کد خبر 1209062
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱
نتانیاهو

نتانیاهو که تمام مسیر تشکیل کابینه در میان راستگرایان را بن بست دیده یک بار دیگر به سراغ گانتس رفته است تا با پیشنهاد نخست وزیری دوره‌ای، او را به سمت ائتلاف با راستگرایان تطمیع کند.

به گزارش مشرق، بنیامین نتانیاهو از سه هفته قبل تاکنون مسئول ایجاد ائتلافی برای تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی شده است اما این مأموریت تاکنون به نتیجه منجر نشده است و با اختلافاتی که به وجود آمده بعید به نظر می‌رسد او بتواند کاری را که از وی خواسته شده بتواند انجام دهد. حالا او یک بار دیگر به سراغ  بنی‌گانتس رفته تا با دادن وعده‌های اغوا کننده او را همانند سال گذشته به ورطه ائتلاف با نتانیاهو بکشاند.

طمع ورزی «بنت» و ناامیدی نتانیاهو از راستگرایان

بنیامین نتانیاهو که با وجود ائتلاف با «نفتالی بنت» و حزبش «یمینا» انتظار آن را داشت بتواند ائتلاف دولت را به وجود آورد اما با مجموع ۵۹ کرسی به دست آمده توسط ۵ حزب همراه با راستگرایان عملاً همه چیز را نقشه بر آب دید. اما حالا او با مشکلات جدیدی در میان راستگرایان روبرو شده است.

پس از برگزاری انتخابات و اعلام نتیجه، نتانیاهو که تنها به دو کرسی برای تشکیل کابینه نیاز داشت به سراغ «منصور عباس»، رئیس حزب فلسطینی تازه تأسیس «فهرست متحد» رفت تا با ۴ کرسی او بتواند ائتلاف دولت را به وجود آورد. اما نفتالی بنت و اعضای حزب «صهیونیزم دینی» او را تهدید به خروج از ائتلاف درصورت حضور «منصور عباس» کردند.

بنیامین نتانیاهو  و نفتالی بنت رئیس حزب «یمینا»

دومین مانع مقابل نتانیاهو را نفتالی بنت و حامیانش پیش پای او گذاشتند هنگامی که هم حزبی‌ها و حامیان مذهبی افراطی او خواستار نخست وزیری «بنت» شدند. درخواستی که به هیچ وجه مورد پذیرش حامیان نتانیاهو و شخص او نبود. بنت پس از رد این درخواستش، خواسته جدیدی را مطرح کرده، از نتانیاهو خواست تا دو وزارتخانه دادگستری و امنیت داخلی را به حزب او بدهد.

این دو وزارتخانه برای راستگرایان از اهمیت بالایی برخوردار است و این باج خواهی به شدت موجب خشم نتانیاهو و راستگرایان حامی او شد تا جایی که او را مجاب کرد راه دیگری را برای تشکیل کابینه جستجو کند.

پیشنهاد جدید  نخست وزیری دوره‌ای به گانتس

نتانیاهو که سال گذشته با ائتلاف غیر قابل پیش بینی با گانتس در لحظات آخر توانست کابینه را تشکل دهد، حالا در شرایطی که تمام رایزنی‌های درون راستگرایان را در مسیر بن بست می‌بیند دوباره به سراغ توافق با احزاب خارج از راستگرایان رفته است.

براساس آنچه رسانه‌های رژیم صهیونیستی منتشر کرده‌اند بنیامین نتانیاهو یک بار دیگر پیشنهاد نخست وزیری دوره‌ای را به گانتس ارائه کرده است. طبق پیشنهاد نتانیاهو- که رسانه‌های صهیونیستی آن  را وسوسه انگیز خواندند- در صورت پذیرش، گانتس برای یک دوره یکساله، سال نخست کابینه را در پست نخست وزیر بوده، در همین زمان وزارت امنیت را نیز در  اختیار خواهد داشت. دو سال پس از سال نخست، نتانیاهو نخست وزیر خواهد بود و در این زمان، گانتس پست وزیر جنگ را در اختیار خواهد داشت. سال پایانی دولت نیز گانتس نخست وزیر خواهد بود.

سابقه منفی توافق نتانیاهو و گانتس

سال ۲۰۲۰ نتانیاهو و گانتس، توافق کردند پست نخست وزیری در دو دوره ۲ ساله بین آنها تقسیم شود. براساس آن توافق، قرار شد نتانیاهو نخست وزیر دوره ۲ ساله نخست باشد و گانتس دوره دوم را نخست وزیری کند و در همین دوره ۲ پست وزارت خارجه و جنگ در اختیار گانتس و همراهانش باشد و در دوره ای که نخست وزیر تغییر می‌کند دو پست نیز به طرف مقابل منتقل شود.

با انعقاد توافق گانتس به ائتلاف کابینه پیوست. او با این کار هم پیمانان خود را که مخالفان نتانیاهو بودند از دست داد. اما نتانیاهو با مانع تراشی موجب شد کابینه در همان سال نخست از هم بپاشد و نوبت نخست وزیری به گانتس نرسد. اختلاف اصلی در تعیین بودجه بود گانتس خواستار تصویب بودجه ۲ ساله بود اما نتانیاهو می خواست تنها برای ۶ ماه مانده به پایان ۲۰۲۰ بودجه تعیین شود. همین اختلاف برای فروپاشی کابینه کافی بود. اختلاف دیگری هم در کار بود اینکه در توافق گانتس و نتانیاهو ذکر شده بود نتانیاهو باید برای مصوبات مهم کابینه با گانتس مشورت کند اما نتانیاهو به هیچ وجه این کار را انجام نداد و برخی جلسات کابینه بدون اطلاع گانتس از  دستور جلسه برگزار شد و این امر به شدت موجب خشم گانتس شد.

حالا با شرایطی که توصیف آن در بالا گذشت باید دید آیا گانتس باز هم به نتانیاهو اطمینان خواهد کرد؟ آیا اگر گانتس موافقت نکند نتانیاهو برای خلاصی از باج خواهی‌های راستگرایان و «نفتالی بنت» حاضر خواهد شد امتیازات بیشتری به او بدهد یا اینکه به سمت اعلام عدم موفقیت در تشکیل کابینه خواهد رفت؟

 اینها سناریوهایی است که ممکن است در هفته پیشِ رو با آنها مواجه شویم. اما آنچه از اینها مهمتر است این است که همه اینها تأییدی دوباره بر بن بست سیاسی رژیم صهیونیستی است. بن‌بستی که در حال انتقال به جامعه صهیونیستی و ایجاد اعتراض عمومی علیه مقامات این رژیم است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس