کد خبر 1219018
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
نرخ رشد نقدینگی رکورد۴۲ساله راشکست/رشد۲.۲درصدی تولید ناخالص داخلی

یک کارشناس اقتصادی اظهار کرد: عامل اصلی تورم کشور در بلند مدت رشد نقدینگی مزمن است و برای مهار اساسی و ریشه‌ای تورم مهم این است که ما رشد نقدینگی را به زیر ۱۰ درصد برسانیم.

به گزارش مشرق، کامران ندری در برنامه تیتر شبکه خبر گفت: عامل محرک تورم ۵۰ درصدی سال ۹۹ تحریم‌ها بود، منتها سیاست‌های داخلی همین، تورمِ تحریم را تشدید کرد، به زعم من اگر سیاست‌های نادرست و ضعیف داخلی نبود، تورم ما ممکن بود به حدود ۳۰ درصد باشد و ۵۰ درصد نمی‌شد.

این کارشناس اقتصادی، کسر بودجه را از عوامل تورم دانست و بیان کرد: کسر بودجه مشهود بعد از رفع تحریم‌ها بر طرف می‌شود، اما ما کسر بودجه‌های ناپیدا هم زیاد داریم، حتی اگر نرخ ارز هم ثابت شود، فقط باعث می‌شود که برگردیم به همان تورم میانگین سابق که حدود ۲۰ درصد است.

وی تاکید کرد: ما از متغیرهای کوتاه مدت برای کنترل جهش تورم به خوبی استفاده نکردیم.

وی گفت: نرخ تورم بلند مدت ما ناشی از رشد نقدینگی است که خود آن ناشی از اشکالات جدی ساختار اقتصادی مثل کسر بودجه و ناترازی بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی و غیره است.

این کارشناس اقتصادی افزود: تنها مشکل و مایه گرفتاری ما وابستگی به نفت نیست، بلکه وابستگی به منابع بانکی هم است، ما هر مشکلی در اقتصاد را می‌خواهیم با منابع بانکی و با نقدینگی حل کنیم، این‌ها در نهایت به خلق پول و رشد نقدینگی منجر می‌شود.

ندری تاکید کرد: مشکل ما ساختاری است، ما باید رشد نقدینگی مان را در بلند مدت به زیر ۱۰ درصد برسانیم، و عوامل رشد نقدینگی را برطرف کنیم، تسهیلات تکلیفی بانک ها را باید برداریم و نباید برای حل مشکلات به سراغ منابع بانکی برویم، بخش عمده این تورم ناشی از همین عملیات‌های فرابودجه‌ای و تکلیفی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ناشناس IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    0 0
    نقدینگی هم اگر به سمت وسوق تولید پیش بره بد نیست که خوبم هست نه اینکه بسمت دلالی و سوداگری. تولید کنندگان نقدینگیا دلار میکنند و میبرند به سمت کسب و کارشون نه خرید مسکن تو این کشور اون کشور انبار کردن اون برا سوداگری
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    0 0
    دلالی در سایه ی نبود مدیریت بازار
  • m.z IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 0
    مهندس m.z علت اصلی اقتصاد خراب ایران از کاهش ارزش ریال ، نبود کار برای جوانان و یا دستمزد پایین ، جهش قیمت مسکن و گرانی اجاره و افزایش قیمت مواد غذایی در ایران چیست؟ کشور ایران برای 80 میلیون ایرانی هم خانه هم کار و هم پول با دستمز بالا و هم مواد غذایی و.. دارد ولی وقتی با هجوم اتباع به ایران مواجه میشویم( هیچ کشور به این اندازه جمعیت میلیونی اجازه ورود مهاجران رو نمی دهد) با ورود هر خانواده خارجی یک خانواده ایران بدبخت میشود ، این اتباع با اوردن دلارهای سرگران باعث کاهش ارزش پول و با خرید و سرمایه گذاری در بازار املاک، خودرو وطلا و کار باعث کاهش ارزش پول کشور شده اند و متاسفانه هیچ خبرگذاری و خبرنگاری هیچ گزارشی از این موضوع مهم و مشکل اصل کشور تهیه نمیکند حال بحث افزایش سرقت و کاهش امنیت کنار بگزاریم و...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس