کابل ظرف ۶ ماه تا یک سال سقوط می کند!

جامعه اطلاعاتی آمریکا در ارزیابی که در راستای بزرگنمایی نقش این کشور در افغانستان صورت گرفت، مدعی شد بعد از تکمیل فرایند خروج نظامی از این کشور، احتمال سقوط کابل ظرف ۶ ماه وجود دارد.

به گزارش مشرق به نقل از وال استریت ژورنال، جامعه اطلاعاتی آمریکا مدعی است که تنها ظرف ۶ تا ۱۲ ماه بعد از تکمیل فرایند خروج آمریکا از افغانستان، این احتمال که دولت کابل سقوط کند؛ وجود خواهد داشت.

برخی منابع حتی سناریوی تاریک تری را متصور شده و مدعی هستند که فرایند سقوط دولت کابل فقط ۳ ماه زمان خواهد برد!

بیشتر بخوانید:

روسیه: حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان بی ثمر بود

این در حالی است که پنتاگون هم پیشتر مدعی شده بود که بعد از خروج نیروهای بیگانه از خاک افغانستان، این امکان وجود دارد که ظرف ۲ سال، گروه هایی چون القاعده و داعش از خاک این کشور برای حمله به اهدافی در غرب استفاده کنند.

آمریکا آنطور که ادعا می کند؛ بیش از نیمی از سه هزار و ۵۰۰ نظامی خود را از خاک افغانستان خارج کرده حال آنکه روز گذشته، پنتاگون مدعی شد اگرچه در زمان تکمیل این فرایند که برای ۱۱ سپتامبر تدارک دیده شده، تغییری ایجاد نمی شود اما احتمالاً سرعت انجام آن (با توجه به پیشروی های طالبان) کندتر خواهد شد.

به گزارش مهر، آمریکا در حالی از احتمال سقوط کابل سخن می گوید؛ که ۲۰ سال پیش با ادعای تأمین امنیت تهاجم نظامی خود را به افغانستان توجیه کرد. اکنون هم به نظر می آید که دولت واشنگتن به دنبال بزرگنمایی تبعات خروج خود از این کشور است.

این در حالی است که «جائو لی جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در واکنش به ناآرامی ها در افغانستان در پی خروج نظامیان آمریکایی، هشدار داد: ایالات متحده به عنوان بزرگترین عامل خارجی تأثیرگذار بر مسئله افغانستان، مسئولیت غیرقابل انکاری در قبال وضعیت کنونی افغانستان برعهده دارد.

وی در یک کنفرانس خبری گفت: ارتش آمریکا باید با روشی مسئولانه خارج شود تا در این دوره گذار، ثبات اوضاع افغانستان تامین شود تا از ایجاد ناآرامی و رنج بیشتر برای مردم افغانستان توسط نیروهای تروریستی و صدمه زدن به صلح و ثبات منطقه جلوگیری شود.

جائو گفت: ۲۰ سال پیش، ایالات متحده به نام مبارزه با تروریسم نیروهای خود را به افغانستان اعزام کرد در حالی که علیه سازمان القاعده و طالبان می جنگید. همزمان تلفات جانی سنگین بر غیرنظامیان افغانستان تحمیل کرد و اکنون که ۲۰ سال گذشته، اوضاع امنیتی در افغانستان هنوز پیچیده و وحشتناک است. مساله تروریسم هنوز حل نشده است اما آمریکا ناگهان تصمیم گرفته نیروهای خود را از افغانستان خارج کند.

از یک طرف دور جدید مذاکرات بین الافغانی در دوحه پایتخت قطر ادامه دارد و از طرف دیگر درگیری گروه طالبان با نیروهای امنیتی در سراسر افغانستان افزایش یافته است.

این در حالیست که با آغاز خروج اشغالگران خارجی به سرکردگی تروریست‌های آمریکایی از افغانستان، واشنگتن در تلاش است تا از افزایش ناامنی در این کشور به عنوان بهانه‌ای برای سوءاستفاده بهره برداری کند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    10 10
    توطءه ی وخیانت امریکابه افغانستان کاملامشهوده. وقتی غرب وحشی همراه باخارج شدنشون تمام سلاحهایی ک. نمیتونن خارج کنن وپایگاهاشون منهدم میکنن ونمیدن نیروی افغانستان که ازش استفاده کنن مشخصه ک. هدف امریکاتضعیف قدرت ارتش وطالبانه. هدف اینه ک هردودرگیرباشن تاسالهای سال و غرب هم به هزاربهانه ماندگاربشه توکابل واطراف.. اگه طالبان قدرت کامل بگیره یقین بدونیدامریکارا ازکشورهای همسایش خارج میکنه...
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      6 2
      هزینه حمل سلاحها به کشورشون از هزینه تولید اونا بیشتر هست پس توجیه اقتصادی نداره اما هرگز نابود نمیشن و انبارمیشن که اونم بخاطر فساد تو کشورایی مثل افغانستان به راحتی وارد بازار سیاه میشن
  • حامد IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    6 8
    مردم عزیز افغانستان همچنین اجازه ای نخواهند داد تمام این بزرگنمایی ها یک نمایش هالیوودی بیشتر نیست. گذر زمان مشخص خواهد کرد.
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    10 6
    معلوم نیست چه صیغه ای است هر کشوری که به سمت غرب گرایش پیدا آخرش به فروپاشی منجر خواهد شد افغانستان روی آرامش را نخواهد دید مگر اینکه حکومت از غربگراها و بیگانه پرستان گرفته شود
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    6 2
    سلام.امیدوارم مردم افغانستان هرکاری میکن،سراغ امریکا و غرب نرن! که تا چند دهه اونجا می ماند و مردم افغانستان و منطقه رو مورد ازار و اذیت شدید قرار میدهن.
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    5 8
    از وقتی آمریکا رفت طالبان قدرت گرفت
    • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      10 6
      طالبانم که حاصل آمریکا است
    • امیر IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      1 0
      آمریکا که در افغانستان بود ۷۰ درصد از خاک افغانستان مال طالبان بود پس لطفا شعر نگید
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    4 0
    بنظر میاد که نیروهای دولتی افغان اصلا انگیزه ای برای جنگیدن ندارن و به آسانی تسلیم میشن و کل تجهیزات را هم تقدیم می‌فرمایند. شاید طالبان بیشتر حقوق میده.
  • تحلیل گر IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    2 1
    راه حل اول بستن سفارت های انگلیس آمریکا و کشورهای غربی به بهانه عدم امنیت و حفاظت، دوم ساختار بسیج مردمی مانند حشد الشعبی عراق یا سوریه، سوم اخطار واقعی به طالبان، چهارم فروش گسترده سلاح های نظامی ایرانی و روسی به افغانستان به دلیل کیفیت و احتمال خطای سلاح های غربی، تقویت نقاط مرزی ایران و افغانستان به جهت مبادلات اقتصادی منطقه ویژه با تقویت زیر ساخت ها و تقویت دفاعی آنها، آموزش نظامی به جبهه مقاومت افغانستان و سرداران این جبهه با اعتقاد به مقاومت نظامی و اقتصادی، نشستن دردی دوا نمی کنه ایران در مرزی خطرناک قرار داره و پاکستان نیز باید این را بفهمد افغانستان بدون امنیت یعنی پاکستان بی دفاع، یک راهکار درست استفاده از ظرفیت افغانستان برای ایران است،
  • DE ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    2 6
    قابل توجه کسانی که میگفتن حضور آمریکا باعث جنگ و خونریزی که با ترک این کشور نشون داد سوادتون در کمتر از 6 ابتداییه
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      2 1
      و نشون داد تو یه کوری که داعش در دولت غربگرا ندیدی
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    1 6
    امریکا با حذف دو حکومت جنایتکار صدام در عراق و طالبان در افغانستان کمک بزرگی به این دو کشور و بخصوص شیعیان این دو کشور نمود. در عراق برای اولین بار حکومت را به شیعیان داد و در افغانستان که در طول تاریخ جنایان زیادی علیه شیعیان و بخصوص قوم هزاره می شد با سرنگونی طالبان برای اولین بار در تاریخ افغانستان این قوم هم در ساختار حکومت شرکت داده شد. بطوریکه کرزای رئیس جمهور بعد ار سقوط طالبان رسما در روز عاشورا در حسینیه شیعیانی شرکت می کرد که در دوره طالبان آنها مشرک می دانستند. با رفتن امریکا نا امنی و دوباره قدرت گرفتن طالبان وجود دارد. اگر دوباره با رفتن امریکا طالبان قدرت بگیرد جنایات بزرگی علیه شیعیان مرتکب خواهند شد.
    • بابک IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      5 0
      خیر دوست عزیز دولت هایی غربگرا که ماسک شیعه داشتن در افغانستان و عراق به قدرت رسیدن دولت هایی که متکی هستند به اسلام لیبرال نه اسلام اورجینال ثانیا آمریکا و ناتو که در افغانستان بودن ۷۰ درصد از خاک افغانستان مال طالبان بود پس بودو نبودشون فرقی به حال مردم افغانستان نمیکرد دوستم که افغانی هستش بهم میگه آمریکا که ۲۰ ساله در افغانستان هست فقط برای ما امنیت نسبی به وجود آورده......
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    1 0
    به افغانستان میگویم ‌‌! به دولت ! به مردم ! به همه قومیتها ؛ ایران بالاتراز یک همسایه است همچنانکه ازنظرمن افغانستان هم فراتر از یک همسایه برای ایران است که میدانند و میدانیم ومیدانند ومیگویند . بنابراین این دو کشور می‌توانند مدل اتحاد دو کشور برادر شیعه و سنی باشند . شاید اتحاد بزرگ ازهمینجا شروع شود و باید که شروع شود . منافع و مصالح دوکشور یکی است و سرنوشت آنها بهم پیوسته است . ایران باید دست دوستی و برادری را با دادن افقی از آینده آغاز و اقدامات آرامش بخش دو طرف باید سریع شروع شود . بعنوان همسایه و برادر واقعی باید الان دیدارها شروع وصحبتها انجام شده و بنیان پیوستگی اقتصادی امنیتی و نظامی انجام شود . اگر ایران پیشنهاد ودعوت به صلح داخلی در افغانستان را هدیه نکند ما حالااحالاها جنگ داخلی در افغانستان را خواهیم دید . خشونت مثل بیماری مسری دوستی هم مسری است . امیدوارم با خروج آمریکا ایران بعنوان میانجی صلح در افغانستان با کشورهای صادق راهی برای یک دولت فراگیر باز کند . غربگرایان درافغانستان بااختیار یابی اختیار مجبورند دستورات دینی را در حکمرانی دینی وارد وپایبندباشند تاطالبها هم قبول کنند که با مشارکت افغانستان را بسوی أینده ایده آل پیش ببرند . راه دریا از ایران میگذرد راه صلح هم ازایران میگذرد راه دستاوردهاوتولیدهای ایران به افغانستان وحاکمیت ملی بااحترام متقابل به آینده سلام میکند . وگرنه راه برداشت اشتباه مسیر اشتباه و جنگ اشتباه هم درسکوت دوطرفه است .. ایران میتواندکاربه سامان برادری داخلی و خارجی افغانستان جدید باشد وگرنه صلح دور و خشونت‌ها نزدیک تر میشوند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس