تلاش آمریکا برای ماهی‌‌گیری از آب‌ گل‌آلود مذاکرات یمن

به‌رغم گزارش‌هایی درباره پشرفت مذاکرات هیأت عمانی و صنعاء، منابع سیاسی میگویند، آمریکا در این مذاکرات به دنبال مشروعیت‌بخشی به حضور خود در یمن است.

به گزارش مشرق، پس از بیانیه شورای عالی سیاسی یمن و پیام مکتوب «هیثم بن طارق» سلطان عمان به طرف سعودی، منابع سیاسی خبر دادند که مذاکرات یمن شاهد پیشرفت‌هایی بوده است.

روزنامه «الاخبار»، در گزارشی، امروز (پنجشنبه)، به نقل از چند منبع سیاسی نوشت، گفت‌وگوهای هیأت عمانی با رهبری انصارالله شاهد «پیشرفت بزرگی» درباره مسئله بازگشایی فرودگاه صنعاء و رفع محدودیت بندر الحدیده بوده است.

منابع مذکور خبر دادند که با ایده‌ها و پیشنهادی مطرح‌شده تعامل «مثبت» صورت گرفته و این ایده‌ها و افکار مطابق با بیانیه شورای عالی سیاسی در صنعاء، «به حاکمیت یمن خدشه‌ای وارد نمی‌کند و حق مشروع مردم یمن را از آن‌ها نمی‌ستاند».

طبق گفته منابع یادشده، «بر سر سازوکار اجرای تفاهم‌های مربوط به فرودگاه [صنعاء] و بندر [الحدیده] به عنوان گام اول برای اعتمادسازی توافق شده است تا زمینه برای ورود به مسائل دیگر فراهم شود».

با این حال، منابع سیاسی یادشده اظهار داشتند که حاله‌ای از ابهام همچنان گفت‌وگوهای مربوط به مسائل نظامی را به علت شرط طرف آمریکایی فراگرفته‌ است.

به گفته الاخبار، طرف آمریکایی پافشاری دارد که بحث‌ها نباید از مرزهای تحت کنترل ارتش و کمیته‌های مردمی یمن فراتر رود؛ اقدامی که بنابر این گزارش، ناظران آن را مانور جدید آمریکا و «تلاشی نخ‌نماشده برای مشروعیت بخشی به حضور نیروهای بیگانه در آب‌ها و اراضی یمن»‌ می‌دانند که واشنگتن سعی دارد به آن از راه میانجی عمانی که روابط مستحکمی با صنعاء دارد، دست یابد.

این روزنامه لبنانی در ادامه با اشاره به اینکه این شرط به بهانه سلطه «عبدربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی یمن بر استان‌های جنوبی و سواحل غربی و شرقی یمن مطرح شده،‌ خاطر نشان می‌کند که دولت مستعفی عملا حضوری در خاک یمن ندارد بلکه این عربستان و امارات هستند که از سال‌ها پیش خاک یمن را میان خود تقسیم کرده‌اند.

مطابق با این گزارش، «جمال عامر» سیاستمدار یمنی و مشاور هیأت صنعاء در گفت‌وگوهای استوکلهم نیز ضمن اشاره به تحت فشار قرار گرفتن صنعاء، می‌گوید: «سلطنت عمان بااشتیاق نهایت کوشش خود را کرد تا نزدیکی‌هایی میان دو طرف ایجاد کند [و این گام] به آتش‌بس فراگیر بینجامد». 

با این حال،‌ این سیاستمدار یمنی خاطرنشان کرد که «در سایه نبود یک نگرش کامل و عادلانه برای حل‌وفصل فراگیر و دائم در یمن» امکان خوشبین بودن در این خصوص کم است.

وی همچنین اضافه کرد: «کشورهای [عضو] ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی سعی دارند اشغال استان‌ها و مناطق راهبردی یمن را مشروعیت ببخشند که این را جز زمانی که کشور تکه‌تکه، ضعیف، جنگ‌زده یا تحت اختیار سلطه‌طلبان باشد،‌ تضمین نمی‌شود».

الاخبار در ادامه می‌آورد به‌رغم پیشرفت‌هایی که هیأت عمانی به آن دست پیدا کرده؛ اما نشانه‌هایی که از طرف دولت مستعفی یمن و ریاض مخابره می‌شود، حاکی از تغییر جدی در مواضع آن‌ها نیست زیرا «احمد بن مبارک» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن هرگونه مذاکره را که فراتر از ابتکار کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، نتایج اجلاس گفت‌وگوی فراگیر، قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله قطعنامه ۲۲۱۶ فراتر باشد، رد کرده است.

این روزنامه لبنانی در پایان می‌افزاید موضع دولت مستعفی یمن حاکی از آن است که میانجیگری عمان در خلاف جهت مواضع ائتلاف سعودی و گروه‌های وابسته به آن حرکت می‌کند به‌ویژه در ارتباط با توقف پیشری نیروهای صنعاء در استان مأرب که به گفته منابع آگاه هیأت عمان وارد این مسئله نشده است.

شورای عالی سیاسی یمن، روز گذشته، پس از مذاکرات چند روزه با هیأت عمانی در بیانیه‌ای ضمن تشکر از تلاش‌های کشور عمان و هیأت این کشور در صنعاء، اعلام کرد که از هرگونه تلاش صادقانه برای کاهش درد و رنج ملت یمن از راه برداشتن محاصره، بازگشایی بدون محدودیت فرودگاه‌ها و بنادر استقبال می‌کند.

شورای عالی سیاسی یمن در بیانیه خود تأکید کرد که در بحث و تبادل‌نظرهای آتی، سه اصل اولیه را نمی‌توان نادیده گرفت و آن‌ برداشتن محاصره، متوقف کردن تجاوزهای هوایی، زمینی، دریایی و پایان دادن به اشغالگری و همچنین خروج نیروهای بیگانه و عدم مداخله در امور داخلی یمن است.

ساعاتی پس از انتشار این بیانیه، رسانه‌های  سعودی از ارسال پیام مکتوب سلطان عُمان به شاه عربستان درباره تحولات یمن خبر دادند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس