینکه این کشور را از مشوق‌های رایگان بهره‌مند سازد. این امر همچنین به متحدان آمریکا -اعراب، اسرائیلی‌ها، و حتی اروپایی‌ها- اطمینان خاطر می‌دهد که آمریکا بار دیگر یک شریک قابل اتکا محسوب می‌شود. این امر به تحقق وعده‌های دولت بایدن نیز کمک می‌کند. این وعده‌ها عبارتند از: جدی گرفتن بیش از پیش این متحدان؛ مقابله با تهدیدات غیرهسته‌ای و همچنین هسته‌ای ایران؛ و پرداختن به واقعیات کنونی منطقه‌ای به شکل خستگی‌ناپذیر به جای تمرکز بر جاه‌طلبی‌های دوران سیاسی پیشین.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    47 4
    توی توافق یمن اینو لحاظ کنید. برجام، هسته ای هست، نه منطقه ای. خصوصا که این پهپادها رو خود یمن میفرستن نه ما. برید التماس یمن رو بکنید، عربستان رو تقدیمشون بکنید، دیگه جنگی نمی مونه
  • تشنه اصلاحاتیم US ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    9 79
    ایران باید از ویروس میدان و به وسیله واکسن دیپلماسی واکسینه شود . دنیای آینده دنیای گفتمان هاست نه موشک ها ( زنده یاد هاشمی رفسنجانی ) .
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      15 5
      باشه چشم.
    • المصحف IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      22 6
      فبشرهم بعذاب الیم
    • حجاج بن یوسف ثقفی IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      8 7
      اخسئوا فیها ولا تکلمون.
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      17 2
      اول که از پرچمت معلومه خیلی وطن پرستی دوم اون بنده خدا این حرفو تکذیب کرد سوم مثل اینکه مغز زنگ زده شما هنوز به روز نشده
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      22 6
      معلومه از اصلاحات خوب جیره بهت رسیده
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      17 4
      افسادطلبی
    • علی ش IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      36 4
      اگر ایران قدرت موشکی ونظامی و اول منطقه نبود به جای مذاکره و به قول شما گفتمان کردن خیلی وقت پیش موشک باران کرده بودن
    • حیدر صالح IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      21 2
      جماعت بنی حمار یعنی همین
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      20 3
      میدان نبود الان باید به داعشی ها میگفتی عمو
    • اصلاحچی IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      18 3
      همش تقصیر میدانه! بگزارید با مذاکره ایران تجزیه بشه
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      17 4
      اگر مردان میدان نبودند تو عمو صدام میگفتی
    • روانپزشک IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      12 3
      شما جذب سرمایه مالی کاذب شدید سرمایه جمع آوری شده مالی رفسنجانی که سرشار از ثروت و پول و ارز است ذهن شما را مسحور کرده و هر آن چه از زبان صاحب این سرمایه می شنوید را با گوش جان می پذیرید! اما در واقعیت یک ریالی از آن نصیب شما نخواهد شد حتی اگر خود را قربانی منویات متولی مال بکنید! بهتر است خود را سر عقل بیارید
    • هامان IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      13 3
      صادق جان باز با فیلترشکن اومدی
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      2 2
      خطاب به ۱۷:۵۲ گمشو بابا اصلاحاتی خائن
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      2 1
      خودتی جواد؟
    • داود IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      2 2
      یاوه گوییتان تمامی مدارد
    • ایران US ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
      3 3
      مرگ بر منافق
    • IR ۰۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
      2 2
      ای کیو. اگه درمیدان هم مثل اصلاح طلبان چشم بدهن امریکا مدوختیم فقط یه دونه سانتیفیوژپی 1 40 ساله پاکستانی بیشتر نداشتیم. دراینصورت واقعا کری ظریفو ادم حساب میکرد که باهم دودقیقه پیاده روی کننو عکس بگیرن .مگر نه اینکه هسته ایرو درمقابل یه عکس جمعی دادید .. الانم اگه ترس اربابتون ازموشکها ونفوذ منطقه نباشه. هزارتا ازظریفو عراقچی بچه دردش میخوره .نه وجدانا بچه دردش میخوره .اصلا جواب هلوشو نمیده تا چه رسد به عکس .بایه حمله نظامی کارو تموم میکرد وجنابعالیم کفش وهابیارو واکس میزدی که بمبمهای چند تنیرو درکوچه شما منفجر نکنند. واقعا حیف که درسرشماری ماهارو بابعضیا باهم حساب مکنن.صدرحمت به ابوموسی اشعری
    • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
      2 3
      لعنت خدا بر اصلاحطلبان و حا‌میان آن
  • نادری IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    37 6
    چه خوشت بیاد یا نه مارب برا مقاومت هست تکفیری داعش النصره القاعده هم هیچ کاری پیش نمیبرنن تنگه هرمز و خلیج تا ابد فارس همراه تنگه باب المندب برای مقاومت هست
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    12 3
    واقعا اینا چقدر این دولت رو ببو فرض کردن !!؟؟ تحریمها هیچوقت برداشته نمیشن تا زمانی که کاملا تابع آمریکا بشیم وگرنه هسته ای،منطقه ای،حقوق بشر و...بهانه ای بیش نیست!
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    14 8
    ببینید یه موشک چه لرزه ای بر اندام یاران شیطان انداخته است
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    10 2
    این گزارش صرف نیست، همونطور که متن برجام ۱۴ ماه قبل از برجام منتشر شده بود و اینا فقط امضا کردن. خبرهایی میگه، سفرهای اخیر فرد توهین کننده به سردار سلیمانی در منطقه هم در جهت فشار به یمن برای توقف حملات به عربستان بوده. مشرق؟ یادته هفته ی قبل تقریبا سه بار اینو فرستادم پخش نکردی؟ بازم یادته گفتم عین حرفم رو چند وقت دیگه باید گزارش بری؟ حالا اینکه حرف خارجی هاست، اما اتفاقات اینده رو خواهی دید و به حرفم خواهی رسید و این بار خودت شروع به تحلیل می کنی. پخش کن عزیزم.
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    13 3
    اینا یادشون رفته که مشوق هایی که میفرمایند رو در ازاش بتن ریختیم تو راکتور اراک بعلاوه خیلی مسائل دیگه. خدا رو شکر میدان دسته دیپلماتا نیست وگرنه به گندش میکشیدن
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    13 2
    پس یمنی ها چکاره اند. ..به ایران چه ربطی دارد
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    11 3
    باز مالک به در خیمه معاویه رسید و عمرو عاص ها برای نجات معاویه دست به کار شدند.
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    11 3
    عربستان واسرائیل اشغالگری وظلم میکنند ودرایران،عربستان ودنیا ترور راه میاندازندبعد ایران برای دفاع نباید حملات پیش دست اندازه بکنه!؟ضمنا به توجی که درمسائل نظامی وسیاسی منطقه دخالت میکنی-چرا روسیه وچین کاری ندارند وچرا آمریکائیها واسرائیلیها وغربیها گورشان را ازمنطقه گم نمیکنند-ما بشرطی کار به عربستان نداریم که امریکا غرب واسرائیل ازمنطقه گورشان را گم کنند خودمان وعربستان باهم یا میجنگیم یا عربستانیها را آدم میکنیم
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    7 4
    مشکلات ایران و عربستان به آمریکا مربوط نیست که رفع تحریم ها را به آن مشروط کند و موجبات امتیاز گیری از عربستان را برای خود هموار کند ایران و عربستان دو کشور مسلمان هستند می توانند مشکلات را بین خود بدون واسطه حل کنند اگر عربستان اراده ای برای خروج از یمن داشته باشد و آن را دوستانه به ایران اطلاع دهد مسلما ایران شرایط خروج آبرومند عربستان از یمن را فراهم خواهد کرد
  • حسین IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    2 5
    زمزمه بازگشت به خسارت محض، نمیدونم این چه خسارت محضیه که حتی زمزمه بازگشتنش هم مثل یک نسیم خنک اقتصاد داغ و نابسامان ایران رو به آینده امیدوار میکنه و قیمتا رو پایین میاره :))
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    18 3
    حالا معلوم شد چرا بن سلمان میگه ما دنبال روابط خوب با ایران هستیم. احتمالا تو مذاکرات یه صحبت هایی شده
  • حسین IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    10 3
    لغو تمام تحریم ها بدون قید و شرط، برای توقف حملات به عربستان باید امتیازات بیشتری گرفته شود. مثلا تعهد عربستان به پایان فتنه انگیزی و صدور تروریسم در منطقه
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    7 3
    بعدش چی حتما میخواهی بگویی باید حقوق بشر خودتان را رعایت کنیم وازفلسطین ویمن ولبنان افغانستان وسوریه بیائیم بیرون وکاری نداشته باشیم
  • SE ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    8 3
    خروج سعودی و امارات از یمن و خروج امریکا از منطقه و سپردن فلسطین اشغالی به فلسطینیان و لغو همه و همه ی تحریمهای وضع شده اروپا و امریکا علیه ایران شروط ما برای بازگشت ایران پس از راستی آزمایی ایران است
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    4 5
    شتر در خواب بیند پنبه دانه
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    7 12
    لعنت به هرچی جنگطلب وشبه نظامی تحتحمایت هرکجا.
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      3 4
      مرگ بر اصلاح طلبان فاسد مزدوران اصلاحاتی دوباره برای فریب امدند
    • ایرانی GB ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      4 2
      لعنت به تویه نفوذی که اینجا اومدی این حرفها رو بزنی تا واسه عربستان جانت سبزی پاک بکنی که الان شکست خورده میدان جنگ یمن هست که خودشون آغازگرش بودند ..., اونوقتی که ارتش عربستان چپ و راست رو سر مردم یمن بمب میریخت تویه مثلا" صلح طلب کدوم گوری بودی ؟ الان که ورق جنگ برگشته و حوثی های یمن با چنگ و دندان ارتش نکبتی عربستان رو بزانو در آوردند , تو الان زبان صلح طلبی ات باز شده و مثلا" داری ادای یک آدم صلح طلب رو از خودت در میاری ؟؟ حالا اگر بن سلمان جانت برنده جنگ میشد تو باز هم ادای یک کبوتر صلح طلب رو از خودت در میاوردی ؟؟
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    8 2
    هرگاه محاصره مردم مظلوم یمن را برداشید وحملات هوایی به غیر نظامیان وزیر ساخته یمن را متوقف کردید آن وقت انصارالله فکری بحالتون خواهد کرد که یا ازحمله به تاسیسات سعودی متوقف کنه یا نه
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    2 2
    مذاکره بی مذاکره اصلاح طلبان یکی چیزی می دهند و انها یک چیزی می گیرند و هیچی نمی گیرند اینها دنبال تسلیم کردن کشور هستند به بیگانه ان هم به کشوری که رو به افول است دوران یکه تازی غربی ها گذشته تسلیت به غرب گدا ها بخاطر افول اربابشون
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 1
    چقدر گرفتی این پیشنهاد را دادی؟
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    2 2
    اگر عربستان مردم مظلوم یمن رو تارو مار کنه مشکلی نیست تازه سازمان ملل هم خوشحال میشه ولی اگر یمن پاسخ تجاوزات عربستان رو بده کار اشتباهی کرده و باید مجازات بشه؟این وسط اگر ایران پشت انصار الله و مقاومت رو خالی کنه بنظرتون کار درستیه؟به خدا تحریمها شرف داره به اینکه ایران در مقابل خواسته های آمریکا تسلیم بشه.
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    6 2
    برادران مقاومت اسلامی یمن، حالا معلوم شد نقطه حساس آل سعود کجاست، امانشان ندهید.
  • پیروزه IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    2 2
    شمای که می گید موشکها را کنار بگذارید عهد نامه ترکمانچای چرا بسته شد شکست ایران علت شکست ضعف ادوات جنگی .شکست عراق شکست لیبی و شکست سوریه نیز کنار گذاشتن وسیله دفاعیشان اشاالله درس بگیرید .از کجا معلوم بهانه ای دیگر نیاورند.
  • لیلا IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    2 2
    اندیشکده آمریکایی غلط کرده با بزرگترش.ما ایرانیها تحریم را به تحقیر می پذیریم.
  • بنده خدا IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 1
    قابل توجه وزارت امور خارجه!@!
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    1 2
    ایران خودش داره با عربستان توئافق میکنه نیازی به خود شیرینی امریکا نیست
  • حسین IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    3 1
    یمنی ها از کشورشون دفاع میکنند تا وقتی که عربستان خاک یمن رو اشغال کرده مطمئنا یمن هم حق داره عربستان رو موشک بارون کنه.
  • مهری US ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    1 2
    ما که چند ساله داریم میگیم آمریکا قابل اطمینان نیست نیاید دنبال برجام بریم آمریکا عین شیطان هر روز وهر لحظه یه جور تصمیم میگیره
  • جواد IR ۰۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    0 2
    لعنتی به این غربی ها، ببینید چگونه امت اسلامی رو به جان هم انداخته اند و بد به حال ما مسلمانان ،ببینید چگونه بازی می خوردیم. کاش ایران و ترکیه و عربستان و مصر متحد بشوند و غرب رو سرجایش بنشانند
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    0 3
    چرا بعضی اینو نمیفهمند که اگر ما توان نظامی نداشتیم بخدا یک ساعت هم معتل نمیکردند و بهمون حمله میکردند مثل عراق و افغانستان ، یادتونه با لیبی چکار کردند به قزافی گفتند هسته ای را متوقف کن و دوباره گفتند موشکی را متوقف کن وقتی هر دو را گرفتد یه شبه حمله کردند وبا خاک یکسانش کردند و تجزیش کردند .. دنیا دنیای قدرته
  • علی IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    0 2
    ما به هیچ عنوان نباید یمن رو وجه المصالحه خودمون کنیم . تمام این محبتی که در دل یمنی های عزیز نسبت به ایران بوجود امده به یکباره فرو مریزد و مردم یمن فکر می کنند که ما انها را فروخته ایم . یمنی ها خودشان باید تصمیم بگیرند .تنها در یک صورت باید به صلح تن بدن انهم با این شرایط 1-عربستان و امارات دست از محا صره دریایی و زمینی یمن بردارند 2-عربستان و امارات به عنوان متجاوز جنگی در سازمان خاک بر سر ملل شناخته شوند و به یمن غرامت بدهند . 3.تمام تروریستها و مزدوران عربستان شامل داعش و القاعده و همچنین افریقایی خاک یمن رو ترک کرده و به همان جا امده اند برگردند. 4.محمد بن سلمان به عنوان جنایتکار جنگی شناخته شود
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    0 4
    برای همین خطیب زاده یاد یمن افتاده و از وضع یمن ابراز نگرانی کرده؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس