ترکیه (2).jpg

ارتش ترکیه در سال های گذشته دهها پایگاه و پست نظامی را در استان های دهوک و اربیل ایجاد کرده و حالا در تلاش است به بهانه مبارزه با پ ک ک در عمق اقلیم کردستان عراق نفوذ و مقرهای بیشتری را احداث کند.

سرویس جهان مشرق؛ در ماه های گذشته نیروهای ارتش ترکیه و عناصر گروهک تروریستی پ ک ک چندین مرتبه در مناطق شمالی عراق (استان های دهوک و اربیل) درگیر و دهها تن از طرفین در این محورها کشته و زخمی شده اند.

اوایل اردیبهشت ماه امسال نیز ارتش ترکیه عملیات گسترده ای را در شمال استان دهوک تحت عنوان مبارزه با گروهک تروریستی پ ک ک و با استعداد ۵ هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی، تجهیزات نظامی سنگین و مشارکت نیروی هوایی آغاز کرد.

در جریان این عملیات، درگیری های شدیدی در منطقه و کوه «هفتنین» در شمال غرب استان دهوک به وقوع پیوست؛ نظامیان ارتش ترکیه در صورت پیشروی در محور جنوبی این منطقه به جاده مهم «بامرئی - زاخو» خواهند رسید.

ارتش ترکیه و گروهک تروریستی پ ک ک اخبار مرتبط با کشته و زخمی شدن نیروهای خود و خسارت های متحمل شده را در این عملیات تا حدود زیادی سانسور کردند اما هر کدام مدعی شدند در جریان درگیری ها تلفات سنگینی را از طرف مقابل گرفته اند؛ در همین ارتباط پ ک ک اعلام کرد در نیمه نخست اردیبهشت ماه ۱۵۰ تن از نظامیان ارتش ترکیه را از پای درآورده و دهها تن دیگر را زخمی کرده است.

وزن‌کشی آنکارا و گروهک تروریستی پ. ک.ک در اقلیم کردستان/ ارتش ترکیه چند پایگاه و پست نظامی در شمال عراق دارد؟ + نقشه میدانی و عکس

آنکارا مدعی شده این عملیات با هدف تامین مناطق مرزی مشترک با عراق و نابودی عناصر تروریستی صورت گرفت اما برخی رسانه ها و کارشناسان معتقدند ترکیه به بهانه مبارزه با پ ک ک به دنبال نفوذ و اشغال مناطق بیشتری در شمال استان های اربیل و دهوک است.

در حال حاضر، عناصر گروهک پ ک ک در مناطق شمالی و شرقی استان دهوک از جمله «کوه متین، کوه کیسته، غوندی سالکا، بابیر، شمال العمادیه، کوه زاپکوه گاره، شمال موسی لاکا، حومه شمالی اطرش، غرب کانی ماسی، جنوب شیلادزی، شرق باجیرا، جنوب درلوک و مناطق حومه حضور دارند و این نقاط حدود ۳۵ درصد از خاک این استان را در بر می گیرد.

تروریست های پ ک ک در محورهای شمالی، شمال غربی، شمال شرقی و شرقی استان اربیل (مناطق شرقی کوه گاره، شمال عقری، جنوب برزان، کوه آواشین، جنوب شانیدار، شمال غرب، شمال و شمال شرق کوه بدارون، کوه برادوست، برکیم، کلیشین، جنوب کوه خاکورک، کوه های قندیل و ...) فعال هستند.

عناصر پ ک ک حدود ۱۰ درصد از مساحت استان اربیل را در تصرف دارند؛ در مجموع تمامی نقاط تحت سیطره این گروهک در این دو استان عمدتا کوهستانی و صعب العبور هستند و همین کمک کرده تا از حملات هوایی در امان و بر مناطق اشراف داشته باشند.

وزن‌کشی آنکارا و گروهک تروریستی پ. ک.ک در اقلیم کردستان/ ارتش ترکیه چند پایگاه و پست نظامی در شمال عراق دارد؟ + نقشه میدانی و عکس

ارتش ترکیه هم در استان دهوک ۱۵ پایگاه و پست نظارتی در محدوده منطقه «هفتنین»، یک پایگاه نظامی در منطقه باتیفا، یک پست نظامی در محور بابیر، یک پایگاه در منطقه بامرئی، ۵ پست نظامی در محدوده گذرگاه مرزی سرزیزی و منطقه کانی ماسی دارد.

از سویی دیگر یک پست نظامی در محور کوه زاپ و یک پایگاه  نظامی در محور سیری در تصرف نظامیان ارتش ترکیه است؛ این ۲۵ پایگاه و پست های نظامی در استان دهوک عمدتا در نزدیکی مرزهای مشترک با ترکیه واقع شده اند.

نیروهای ارتش ترکیه در استان اربیل نیز یک پست نظامی در محور جنوب شرق کوه های آواشین، ۹ پست نظارتی در محور کوه خاکورک، حومه منطقه بیصور و شمال منطقه شوشین احداث کرده اند که در نزدیکی مرزهای مشترک قرار دارند.

در استان نینوا (حومه شمال شرق شهر موصل) نیز ارتش ترکیه پایگاه نظامی بعشیقه را در اشغال دارد؛ در مجموع ارتش ترکیه در عمق خاک استان های اربیل و دهوک ده ها کیلومتر نفوذ کرده است.  

وزن‌کشی آنکارا و گروهک تروریستی پ. ک.ک در اقلیم کردستان/ ارتش ترکیه چند پایگاه و پست نظامی در شمال عراق دارد؟ + نقشه میدانی و عکس

به گزارش مشرق، ارتش ترکیه (تحت قرارداد مرزی ۱۹۸۲و شیوه های مختلف) توانسته است ۳۶ پست نظارتی و پایگاه نظامی و  تعدادی مرکز اطلاعاتی  در شمال عراق ایجاد کند و این احتمال وجود دارد در آینده باز هم درگیری ها را به بهانه مبارزه با گروهک پ ک ک ادامه دهد و مناطق بیشتری را به ویژه در استان دهوک اشغال و راه را برای احداث مقرهای نظامی باز کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 68
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 30
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    20 23
    چرا ما در پاکستان و افغانستان پایگاه نداریم تا با گروهک های تروریستی که در سیستان و بلوچستان عزیز ما عملیات میکنند مقابله کنیم؟!
    • GB ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      32 5
      جوک داری میگی پاکستان به ایران اجازه ایجاد پایگاه در خاکش رو نمیده
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      12 4
      چون قدرت دیپلماتیک نداریم
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      21 7
      جک میگی؟پاکستان قدرت اتمیه فکر کردی با سوریه و عراق طرفی
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      11 20
      ۱۰:۴۰ فکر کردی بمب اتمی ساختن خیلی کار داره؟
  • US ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    37 55
    تا آخر سال هم سنجار و قندیل و هم حسکه و قامشلی و عین العرب به تصرف ترکیه در خواهد آمد تا پایانی بر رویا پردازی آمریکا و اسرائیل برای ایجاد اسرائیل جدید باشد
    • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      43 25
      بله پایانی بر رویاهای رژیم صهیونیستی و غاصب اسرائیل و شروعی برای رویا پردازی اردوغان و جریانات تروریستی پانترکیستی و نیو عثمانی ها !!! که. رویای احیای خلافت خونریز وحشی عثمانی را در سر دارند !!!
    • IR ۰۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      29 3
      شما خودتون رو دو دستی نگه دارید
    • IR ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      42 32
      ترکیه خودش اسرائیل دوم منطقه‌اس عزیزم
    • US ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      34 17
      در جریان نیستی ها. پشت پرده اسرا/یل و ترکیه همکاری دارند. مگه در آذربایجان که متحد ترکیه هست پایگاه اسرائیل نیست. ترکیه از اسرائیل خطرناک تره.
    • GB ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      27 38
      زمانی که ارمنی ها به ایران حمله کردن همین عثمانی بود ایران رو از نابود نجات داد و ارمنی ها رو از ایران بیرون کرد
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      33 30
      ارمنی ها به ایران حمله نکردند. لشگر خونریز نسل کش تورک عثمانی انها را از سرزمینهایشان راند و کوچاند و در مسیر دوملیون از انها را کشت و به زنان و کودکانشان تجاوز کرد ..
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    43 36
    بیش از سی ساله آمریکا با سوء استفاده از پ ک ک امنیت ترکیه رو بخطر انداخته و دولت مرکزی و نیروهای شبه نظامی عراق هم هیچ انگیزه و برنامه ای برای مقابله و پاکسازی مناطق آلوده توسط پ ک ک ندارن پس این وظیفه و حق خود ترکیست تا از امنیت خودش دفاع کنه
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      36 6
      بودنِ این گروهک های تروریست ، واسه ترکیه کِلیدیه . به بهانه ی از بین بردن اونها ، به کشورهای همسایه ش دست اندازی می کنه . اینکه چرا این گروهک ها از بین نمیرن و همیشه هستشون ، خودش نکته ی خوبیه واسه بررسی .
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    25 23
    کافیه به کشور ها و نیروهای دفاع کننده از پ ک ک نگاه کنین تا ببینین تمام دشمنان اسلام و پیشرفت و دموکراسی اسلامی دارن از این گروه و گروه های مثل جیش العدل و داعش و القاعده برای پیشبرد اهداف شوم خودشون استفاده میکنن
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    34 32
    ترکیه در مورد شهدا دروغ نمیگه. خبر فوری میره زیرنویس. امکان نداره دروغ بگن. آبروریزی میشه. شما توهمات تروریستهای پ ک ک رو باور میکنید؟؟؟؟؟
    • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      16 20
      پانترکیسم(و نه ترکها) و پانکردیسم(و نه کردها) هر دو جریان متوهم هر دو بازوی رژیم جعلی اسرائیل در منطقه هستند ...
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    8 12
    سلام.هر دو بیشتر باهم بازی میکن! هر دو یک ارباب و هردو در خدمت غرب.بیچاره ملت ترکیه که اسیر شدن . اگر امریکا شرش رو از اون منطقه بکنه! بخشی زیادی از این بازهای و حملات تروریست به خاک کشور ما هم کمتر میشه.
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    41 29
    نه تنها اقلیم کردستان بلکه ایران هم برای جلوگیری از نوعثمانیگری و تکرار جنایات تاریخی مغول باید از پ ک ک حمایت کنن، قطعا ترکیه با قدرت گرفتن همچون گذشته دست به نسل کشیه بقیه ملل خواهد کرد کشتار عثمانی در تبریز و درسیم و خیلی جاهای دیگر رو نباید فراموش کرد
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      15 21
      اگه میتونستن این کارو میکردن
    • GB ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      20 6
      شما تشریف بیار مرز ایران و اقلیم عراق تا ببینی چطور نیروهای پژاک و پ ک ک شبانه میتونن راحت از مرز رد بشن و تجدید قوا کنن.حالا حمایت لجستیک و بقیه مسائل جای خود
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      19 21
      عتمانی در تبریز هیچ کشتاری نداشته و اون جنگ چالدران هم یک جنگ بین دو حکومت بوده مثل هزاران جنگ در تاریخ که بین قدرت‌ها اتفاق افتاده... ولی در جنایات ارمنی ها در اورمیه همین ترکیه بود که به داد مردم مظلوم اورمیه رسید....
  • امیرو IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    29 36
    ترکیه به هر دری میزند که فقط بگوید ما هم هستیم چرا به ما محل نمیگذارید! ترکیه دقیقاً همان کار عربستان را انجام میکند اما به روشی دیگر.میخواستم بگم زمان زورگویی دیگر گذشته و ملتها تابع زور نیستند. ایران را مشاهده بفرمایید. در ظرف 40 سال مردم بسیاری از کشورهای جهان شیفته ایران شدند که حاضرند برای آن بجنگند.روش امام خمینی ره این است و اینگونه انقلاب آرام آرام صادر شد. دشمنان داخلی زیاد بودند و خیلی هم کار کردند اما قدرت جذبه امام صورت دیگری داشت.
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      17 1
      راست میگی صورت دیگرش خیلی قشنگ بود خیلی
  • GB ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    35 26
    استان اذربایجان غربی ..جولانگاه پ.ک ک.پژاک شده . .باعث نگرانی ملت اذربایجان گردیده. متاسفانه دولت ما ..برای اهداف خاص .برخورد نمی کند ..
  • GB ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    10 21
    ترکیه چپ راست داره توی عراق سوریه و حتی آذربایجان پايگاه میزنه، چرا ما این کار رو نکنیم؟ چرا ما در کردستان عراق مثل ترکیه پايگاه نزنیم و دمار از این تجزیه طلب ها در نیاریم؟
    • GB ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      21 2
      چون به ایران اجازه پایگاه نمیدن
    • سرباز IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      8 23
      ترکیه اشغالگره و روحیه امپریالیستی داره و پایگاه هاش غیر قانونیه ولی ایران به حکومت های مرکزی احترام میزاره
  • تورک IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    39 39
    مبارزه تا نابودی آخرین تروریست پ ک ک ، ی پ گ و پژاک
    • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      40 13
      ترکیه به بهانه همین مبارزه با گروهک های تروریستی کردی آهسته آهسته در حال اشغال کامل شمال عراق !!!
    • علی IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      18 8
      ساده ای
  • GB ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    12 26
    اون جوری باشه حشد الشعبی هم به بهانه مبارزه با داعش خاک عراق رو اشغال میکنه
    • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      18 5
      حشدالشعبی بخشی از عراق و فرزندان عراق هستند چه ارتباطی با یک نیروی نظامی بیگانه و مهاجم متجاوز همچون ارتش ترکیه دارد !!!
    • GB ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      9 5
      حرف مفت نزن حشد شعبی کشورشونه
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    32 28
    لعنت بر اردوغان تروریست
  • دلسوز IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    26 30
    مشرق نشون دادین لیاقت ندارین. لیاقت شما همون اردوغان جنایتکاره. پ ک ک از حقوق مسلم درسرزمین تاریخی خودشون درمقابل یک مشت مهاجم متجاوز دفاع میکنن بعدشما میگین تروریست؟! اردوغان تروریست هست
    • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      27 9
      گروه های تروریستی امثال پژاک و پ ک ک در کل منطقه باعث نا امنی و مشکلات هستند این گروهک های تروریستی هیچگاه حافظ منافع اکراد نبوده و نیستند ! تروریست ها بازیچه و عامل دست بیگانگان و استعمارگران خارجی در منطقه هستند و بدون شک باید تار و مار شوند ...
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    31 32
    لعنت بر اردوغان تروریست
  • اربیلی IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    9 25
    ترکیه منافق جاده صاف کن اسرائیل و آمریکا هر چه بیشتر به عمق عراق برود و با پ ک ک ، پژاک ، کومله و دموکرات این آشغال تروریست های اسرائیل دست تروریستی آمریکا درگیر بشه برای ما بهتر است برید باهم محشور بشید با آرزوی یک جنگ بزرگ که در باتلاقی بزرگ گیر کند !
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    1 2
    خیلی
  • GB ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    25 21
    حامیان پ ک ک دشمن مسلمانان هستند
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      15 10
      آفرین. حامیان ترکیه چطور؟
    • GB ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      10 13
      حامیان ترکیه مسلمانان واقعی هستند
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
      6 8
      هتمن اسراییل و آمریکا مسلمان واقعی هستند
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      3 0
      دلیل صلح بین عرب ها و اسراییل تحرکات خطرناک ایران علیه عرب هاست
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    25 31
    بنظر من که ترکیه از هر تروریستی تروریست تره ،اونا از داعشی حمایت میکردن و تاریخ چنین تروریستهایی رو به خودش ندیده بود
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    24 34
    باید هرچه سریعتر حمایتمون از پژاک رو علنی کنیم تا پوز ترکیه رو بزنیم وگرنه خطرناک میسه برا ما پارس ها
    • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      17 19
      اظهار نظر یک متوهم ! خخخخ
    • اهبرخان IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      10 5
      ترکیه منافق هست ولی این باعث نمیشه ما از پژاک تروریست حمایت کنیم. هر دو دشمنان ما هستند
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      21 22
      حمایت از کردها برای ما افتخار هم هست و برادریم
    • US ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      22 4
      تحویل بگیرین با کیا هموطنیم
    • GB ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      10 3
      نکشی مارو
    • GB ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      5 5
      شما بجز حذافی کار دیگه ایی بلد نیستید
  • ظهور نزدیک است NL ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    29 25
    هدف اصلی ترکیه اشغال بغداده ، زنگ خطری برای ایرانه چون اردوغاز پدرخوانده داعشه
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    24 13
    مشکل ترکیه افکار اردوغان و اخوان المسلمین است . اخوانی ها سوریه را به خاک و خون کشیدند . لیبی را به خاک و خون کشیدند . خدا کمک کند اینها دستشان به افغانستان نرسد . اخوانی ها مکار هستند می روند شریک دزد می شوند و رفیق قافله با ید فکری برای ترکیه اخوانی داشته باشیم . بشار اسد ادم خوبی است و مردم سوریه از او راضی هستند ولی اخوانی ها در سوریه خون به پا کردند .
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    26 20
    هم جمهوری ترکیه و هم پ ک ک به زودی به زباله دان تاریخ انداخته خواهند شد .
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      13 9
      همین که با یک ملت دشمنید نشانه نژاد پرستی شماست
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      8 8
      ۱۴:۵۸ کمتر حرف مفت بزن
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      1 10
      خطاب ۱۴:۵۸ خخخخ دو تا کمپوت بگیر برو عیادتت خودتت حالت خیلی بده
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    21 28
    همانطور که پ ک ک تروریستی است ترکیه هم کشور تروریستی است. اردوغان پدر داعش است.
  • علی IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    24 29
    لعنت به اردوغان ادم کش .
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    17 16
    دشمنان ترکیه مواظب باشن شکار نشن.
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    22 18
    تا نابودی اخرین تروریست عملیات ادامه خواهد داشت .دم ترکیه گرم که توله های تمدن غرب و دجال رو نابود میکنه.
  • هومن IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    13 27
    تروریست های pkk و دیگر گروههای تجزیه طلب کرد عددی نیستند همانطور که در اوایل انقلاب با حمله یک لشکر ارتش نابود شدند ولی جریان نوعثمانی و پانترک اگر قدرت بگیرند سرکوبشون راحت نیست و دوباره نسل کشی های وحشیانه به شیوه اجداد مغولشون راه می اندازند
  • نظر IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    8 2
    انشا الله دولت جهانی حضرت مهدی خواهد آمد و تمام دولت ها سرنگون و تمام اشرار نابود خواهند شد
    • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
      5 1
      ان شاءالله
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
    1 2
    امیدوارم چه ترک چه کردوچه فارس یا هرملت وقومی بخوادفکرخیانت به کشورروبکنه همشونوسلاخی کنن،، همین
  • Ismail IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    1 4
    ترکیه اشغالگر است و با تفکرات نو عثمانی گرایی و اخوانی و پانترکیسمی میخواهد به اشغال خود درآورد اما کور خوانده باید از خاک کشور های که اشغال کرده سریعا خارج شود یا با زور یا با خوشی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس