نشست نقد و بررسی کتاب «او مرگ را کشت»

دومین نشست نقد و بررسی کتاب «او مرگ را کشت» به همت انتشارات روایت فتح با حضور کارشناس، یحیی نیازی؛ نویسنده کتاب، معصومه خسروشاهی و محقق کتاب، ریحانه جهاندوست برگزار شد.

به گزارش مشرق، دومین نشست نقد و بررسی کتاب «او مرگ را کشت» به همت انتشارات روایت فتح با حضور کارشناس، یحیی نیازی؛ نویسنده کتاب، معصومه خسروشاهی و محقق کتاب، ریحانه جهاندوست برگزار شد.

در ابتدای این نشست یحیی نیازی کارشناس حوزه کتاب ضمن خوش‌آمد گویی و عرض تبریک ولادت امام رضا (ع) و قدردانی از حضور ملت ایران در خلق حماسه ۲۸ خرداد، از انتشارات روایت فتح بابت برگزاری این نشست‌ها تقدیر و تشکر کرد و تداوم این برنامه‌ها را در مسیر هم‌افزایی و برطرف کردن نقایص و تقویت نقاط قوت و قدرت راه پررونق و پرثمر به یادگار مانده از سید شهیدان اهل‌قلم، مؤثر دانست.

«او مرگ را کشت» زندگی‌نامه شهید شهریاری نیست!

پس از سخنان ابتدایی این کارشناس حوزه ادبیات، ریحانه جهاندوست، محقق کتاب «او مرگ را کشت»، نیز تحقیقات این کار را یکی از سخت‌ترین و پرمحتواترین تجربه کاری خود عنوان کرد و با اشاره به زمان محدود مصاحبه چهار جلسه‌ای که خدمت همسر شهید شهریاری بودند، نتیجه و خروجی اثر را بسیار خوب و همراه با استقبال مخاطبان دانست.

همچنین معصومه خسروشاهی نویسنده کتاب، نگارش این کتاب را یکی از اتفاقات خوب زندگی کاری خود برشمرد و گفت: در روزهای نوشتن کتاب حس بسیار خوبی داشتم. از یک‌ طرف از منبع دست اولی با این شخصیت آشنا شدم و از طرف دیگر  با انتشار کتاب و واکنش‌های مثبت مخاطبان مشخص شد به برکت وجود این شهید بزرگوار، دریچه‌های جدیدی باز شده تا جایی که بسیاری از دوستان که به سبب غفلت‌های وجود داشته تا قبل از نوشتن این کتاب، اطلاعاتی در خصوص این شهید نداشتند؛ با چاپ این کتاب مشتاق کسب اطلاعات بیشتر در مورد زندگی این شهید بزرگوار شدند. من این کتاب را یک شروع می‌دانم و معتقدم تا سال‌های سال باید درباره شهید شهریاری نوشته شود، آثار مستند و فیلم‌ ساخته شود و ما باید به کودکان‌مان نشان دهیم که چنین شخصیت‌های برجسته‌ای داشته و داریم.

در ادامه نشست نقد و بررسی، یحیی نیازی با اشاره به محاسن فراوان موجود در کتاب علی‌رغم زمان محدود در حوزه تحقیقی و نگارش اظهار کرد: با چهار جلسه تحقیق، اثر فاخر و این چنینی تولید کردن جای تقدیر دارد. شهید شهریاری داستان و شخصیت گیرایی داشتند. خانم خسروشاهی معماری بسیار خوبی برای کتاب انجام دادند و اگر بخواهم به محاسن کتاب بپردازم قطعاً صحبت بسیار است اما چون قرار است در این جلسات هم‌افزایی داشته باشیم، ترجیح می‌دهم به‌نقد کتاب وارد شوم.

به نظرم بعد از سه دهه تلاش فاخر، انتشارات روایت فتح بایستی یک بازخوانی و بازنگری درباره محتوا و ارائه آن به مخاطب امروز داشته باشد. قطعاً و بدون اغراق وزین‌ترین و اثرگذارترین آثار در سه حوزه دفاعی، امنیتی و علمی توسط انتشارات روایت فتح در دهه‌های هشتاد و نود ارائه‌شده است. در حوزه دفاع مقدس و به‌خصوص خانواده شهدا و خود شهید، مدافعین حرم و شهدای هسته‌ای، آثار روایت فتح بسیار فاخر است و این ساختار که درواقع چرخه حیات آن است اکنون در اوج خودش قرارگرفته است و اگر چنانچه این چرخه بازنگری و بازشناسی نشود خدایی نکرده به‌سوی افول پیش خواهد رفت.

«او مرگ را کشت» زندگی‌نامه شهید شهریاری نیست!

این نویسنده همچنین در ادامه با اشاره به مخاطب سنجی صورت گرفته توسط انتشارات روایت فتح و نیاز مخاطبان امروزی‌اش نیز گفت: روایت فتح در برهه‌ای از زمان بسیار خوب مخاطب شناسی کرد و با توجه به ذائقه مخاطبانش کتاب‌ها را به رشته تحریر درآورد و وقتی آثار در فرایند تولید قرارگرفته شد با مخاطبی روبه‌رو شدیم که پرمشغله بود، صرف‌نظر از اینکه آن مشغله‌ها کاذب یا صادق باشد به‌هرحال نسل، نسل پرمشغله‌ای بود. اساساً این نسل، نسل کم‌حوصله است و اکنون نمی‌توان کتاب پانصد صفحه‌ای را به نوجوان و جوان ارائه کرد. مسئله بعدی این نسل پرسش گری است یعنی نمی‌شود هر چیزی را به خوردش داد، او سؤال می‌کند و منشأ را سراغ می‌گیرد و اینجاست که تحقیق معنا و عمق پیدا می‌کند و بر همین اساس روایت فتح به سمت کتبی رفته که بتواند با ذائقه مخاطب امروزی ارتباط برقرار کند و خوشبختانه موفق هم بوده است، اما یک رسالت دیگری هم ما داریم، بالاخره این آثار در تاریخ ماندگار هستند و اگر قرار شد بخشی را به دلیل ذائقه مخاطب نادیده بگیریم تکلیف آن قسمت چه می‌شود؟ سرتاسر کتاب «او مرگ را کشت» بهانه است که می‌توان درباره آن حرف زد. در برخی جاها به‌خوبی صحبت شده و در برخی کمتر ولو اینکه با اشاره به زمان محدود تحقیق بسیاری از این کمبودها باید نادیده گرفته شود. یکی از انتقادات وارده به کتاب شخصیت‌پردازی، مکان پردازی و ترسیم شخصیت‌های آن دوره است که جزو ضروریاتی است که می‌بایست به آن پرداخته شود و نکته بازنگری که همواره مدنظر هست باید صورت بگیرد.

در ادامه و پس از صحبت‌های یحیی نیازی سرکار خانم معصومه خسروشاهی نویسنده کتاب نیز با اشاره به عدم پرداخت کتاب به زندگی‌نامه شهید شهریاری و همسر ایشان گفت: در حقیقت نکته‌ای که می‌بایست درباره این کتاب مدنظر گرفته شود اینکه «او مرگ را کشت» زندگی‌نامه شهید شهریاری و همسرشان نیست. این کتاب مانند یک نشست است، گویی ما دمی با شهید شهریاری و همسرشان بنشینیم و مکالمه‌ی انجام دهیم و این کوتاه و جمع‌وجور نویسی به‌مانند سخن ابتدایی شما برای مخاطب امروزی است، مخاطبی که اکنون مشغولیات بسیاری دارد؛ و نکته‌ای که باید به آن اشاره‌کنم اینکه خواندن کتاب‌های دهه هشتاد روایت فتح انگیزه نوشتن را در ما ایجاد کرد و ما اکنون نه تنها در کتاب که می‌بایست از شهید شهریاری بسیار بگوییم، ما امروز دانشمندی داریم که باید به وجود آن افتخار کنیم.

«او مرگ را کشت» زندگی‌نامه شهید شهریاری نیست!

در پایان این نشست نیز یحیی نیازی ضمن تبریک مجدد به خانم‌ها خسروشاهی و جهاندوست بابت کاری که صورت پذیرفته، محاسن این کتاب را بسیار زیاد عنوان کرد و گفت علی‌رغم اینکه یک‌بار کتاب را مطالعه کرده بودم وقتی برای بار دوم آن را می‌خواندم همچنان اشک می‌ریختم و این نشان از نقاط قوت بسیار این کتاب دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس