کد خبر 1212741
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
روایتی تکان‌دهنده از پدرشیرجه ایران/ عسگری: دعا کنید که بمیرم!

پدر شیرجه ایران با گلایه از شرایط موجودش گفت: دعا کنید کرونا بگیرم تا بمیرم و راحت شوم.

به گزارش مشرق، تقی عسگری متولد بهمن ماه 1303 است و در بازیهای آسیایی دهلی نو سال 1330 موفق شد در دو رشته سکو و شیرجه، دو مدال نقره کسب کند. وی در سال 1323 نایب قهرمان قهرمانی کشور شد و از آن سال تا سال 1344 به طور متناوب در 11 دوره این مسابقات شرکت کرد و عمر قهرمانی‌اش 21 سال طول کشید.

در این 11 دوره، 9 بار قهرمان و 2 بار هم نایب‌قهرمان شد. آخرین سالی که عسگری در مسابقات قهرمانی کشور شرکت کرد، 41 ساله بود و پس از کسب مقام نخست، خداحافظی کرد و پس از آن با لقب «پدر شیرجه ایران» شناخته می‌شود.

عسگری از یادگارها و مدال‌آوران بازی‌های آسیایی 1951 دهلی‌نو است. مدال‌هایی که او در دهلی کسب کرد، اولین مدال تاریخ شیرجه ایران محسوب می‌شود. نام عسگری سال‌ها است در میان بی‌توجهی مسئولان گم شده بود. او اکنون با حدود 97 سال، هنوز فعالیت می‌کند و در فدراسیون مسئولیت دارد. 

روایت تکان‌دهنده از پدرشیرجه ایران؛ دعا کنید بمیرم

* از استخر منظریه تا دعوت فدراسیون جهانی

پدر شیرجه ایران از همان ابتدا به شنا علاقه داشت و تابستان با بچه‌های محل به استخر منظریه می‌رفت. در آن استخر یک تخته‌ی چوب یک متری و دو سکوی 2٫5 متر و 4 متر وجود داشت. در همان روزهای ابتدایی مسئول استخر مرحوم امیر علایی متوجه حرکات عسگری شد و با تشویق اعلایی او هر روز به استخر می‌رفت و آموزش می دید. وی می‌گوید: پس از چند هفته مسابقه‌ای برگزار شد. مربی‌ام از من خواست در آن مسابقه شرکت کنم. با وجود شرکت چند شیرجه‌روی تهرانی در آن رقابت‌ها از سکوی 4 متر توانستم قهرمان شوم. برای این مقام کاپی به من اهدا شد از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجیدم همان کاپ انگیزه‌ام را را برای ادامه شیرجه چند برابر کرد.

بیشتر بخوانید:

تاریخ‌سازی شیرجه‌روی ۱۴ ساله ژاپنی

عسگری ادامه داد: بعد از آن با تشویق و راهنمایی مربی‌ام به امجدیه رفتم. مربی این استخر مرحوم دکتر بنایی بود. چند هفته زیر نظر ایشان تمرین کردم با اصرار او در مسابقات قهرمانی کشور سال 1323 شرکت کردم و در عین ناباوری نفر دوم شدم. آخرین حضورم در مسابقات کشوری را در سن 41 سالگی و با مقام قهرمانی به پایان رساندم. مدتی در عرصه مربیگری مشغول شدم. مدرک داوری بین‌المللی در شیرجه را کسب کردم و دو بار با دعوت فدراسیون جهانی، دو مسابقه بین المللی را قضاوت کردم؛ البته به دلیل مشغله به کاری، خیلی زود مربیگری را کنار گذاشتم.

روایت تکان‌دهنده از پدرشیرجه ایران؛ دعا کنید بمیرم

* هنوز موفق به تهیه واکسن نشده‌ام

عسگری که یکی از نوابغ ورزش کشور به شمار می‌رود، این روزها در شرایط خوبی نیست و نسبت به برخی اتفاقات گلایه دارد. او همچون سایر مردم از کرونا خسته شده و از اینکه با 97 سال هنوز موفق به تهیه واکسن نشده ناراحت است. پدر شیرجه ایران می‌گوید: کرونا روحیه‌مان را خراب کرده و نمی‌دانم چه زمانی از شر این ویروس منحوس خلاص می‌شویم. می‌دانم خیلی از پیشکسوتان نیز همانند من در این شرایط کرونا کلافه شده و روحیه خود را از دست داده‌اند.

تقی عسگری با گلایه از مسئولان در عدم واکسیناسیونش در مقابل ویروس کرونا اظهار داشت: من هنوز واکسن نزده‌ام، چون یک بار با  صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور تماس گرفتم تا موضوع را پیگیری کنم که به من گفتند ما در حال پیگیری این موضوع هستیم و درخواست هایی هم داده‌ایم. متاسفانه از آن زمان تاکنون اتفاق خاصی رخ نداد و تصمیم گرفتم شخصاً اقدام کنم. با 6 مرکز واکسیناسیون هم تماس گرفتم که هنوز موفق نشدم به هدفم برسم. 

این اظهارات عسگری در شرایطی مطرح می‌شود که علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده بود «19 هزار خانه بهداشت و 9 هزار پایگاه سلامت در مناطق شهری و روستایی برای تزریق واکسن گروه‌های اولویت دارد آمادگی دارند. مراقبان سلامت با سالمندان بالای 80 سال تماس می‌گیرند و پس از ثبت‌نام‌ها، برای تزریق فراخوان می‌شوند. 75 میلیون کد ملی در سامانه ما وجود دارد، ما برای افراد بالا 80 سال پیامک می‌زنیم و بعد برای بالای 75 سال فقط از طریق پیامک دعوت می‌کنیم. کسانی که در سامانه ما کد ملی آن‌ها نیست، کد ملی آن‌ها را از سازمان ثبت احوال خواهیم گرفت و آن‌ها را دعوت می کنیم پس نیاز به مراجعه به هیچ کجا ندارند.»

روایت تکان‌دهنده از پدرشیرجه ایران؛ دعا کنید بمیرم

* دعا کنید بمیرم!

عسگری ادامه داد: حقیقت این است که تا کنون ما حرکت مثبتی از مسئولان ورزش نسبت به پیشکسوتان ندیده‌ایم. ما سال‌ها برای ورزش کشور زحمت کشیده‌ایم اما اقدامی از سوی مسئولان نمی‌بینیم. آنها بیشتر شعار می‌دهند و حرف می‌زنند. در شرایط کنونی دو گرفتاری بزرگ دارم و به همین دلیل روحیه و حتی سلامتی جسمی‌ام را هم از دست داده‌ام. اول اینکه همسرم 3 بار تحت عمل جراحی قرار گرفته که 3 عمل جراحی روی دیسک در کمتر جای جهان رخ داده است. همسرم فلج شد و در خانه افتاده است. از سوی دیگر تمام دارایی من یک قطعه زمین بود که با کمک یکی از دوستانم خریداری کرده بودم.

پدر شیرجه ایران خاطرنشان کرد: چندین سال پیش افرادی در زمین من چند واحد ساختند و من برای گرفتن حقم مراحل قانونی و اداری را طی کردم، اما وکیلی که داشتم هم حقم را از آن افراد گرفت و به نام خود کرد! آیا کسی پیدا می شود تا به من برای رسیدن به حقم کمک کند؟ اواخر عمرم با این هزینه‌های وحشتناک و این مشکلات در حال گذران زندگی هستم. 

وی گفت: خیلی دلم می خواهد که کرونا بگیرم و بمیرم تا آبرویم نرود. نگران آبرو و تنگ دستی‌ام هستم، چون هزینه‌ها واقعاً وحشتناک شده است. دیگر هیچ چیزی غیر از مرگ برایم باقی نمانده و آرزو می‌کنم دیگر از خواب بیدار نشوم. دلم می‌خواهد یا ماشینی با تصادف کند یا سکته کنم و یا کرونا بگیرم و بمیرم. انتظار این اتفاقات را می‌کشم، اما شانس هم ندارم که با یکی از این موارد از شر فشارهایی که در حال تحملش هستم راحت شوم. دلم می‌خواهد صحبت‌هایم بدون کم و کاستی منعکس شود، چون هیچ خجالتی ندارم. دعا کنید یکی از این اتفاقات برایم رخ دهد تا بمیرم و راحت شوم. 

* مسئولانی که خوابند؛ تنهایی سهم قهرمانان سابق

حفظ حرمت، جایگاه و احترام پیشکسوتان یکی از اصول ورزش قهرمانی و پهلوانی است، اما متاسفانه امثال تقی عسگری بارها مستقیم و غیر مستقیم نسبت به عدم رعایت این موارد گلایه کرده و هیچ واکنشی از سوی مسئولان ندیده‌اند. حق قهرمانی که عمر و جوانی‌اش را برای بالا بردن پرچم خوش رنگ کشورمان گذاشته، این نیست که در دوران بازنشستگی مورد بی مهری قرار گرفته و به دست فراموشی سپرده شود.

قطعاً هم نسل‌های عسگری و قهرمانانی همچون پدر شیرجه ایران توقع زیادی از مسئولان ندارند، آنها تنها می‌خواهند که نادیده گرفته نشود و برای گذران زندگی تنها نباشند. عگسری‌های ورزش کشور با عزت نفس زندگی می‌کنند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند و فریاد نمی‌زنند، اما این موضوع نباید مورد سواستفاده قرار بگیرد. حالا باید دید که صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور ، وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و سایر ارگان ها چه قدمی برای برطرف کردن یکی از نابغه های ورزش کشور برخواهند داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    19 5
    قوه قضاییه پیگیر کار این قهرمان باشه تا اگر تخلفی از جانب وکیل صورت گرفته برخورد قاطعی صورت بگیره و حق این بنده خدا پس گرفته بشه.
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      4 7
      چشم سرهنگ !!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    6 2
    یاد مقاله دهخدا در مورد چشهای عین ازرق شامی پدرش افتادم: پدر شیرجه ایران خاطرنشان کرد: چندین سال پیش افرادی در زمین من چند واحد ساختند و من برای گرفتن حقم مراحل قانونی و اداری را طی کردم، اما وکیلی که داشتم هم حقم را از آن افراد گرفت و به نام خود کرد! آیا کسی پیدا می شود تا به من برای رسیدن به حقم کمک کند؟ اواخر عمرم با این هزینه‌های وحشتناک و این مشکلات در حال گذران زندگی هستم.
  • علی IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    4 6
    بدبخت شد رفت الان مدیریت محترم اون چندر غاز عایدیشم قطع میکنه
  • پیروزه IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    14 2
    چرا با یک ورزشکار ملی اینطور رفتار می کنید
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    10 2
    چه وحشتناک! چطور مسولان ورزش خودش را سرگرم خاله بازی کردن و از معیشت این عزیزان که افتخار مملکت بوده و هستند غافل اند ....
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      0 0
      دقیقا. باعث تاسفه.
  • پوریا IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    7 1
    حاجی میدونم از دنیا خسته ام بهت حق می دم
  • امیر NL ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    6 2
    ورزشکاران رو اینطوری بی ارزش میکنید، بعد که میروند هم بهشون وطن فروش و خیانت کار میگید
  • PARVIZ IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    8 0
    از قوه محترم قضاییه خواهشمندیم جهت احقاق حق این پیشکسوت مظلوم ورود نماید
  • تنها IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    1 0
    فقط خداچاره سازه
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    7 0
    کمکش کنید حقشو بگیره. جوانی و افتخاراتشو برای کشورش گذاشته واکسنشو براش بزنید. تو اسلام بزرگان حرمت خاصی دارن. از خدا بترسید
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    2 1
    عمو دعا نمیخواد یک سر به بیمارستان بزنید رو به قبله میشید
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    2 2
    عمر طولانی ۹۷ ساله ایی انسان را از این دنیا خسته میکند
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      0 0
      یک سوم عمر این بابا هم از دنیا خسته اند.برعکس اونها دلشون از جونا شاد تره.خدا کمکش کنه
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    2 0
    پیرمردی ۹۷ ساله پیگیر واکسن شود دکتر نمکی شرم آور است
  • DE ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    3 0
    بعد ميگن چرا ورزشكار از ايران مهاجرت ميكنه!
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    1 4
    خدا یا به همین شب قدر بمیره؟؟ آخه فقط۹۷ سالته تازه اول جونیته
  • Arian IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    3 0
    الان نه،ولی اگه به خاطر گذران زندگی سر از شبکه های خارجی دربیاره اونوقت رگ یه عده از گردن میزنه بیرون که ِِِِِِِِِ......
  • یا حق IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 0
    امثال عسگری ها خیلی هستن که از دست وضعیت اقتصادی واقغا در تنگنا هستن وارزوی مرگ می‌کنن تا از این بیشتر جلو زن و بچه اش شرمنده نشوند ای خدا خودت به داد مردم برس
  • مسعود IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 0
    درک میکنم من مثل شما برا جامعه مفید نبودم وکاری نکردم و خاصیتی ندارم چرا جای دیگران تنگ واکسیژن هوا را خراب کنم .
  • حسین IR ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    1 0
    متاسفانه فقط بایدتاسف خوردبرای بی توجهی مسئولین ازجزءتاکل
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    1 0
    خدایی کمک اش کن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس