بن سلمان

یک مجله فرانسوی با اشاره به تلاش‌های اخیر عربستان سعودی برای گرفتن میزبانی برخی از بزرگترین رخدادهای ورزشی جهان، نوشت که ولی‌عهد سعودی از این راه به دنبال برگرداندن وجهه سیاسی از دست‌رفته‌اش است.

به گزارش مشرق، مجله فرانسوی «ماریان» در یادداشتی به قلم «سباستین بوسوا» پژوهشگر حوزه خاورمیانه، روابط اروپا با کشورهای عربی، تروریسم و افراطی‌گرایی به هدف پنهان ریاض از میزبانی مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک پرداخته که قرار است از تاریخ سوم تا پنجم ماه دسامبر در عربستان برگزار شود.

پایگاه خبری «عربی۲۱»، امروز (پنجشنبه) به نقل از مجله ماریان می‌نویسد سلسله رخدادها و مسابقات جهانی که عربستان سعودی هر ساله آن‌ها را میزبانی می‌کند سمبل عظیمی برای «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور است.

نویسنده بر این باور است، مسابقات جهانی فرمول یک که قرار است در ماه دسامبر آینده برای اولین بار در تاریخ عربستان سعودی در شهر جده برگزار شود، یک موفقیت جدید در بازایابی‌های محمد بن سلمان است.

سباستین بوسوا ادامه می‌دهد، پس از چند سال رکود سیاسی در سطح جهانی، اکنون بن سلمان سعی دارد وجهه عربستان سعودی را بهبود ببخشد؛ بن سلمانی که در چند بحران سیاسی و منطقه‌ای پی‌درپی دست داشته و این گونه در تلاش است عربستان را به کشوری جذاب برای غرب مبدل کند؛ کشورهایی غربی که همواره برای مسابقات ورزشی و رخدادهای فرهنگی جدید شور و هیجان داشته‌اند.

عربی۲۱ می‌نویسد پس از طرح‌های شهر دردست‌ساخت «نئوم» و «پاریس داکار» و خرید باشگاه‌های فوتبال، محمد بن سلمان اکنون بنا دارد با اغوای جهان از راه ارائه یک تصویر جذاب از عربستان، ‌ برنامه‌های خاص خود را به اجرا درآورد که فرمول یک از امروز به بعد این نقش را ایفا خواهد کرد.

سرمایه‌گذاری و قدرت نرم

نویسنده در یادداشت مذکور یادآور می‌شود که پس از شکست عربستان سعودی در خرید باشگاه «نیوکاسل یونایتد»، ریاض، سال گذشته، تمایل به خرید باشگاه فرانسوی «المپیک مرسیلیا» داشت که البته تلاش او بی‌ثمر بود؛ اما این تأثیر چندانی نداشت چراکه از نظر بوسوا، محمد بن سلمان یک راهبرد طولانی‌مدت  را در پیش گرفته از این رو می‌بایست وجهه عربستان سعودی را بازگرداند و با دور زدن شکست، پله‌پله به اهداف خود دست پیدا کند.

سباستین بوسوا در ادامه اشاره می‌کند، به‌رغم آنکه محمد بن سلمان از دوره حکومت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا استفاده‌های بسیار کرد؛ اما این مسئله با آمدن «جو بایدن» رئیس‌جمهور جدید آمریکا و به رسمیت شناختن «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی به عنوان طرف حساب واشنگتن تغییر کرد.

«پول حافظه را ضعیف می‌کند»

نویسنده در بخش دیگری از این یادداشت بیان می‌کند که در جغرافیای سیاسی به این راهبرد فراگیر در سرمایه‌گذاری «قدرت نرم» می‌گویند که نوعی «پنهان شدن در هنر» است که یک کشور با در پیش گرفتن آن وارد مسائل فرهنگی و ورزشی می‌شود تا از راه تقویت قدرت نرم با استفاده از ورزش، برنامه‌های سیاسی‌اش حقیقی‌اش را مخفی کند.

بوسوا بر این باور است که با نزدیک شدن زمان برگزاری جام جهانی در قطر و همچنین در سایه برگزاری نمایشگاه «اکسپو ۲۰۲۰» در دبی، ریاض توانایی تأثیرگذاری در رخدادهای جهانی بزرگ را دارد.

عربی۲۱ در ادامه به نقل از مجله فرانسوی ماریان می‌آورد: «برگزاری رخداد فرمول یک در چارچوب یک قالب ابداعی صورت می‌گیرد که هشتگ بخش مدیریت فرمول یک یعنی #نتسابق-موحدین (یکپارچه مسابقه می‌دهیم) آن را خلاصه کرده است؛ هشتگی که هدف از آن تقویت تنوع و مبارزه با نابرابری‌ها در جهان ورزش است. این یک اقدام ایده‌آل برای عربستان سعودی بود؛ کشوری که در آن پول حافظه را ضعیف می‌کند».

ویترین جدید

نویسنده خاطر نشان می‌کند مبالغی که برای کسب وجهه و جایگاه در عرصه فرهنگ جهانی صرف می‌شود، معمولا مبالغی خیالی هستند؛ اما این چیزی را تغییر نمی‌دهد چراکه محمد بن سلمان حدودا ۳۵۰ میلیون یورو برای خرید باشگاه نیوکاسل یونایتد در اوایل سال ۲۰۲۰ به انگلیس پیشنهاد کرد؛ اما این پیشنهاد به شکست انجامید. از سوی دیگر، او «تنها» با ارائه ۹۰ میلیون دلار رخدادی را که قرار است در ماه دسامبر برگزار شود، از آن خود کرد که یکی از گران‌قیمت‌ترین مسابقه‌های فرمول یک در تاریخ جهان بود.

شکست عربستان سعودی در خرید باشگاه منچستر دلیلی است مبنی بر آن که برخی از رؤسای حوزه ورزش در راهبرد وسیع عربستان سعودی مانع ایجاد می‌کنند با توجه به احتیاط سرمایه‌گذاران و خریدارن در مسئله دست‌داشتن در پرونده‌های مشکوک.

بوسوا در بخش‌های پایانی یادداشت خود اشاره می‌کند که گسترش راهبرد موسوم به «چشم انداز ۲۰۳۰» که محمد بن سلمان برای آن تبلیغ می‌کند، دلیل دیگری است که تأکید دارد پول هر چیزی را نمی‌سازد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس