کد خبر 1214074
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
بورس نمایه

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سبزهای بورس مقطعی و ظاهری است، مطرح کرد: آینده بازار سرمایه همچنان مبهم است.

به گزارش سرویس بورس مشرق، بازار سرمایه با برتری گروه‌های فلزات اساسی، بانک‌ها و فرآورده‌های نفتی همراه بود، اما این برتری به گونه‌ای نبود که بتوان انتظار رشد از بازار داشت و حرکت شاخص کل بر خلاف دقایق آغازین معاملات، در جهت منفی بود. به گفته کارشناسان بازار سرمایه، همانطور که از هفته گذشته عنوان شده بود، تلاش دولت در راستای کاهش نرخ دلار در بازار تا زیر ۲۰ هزار تومان، باعث شده است که بورس به خرسی بودن خود ادامه دهد، اما رشد قیمت سهام فلزی، تحت تأثیر بالا رفتن قیمت کامودیتی‌ها است.

بیشتر بخوانید:

راه نجات بورس چیست؟

با وجود اینکه شاخص کل در ۵ دقیقه ابتدایی معاملات، قریب به ۴ هزار واحد رشد کرده بود، در ادامه معاملات با افزایش فشار عرضه روی ریل نزولی قرار گرفت و تا پایان معاملات با شیب سرسره‌مانند خود در اثر صف فروش شدن اکثر نمادهای شاخص‌ساز از جمله «فولاد» و «شستا»، ۴ هزار و ۷۵۵ واحد سقوط کرد و در آخر، رقم یک میلیون و ۱۶۷ هزار و ۵۰۶ واحد را نشان داد.

شاخص کل هم‌وزن نیز که ابتدا یک رشد خفیف را پشت سر گذاشت، باز هم مانند روزهای گذشته به روند نزولی خود ادامه داد و تا پایان معاملات با سقوط ۸۳۶ واحدی، در ارتفاع ۴۲۲ هزار و ۱۹ واحدی قرار گرفت، اما شاخص فلزات اساسی با اینکه ابتدا رشد کرد و سپس کاهش یافت، ولی با بیشتر بودن متقاضیان سهام این گروه، نسبت به روز قبل معاملاتی بورس پایین‌تر نیامد و در عوض، با رشد ۶ هزار و ۲۰۸ واحدی، به ۸۸۳ هزار و ۴۰۳ واحد رسید.

در معاملات روز جاری، نمادهای «فملی»، «شستا»، «وپاسار»، «اپال»، «شپنا»، «فولاد» و «وتجارت» بیشترین تراکنش را داشتند، اما دو نماد «فملی» و «وپاسار» بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای «شستا»، «فارس»، «شپنا»، «شتران» و «شبندر» بیشترین تأثیر منفی را روی روند حرکتی شاخص کل داشتند.

در میان نمادهای فولادی بازار سرمایه هم، به جز نماد «فنورد»، دیگر نمادها یا صفر بودند و یا افت قیمت را تجربه کردند و در این میان، نمادهای «کاوه»، «کویر» و «فولاد» بیشترین افت قیمت را داشتند. در گروه کانه فلزی نماد «کچاد» سبز به تن داشت، ولی «کگل» تقاضای زیادی نداشت و در بازار فرابورس هم، دو نماد «ذوب» و «ارفع» باز هم کاهش قیمت نزدیک به ۳ درصدی داشتند.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات امروز بورس اظهار کرد: بورس همچنان با صف‌های فروش و خروج سهامداران مواجه است و در چنین شرایطی تصویب بسته حمایتی ۷+۳ از سوی سران سه قوه توانست در آخرین روز کاری هفته تاثیر مثبت اندکی بر شاخص کل بگذارد.

وی در ادامه تصریح کرد: فعالان بازار امیدوارند با اجرایی شدن تزریق نقدینگی به بورس، شاخص روندی صعودی پیدا کند و سهامداران حقیقی نیز به بازار برگردند، اما برخی از تحلیلگران می‌گویند تأثیر مثبت اعمال چنین حمایت‌هایی تنها در کوتاه‌مدت نمایان می‌شود و در بلندمدت روند بازار باز هم نزولی خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: این گروه معتقدند افزودن بر تقاضای بازار از طریق منابع صندوق توسعه ملی تاثیری در اعتماد از دست رفته سهامداران ندارد، بلکه باب جدیدی را در بازار سرمایه می‌گشاید که مقامات سیاسی در هر سطحی در بازار مداخله کنند،‌ مداخلاتی که ممکن است در آینده چندان پشتوانه کارشناسی هم نداشته باشد و البته، این نگرانی بیجا و غیر منطقی هم نیست چراکه از سال گذشته شاهد دخالت‌های گاه و بیگاه دولت در معاملات بودیم و در نهایت اعتماد مردم نسبت به این بازار از دست رفت.

نوروزی با اشاره به اینکه وضعیت اکثر سهم‌ها در بازار سرمایه مطلوب نیست، گفت: چند ماهی است که سهم‌های کوچک بازار به امان خدا رها شده‌اند، اما باید توجه کرد تا زمانی که صف‌های فروش این نمادها جمع نشوند وضعیت بازار تغییری نخواهد کرد و سهامداران در حال حاضر فقط به فکر خروج از بازار هستند و این مسئله نشان می‌دهد اعتماد در بازار بسیار پایین است.

وی درباره تأثیر سیگنال‌ها در بورس تأکید کرد: بازار نسبت به سیگنال‌هایی که دریافت می‌کند مقاوم شده است و در هفته‌های گذشته فقط نسبت به کاهش نرخ دلار و افزایش نرخ تسعیر ارز واکنش مثبتی نشان داده و این در حالی است که افزایش قیمت کامودیتی‌ها تاثیر آنچنانی بر سهم‌های کالا محور بازار نذاشته‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد شاخص با همین روند نوسانی حرکت خود را ادامه دهد و باید توجه داشت مثبت‌هایی که الان شاخص می‌خورد، مقطعی و ظاهری است و به طور کلی، شاخصه‌های دیگر بازار وضعیت خوبی ندارند.

منبع:بازار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
    1 0
    سم مهلکی که پس از بی اعتمادی ایجاد شده توسط دولت پیکره ی بازار سرمایه را بیش از پیش فرسوده میکند خرید و فروش ارز دیجیتالیست تقریبا بدون استثنا فعالین حاضر در بورس به سمت رمز ارزها کوچ کرده اند و این بزرگترین ضربه را به بازار سهام وارد خواهد کرد اگر به همین منوال به کار خود ادامه دهد بایستی از همان آغاز فورا رشد ونفوذ رمز ارزها حداقل با وضع فوانین سخت گیرانه تر منجمله مالیتاتهای سنگین گرفته میشد و الا حمایت خشک و خالی از بورس و در مقابل هشدارهای تو خالی در مورد خرید و فروش ارز دیجیتال فایده ای نخواهد داشت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس