کد خبر 1212525
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳
نقشه جدید ترکیه برای برخی استان‌های عراق

یکی از اعضای کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از خواب‌هایی که ترکیه برای برخی استان‌های عراق کشیده است، پرده برداشت و خواستار شکایت از ترکیه به مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل شد.

به گزارش مشرق به نقل از المعلومه، «کاطع الرکابی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از طرح ترکیه برای استیلا بر استان‌های عراقی پرده برداشت.

وی افزود: حضور نیروهای ترکیه در اراضی عراق به ویژه اقلیم کردستان عراق و ادامه حملات آنها بر کسی پوشیده نیست. ترکیه به دنبال چنگ انداختن بر استان‌های عراقی است و این را به طوری علنی رئیس جمهور ترکیه به رسانه‌های این کشور اعلام کرده است.

الرکابی تاکید کرد: موضع گیری رئیس جمهور ترکیه گواه بر نقشه جدید ترکیه برای برخی استان‌های عراقی است.

وی گفت: طمع ورزی‌های ترکیه همچنان در ذهن ترک‌هاست. حملات ترکیه به قربانی شدن شماری از غیرنظامیان منجر شده است و دولت باید به آن واکنش نشان دهد و اقدامات لازم را به منظور ممانعت از تکرار آن به کار گیرد.

الرکابی گفت: باید به سازمان ملل یا اتحادیه عرب یا سازمان کنفرانس اسلامی در این باره شکایت شود.

همزمان «محمد البلداوی» نایب رئیس کمیته نظارت بر عملکرد دولت عراق امروز سه شنبه از سکوت دولت در قبال پرسه زنی «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه در اراضی عراق و نقض آشکار حاکمیت عراق ابراز شگفتی کرد.

وی افزود: پرسه زنی وزیر دفاع ترکیه در اراضی عراقی مردود است زیرا ناقض حاکمیت کشور ماست.

البلداوی تاکید کرد: ادامه نقض حاکمیت عراق چه در زمین و چه در آسمان با روابط دوستی و حسن همجواری و قوانین و عرف بین المللی همخوانی ندارد.

وی اعلام کرد: پارلمان عراق باید جلسه ویژه در زمینه نادیده گرفتن حاکمیت عراق از سوی ترکیه و عدم فرمانبرداری آن در خروج نیروهایش، داشته باشد.

البلداوی تاکید کرد: اقلیم کردستان عراق مسئول بخش اعظم از اقدامات ترکیه و ادامه نقض مکرر حاکمیت عراق است زیرا با حضور نیروهای دولت مرکزی و مشترک برای حمایت از مرزهای شمالی موافقت نمی‌کند.

«محمد الشبکی» نماینده وابسته به ائتلاف فتح در پارلمان عراق هم بیان کرد: دولت باید واکنش مناسبی به نقض حاکمیت عراق از سوی ترکیه نشان دهد.

وی افزود: سفر «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه به پایگاه‌های نظامی این کشور در شمال عراق بدون هماهنگی با طرف عراقی با کسب مجوز از دولت عراق به مثابه نقض آشکار حاکمیت عراق و بی اعتنایی به اصول دیپلماتیک میان دو کشور است.

الشبکی گفت: ترکیه به حاکمیت عراق وقعی نمی‌نهد. این سفر دو بُعد دارد که این پایگاه‌های بدون علم یا موافقت دولت مرکزی هستند که باید وزارت خارجه واکنش نشان دهد. علاوه بر آن حضور این نیروها تعدی به هیبت عراق است.

وی بیان کرد: موضوع به نقض حاکمیت عراق محدود نیست بلکه دهن کجی به دولت است که وزیر دفاع بدون موافقت یا هماهنگی میان بغداد و آنکارا از پایگاه‌های نظامی ترکیه بازدید می‌کند و از این رو دولت باید واکنشی در خور به آن نشان دهد.

«عباس صروط» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق هم گفت: وزیر دفاع ترکیه باید با موافقت دولت عراق وارد کشور شود و بازدید اخیر وی از یکی از پایگاه‌های ارتش ترکیه در شمال عراق نقض حاکمیت عراق است. وی هم افزود: باید واکنش مهم انجام شود و نباید بدون پاسخ بماند.

عملیات جدید ترکیه در شمال عراق با نام «پنجه صاعقه» از روز شنبه هفته گذشته آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد. این عملیات مناطق «متینا»، «زاب» و «آواشین» را در بر می‌گیرد.

بر اساس اظهارات مقامات کرد، ترکیه بیش از ۵۰ پایگاه نظارتی و دائمی در شمال عراق ایجاد کرده است.

عملیات‌های ترکیه طی دو سال گذشته در شمال عراق افزایش چشم گیری یافته و برخی از آنها بیش از ۴۰ کیلومتر در داخل عراق انجام می‌گیرد. ترکیه این عملیات‌ها را برای مقابله با گروه تروریستی «پ ک ک» عنوان می‌کند؛ اما این عملیات‌ها منجر به اعتراض گروه‌ها و جریانات سیاسی در بغداد شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ES ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    15 19
    البته آن مناطقی که ارتش ترکیه وارد شده اصلا تحت کنترل دولت عراق و حتی اقلیم کردستان عراق هم نیست و آن نواحی کاملا در دست تروریستهای پ ک ک بوده و دولت عراق در آن نواحی نه یک سرباز دارد و نه یک پرچم پس این قضیه تجاوز به خاک عراق منتفی است
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    25 14
    پ ک ک ساخته دست سازمان اطلاعات ترکیه و بهانه ایی برای کشتار و نسل کشی کردها و دست درازی به زمینهای کشورهای پیرامون شان است.اسناد ویکی لیکس این نکات رو فاش کرده
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      9 2
      خنده دار بود . آفرین خخخخخخ
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    20 14
    ترکیه بزرگترین حطر برای ثبات خاورمیانه در ۵۰ سال اینده هست
  • حق DE ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    13 13
    آن استانها حقیقتا مملو از تروریست هست و دولت عراق توانایی جنگیدن با تروریستهای کرد را ندارد پس باید از ترکیه تشکر هم کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس