کد خبر 1212868
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
بورس نمایه

سال گذشته دولت توانست تا حدود زیادی کسری بودجه اش را از طریق بازار سرمایه تامین کند، اما حال این بازار مانند یک مریض بی جانی می‌ماند که گویی کسی رغبت چندانی برای مراقبت از او ندارد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، روز یکشنبه مورخ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ بود که رئیس جمهور مدعی شد سیاسی کاری‌ها و تحلیل‌های نامناسبی که در بازار سرمایه رخ داده عامل اصلی برهم ریختگی وضعیت بازار سرمایه است.

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که حدود یک سال است از دعوت مردم به بازار سرمایه می‌گذرد، روزی که کارشناس بازار سرمایه و خبرگان مالی معتقد بودند که ورود مردم به بازار سرمایه بدون دانش می‌تواند زیان‌هایی را به دنبال خود آورود که قابل جبران نیست.

بیشتر بخوانید:

بسته ۳+۷ گره‌ کور بورس را باز می‌کند؟

اما انگار گوش مسئولان بدهکار این صحبت‌ها نبود به گونه ای که هروز یکی از آن ها  در یک شبکه های مختلف  حاضر می‌شدند و به روش‌های مخلف مردم را برای حضور در بازار سرمایه  دعوت می‌کردند یا به تعبیری دیگر می گفتند که تمام سرمایه خود را به بازار سرمایه بسپارید.

این صحبت‌های غیر کارشناسانه انگار پایانی نداشتند به طوری که محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری در رابطه با روند بازگشت بازار سرمایه به روند صعودی گفت: شاخص بورس بین یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار، اصلاح می‌شود و دوباره روند طبیعی خود را طی می‌کند.

در حالی که این اتفاق رخ نداد و هر روز سهامداران شاهد از بین رفتن سرمایه هایشان بودند به گونه‌ای که اکنون ۴۶ میلیون سهامدار ۴۰ درصد از سرمایه‌های خود را با همین سیاسی کارها و تنش‌های بین دولت و مجلس از دست داده اند.

اما امید می‌رود که هرچه سریع تر تصمیماتی که روز گذشته در جلسه سران قوا مبنی بر حمایت از بازار سرمایه گرفتند عملی شود تا حداقل سهامدران بتوانند به اصل سرمایه خود دست یابند.

حال برای بررسی بیشتر بازی‌های سیاسی که سبب برهم ریختن بازار سرمایه شد با چند کارشناس بازار سرمایه به گفت وگو نشستیم.

دولت به دنبال مقصر در بازار سرمایه نباشد 

رضا اعجازی کارشناس بازار سرمایه در تشریح صحبت‌های رئیس جمهور مبنی بر برهم ریختن اوضاع بازار سرمایه به سبب بازی‌های سیاسی و تحلیل‌های نامناسب، اظهار کرد: چنین صحبت‌هایی خودش آدرس غلط دادن به بازار سرمایه است به سبب آنکه متهم اصلی این پرونده خود دولت است، همچنین باید گفت تحلیل‌هایی که طی این مدت صورت گرفته حتی اگر هم غلط   بیان شده باشد نتوانسته تاثیر چندانی بر شاخص‌های بازارسرمایه  بگذارد  بلکه وعده‌هایی که به آن عمل نشده بازار سرمایه را به چنین وضعی درآورده است.

او تصریح کرد: تامین مالی‌هایی که در این مدت دولت از طریق بازار سرمایه به روش‌های مختلف انجام داد سبب شد تا حجم زیادی از نقدیگی از بورس خارج شود به طور مثال مسئولان به اسم واگذاری آمدند سهمی را که کل ارزش آن  در اردیبهشتماه سال گذشته  ۲ میلیارد تومان بود در مرداد ماه همان سال  به مبلغ ۱۱ میلیارد به سهامداران واگذار کردند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: مجلس نیز در بحث بازی‌های سیاسی که سبب شد تا بازار سرمایه با اُفت مواجه شود نیز مقصر است به سبب آنکه آن‌ها در گام نخست نتوانستند ریل گذاری‌های درستی را انجام دهند و در گام بعدی توانایی چندانی را در اصلاح قوانین قدیمی نداشتند.

اعجازی گفت: اگر مصوبات ۳+۷ که در شورای اقتصادی تصویب شد و هفت مورد آن را به جلسه سران قوا جهت بررسی و تائید نهایی ارجاع دادند، می توان گفت ممکن است  پس از تصویب شدن عملی شود به طور قطع بر بازار سرمایه تاثیر مطلوبی بگذارد.

مجلس تا چه میزان در وضعیت کنونی بازار سرمایه  مقصر است؟

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در  مورد  صحبت های رئیس جمهور فعلی کشور مبنی بر بازی های سیاسی که سبب خدشه دار شدن اوضاع بازار سرمایه شده است، اظهار کرد: اکنون با توجه به صحبت های صورت گرفته لازم است با کمی دقت عواملی که  مسبب وضعیت کنونی بازار شده اند را از هم تفکیک کنیم تا بتوانیم وزن هرکدام را در شرایط موجود مورد بررسی قرار دهیم.

او افزود: مجلس دوره یازدهم  شورای اسلامی از روزی که تشکیل شد، بعضی از نمایندگانش با صحبت  ها و وعده هایی بی سرانجامی که انجام دادند سبب برهم ریختن اعتماد مردم  نسبت به بازار سرمایه شدند  به گونه ای که در این زمینه می توان به کانون سهامداران حقیقی، نرخ خوراک پالایشگاه ها و سایر موارد اشاره کرد.

دعوای وزارت نفت و سازمان خصوصی سازی جرقه اولیه ریزش بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بیشترین بازی سیاسی که رئیس جمهور از آن یاد می کند توسط یک وزارت خانه و یک سازمان که زیر نظر وزارت اقتصاد یعنی سازمان خصوصی سازی به راه افتاد چنین امری را نمی توان اسمش راعدم توافق بر سر واگذاری شرکت های پالایش یکم دانست به سبب آنکه هردوی آنها زیر نظر دولت هستند و کوچک ترین خطای آنها در این زمینه نشان داد که دولت حتی نتوانست نظارت دقیقی  بر سر  ارگان های خود داشته باشد.

میرزایی تاکید کرد: اگر بخواهیم  ریزش های اقتصادی بازار سرمایه را بازبینی کنیم باید در گام نخست  نگاهی را بر ابلاغیه های ارسالی سازمان بورس در حد فاصله تیر تا مرداد سال گذشته و عملکرد بانک مرکزی نیز اشاره کنیم.

علت آنکه بازار سرمایه میدانی برای  دعوای سیاسیون شد چیست؟

علی سعیدی کارشناس بازار سرمایه در تشریح صحبت های رئیس جمهور مبنی بر بازی های سیاسی که عامل اصلی وضعیت این روز های بازار سرمایه است ، گفت: هنگامی که یک مسئله مباحثش  از یک عددی  بزرگ تر شود ناخداگاه افراد سیاسی وارد آن می شوند و در رابطه با آن اظهار نظر می کنند  متاسفانه سیستم بازار سرمایه طی سال گذشته وارد چنین مسئله ای شدند.

او بیان کرد: منظور ایشان از اظهارت نظارت سیاسی  شاید این بوده نباید اشخاصی که صلاحیت علمی در رابطه با بازار سرمایه نداشتند  در این خصوص اقدام به اظهار نظر می کردند و لازم بود که  بازار سرمایه را به دست متخصصانش  می سپردند از طرف دیگر باید گفت بازار سهام  خود دارای قوانین و چارچوب است و اگر قرار باشد قانونی در این بازار تصویب شود یا اظهار نظری در این باره صورت گیرد اولویتش با شورای عالی بورس و کارشناسان ذی صلاح این بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: طی مدتی که بازار سرمایه با رشد مواجه شد برخی از اشخاص که در نهاد های دولتی حضور دارند اظهارنظراتی را انجام دادند که نشان از اطلاعات پایینشان در حوزه بازار سرمایه دارد، ناگفته نماند صحبت هایی که این اشخاص بیان کردند سبب افزایش مطالبات در بین سهامداران شد.

سعیدی گفت: اینکه دولت یا هر ارگان دیگر به بهانه اینکه بازار سرمایه محل خوبی برای سرمایه گذاری است بیاید مردم را به این سمت سوق دهد کار غلطی نیست به سبب آنکه بازار سرمایه به نسبت سایر بازار ها شفاف تر است.

بازار های پولی و مالی گرفتار تورم

او بیان کرد: ما در بازارهای مالی بامشکلات اساسی مواجه هستیم یعنی در حال حاضر تنها سهامداران بازار سرمایه  نیستند که با اُفت مواجه شدند بلکه باتوجه به تورم ۳۶ درصد سال گذشته اشخاصی که سرمایه خود را در بانک گذاشتند   نیز با ضرر مواجه شدند  که این نشان از عدم برنامه ریزی درست بین مسئولان اقتصادی بر اساس تورم حاکم بر کشور است .

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به طور قطع می توان گفت با توجه به صحبت هایی که اخیرا در جلسه شورای هماهنگی  اقتصادی صورت گرفت و تصمیماتی که اخذ شد و جهت بررسی و تائیید نهایی به سران قوا ارجاع داده شد نشان از آن دارد که جدیت بازارسرمایه  نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است.

او تصریح کرد: بدنه های اقتصادی و غیر اقتصادی دولت عامل اصلی شرایط فعلی بازار سرمایه سرمایه هستند به سبب آنکه وقتی آقای واعظی آمدند و در رابطه با شاخص اظهار نظر کردند نشان دادند که علی رغم جایگاهی که دارند حتی به ابتدایی ترین بحث اقتصادی کشور واقف نیستند که خب چنین صحبت مطرح شده ای یکی از صدها اظهار نظر اشخاص دولتی در سال گذشته در رابطه با بازار سرمایه بود.

در پایان با توجه به عرایض کارشناسان ذی صلاح بازار سرمایه باید گفت اکنون دیگر فرصتی برای مقصر پیدا کردن  نیست پس بهتر است مجلس و دولت هرکدام اشتباهات خود را که در حوزه بازار سرمایه مرتکب شده اند را بپذیرند به سبب آنکه بورس  دماسنج اقتصاد یک کشور است  و هنگامی که از کار بیافتد به بخش تولید کشور آسیب خواهد زد  به خصوص در شرایط فعلی که از یک طرف شرکت های زیادی به منظور کسب درآمد وارد این بازار شدند و از طرف دیگر هروز شاهد افزایش روند تورم در سطح اقتصاد هستیم.

همچنین نباید از یاد برد که سال گذشته بازار سرمایه ایران را از ونزوئلایی شدن نجات داد پس نباید مسئولان با  بی تفاوت از کنارش با تصمیمات کوتاه مدت عبور کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    11 1
    مدیریت ضعیف بخصوص از ابتدای سال 98 و در حال حاضر دلار و ارز دیجیتالم اضافه شده
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    3 14
    مردم چون با آگاهی وارد نشدن
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    16 0
    دولت مقصره
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 0
    سو استفاده دولت از بورس بدون حمایت های بعدی بی اعتنایی قوای دیگر حقوقی های طمع کار و بی وجدان و نهایتا مردم زخم خورده که به هر نحوی در تلاشند برای فرار از این منجلاب اونم به امید سراب رمز ارزها
  • سال ۱۴۰۰ IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 0
    من ۷۴ در صد در نماد خودرو و ۸۰ درصد در نماد شتران ضرر هستم شا میگید ۴۰ درصداین ار کجا آمد
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    2 5
    مقصر اصلی را باید در خوش خیالی و اعتماد ناپخته مردم جست!!! بهترین و مطمئن ترین راه همان بکارگیری سرمایه توسط خود فرد می باشد باید تنبلی رو کنار بزاریم، آستین رو بالا زده و خود عملا در بازار، کار و باری و تولیدیی راه بندازیم..
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      0 0
      کاملا درسته . بعضی ها از هول هلیم افتادن تو دیگ . قمار خانمانسوز در کازینوی بورس یعنی بخاک سیاه نشستن
  • مجتبی IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 0
    چجوری حساب کردی 40 درصد مرد حسابی، کار ندارم که دفاع کردی ولی ریاضیاتت خوب نیستا یا غرضی چیزی داری، ملت بیش از 60 تا 80 درصد سرمایشون رو از دست دادن حالت خوبه، حالا جدای از افزایش قیمت کالاها که اونم این درصد رو بیشتر میکنه، رسما کل پول ملت رو بالا کشیدن
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 0
    به حرف هیچ مسئولی نمی توان اعتماد کرد
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    26 0
    درسته که بسیاری از مردم با آگاهی وارد نشدن اما حتی تحلیل‌های بنیادی تحلیلگران حرفه ای هم اشتباه از آب در آمد. چرا؟ به خاطر تور فریب دولت.
  • US ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 11
    مردم بیسواد و همیشه طلبکار. همین الان هم 2 ماهه که فقط اخاص حقیقی دارن میفروشن و حقوقی ها میخرن. ولی بیسوادا هنوز دارن به دولت و حقوقیا فحش میدن. چون هیچی بلد نیستن. واقعا با کیا شدیم 80 میلیون!
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 0
    علت افت پی در پی بورس فقط اظهار نظر ریس جمهور است چند روز پیش جلسه اقتصادی سه قوه بر گزار شد و نتیجه عکس ان امروز بورس ریخت
  • US ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    0 0
    سلام بی اعتماد کردن ملت دربورس وخراب نمودن بازار بورس کاردولته است درست--اما راه حل رونق وجان گرفتن بورس رابفرمایید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس