ویژه ها

اصلاح طلبان از انصراف زاکانی و جلیلی به نفع رئیسی عصبانی شدند؛ چرا؟ پاسخ را باید در متن انصراف این دو نامزد انتخاباتی جستجو کرد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

********

**مرعشی: نباید بگذاریم مسیر کشور از ریل «میانه‌روی» خارج شود

«حسین مرعشی» فعال سیاسی اصلاح طلب و سخنگوی حزب کارگزاران در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت:«ما هم اکنون در مقطع تعیین کننده پرونده هسته‌ای کشور و حرکت به سمت رفع تحریم‌ها هستیم...بخش زیادی از نامزدهای موجود اساساً توان حل مسائل(حوزه سیاست خارجی) را ندارند...هر نوع توافق در مذاکرات(هسته ای در وین) به دلیل تغییر شرایط در فردای انتخابات ضرری هنگفت و مضاعف برای کشور دارد».

مرعشی در ادامه نوشت:«در این میان باید یادآور شد که کشور ما چهار سال طلایی را به دلیل روی کار آمدن دولتی تندرو و غیرتعاملی در واشنگتن از دست داد. اکنون که شرایط در آنجا تغییر کرده، شایسته است که اجازه ندهیم مسیر کشور از ریل میانه‌روی خارج و منجر به فرصت سوزی شود».

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد:«حل و فصل مسأله اتمی، ایران نیازمند فراهم شدن زمینه‌های جهش در توسعه است و رئیس جمهوری که توان بسیج و فراخوان عمومی نداشته باشد، نمی‌تواند از پس این کار بربیاید. در واقع تسلط نگاه ایدئولوژیک به واقعیت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در دولت امکان چنین حرکتی را از ما خواهد گرفت.در هر صورت رأی ندادن در این شرایط به معنای رأی دادن به کسی است که بیشترین فاصله فکری را از ما دارد. اگر از تشریفاتی شدن رأی خود بیم داریم با این کار به بدترین شکلی حق رأی خود را به یک عامل بی اثر و تشریفاتی تبدیل خواهیم کرد».

عصبانیت اصلاح طلبان از انصراف زاکانی و جلیلی/ مرعشی: نباید بگذاریم مسیر کشور از ریل «میانه‌روی» خارج شود

«کاسبان تحریم» حقیقتا برازنده برخی فعالین طیف اصلاح طلب است. جماعتی که در سال 92 با ادعای چرخش همزمان چرخ سانتریفیوژها و چرخ کارخانه ها به تبلیغات انتخاباتی پرداختند و در سال 94 مدعی شدند که «صبح بدون تحریم فرا رسید» و «تحریم ها به تاریخ پیوست».

اما پس از امضای برجام مدعی شدند که «هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود» و «از برجام انتظار اقتصادی نداشته باشید»؛ و پس از آن در سال 96 در جریان رقابت های انتخاباتی مدعی شدند که اگر جریان رقیب پیروز شود، دلار 5 هزارتومان می شود و اگر رقبای روحانی پیروز شوند، خبری از سیب و گلابی های برجام نخواهد بود.

و حالا در شرایطی که «دولتِ اصلاح طلبان»، دلار 32 هزارتومانی و صف های عریض و طویل خرید مرغ و پرونده های قطور حسین فریدون و مهدی جهانگیری و شبنم نعمت زاده و مهدی آخوندی و هادی رضوی و صندوق ذخیره فرهنگیان را بر جای گذاشت، آقای مرعشی توصیه می کند که مراقب باشید تا کشور از ریل میانه روی خارج نشود.

گویا از نگاه آقای مرعشی و همفکران وی، دلار 32 هزارتومانی و حقوق های نجومی و فساد صندوق ذخیره فرهنگیان و روش خصوصی سازی کارخانه هفت تپه و ماجرای قتل همسر دوم نجفی و سلفی حقارت در مجلس دهم و اخراج و بازداشت غیرقانونی دیپلمات های ایرانی در دوران وزارت ظریف و فاجعه تلخ منا و تروریست خطاب کردن نماینده دولت روحانی توسط دولت اوباما و زانو زدن ظریف مقابل امیر کویت و...همگی مصادیق حرکت کشور در ریل میانه روی است.

بر همین اساس گویا اظهارنظر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر «افتخار به خانه نساختن برای مردم» و تاکید وزیر نفت به «اعتقاد نداشتن به ساخت پالایشگاه» و...نیز حرکت در ریل میانه روی است!

**عصبانیت اصلاح طلبان از انصراف زاکانی و جلیلی

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «حق با همتی بود» نوشت:«حق با همتی بود. همان که دیگری را به روکشی‌بودن متهم می‌کرد و مشخص شد که آمدنش فقط برای حمله به دولت مستقر بوده، دست آخر پوششی از کار درآمد. علیرضا زاکانی در امامزاده علی‌اکبر (ع) چیذر از حضور در عرصه انتخابات به نفع رئیسی کناره‌گیری کرد...اما به نظر می‌رسد که زاکانی خیلی دیر تصمیم گرفته است. بعد از اعلام انصراف مهرعلیزاده وزارت کشور فهرست به‌روزشده را دوباره منتشر کرده که نام زاکانی در میان نامزدها دیده می‌شود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«درحالی‌که تا عصر دیروز خبری از انصراف سعید جلیلی به نفع ابراهیم رئیسی نبود، اما حوالی ساعت هشت شب بیانیه کناره‌گیری او منتشر شد».

عصبانیت اصلاح طلبان از انصراف زاکانی و جلیلی/ مرعشی: نباید بگذاریم مسیر کشور از ریل «میانه‌روی» خارج شود

اصلاح طلبان از انصراف زاکانی و جلیلی به نفع رئیسی عصبانی شدند؛ چرا؟ پاسخ را باید در متن انصراف این دو نامزد انتخاباتی جستجو کرد.

زاکانی پس از انصراف از کاندیداتوری در توئیتی نوشت:«مردم شریف ایران! با ایده و برنامه ای متفاوت آمدم تا مدافع ارزشهای انقلاب خمینی (ره) و فریاد غارتزده ها بر سر غارتگران باشم. هدف پیروزی جبهه انقلاب بود و اینک با اقبال مردم، مصداق تحقق آن، برادر عزیزم آقای رییسی است. درفرهنگ بسیجی، انصراف ازطی مسیر معنا ندارد.این آغاز یک راه است...».

جلیلی نیز در بخشی متن انصراف از کاندیداتوری تاکید کرد:«اکنون که بخش گسترده‌ای از آحاد جامعه به برادر گرامی حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سید ابراهیم رئیسی اقبال نشان داده‌اند شایسته است تا همه باورمندان جبهه انقلاب مبتنی بر آنچه ضرورت گام دوم انقلاب اسلامی است برای آغازی استوار، از هم اکنون ایشان را با رأی خود در قبول این مسئولیت بزرگ یاری رسانند».

وی در بخش دیگری از بیانیه مذکور تاکید کرد:«به همه این عزیزان به ویژه جوانان و نوجوانانی که در این ایام با شور انقلابی، شبانه روز تلاش نمودند. تاکید می‌کنم مسئولیت جهاد بزرگ برای جهش ایران را همچنان بر دوش خود ببینند و بدون خستگی و با امید و شوق لازم، این جهاد کبیر را با تکیه به هدایت و نصرت الهی وبا معارف عمیق دینی که در رهنمودهای حضرت امام و مقام معظم رهبری جلوه گر است در خود زنده نگاه دارند و همچنان پرشور و پر انگیزه، الگویی برای عمل انقلابی خالص و هدفمند در میدان‌ها و چالش‌های پیش رو باشند. امروز روز جهاد بزرگ برای جهش ایران است: بسم الله الرحمن الرحیم».

طیف اصلاح طلب در پی آن بود تا با کلیدواژه «نامزدهای پوششی»، ضمن تحقیر کاندیداهای طیف مقابل، آنها را درگیر تعارف و معذوریت کرده و فضایی ایجاد کند که نامزدهای رقیبِ اصلاحات از انصراف به نفع یکدیگر امتناع کنند.

عدم انصراف نامزدهای رقیب اصلاحات به نفع یکدیگر، ضمن ایجاد اختلاف و سردرگمی در بدنه حامیان و طرفداران، باعث چند تکه شدن آراء شده و در نهایت آرای شخصی که بیشترین رأی را نیز داشت، کاهش می داد.

اما اقدام تحسین برانگیز آقایان زاکانی و جلیلی، این نقشه را نقش بر آب کرد و عصبانیت و آشفتگی اصلاح طلبان را در پی داشت.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 32
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    38 1
    رأی من در امتداد خون شهیدانیست که برای راه خدا و سربلند ماندن کشور و پرچم ایرانم از جان گذشتند.«امروز، قرارگاه حسین‌بن‌علی(ع) ایران است/ اگر جمهوری اسلامی آسیب ببیند، بیت‌الله‌الحرام و قرآن آسیب خواهد دید/ مردم عزیز ایران فشار دشمنان، شما را دچار تفرقه نکند/ در مسائل سیاسی، ولایت فقیه را بر سایر امور ترجیح دهید»قسمتهایی از وصیتنامه شهید سپهبد سلیمانی
    • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      42 2
      انصراف جلیلی و زاکانی نقشه دشمنان ایران را نقشه بر آب کرد.
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      36 1
      افساد طلبان 8 سال مملکت را شخم زدند و فقر و محرومیت را در کشور توسعه دادند و خون مردمو توی شیشه کردند حالا از میانه روی حرف میزنند !!!
    • ایرانی GB ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
      8 0
      جماعتی دریده تر و خجالت نکش تر از این جماعت مثلا" اصلاح طلب وجود نداره ... هشت سال آزگار ملت رو سر کار گذاشتند و هر روز وعده سر خرمن به مردم دادند و هر روز دم از رفع تحریم ها زدند و روزی فلان بار تحریم ها رو مثلا" به عقل خودشون از رو دوش ملت برداشتند و هنوز هم دارند با دریدگی و وقاحت و بی شرم و حیایی وعده های پوچ به ملت میدن !!! آخه تویه مثلا" اصلاح طلب چرا اینقدر دریده و خاک بر سری ؟؟؟
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    35 1
    مرعشی داری میری کجاا؟
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      11 6
      تو ... هر کس نشناسد مرعشی را ما خوب میشناسیم .
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      22 0
      چند تن از رفقای فتنه گر مرعشی به وی توصیه کرده بودند که تو بهتر است به اندازه دانایی ات سخن بگویی تا به اندازه دارای ات! اما کو گوش شنوا ؟!؟!
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      23 0
      مدیران دست پرورده هاشمی و روحانی آنچنان بلایی بر سر اقتصاد کشور و معیشت مردم آوردند که مغول ها نیاوردند مرعشی بهتر است سکوت کند.
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      22 1
      مرعشی جزو تندروهای اصلاح طلب است حالا از میانه روی دم میزنه !
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    4 62
    رای من همتی
    • سید IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      28 0
      دنباله روحانی دنباله اختلاس دنباله رانت خواری
    • امیرو IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      30 0
      وقتی عقل رو تقسیم میکردند کجا بودی؟
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      26 0
      همتی همان روحانیه آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشه.
    • حسن خان IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      2 7
      احسنت
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    30 1
    سکوت کن مرعشی.
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    7 0
    درود بر شما
  • US ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    13 0
    دولت بايد به مقدار كافي تعرفه راي فراهم كند.
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      8 0
      به مقدار کافی تهیه کرده باید به موقع و به اندازه به محل های رأی گیری برساند کاری که با ناجوانمردی در سال ۹۶ در محل هایی که رئیسی رأی بیشتری داشتند نکردند
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    17 0
    پولهای هفت باغ چقدر خرج شد هفت باغ هفت اسمان جناب مرعشی یک توضیح بدهید لطفا.اون زمان 5 میلیارد خیلی بود خیلی.
  • امیرو IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    11 0
    لب بر بند ای اصلاح طلب
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    11 0
    مرعشی فقط و فقط به واسطه ی رانت و خویشاوندی با هاشمی رفسنجانی به اینجا رسیده ، پای سفره ی انقلاب و از بیت المال ارتزاق کرده و حالا علیه انقلاب از همین ثروت استفاده می کند برای ماندن در قدرت و ماندن بر سفره ......
  • حامد IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    20 0
    دکتر زاکانی و دکتر جلیلی مردان معرفت نجومی هستند.
  • محمد IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    20 0
    فقط رئیسی رئیس جمهوره
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    8 1
    رای ما رئیسی
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    4 0
    منظور مرعشی از میانه روی یعنی خالی کردن جیب مردم مظلوم, سقوط ارزش پول ملی و لبخند به دشمن خبیث.
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    7 2
    شایسته ترین فرد رئیسی است
  • علی RU ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
    1 0
    جالبـه! مسیـر "ذلیلانه" و "منفعلانه‌"رو اسمش‌رو گذاشتن "میانه‌رو"!!!
  • CA ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
    2 0
    یکی از دروغ های که وزارت خارجه مطرح کرده ادامه برجام حتی بعد از برنده شدن رییسی هست! بعد از رییس جمهوری آیت الله رییسی برجامی دیگر در کار نخواهد بود. حالا شما هی مذاکره کن تا مذاکره دوتا در بیاد. در ضمن رابطه معنوی ایران با گروههای جهادی منطقه هیچ موقع شکسته نخواهد شد و البته رژیم صهیونیستی هیچکاه آب خوش از گلویش پایین نخواهد رفت و یمن و باب المندب تحت کنترل حوثی ها خواهد بود.ارزوها و نقشه های لیبرالیسم همه بر باد خواهد رفت.امربکا از این منطقه بیرون انداخته خواهد شد و راه ابریشم و اتصال استراتژیک ایران به غرب آسیا محقق خواهد گردید.
  • ابوالفضل IR ۰۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
    0 2
    چه زیبا توهم میزنی مشرق
  • IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
    1 0
    کشور را از چنگال کثیف و خون ‌آلود این لیبرال ها که کشور را به این فضاحت رساندند در خواهیم آورد ✌️⁩«این آغاز یک راه است»⁦✌️⁩
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
    1 0
    اصلاحات = کثافات
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
    0 0
    نظرات امثال مرعشی اهمیت دادن به رفع مشکلات مردم نیست، فقط و فقط هرج و مرج و روی کارآمدن افرادی با نگاه غربگرا جهت پیگیری رفتارها و توافق هایی است که صرفا افزایش سرمایه های ثروتمندان و تامین منافع آنها را به دنبال داشته باشد و عنوان نمودن از اسم مردم ایران صرفا استفاده ابزاری جهت رای آوری است و در طول تاریخ و از صدر اسلام و تاکنون امثال ابوموسی اشعری های زیادی مثل وی در حکومت های اسلامی به دنبال سهم خواهی شخصی و هم کیشان خود بوده اند.
  • مهران IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
    0 0
    با سلام آقای مرعشی باید بفرمایند که اگر دزدی از بیت المال، رانت دهی و رانت گیری، بی تفاوت بودن به مشکلات مردم، تعامل با جنایتکاران بین المللی و تلف کردن منابع و ذخایر کشوری ریل گذاری میانه رویست، این ریل گذاری توی سرتان بخورد و شما هم به ملت لطف کن و از آن لباس نفاق بیرون بیا تا مردم چهره واقعی تو را ببینند.
  • زهره IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
    0 0
    اصلاحات تمام شد. این اخرین فرصت مردم به اصولگرایان است تا اقتصاد مردم را درست کنند زیرا تمام امکانات در اختیارشان است. با زمین خواران شورای شهر برخورد شود . افراد جدید شورای شهر بدانند اگر شورای شهر جدید دزدی کنند دیگر شورای شهر معنی پیدا نخواهد کرد این اخرین فرصت است.
  • رضا IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
    0 0
    سلام نظر من فقط و فقط دکتر جنگ و اقتصاده دکتر رضایی عزیزه
  • سارا۳۵ IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    امید همه ی مردم مستضعف، آیت الله رئیسی است. ما تنها با امید ریشه کنی فساد به ایشان رای دادیم و تا حصول نتیجه پای آرمان ها هستیم.
  • نیایش BN ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    دولت جوان انقلابی و در تراز انقلاب اسلامی باید تشکیل شود تا امید به مردم ایران بازگردد.
  • شبتاب BY ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    اصلاحات سالها به استحاله ی نظام پرداخته است. برای بازگشت روح انقلابی به جامعه واقعا کار جهادی لازم است و در کنار کار جهادی تزریق روحیه ی جهادی نیز ضرورت دارد. با روحیه ای که از آقای رییسی انتظار داریم امیدواریم این مهم انجام شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس