توافق چین گزارش

صبوری نهادهای نظارتی در مقابل چنین اقدامی برای عدم برخوردهای ممکن با هسته‌ بیانیه نویسان ضد امنیتی که با القاء مخدوش کردن سلب اعتماد به دولتمردان توام است، جایز نیست.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق -۱۸ فیلمساز در اطلاعیه‌ای سند همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین را «فاقد وجاهت و مشروعیت» اعلام کرده‌اند. در این نامه سیاست‌های جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته «پنهان‌کارانه» توصیف شده و تاکید شده است که این سند که «مفاد آن از ما مردم ایران پنهان شده است، در راستای منافع ملی» نیست.

این اطلاعیه که به امضای جعفر پناهی، محمد رسول‌اف، کیومرث پوراحمد، علی مصفا، مصطفی آل‌احمد، سعید ابراهیمی‌فر، محسن استادعلی، مجید برزگر، عزیزالله حمیدنژاد، علی‌رضا رئیسیان، محمدعلی سجادی، مهوش شیخ‌الاسلامی، محمد شیروانی، ناصر صفاریان، عبدالرضا کاهانی، خسرو معصومی، فرهاد مهران‌فر و مجتبی میرطهماسب رسیده است.

بخش اعظم امضاءکنندگان از محکومین امنیتی و فعالان فتنه هستند که برای برخی از آنان نظیر جعفر پناهی از سال ها قبل  احکام قطعی سنگینی صادر شده است، بابت صدور حکم بیانیه های متعددی ازسوی سازمان های بین المللی برعلیه نظام صادر شد، اما حکم هیچگاه برای اجراء ابلاغ نشد. محمد رسول اف ضمن اقدامات ضدامنیتی، در تولید اثری غیرقانونی از فرقه ی ضاله  بهاییت حمایت کرد.

آنان همواره در کانون تولید بحران حضور داشته و جزو پیاده نظام هنری بیگانگان محسوب می شوند اما هیچگاه برخوردی حرفه ای و جدی از سوی وزارت ارشاد به عنوان متولی این حوزه و دستگاه های نظارتی با این عناصر صورت نگرفته است.

سریال کمدی بیانیه بازها در حمایت از جاسوسان و محکومان امنیتی

فیلمنامه سریالی بیانیه‌های سیاسی، مهمترین مجموعه نمایشی ابزودی است  که توسط بخشی از سینماگران جریان اصلی سینما به نگارش درآمده و در رسانه‌ها منتشرمی‌شود، حجم این بیانیه‌های در چهار سال اخیر بشدت افزایش یافته است.   

به عنوان مثال در مردادماه ۱۳۹۸ ۳۵۰،   هنرمند نامه‌ای را  خطاب به مقامات قضائی در حمایت ارس امیری (محکوم امنیتی با اتهام جاسوسی و همکار بریتیش کانسیل) منتشر کردند. در گزارشی که به همین مناسب در مشرق منتشر شد، بسیاری از امضاکنندگان حتی از محتوای نامه مطلع نبودند و این نخستین افشاگری درباره سوء استفاده برخی جریان‌های ذی‌نفع در ارتباط با محکوم امنیتی فوق الذکر بود.

پشت پرده بیانیه سینماگران علیه توافق راهبردی ایران و چین چیست؟

بیشتر بخوانید:

نامه به سران قوا با امضاهای جعلی! / چه کسانی در حمایت از یک متهم امنیتی هنرمندان را فریب دادند؟ +تصاویر

«ارس امیری» عامل نفوذی حوزه فرهنگ کیست؟ + عکس

نمونه‌های دیگر بیانیه آبان ۹۸ است که با محوریت بدنه‌ سینماگران فعال خارجی در جشنواره‌های خارجی برای دریافت جوایز بیشتر با محوریت اصغر فرهادی به نگارش درآمد.

بیشتر بخوانید:

پروژه حلب‌سازی از شهرهای ایران با امضای اصغر فرهادی و شرکاء/ چه کسانی پای بیانیه سیاه را امضاء کردند؟

بیانیه خانه سینما از بی‌بی‌سی فارسی سر درآورد! / کامران شیردل: من بیانیه‌ای امضا نکرده‌ام/ برخی با این کارها می‌خواهند خودشان را مطرح کنند

اما از سال ۱۳۹۸  تعداد بیانیه‌ها و امضاء کنندگان آنان با شیب نزولی داشت. همزمان با توافقات اولیه، در حالیکه از مدت‌ها قبل  رسانه‌هایی نظیر نیویورک تایمز و نشریه اقتصادی پترولیوم اکونومیست بارها بابت توافق ۲۵ ساله ایران و چین اعلام نگرانی خود را منتشر کردند، «جو بایدن» در گفت و گوی بسیار کوتاهی آن را بزرگترین نگرانی خود توصیف کرددر مقابل  ۱۸ سینماگر ایرانی بیانیه‌ای را علیه این توافق امضا کردند و این بیانیه توسط محمد رسول‌اف در توییترش منتشر شد.

در متن بیانیه «محمد رسول‌اف» از خاندان ثروتمند «رسول‌اف» ‌ها  آمده است: "ما فیلم‌سازان با آگاهی از چهار دهه سیاست‌های پنهان‌کارانه جمهوری اسلامی، سند همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله میان ایران و چین را که مفاد آن از ما مردم ایران پنهان شده است، در راستای منافع ملی ندانسته و آن‌را فاقد وجاهت و مشروعیت می‌دانیم. "

نخستین نکته قابل تحلیل در ادامه سریال کمدی ناخواسته بیانیه نویس‌ها با توجه به سوابق نگارش چنین متونی، باید اذعان داشت، آیا این هجده نفر امضا کننده در راستای منافع اقتصادی مردم ایران آن را امضا کرده‌اند؟

پشت پرده بیانیه سینماگران علیه توافق راهبردی ایران و چین چیست؟

نفر اول این جمع‌آوری و انتشار  محمد رسول‌اف است که بر اساس گزارش منتشر شده در مشرق، آخرین فیلم خود «شیطان وجود ندارد» را با حمایت مالی شهرداری برلین ساخت. بررسی جایگاه اقتصادی خانواده رسول‌اف نشان می‌دهد که برای افرادی نظیر رسول‌اف  واژگانی همچون «نیاز مالی»، «وضعیت بد اقتصادی»، «کوچکتر شدن سفره مردم» کاملا بی معنی است.

دامنه فعالیت خانواده رسول‌اف، گسترده‌تر از فعالیت در سینماست. جلال رسول اف عضو پرسابقه سیستم بانک و بیمه کشوردر اداره «گالری محسن» برادرش را همراهی می‌کند. گالری محسن در دی ماه ۱۳۸۸ تاسیس شد و یکی از ساختار شکن‌ترین گالری‌های کشور است.   احسان رسول‌اف تهیه کنندگی آثار نظیر «بمب یک عاشقانه» (پیمان معادی) انیمیشن  «آخرین داستان» و مستند «ناپدید» را بر عهده داشته است. محمد، احسان و حامد رسول‌اف، پسران جلال در حوزه‌های فرهنگی فعالیت‌ گسترده‌ای دارند در حالی که از مهمترین فعالان بیمه و بانک هستند.

بیشتر بخوانید:

بیانیه خانه سینما از بی‌بی‌سی فارسی سر درآورد! / کامران شیردل: من بیانیه‌ای امضا نکرده‌ام/ برخی با این کارها می‌خواهند خودشان را مطرح کنند

 همراه اصلی رسول اف در نگارش و انتشار این بیانیه جعفر پناهی است که حکم ۲۰ سال ممنوعیت فعالیت وی سال‌ها پیش قطعی شده اما به دلایلی نامعلوم این حکم همچنان اجرا نشده  و اجرای آن افکار عمومی را نسبت به واکنش‌های سیاسی پناهی در امضاء هر نامه‌ و بیانیه‌ای حساس کرده است. احکامی که درباره رسول اف امضا شده حتی سبب نشده او به اندازه یک روز بازداشت باشد.   «رسول اف» پس از  سال ۸۸ به بهانه دردسرسازی‌های سیاسی بازداشت شده و البته در همه موارد احکام صادره یا مورد تجدید نظر قرار گرفته یا کاهش داده شده‌اند. او یک‌بار پس از ۸۸، یک‌بار در سال ۹۰ و بار دیگر پس از ۹۵ با جرایم مختلفی تحت تعقیب قانونی قرار گرفته و بعضا احکام حبس ۶ ساله یا یک ساله برای او صادر شده است.  

بیانیه‌نویسی به مقصد استفاده از تسهیلات حکومتی

این بیانیه در حالی امضاء می‌شود که یکی از امضاء کنندگان با اخذ معرفی‌ نامه‌های صنفی سینمایی موفق به اخذ ۳۵ طرح ترافیک برای اقوام نزدیک خود شده است. در واقع بر خلاف سایر کشورهای جهان مسیر دریافت تسهیلات برای مخالفان محدودتر می‌شود. اما در ایران با مسیر وارونه‌ای مواجه هستیم و هر سینماگری بیانیه‌های ضد حکومتی بیشتری را امضاء می‌کند، دریافت تسهیلات دولتی برایش آسانتر می‌شود.   و افکار عمومی با این سئوال مواجه است که چرا هرکسی که مخالفت خود را با تصمیمات کلان سیاسی عیان‌تر می‌کند از این تسهیلات به صورت ویژه و می‌تواند استفاده کند. نمونه این بهره‌برداری از بنیانیه‌های معارضانه را می‌توان در بیانیه‌ تئاتری‌ها در حمایت از دراویش گنابادی جستجو کرد که امضاء کنندگان  آن اغلب از مدیران محوری تئاتری بودند.

بیشتر بخوانید:

حمایت گسترده مدیران دولتی از محکومان امنیتی/ در تاریکخانه تئاتر کشور چه می‌گذرد؟ + عکس و سند

به عنوان مثال کیومرث پوراحمد که تمامی آثار اخیرش با حمایت‌های دولتی ساخته شده و فیلم اخیر او با حمایت‌های مالی بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده در تمامی فعالیت‌های معارضانه علیه حاکمیت نقش پررنگی ایفا می‌کند.   یا نمونه دیگری مثل مجید برزگر دو اثر اخیر را در مقام تهیه‌کننده با سرمایه مرکز گسترش سینمای تجربی ساخته است و همواره در جشنواره فیلم فجر یک سمت اجرایی داشته است. در حالیکه مجیدبرزگر بیانیه‌ ضد حاکمیتی علیه توافق را امضا کرده، برادرش «جمشید برزگر» در رسانه‌های فارسی زبان مشغول تبلیغ علیه حاکمیت است.

پشت پرده بیانیه سینماگران علیه توافق راهبردی ایران و چین چیست؟
سمت راست مجید برزگر - سمت چپ جمشید برزگر در بی بی سی فارسی

چرا فیلمسازانی با دستور و حمایت مدیران فرهنگی دولتی بیشترین انتفاع مالی نصیبشان شده  اما در مقابل مهمترین تصمیم راهبردی دولت مستقر ایستادگی کرده و سعی می‌کنند قرارداد بیست و پنج  ساله ایران با کشور چین را مبهم و غیر شفاف جلوه دهند. در صورتیکه این انتفاع مالی بیشترین منفعت را برای فیلمسازان نفتی کشورمان همچون علیرضا رئیسیان، کیومرث پور احمد و مجید برزگر را به همراه خواهد داشت.

آیا با موضع گیری اخیر آنان وقت آن نرسیده که مسیرهای انتفاع بیانیه‌نویسان با شگردهای آلترناتیو نمایی در همراهی با دو محکوم امنیتی را مسدود کرد؟

 گفت و گو با مهوش شیخ الاسلامی 

مهوش شیخ‌الاسلامی که در متن این بیانیه به عنوان فیلمساز معرفی شده، آخرین اثر ساخته‌ شده‌اش در چه تاریخی ساخته شده است؟ محمد شیروانی که در لیست امضاء کنندگان قرار دارد، کدام اثر سینمایی‌ موفقی را در کارنامه داشته است؟ باید این مسئله به صورت آشکار روشن شود، برخی امضاء کنندگان که در کشور آمریکا به سر می‌برند با چه هدف سیاسی متن این بیانیه را امضا کرده‌اند؟

در گفت‌وگو با مهوش شیخ‌الاسلامی، از ایشان پرسیده شد: آیا از متن قرار داد مطلع هستید که آن را فاقد مشروعیت و جاهت قانونی توصیف کردید؟

شیخ‌الاسلامی در پاسخ به این سئوال مشرق گفت: ممکن است این قرار داد خیلی هم خوب باشد و من حق دارم این متن را ببینم. در مرحله دوم با این مستندساز این سئوال را مطرح کردیم آیا شما متن برجام را هم قبل از امضاشدن به رویت شما رسیده بود که وجاهت قانونی و مشروعیت آن را تشخیص دهید؟ من خاطرم نیست. من خاطرم نیست و آنرا یادم نمی‌آید. من اگر این قرارداد به نفع کشورم باشد هم موافق هستم اما چرا چین می‌گوید نخواهد متن این قرار داد منتشر شود؟ ایران قبول کرده که متن قرار داد را منتشر کند اما چین موافق نیست. جواب چین عجیب و غریب بود.  

در ادامه این گفت و گو این سئوال را با ایشان درمیان گذاشتیم:" اگر افشای جزئیات این قرار به ضرر کشوری باشد قرار است سرمایه‌گذاری کند، در روابط جهانی خود با ایالات متحده دچار مشکل شود، آیا بازهم به طرف قرار داد حق نخواهید داد که از انتشار آن امتناع کند؟ آیا قرارداد که بهترین راه برون رفت از بحران تحریم است، به ضرر منافع ملی است؟ "

شیخ الاسلامی در پاسخ گفت :من آدم سیاسی نیستم اما وطنم را خیلی دوست دارم من مثل برخی ایرانی ها برای من در فرانسه و انگلیس کار بودم، اما مهاجرت نکردم من این کشور را خیلی دوست دارم و ما با چه شرایطی زندگی می کنیم و هر چیز خوبی را برای این ممکلت می خواهیم من در تمامی آثارم ایران زیبا تصویر کردم و مثل برخی همکاران و رفقا وحشتناک هستند هیچ وقت ایران کثیف نشان ندادم و از سیاست کشور هیچ وقت بدگویی نکردم و نه گفتم. مثلا هیچ وقت راجع به قوانین کشور موضع‌گیری نکردم به عنوان یک زن هیچگاه در مورد حجاب و چادر موضع گیری نکردم و هیچ کاری به سیاست نداشتم و همیشه قانون را رعایت کردم. وقتی فیلم‌های را در خارج از کشو نشان می‌دادند از دوستان انقلابی برای دفاع از وطن داغ تر بودم و اینقدر مورد هجمه قرار گرفتم چون از مواضع وطن دوستانه خودم حمایت کردم، همه امضاء کنندگان تاج سرما هستند و از محتوای آن می‌خواهم مطلع شوم.

پشت پرده بیانیه سینماگران علیه توافق راهبردی ایران و چین چیست؟

جزئیات این معاهده میان ایران و چین طی فرآیندی کارشناسی میان نخبگان اقتصادی، دانشگاهی و  وزارت امور خارجه ی ارزیابی و بررسی شده است و جزئیات دقیقی از این توافق  قبل از امضا (بر خلاف برجام) در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفته است. خبرنگار مشرق با تک تک سینماگران امضاء کننده این توافق، به غیر از دو محکوم امنیتی (جعفر پناهی و محمد رسول‌اف) تماس گرفت و رصد کارشناسی نخبگان ایرانی و چینی درباره این توافق در اختیار امضاء کنندگان قرار داد، حتی تا جایی که ممکن بود جزئیاتی را از توافق به صورت شفاهی در اختیار آنان قرار داد. اما هیچکدام از آنان حاضر به ابراز پشیمانی و برائت از امضا علیه معاهده همکاری اقتصادی میان کشور ایران و چین نشده‌اند. حتی یکی از گفت و گو کنندگان که صوت آن نزد مشرق محفوظ است، اعلام داشت برای امضا این بیانیه از چند مشاور حقوقی استفاده است.

پشت پرده بیانیه سینماگران علیه توافق راهبردی ایران و چین چیست؟

پشت پرده بیانیه سینماگران علیه توافق راهبردی ایران و چین چیست؟

پشت پرده بیانیه سینماگران علیه توافق راهبردی ایران و چین چیست؟

حتی محتوای جلسات پیش از توافق میان اساتید دانشگاه‌ و دیپلمات‌های دوطرف ایرانی و چینی برای افرادی که پاسخگوی بود و دربرگیرنده ۱۲ نفر هستند تشریح شد که متن توافق فوق زمینه‌ای برای اقدامات راهبردی آینده نظیر تبادلات مالی مشترک میان چهار کشور روسیه، چین، ایران و ترکیه است و دلار به عنوان ارز اصلی مبادلات از صحنه پیمان‌های اقتصادی میان دو کشور حذف خواهد شد. با این حال امضاءکنندگان  بازهم اصرار به شفافیت و انتشار جزئیات این توافق داشتند و بر عدم مشروعیت آن اصرار داشتند. یکی از امضاء کنندگان این بیانیه اصرار داشت چرا توضیحات ظریف وزیر  امور خارجه درباره این معاهده در مجلس به صورت غیرعلنی بود.

اقدام صحیح دولت در محرمانه نگاه داشتن این توافق و تلاش رسانه‌های غربی برای انتشار جزئیات نشان می‌دهد که این اصرار با هدایت سینماگران برای نگارش یک بیانیه کاملا برنامه ریزی شده است و تلاش رسانه‌ای و تحریک افکار عمومی برای مانع‌تراشی از امضاء معاهده راهبردی، اقدامی کارشناسانه و خلاف مصالح ملی تلقی می‌شود.

لذا صبوری نهادهای نظارتی در مقابل چنین اقدامی برای عدم برخوردهای ممکن با هسته‌ بیانیه نویسان ضد امنیتی که با القاء مخدوش کردن سلب اعتماد به دولتمردان توام است، جایز نیست و در چنین بزنگاهی ضروری است، حداقل در نخستین اقدام احکام صادره درباره دو محکوم امنیتی، وار فاز اجرا شود و امضاء کنندگان با پیگیری نهادهای مسئول از هر گونه تسهیلات دولتی محروم شوند. با این راهبرد شاید اقدامات مشابه برای جلوگیری از بین بردن اعتماد افکار به مسئولان اجرایی کشور برای مدتی متوقف شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 75
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    سلبریتی های بیسواد و بی وطن گرین کارتی
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      68 6
      بهتره بگیم سلبریتیهای بی شعور !!!
    • پونه IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      49 3
      اصلا برای اینا چیزی به نام وطن معنی نداره
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      47 4
      خاک تو سرت پناهی تو همونی هستی که پناه بردی و فرار کردی تو سفارت انگلیس تو اصلاً برای ما اهمیتی نداری
    • عبدالله مومن IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      30 1
      سوزش ماتحت شیطان بزرگ و همه پوشک لیسان داخلی اش از تفاهم نامه همکاری ایران و چین که تحریمهای آمریکا را به باد فنا می دهد کاملا قابل درک و لمس است.
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      14 0
      سلبریدی
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      10 0
      این مفسدین آبی نمی بینند تا شناگری شان را نشان دهند! اگر شرایط پیش از انقلاب در فیلم سازی برای شان مهیا بود از ساختن هیچ فیلم مستهجنی ابا نداشتند! نوام چامسکی مشهور این کاسه لیسان صهیونی ها را خوب شناخته است که می گوید: اگر اصحاب فکری یک ملت این جماعت شوند، روز مرگ آن ملت فرا رسیده است!!!!
    • SE ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      20 0
      بیانیه اینها به اهدازه پوشک دور انداخت شده هم ارزش ندره
    • م IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      9 0
      از طفی میگن از مفادش بی اطلاعیم و از طرفی هم میگن آن را به ضرر منافع ملی میدونیم سئوال قرارداد نخوانده رو چطور مضر تشخیص دادین؟
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      7 0
      مگه با این بیانیه ها اسم شما رو مردم بشنون تا فراموش نشین :)
    • يحيا IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      7 0
      ابوجهل هاي بي هويت کثافت کار که يک کار هنري پاک در کارنامه خود ندارند
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    57 7
    خیلی جالبه برای قرارداد ننگین برجام که ناموس کشور تاراج شد چیزی نمی گفتند
    • حیدر صالح IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      20 0
      در وطن فروشی برجام چنان رقصیدند و قر و فر دادند حالا که سند راهبردی امظا شد دارند سینه می زدند که واه واویلا قتل پشه در کعبه
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    45 3
    بی تعارف افسار این بدبختها دست آمریکاست، تمام
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    41 4
    از این آدمهای معلوم الحال انتظار دیگری نیست، پناهی ، پوراحمد رسول اف ..... اسامی خود بیانگر نیات شوم هست
  • میثم IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    32 3
    اگر این طیف از قرارداد ایران و چین ابراز رضایت می کردند می بایست تعجب کرد. این ها برای حفظ ویزای آمریکا و غربی ها باید اینگونه خوش رقصی ها را به نمایش بگذارند. ولی حرف ما این است که چرا قوه قضائیه با این افراد که در اکثر فته ها نقش دارند بر خورد قانونی و محکم نمی کند تا دوباره از این غلط ها نکنند.
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    23 1
    گریم کارتی بی شعور
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    28 3
    این آشغالها چرا برای تحریم و جلوگیری از ورود دارو توسط آمریکا به کشور لال مونی گرفته بودند ،حالا زیون دراز شدند
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    24 1
    از پیاده نظام و عمله غرب و آمریکا در ایران چیزی غیر از این انتظار دارید ؟ خیلی خوبه چهره اشغال خودشونو بهتر نمایان میکنند
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    11 0
    این ها پیاده نظام و ستون پنجم غرب درایران هستند و دارند ماموریتشان را انجام می دهد و حرجی بر آن هانیست !!!!!!!!!!!!!!!!!! اما تأسف بار تر این است که امثال فرهادی و.... به راحتی منافع ملی را زیر پا می گذارند و دستگاه های متعدد نظارتی و...... همچنان درخوابند.
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    15 0
    بعد همین حرام لقمه ها از مالیات معافن
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    15 1
    این گوسفندها اگر عینک سبز بزنند ،کاه را جای یونجه می خورند !بعد امدند اظهار نظر می کنند.
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    12 1
    بعد همین حرام لقمه ها از مالیات معافن
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    14 0
    بی شعورها هنوز نمیفهمن تو هر کاری که تخصص ندارن دخالت نکنن ومتاسفانه قانونی هم برای برخورد با این رفتارهای ضد امنیتی وجود نداره آخه برجامی که این قدر تو بوق وکرنا کردن وحمایت کردن وابن دولت بنفششون چه خیری به مردم رسوند جز شر حالا علیه تعهدنامه ایران وچین هر چی موضع بگیرن میفهمیم به نفع مملکتمونه نه دولت متبوع این دوتابعیتیهای آمریکایی وانگلیسی.
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    9 0
    یک اندیشه ورز اروپایی می گوید: بگو چگونه می اندیشی تا بگویم چگونه زیست می کنی . شعاری است منتسب به سیدالشهدا که : زندگی جز عقیده و تلاش در راه عقیده نیست . اینان راهشان را که در مسیرضدیت با دین و انقلاب است با تمام گوشت و پوستشان برگزیده اند . لذا گرچه ندانند جز به این راه نمی روند . عروسکهایی که بازیگر ضمیر ناگاه فتنه گرشان گشته اند . و لایرجعون
  • حمید ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    9 0
    اینها نماینده رژیم صهیونیستی در وهله اول وبعد دشمنی با نظام وکشوربا سیاه نمایی ونا امید کردن مردم در تلاش هستند به هدف پوچ خود برسند.سزای منافق در قران کریم بسیار امده است.
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    8 0
    همینکه این موجودات مخالف توافق ایران و چین هستن یعنی این توافق خوبه. هرچند، این عمله ها در حد مخالفت هم نیستن، صرفا دستورات ارباباشونو بلغور میکنن نفله ها.
  • سید صادق IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    13 1
    الان که به لطف خداوند موقعیت نظام به گونه‌ای است که پدرخوانده‌های این نمک به حرام‌های وطن فروش هم در موقعیت تهدید نیستند، چرا به این بی‌وجودهای مزدور یک گوشمالی درست و حسابی نمی‌دهند؟!
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    12 0
    جدای از اینکه هر کسی باید در حوزه ای نظر بده که در اون تخصص داره و اصلا این رو قبول ندارم که هر کسی حق داره در هر چیزی نظر بده، یه سوال از این افراد دارم، چطور وقتی برجام امضا شد، همین ها که مطلقا هیچ کدومشون یک خط برجام رو هم نخونده بودند و بعد معلوم شد که برجام چه کلاه گشادی بوده که رفته سر ملت و یک فاجعه ی تمام عیار و بی سابقه رو در تاریخ ایران به وجود آورد، چرا اون موقع بیانیه صادر نمی کردند؟ یا چرا الان بابت غالب کردن روحانی به مردم از همه جا بی خبر، حاضر به عذرخواهی نیستند؟ یعنی کارگردان و بازیگر و هنرمند ما اینقدر عقب مانده و عاری از استقلال فکری هست که جریان فکری اونها رو بی بی سی و ایران اینترنشنال و چند تا کانال زرد خبری تعیین می کنند؟
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    8 0
    اگر وطن دوست هستید چرا برای برجامی که طبق نقل امریکایی ها انهم به مدت ربع قرن خواهد بود و مفادش از مردم پنهان شده اعتراض نکردید لال بودید ایا؟
  • مهدی IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    10 0
    من دیگه دارم مطمئن میشم این قرار داد به نفع ایرانه. چون افرادی بی سواد و وطن فروش را از سوراخ موشاشون کشیده بیرون و چه کنم چه کنم دارن...
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    10 0
    شما که عرضه و توان ساخت فیلم که تخصص شماست را ندارید غلط میکنید راجع به سیاست حرف بزنید
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    22 0
    موافقم... یک سیلی و تودهنی برای این پیتحلبیهای بیسواد منفور، لازمه...
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    7 0
    متعهدین به انقلاب و کشور باید سینما را از چنگ این جماعت در بیاورند
  • GB ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    6 14
    شما اگه راست میگید جزئیات توافق با چین رو تشریح کنید
    • Fecl3 IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      6 3
      که چی؟ آمریکا سریع دست به کار شه مانع بر سر راه بزاره؟ همین که صدای رسانه های اونور ابی و سلبریتی هایی مثل گلشیفته فراهانی در اومده نشان از خیر بودن این قرارداد دارد که این گونه داد و فغان راه انداخته اند
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      2 3
      آدمی که سیاست بلد نباشه اینومیگه
    • ایران IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
      0 0
      دیگه بیشتر از این چی رو میخواهید تشریح کنند، شما بفرمایید چی میخواهید و دنبال چی هستید...!
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    2 0
    خائنین تمام عیار. هر کی جنگ رسانه ای غرب علیه توافق ایران-چین رو لمس نکرده به نظر من باید خیلی دعا کنه و مطالعه و زحمت تا بتونه از دام حماقت نجات پیدا کنه! ببخشید منظورم اینه که خیلی احمق تشریف داره.
  • JP ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    4 1
    سلبریتی؛ فرار مالیاتی
  • وحید IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    3 0
    اینها پادوهای محفل صهیونی در داخلند،مافیای سیاسی اقتصادی یهودی،بهایی چنان مزدوران خود را در عرصه های مختلف نفوذ داده اند که برای اصلاح پلشتی آن ریشه های سیاسی و سپس اقتصادی مافیاییشان را باید خشکاند.
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    3 0
    شماها بیکارید با اینها گفتگو می کنید؟ اینها در قبال پول مخفیانه ای که از آمریکا و انگلیس می گیرند بیانیه می نویسند، احمق تر از اینها و فتنه گران بی وطن مگه سراغ دارید؟ بیسوادهای الدنگ وطنفروشی که به اسم هنر، ضد مملکت فعالیت می کنند.
  • محمد IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    3 0
    هیچ کس نیست به این بیسوادها بگه بابا دلقک چیکارش به سیاست ؟ چه جوریه هرجریانی توی کشور پیش میاد شما باید اظهار نظر کنید؟ مگر شما علامه دهرید؟ هر موقع شما اجازه دادید توی کار شما کسی اظهار نظر کنه بعد شما بیانیه بدید.
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    2 0
    زمانی که کارگر و کارمند قبل از دریافت حقوق مالیات خود را پرداخت می کنند ولی این افراد که از منابع مختلف درآمد دارند و اکثر آنها خودشان به همراه افراد خانواده دارای کارت تابعیت از کشور های مختلف حتی کشورهایی که الان مردم ایران را تحریم کرده اند می باشند دیگر چه توقعی دارید.
  • سریال IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    16 0
    قوه قضائیه دقیقاً کجایی؟
  • FR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    1 0
    به درک که این وطن فروشان بیانیه بدهند .. آنقدر زیر نور ماه عو عو کنند که خسته شوند اربابشون باید بساط قلدری را جمع کند چه رسد به اینها ... نه که در فرانسه که قبله امال اینهاست تمام برنامه ها و سیاست خارجی کشور با نظر هنرمندان اجرایی میشود !
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    0 0
    اکثر کسانی که در خصوص تفاهم نامه همکاری ایران و چین شلوغ میکنند ومردم را تحریک می کنند، چیز زیادی از آن نمی‌دانند. اولا چون میدانند که منافع زیادی برای ایران دارد و تحریمها را ضعیف می کند میخواهند که آن را بفهمند و علیه آن مقابله کنند. با این ترفند افکار عمومی را تحریک میکنند تا با فشار افکار عمومی بتوانند نظام را به افشای مفاد و مواد ریزتر تفاهمنامه مجبور کنند و در آن زمان بتوانند علیه آن نقشه های جدید برای تحریم بریزند.
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    2 0
    در برخورد با اقدامات ضد امنیت ملی نباید بین هنرمند و غیر هنرمند فرق گذاشته بشه! اتفاقا گناه سلبریتی بیشتر از مردم عادی است
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    0 2
    شتر سواری که دولا دولا نمیشه قرارداد را منتشر کنید تا چشمهای بی بصیرت ببینند درایت مقام عظمای ولایت را
  • بهروز GB ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    1 0
    هیچکس در ایران و بخصوص فیلمسازان به این افراد حتی توجهی ندارند، این ها خراب هایی هستند که هر روز خود را خراب تر میکنند و از ملت زاویه ای بیشتر میگیرند، اگر توافق با آمریکا میشد آنها تمجید میکردند؟ مفاد قرارداد فاش شود تا دشمنان سریعاً برای خنثی سازی طراحی کنند؟
  • علی IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    1 0
    من نمی دانم چرا اینهمه احساس منفی نسبت به این هنرمندان وجود داره. اینها برای کشور مفید هستن. اگه با فیلمهاشون موافق نیستین اقلا می شه اینها رو به گاری بست. نمی شه؟ بازم می گین اینا بدرد نمی خورن؟
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    1 0
    زمانی که سفارت خانه های خارجی ویزا و تابعیت صادر می‌کردند و هنرمندان را به بهانه های گوناگون به سفارت دعوت می‌کردند و مسولان خواب بودند الان نتیجه زحمات همان سفارت خانه های انگلیس و فرانسه و...به بار نشسته؟؟؟
  • پیروزه IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    2 0
    لعنت بر هر فتنه انگیزی .چیزی که نمی دانید چرا در باره ان دروغ می گوید شک نکنید که این قرارداد به نفع ایران است و معنی ان برد برد است نه مثل برجام باخت برد است!
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    3 0
    اینا رو سلب تابعیت کنین با خونواده از مرز بیرونشون کنین برن قبله آمالشون ببینم به اندازه خولشیفته هم میتونن بشن ؟ علاف این رقاصکا شدیم .
  • جلال میاندوآب IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    5 0
    اینها همان احمق هایی هستند که باعث شدن به روحانی ملت رای بدن اینها نان به نرخ روز خورند
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    3 1
    خاک حقارت غربگرایی بر سرشان
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    2 1
    خیلی جالبه این بی شرفهای هرزه فکر از مالیات معافند اف بر آن دولتی که با حمایت این خائنین سرکار بیاد
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    2 4
    درود بر این سینماگران آگاه و شجاع که حرفشان همان حرف مردم است.
  • سجاد IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    4 1
    غلط کردن ازطرف مردم ایران حرف میزنند اینها شبیه کرم تو لجنند
  • محمد IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    2 0
    چندبار اینا را دعوت کردن رسانه ملی خودشون هم باورشون شده یه چیزی میفهمن اما نمیدونن خیلی......
  • احمد DE ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    1 0
    سلبزیتی =داعش فرهنگی
  • حامد IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    4 0
    درود بر شهید همت که در این باره فرمودند: هر گاه در جبهه جنگ راه را گم کردید نگاه کنید آتش دشمن هر کجا را می کوبد آنجا جبهه خودی است.
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    0 0
    باور کنین پشت پرده چیزی نیس بچه ها ی سناریو واسه مچل کردن بایدن نوشتن ک متاسفانه خودشونم باورشون شده یکی اینا رو بگیره یکی هم منو بگیره وای قلبم
  • DE ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    0 0
    خاک بر سراین 18 نفر که برای غربی ها دارند تره خورد میکنند، تا مبادا ایران تحریم ها رو از راههای دیگه بشکنه و مردم نفس راحتی بکشند. اینا یکدسته خائن ضد ایرانی بیش نیستند!
  • راحیل IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    1 0
    کاری نشد تو این کشور که این خرمگس ها ی معرکه نیان وسط
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    0 0
    اینا چه نفعی در سختی و تنگدستی مردم دارن! اینکه از یک سمتی گشایشی اتفاق بیوفته بده! سخن گفتن از مشروعیت از طرفی برخی افراد، جگر آدم رو آتیش میزنه، الان اینا نگران اعتقادات و شرعیات من هستم، افق کجایی؟؟؟ دقیقاً کجایی که محو توام!!!
  • روح الله علی رمضانی IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    0 0
    دوران صدر اسلام متجلی شده یا قایم ال محمد ادرکنی عج الضهوره
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    0 0
    اینها از اقتصاد وسیاست چه می فهمند
  • محسن طاهری IR ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    1 0
    پیاده نظام دشمن در داخل وارد عمل شدند ....ملت ما دیگه فریب شما را نخواهد خورد ..ننگ و نفرین خدا بر شما رو سیاهان باد .....
  • روزبه CA ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 1
    من نقد شما را علمی و منطقی و اخلاقی ندیدم به بیانیه این هنرمندان! تصور میکنم اگر همه مردم هم این بیانیه رو امضا می کردند، شما "انگ" به آنها چسبانده و انها را نقد بی وجه می کردید! نه؟ اگر حالا یک لات بی سرو پا و قاتل از قرارداد چین با ایران حمایت می کرد، شما اون رو بهترین ادم نشان می دادید. نه؟
    • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      2 0
      الان کدوم قاتلی از قرارداد ایران و چین حمایت کرده؟ تنها چیزی که از جانب قاتلان حمایت شد همون برجام بود
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    2 0
    علاقه برخی سینماگران به فرهنگ غرب موجب شده در سیاست جهانی هم حامی بلوک غرب باشن و حتی منافع کشور خودشون را قربانی کنند.
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    1 0
    وقتی موفقیت یک فرد پیروزی در جشنواره‌ی خارجی باشه لاجرم باید نظر دولت های غربی را جلب کنه.
  • مادر بچه ها و معلم مدرسه IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    خائنین به مملکت در بین سینمای ها وفیلم سازهای بی وطن کم نیستند، نباید اجازه استفاده ازامکانات دولتی به این بی غیرتهاداده شود.
  • یاور انقلاب IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    چند ماه اگر صبر کنید اتشا... به زباله دان تاریخ خواهید پیوست و ایران رابه سمت قبله امالتان ترک خواهید کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس