ابهامات گسترده در خصوص ترخیص محموله ذرت منجمد و سکوت گمرک/کالای توقیف شده چگونه اظهار مجدد شد؟

در زمان رسیدگی به اظهارنامه محموله ذرت شیرین رئیس سرویس ارزیابی اقدام به حذف تیک استاندارد نموده و همین امر باعث شده که کالا بدون اخذ مجوز استاندارد ترخیص شود.

به گزارش مشرق،‌  ماجرای ترخیص، توقیف و اظهار مجدد یک محموله ذرت شیرین که ظاهرا اداره کل استاندارد در گمرک مبدا موضوع آلودگی میکروبی آن را مطرح کرده است به شدت خبر ساز شده است.

موضوع از آن قرار است،‌ که یک محموله ذرت شیرین منجمد در مسیر سبز قرار گرفته و از یکی  از گمرکات جنوبی کشور ترخیص میشود. مدتی بعد مشخص میشود که اداره کل استاندارد در محل اعلام کرده است که این محموله دچار آلودگی میکروبی است. ظاهرا در گمرک اول تیک مربوط به استاندارد حذف شده بود. خود این موضوع یکی از گپهای بزرگ سامانه گمرک را مشخص کرد که چگونه تیک نظارت سازمان استاندارد توسط کاربر حذف شده است.

بیشتر بخوانید:

مقصر فاسد شدن ۱۰۰ هزار تن میوه کیست؟

این درحالی است که گمرک مبدا با اعتراض  اداره کل استاندارد درخواست اعمال ماده ۱۰۶ قانون امور گمرکی را برای توقیف محموله در تهران مینماید.

در این ماده آمده است، در مورد کالای موضوع ماده ۱۰۵ که به جای کالای مجاز و بدون استفاده از اسناد خلاف واقع از گمرک ترخیص شده و از تاریخ ترخیص آن بیش از چهار ماه نگذشته است به شرح زیر رفتار می شود:

الف ـ درصورتی که تمام یا قسمتی از کالای ترخیص شده در اختیار صاحب کالا باشد کالا فوری توقیف و پس از رد حقوق ورودی دریافتی طبق مقررات ماده ۱۰۵ این قانون رفتار می شود.

ب ـ درصورتی که تمام یا قسمتی از کالای ترخیص شده در اختیار صاحب کالا نباشد و معلوم گردد که در زمان ترخیص، حقوق ورودی بیشتری به آن تعلق می گرفته است، مابه التفاوت حقوق ورودی مقدار به دست نیامده دریافت می شود.

بر این اساس محموله در انبار صاحب کالا توقیف می‌شود،  این موضوع  دارای ابهامات بسیار وسیعی است که تا کنون ستاد گمرک ایران نسبت به موضوع سکوت کرده است. البته باید تاکید کرد که مدیر کل گمرک توضیحاتی را نسبت به اعمال ماده ۱۰۶ در مهلت مقرر ارائه کرده است.

اکبر پور در این خصوص گفت، شرکت الف طی کوتاژ ۲۶۸۱۴۵۳۰ در مورخ ۲۰/۹/۹۸ اقدام به اظهار ۲۰۰۰ نگله ذرت شیرین بوزن ۲۱۰۰۰ کیلوگرم  به ارزش ۱۵۸۳۴۰ یوان چین ،نموده، گفت:  بهنگام رسیدگی به اظهارنامه و قبل از خروج کالا ( رئیس سرویس ارزیابی اقدام به حذف تیک استاندارد نموده ) و همین امر باعث شده که کالا بدون اخذ مجوز استاندارد ترخیص شود.

به گفته این مقام مسئول،‌ متعاقب اقدام رئیس سرویس،گمرک شهید رجایی بعد از در جریان قرارگرفتن خروج کالا بدون اخذ مجوز استاندارد برابر مقررات و به استناد ماده ۱۰۵ قانون امور گمرکی باتوجه به عدم اخذ مجوزقانونی برابر ماده ۱۰۶ قانون امورگمرکی بلافاصله مراتب را بصورت مکتوب در موعدقانونی به صاحب کالا ابلاغ نموده که نسبت به عودت کالا بگمرک اقدام نماید.

ابلاغیه مورد نظر به صاحب کالا در موعد قانونی صورت گرفته و پس از ابلاغ  گمرک شهید رجایی ذینفع کالا را به گمرک فرودگاه امام تحویل نموده است. همچنین فرایند رسیدگی به آن در دست اقدام است. ضمنا  آنچه حائز اهمیت است این که بعد از خروج کالا استعلامی از سوی گمرک شهیدرجایی با سازمانهای مجوز دهنده صورت نگرفته است.

گفتنی است، این محموله در انبار صاحب کالا قرار دارد و نمونه برداری ثانویه از محموله توسط گمرک فرودگاه امام خمینی نیز انجام شده است.

در این پرونده کالایی پس از ترخیص از گمرک اجرایی، ظاهرا یک مدت مشخص در انبار صاحب کالا مانده، بعد از اعمال ماده ۱۰۶ قانون امور گمرکی، توقیف می‌شود.

در این بین سوالی که وجود دارد این است که آیا خود مسئولان  گمرک اعتماد کامل به اصالت محموله دارند که مجوز اظهار  مجدد را صادر کرده اند.
 اصولا این سوال باید مطرح شود که در کدام قسمت از قانون امور  گمرکی مجوز اظهار  مجدد، کالای خارج شده از گمرک (آن هم با شرایط دستکاری سامانه) داده شده است.

سوال بعدی اینکه آیا این روند، نمونه مشابه دیگری نیز داشته است؟

گفتنی است، این پرونده دارای ابعاد  وسیعی است که بهتر  است ستاد گمرک ایران در این خصوص شفاف  سازی کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس