کد خبر 1232800
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸
مصر

تحلیلگر معروف جهان عرب با اشاره به نشست وزیران خارجه عرب در قطر برای بررسی بحران سدالنهضه و نتایج این نشست، آنرا بسیار ناامید کننده توصیف کرد و خواستار روی آوردن مصر به گزینه نظامی شد.

به گزارش مشرق، عبدالباری عطوان تحلیلگر معروف جهان عرب در مطلبی در رای الیوم، با اشاره به نشست وزیران خارجه عرب در قطر برای بررسی بحران سدالنهضه و نتایج این نشست، آنرا بسیار ناامید کننده توصیف کرد و آنرا متناسب با حجم تهدیداتی که سودان و مصر به علت سدالنهضه با آن روبرو هستند، ندانست.

وی با اشاره به نشست وزیران خارجه عرب نوشت: این نشست دعوت به برگزاری نشست شورای امنیت برای بحران سدالنهضه کرد گویا این سد تهدیدی برای بیش از ۴۰ میلیون عرب نیست. شورای امنیت چکار می خواهد انجام دهد؟ بیانیه محکومیت به چه درد می خورد هرچند که ما درباره صدور این بیانیه هم تردید داریم؟ سرنوشت بیش از ۶۰ قطعنامه شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل درباره حقوق غصب شد فلسطین به کجا ختم شد؟

عطوان در ادامه می نویسد: وزیران خارجه عرب که در نشست فوق العاده درباره سدالنهضه شرکت کردند همانانی هستند که فتیله جنگ در سوریه را روشن کردند و بیش از دویست میلیارد دلار برای نابودی آن هزینه کردند و تصمیم به بیرون کردن آن از اتحادیه عرب گرفتند. این وزیران همانانی هستد که در دخالت ناتو در لیبی سهیم بوده و آنرا به کشوری شکست خورده تبدیل کردند.

وی از اینکه اعراب حمایت جدی از مصر و سودان با توجه به اینکه بیست روز بیشتر تا مرحله دوم آبگیری سد النهضه از سوی اتیوپی نمانده است، به عمل نیاوردند به شدت انتقاد کرد و گفت: این موضعی که از اعراب دیدیم باعت لجاجت بیشتر اتیوپی و ادامه اقدامات خود برای آبگیری مرحله دوم سدالنهضه می شود.

آیا مصر و سودان و به همراه آن اعراب از جنگ می ترسند؟

این تحلیلگر جهان عرب نوشت: به نظر می رسد که نخست وزیر اتیوپی به این باور رسیده است که مصر و سودان و اعراب از جنگ هراس دارند و به دنبال میانجی گیری و راهکار مسالمت آمیز هستند و از همین رو به لجاجت ادامه می دهد.

نخست وزیر اتیوپی نه تنها بر تکمیل سد و آبگیری آن اصرار دارد بلکه تهدید به فروش آب نیل می کند. سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی گفته است که اعراب به ما نفت می فروشند چرا ما به آنها آب نفروشیم؟

وی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه مصر باید به گزینه نظامی روی آورد و سد النهضه را ویران کند، آورده است: مصر توان نابودی سد النهضه هر اندازه هم که تبعات می خواهد داشته باشد، را دارد.

عطوان در پایان خطاب به مصری ها می گوید: مصر قوی و بزرگ است اگر غزه کوچک توانست که صهیونیستها را چندین روز در پناهگاه نگه دارد و ارتباط آنرا با دنیا قطع کند، مصر هم قطعا توان آنرا دارد که سدالنهضه را نابود کند.

گفتنی است که بحران سد النهضه در سایه پافشاری اتیوپی بر اعلام آغاز مرحله دوم آبگیری سد آن هم بدون دستیابی به یک توافق با مصر و سودان، وارد مرحله جدیدی از تنش بی‌سابقه میان سه کشور مذکور شده است.

مصر و سودان تنها خواهان دستیابی به توافقی بر سر نحوه آبگیری سد النهضه و راه‌اندازی آن هستند؛ توافقی که دربردارنده سازوکاری قانونی و الزام‌آور باشد که به هنگام بروز اختلاف یا مشکل بتوان بدان توسل جست اما اتیوپی با ایده توافق الزام‌آور مخالفت می‌ورزد و بر اکتفا به «اصول غیر الزام‌آور و ارشادی» اصرار دارد، امری که با مخالفت شدید مصر و سودان روبرو شده است.

مصر در تأمین ۹۰ درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش سهم آبی این کشور از نیل، آثار اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر مصر خواهد داشت، این در حالی است که آدیس‌آبابا بر این باور است که سد النهضه با سرمایه‌گذاری ۴.۶ میلیارد دلاری در تبدیل شدن این کشور به قطب انرژی منطقه مؤثر است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی منجر به فقرزدایی در این کشور شود. با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می‌تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا تبدیل شود.

سد النهضه در ۲۰ کیلومتری سودان واقع شده است. مصر نگران پایین آمدن سهم آب خود است؛ آبی که آن را برای شرب، زراعت و صنعت به کار می‌گیرد. تصمیم دولت اتیوپی برای آغاز مرحله دوم آبگیری سد النهضه با مخالفت شدید مصر و سودان مواجه شده است؛ دو کشوری که در تامین آب خود به شدت به رود نیل وابسته هستند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 17
  • غیر قابل انتشار: 3
  • تحلیلگر شمال آفریقا GR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    14 9
    اقتصاد مصر و سیسی توان شروع یک درگیری جدید را نداره. خصوصا اینکه مسائل نظامی اقتصادی و تنش با ترکیه در لیبی هم داره یک هفته سوئز بسته شد اقتصاد مصر فلج شد چه برسه به جنگ با کشوربزرگ اتیوپی مصر باید زیاده خواهیش رو از نیل کم کنه از قدیم بواسطه رنگ پوستشون نسبت به آفریقای سیاه سلطه داشتن. ۱۱۰ میلیارد متر مکعب ذخیره آب سد آسوان هست که این سه برابر مصرف سالانه آبه مشکلی برای شرب ندارن برای زراعت و صناعت آب رایگان میخواهند که نشدنی هست اتیوپی توان این رو داره که تمام آب سد النهضه را بوسیله کانال و تونل منحرف کنه به سمت مناطق شاخ آفریقا همچنین میتونن با حفر چاه های عمیق زمین را حالت اسفنجی کنند و نگذارند آب به مصر بره واقعا اتیوپی به سد رنسانس نیاز داره برای پیشرفت ... زنده باد آفریقا
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      8 7
      میشه بفرمایید تجربه ومدرک تخصصتون چیه واین اطلاعات را ازکجا اوردید!؟
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    4 0
    اللهم اشغل ظالمین بالظالمین
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    8 2
    ما از تو توقع نداشتیم.
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    24 4
    متاسفانه وضعیت ما هم کم از مصر ندارد البته در برابر ترکیه و افغانستان!!!!
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      0 2
      وضعیت ایران هیچ شباهتی به مصر نداره. مصر یک کشور بیابانی است که تنها شاهرگ حیاتی و اصولاً تنها رودخانه آن رود نیل می باشد که بیش از نود درصد آب مصر را تامین میکند و از پنج کشور آنسوتر سرچشمه میگیرد. ایران یک کشور کوهستانی با رودخانه های فراوان است. کمتر از ده درصد رودخانه های ایران سرچشمه برونمرزی دارند. مشکل آب در ایران مدیریتی و قابل حل است نه زیست بومی. در حالی که در مصر اساساً طبیعت کشور بیابانی و خشک است.
  • غلام خان IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    16 6
    حق با اتیوپی است ، بعضی ها کلا به مفت خوری و گران فروشی عادت کردن ، آیا از دلارهای نفتی به اتیوپی دادن آیا وقتی اتیوپی ها گرسنه سر بر بالاین میگذاشتن واینها زرت و زرت جنگنده و اسلحه و اتومبیل های گران قیمت و دعوت از افرادمشهور با پول‌های باد آورده نفتی می‌کردن یادی از اتیوپی کردن ، چه کسی جواب اون جوانان رشید اتیوپی را باید بدهد که با دست خالی به خاطر ی لقمه نان به دهان شیر می رفتن ، کمی هم عدالت و انصاف را رعایت کنند .
    • ناصر JP ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      4 4
      حرف شمارو تایید میکنم
  • داوود IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    عجب بیشعورایی هستن اینا؟؟؟ نقت با آب یکیه؟؟؟؟!!!! نفتو با هزار بدبختی از زیرزمین بیرون میکشند بعد ارزون میفروشن، بعد تو آبو مجانی پشت سد جمع کردی، می خوای بفروشی؟ بیخود نبود که تا چند سال پیش اتیوپیایی ها داشتن از گرسنکی میمردن. چون حقشون بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس