ویژه ها

اصلاح طلبان بجای پیشگویی درباره آینده، بهتر است که درباره وضعیت حال سخن بگویند. اینکه نتیجه تکرارهای خاتمی به کجا رسید؟ چرا در دولت اصلاح طلبان از دلار ۳ هزارتومانی رسیدیم به دلار ۲۴ هزارتومانی؟

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

** اصلاح طلبان در انتخابات با «شکست مفتضحانه» مواجه شدند

«حسین انصاری راد» فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده مجلس ششم در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «آقای روحانی در طول هشت سال ریاست‌جمهوری خود به وعده‌ها و شعارهایی که به مردم داده بود عمل نکرد... روحانی از بسیاری از وعده‌هایی که به مردم داده بود عدول کرد... مردم از اصلاح‌طلبان اسمی و رسمی مأیوس شده‌اند. این یأس و ناامیدی نیز در انتخابات اخیر به خوبی مشهود بود. در این انتخابات به‌رغم اینکه آقای خاتمی تلاش خود را برای به صحنه کشاندن مردم کردند اما در نهایت اصلاح‌طلبان با یک شکست مفتضحانه مواجه شدند».

انصاری راد در ادامه گفت: «امروز کشور با یک بن‌بست مدیریتی مواجه شده که هم سیاست داخلی را تضعیف کرده و هم سیاست خارجی را. این بن‌بست نیز در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اخلاقی و اقتصادی قابل‌مشاهده است. به همین دلیل مدیریت آینده کشور باید با یک مدیریت قوی و متکی به مردم از این بن‌بست عبور کند».

شرق: دولت رئیسی امتداد دولت اول احمدی‌نژاد است!؟ / اصلاح‌طلبان در انتخابات با «شکست مفتضحانه» مواجه شدند

جریان اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۰ با شکست سنگینی روبرو شد. رای حدود دو میلیون و چهارصد هزار نفری در انتخابات ریاست جمهوری و باخت ۲۱ بر صفر در انتخابات شورای شهر ششم تهران بیش از پیش عیار ادعاهای فعالین اصلاح طلب درباره پایگاه اجتماعی این جریان سیاسی را آشکار کرد.

«عباس عبدی»  فعال سیاسی اصلاح طلب در روزهای گذشته در مطلبی نوشته بود: «اصلاح‌طلبان را چه می‌شود؟ خیلی خلاصه. در سطح نظری، عدول از اصول اساسی اصلاح‌طلبی و نداشتن راهبرد است... در سطح تشکیلاتی تبدیل شدن به جمع‌های نسبتا بسته، پیر، خسته و ناتوان و در سطح عملی، آلوده شدن به جریان فرصت‌طلبی و باری به هر جهت و از این ستون تا آن ستون فرج است و بالاخره در سطح فردی، غلبه کارگزاری و کارپردازی و در یک کلام تکنیسینی سیاسی بر مفهوم واقعی و متعهدانه سیاست است».

همچنین  «محمدعلی وکیلی» نماینده عضو فراکسیون امید در مجلس دهم در روزهای گذشته گفته بود: «ما اگر از پشت عزای جمهوریت بیرون بیاییم واقعیت‌های زیادی منتظرند تا با ما حریف شوندهمه ظرفیت ما خرج همتی شد، سقف رای او مشخص شد. حتی دست به دامان تعصبات قومیتی به عریان ترین شکل برای همتی شدیم اما عیار اقبالمان عریان شددیدیم که چگونه تشت اقبالمان فرو افتاده استادباری که به لیست جمهور شد (با همه اعتباری که به پایش خرج شد)، نشان داد که ما صاحبِ مجلسِ عزایِ جمهوریت نیستیم!  تعارف را کنار بگذاریم».

با اینکه خاتمی و بهزاد نبوی و تاجزاده و کروبی و حزب کارگزاران و روزنامه ها و سایت های اصلاح طلب همگی پشت همتی ایستادند و تبلیغات سنگینی را اجرا کردند، اما در نهایت نامزد مورد حمایت اصلاح طلبان تنها حدود دو میلیون و چهارصد هزار رای کسب کرد.

طیف اصلاح طلب در انتخابات ۱۴۰۰ با شکست سنگینی مواجه شد. چرا که این جریان سیاسی نه کارنامه قابل قبولی برای عرضه داشت و نه برنامه ای کاربردی ارائه کرد. اصلاح طلبان بارها ثابت کرده اند که با مشکلات و دغدغه های قاطبه مردم، بیگانه و غریبه هستند.

اصلاح طلبان حداقل در ۸ سال اخیر با قصور و تقصیرهای خود، سفره مردم را کوچک کرده و خسارت های بزرگی به معیشت اقشار مختلف جامعه تحمیل کردند.

**دولت رئیسی امتداد دولت احمدی نژاد است!؟

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «رئیسی با کدام کابینه می آید؟» نوشت: «آیا دولت ابراهیم رئیسی امتداد دولت نخست احمدی‌نژاد خواهد بود؟ دولت نخست احمدی‌نژاد پر از گزینه‌های اصولگرایی خالصی بود که در دولت دومش از قطار دولت پیاده شدند؛ آیا دولت نخست رئیسی هم با اصولگرایان شاخص پُر خواهد شد؟ برای قضاوت درباره کارویژه دولت ابراهیم رئیسی که ادعای فراجناحی‌بودن دارد، باید منتظر چینش کابینه بود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «حضور یاران سابق احمدی‌نژاد در اطراف رئیسی، به‌ویژه در ستادهای او نیز این گمانه را تقویت می‌کرد که شاهد بازگشت کابینه رئیس دولت نهم و دهم باشیم؛ به‌خصوص که علی نیکزاد با حکم رئیسی، رئیس ستاد انتخاباتی‌اش شده بود. نام دو نفر از وزرای نفت احمدی‌نژاد نیز بین نامزدهای وزارت نفت دولت آتی به چشم می‌خورد».

روزنامه شرق در ادامه تصریح کرد: «برخی از جریان‌های سیاسی این قصد را دنبال می‌کنند که بگویند تداوم احمدی‌نژاد یعنی دولت رئیسی. باید صبر کرد تا ترکیب دولت بعد از معرفی به مجلس مشخص شود تا بتوان درباره آن قضاوت داشت».

شرق: دولت رئیسی امتداد دولت اول احمدی‌نژاد است!؟ / اصلاح‌طلبان در انتخابات با «شکست مفتضحانه» مواجه شدند

آقای رئیسی در هفته های گذشته در نشست خبری با رسانه ها گفت: «همانطور که بارها گفتم مستقل به میدان آمدم و برای تشکیل دولت خود را در مقابل خدا مسئول می‌دانم و در مقابل ملت وامدار خواهم بود و برای تشکیل دولت به انقلابی بودن، کار آمد بودن و و فساد ستیزی توجه خواهم داشت».

وی در ادامه تاکید کرد: «توصیه من به رسانه‌ها این است که گمانه زنی نکنید. سامانه‌ای در اختیار شما و مردم قرار می‌هیم که در آن شاخص‌هایی که مد نظر ما برای انتخاب مسئولان هست را اعلام می‌کنیم تا مردم هر کسی را که فکر می‌کنند به عنوان یک مدیر می‌تواند خدمتگذار باشد معرفی کنند و حتما پیشنهادات خود را در باره افراد مختلف ارائه دهند و برنامه دولت مردمی شایسته سالاری خواهد بود».

با اینحال رسانه های اصلاح طلب در شرایطی که هنوز دولت رئیسی مستقر نشده است، در پی حاشیه سازی برای دولت جدید هستند.

سید ابراهیم رئیسی ۱۴۰۰ با محمود احمدی نژاد ۸۴ تفاوت های زیادی دارد. یکی از این تفاوت ها در مناظره های انتخاباتی مشخص شد. با اینکه رقبای انتخاباتی آقای رئیسی، وی را آماج توهین و تخریب قرار دادند، اما او با رعایت اخلاق و ادب، با متانت و گذشت برخورد کرد و همین مسئله تحسین افکارعمومی را در پی داشت.

در مجموع تفاوت های زیادی میان این دو وجود دارد، اما بخشی از بدنه اصلاحات عادت دارد که به مردم دهن کجی کند. برای همین این طیف از هم اکنون و در شرایطی که هنوز دولت جدید تشکیل و مستقر نشده است، دلسردکردن مردم و ایجاد ناامیدی و یاس در جامعه، در دستور کار بخشی از رسانه های اصلاح طلب قرار گرفته است.

اصلاح طلبان بجای پیشگویی درباره آینده، بهتر است که درباره وضعیت حال سخن بگویند. اینکه نتیجه تکرارهای خاتمی به کجا رسید؟ چرا در دولت اصلاح طلبان از دلار ۳ هزارتومانی رسیدیم به دلار ۲۴ هزارتومانی؟ چرا دولت اصلاح طلبان در هشت سال اخیر حتی یک واحد مسکن اجتماعی برای مردم نساخت؟

چرا در دولت اصلاح طلبان با فساد ۱۵ هزارمیلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان مواجه شدیم؟ چرا دولت اصلاح طلبان با تصمیم غلط و غیرکارشناسی حذف کارت سوخت، حدود ۱۵۰ هزارمیلیارد تومان خسارت به کشور تحمیل کرد؟

اکنون وقت پیشگویی نیست، بلکه در حال حاضر در زنگ حساب دولتِ اصلاح طلبان هستیم، اما فعالین و رسانه های این طیف اصرار دارند که با حاشیه سازی از پاسخگویی درباره عملکرد خود طفره بروند.

** ترفند تکراری حامیان FATF برای جا انداختن لوایح خسارت بار

روزنامه همشهری در مطلبی با عنوان «۶ میلیارد دلار آزاد شده در حبس FATF» نوشت: «انتظار آن است که پرونده دو لایحه‌ای در ارتباط با خارج شدن ایران از لیست سیاه مالی دنیا موسوم به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام بسته شود؛ زیرا خارج نشدن از لیست سیاه، راه برای نقل و انتقال مالی و پولی را سخت، پرهزینه و پیچیده می‌سازد. تازه‌ترین شاهد از آنچه تحریم‌ها و قرار گرفتن در لیست سیاه FATF به بار آورده، از زبان یک مقام ارشد بانک مرکزی بیان شده که می‌گوید: پول‌های ایران در دادگاه‌های اروپایی آزاد شده اما هم به‌دلیل تحریم‌ها و هم به‌دلیل اجرا نشدن توصیه‌های FATF نمی‌توانیم این پول‌ها را جابه‌جا کنیم».

ارگان رسانه ای شهرداری تهران در ادامه نوشت: «امیرحسین طیبی‌فرد، معاون حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی... درباره سرنوشت ۶میلیارد دلار ایران در بانک مرکزی ایتالیا می‌گوید: در زمان صدور دستور توقیف اموال به مبلغ ۶میلیارد دلار در ایتالیا، چنین مبلغی در حساب‌های بانک مرکزی در ایتالیا وجود نداشت ولی تأیید همین رأی در دادگاه‌های بالاتر می‌توانست منجر به اخراج بانک مرکزی از فعالیت‌های پولی در اروپا و عدم‌امکان برقراری روابط کارگزاری بانکی در آن قاره باشد که بسیار زیانبار و خطرناک بود. او می‌گوید: هم‌اکنون این وجوه آزاد شده و در توقیف نیستند، اما به‌دلیل تحریم‌ها و اجرانشدن توصیه‌های FATF و به تبع، نداشتن روابط کارگزاری بانکی، این مبالغ فعلاً قابلیت انتقال به کشور را ندارند».

شرق: دولت رئیسی امتداد دولت اول احمدی‌نژاد است!؟ / اصلاح‌طلبان در انتخابات با «شکست مفتضحانه» مواجه شدند

همان طیفی که در سال ۹۴ مدعی بود که هر روز تاخیر در اجرای برجام، ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت به کشور تحمیل می کند، حالا مدعی شده است که FATF نمی گذارد که پول های آزاد شده ایران، به کشور بازگردد.

طرفداران همکاری گسترده ایران و FATF به شدت تلاش دارند این پیام را به جامعه منتقل کنند که در صورت تصویب لوایح الحاق ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT، روابط بانکی ایران با کشورهای خارجی بهبود پیدا می‌کند. اما کارشناسان منتقد اجرای دستورات FATF معتقدند همکاری ایران با این نهاد بین‌الدولی هیچ سود مشخصی برای ایران نخواهد داشت و هرچه ایران بیشتر به مطالبات این نهاد سیاسی پاسخ بدهد، بیشتر در باتلاق تحریم‌های اقتصادی فرو می‌رود.

برخلاف فضاسازی رسانه های اصلاح طلب، عامل اصلی محدودیتهای بانکی و تجاری کشور در تبادلات بین المللی تحریم‌های ثانویه است نه  FATF

آمریکا با استفاده از FATF در پی هوشمندسازی و نقطه زن کردن تحریم ها در جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران است.

ایران اکنون ۳۹ بند از ۴۱ بند دستورات FATF را اجرا کرده و این همکاری یکطرفه، به هیچ عنوان موجب تسهیل روابط بانکی نشده است. نکته قابل توجه اینجاست که FATF اعلام کرده که حتی اگر ایران هر ۴۱ دستور این سازمان را هم اجرا کند، تضمینی برای تسهیل امور بانکی وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    7 0
    همان طور که با کمک جوانان با نشاط کاری پرتلاش پهپاد هفت هزار کیلومتری واکسن کرونا سانتی فیوز نسل نهم ... ساختیم میتونیم به راحتی غذای مرغ خودرو مسکن دولت تمام الکترونیک بسازیم
    • CA ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      0 0
      احسنت
    • DE ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      0 0
      دقیقا همینه
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    5 0
    فقط ادامه وامتداد(افساد طلبان رکود غیر تورمی اقتصاد انقباضی بیکاری بیگاری فساد بی عدالتی خیانت نجومیبگیری گرین کارتی جنایت ..‌)نباشد-هرجی میخواد باشد
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      5 0
      شکست مفتضحانه اصلاح طلبان منحصر به انتخابات اخیر نیست بلکه این نحله هویتش با افتضاح و ناکامی گره خورده است! هرچند که در ظاهر در مقاطعی از زمان گمان پیروزی و کامیابی و موفقیّت داشته اند، اما در واقع آن به ظاهر موفقیّت ها فرصت ها و مهلت هایی بوده است که خداوند برای رسوا کردنشان به ایشان می داده است تا ملت بهتر این فرقه منحرف را بشناسند! بعد از این هم همین خواهدبود!!!
    • BR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      0 0
      دعای کامل انجام بده، همه چی عالی باشه
    • CA ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      0 0
      نه دیگه هرچی میخواد باشه
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    3 12
    مطمئنم رییسی ادامه دولت روحانی است از هر نظر. فقط قدری با حفظ ظاهر
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      10 2
      کمتر بی بی سی و سعودی انترنشنال و منوتو نگاه کن تا اینقدر با اطمینان پرت و پلا نگویی
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      10 2
      رئیسی اقتصاد کشور را معطل مذاکره و برجام و FATF نخواهد کرد.
  • DE ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    8 0
    همشهری: ۶ میلیارد دلار آزاد شده در حبس FATF و ۱۸۰۰۰۰۰۰۰۰۰ هیجده میلیارد دلار بیت الحال و ۶۵ تن طلا آزاد شد رفت تو جیب چند نفر. راستی چرا همشهری پیگیر ۱۸۰۰۰۰۰۰۰۰۰ هیجدا میلیارد دلار و ۶۵ تن طلای جهانگیری نیست؟ بابا چی داری میگی جهانگیری که بدبخت اجازه نداشت حتی منشی خودش رو عوض کنه . نه خب اون بخاطر این بود که داشت یواش یواش یه دوسالی قایم میشد که مردم فراموش کنند چکارهایی که دیگه نکرده بعد یه هوکی بیاد بعنوان چهره پاک نو جدیدِ من چَکاره بیدم رییس جمبور بشه. بابا مثل بچه کوچولوها قایم باشک بازی میکنند در چشمهاشون رو میگیرند خم میشن فکر میکنند کسی نمیبیندشون. عجب؟ جدا عجب بچه های گنده ای هستند ها . چه بچه های فجیهی هستند منظور وجیهی هستند.
  • DE ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    5 0
    شرق: دولت رئیسی امتداد دولت اول احمدی‌نژاد است با این تفاوت که اینبار اصولگراها درست و با فکر و تحقیق پشت سر جناب رییسی تمام قد ایستادند./ اصلاح‌طلبان در انتخابات با «شکست مفتضحانه» مواجه شدند مانند همان دور اول احمدینژاد با این تفاوت که اینبار ترسیدند خالی بندی کنند و تهمت تقلب به نظام بزنند چون اگر جناب رییسی برمیگشت باز قوه قَضاییه اونوقت از جنوب خارک تا شمال رضائیه تهمت زنندگان را غذای لاشخور و کرکس و کلاغشون میکرد.
  • حمید IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    7 0
    آفرین چه خوب گفتید: میراث شــوم روحانی برای رئیسی!
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    8 0
    در حبس آف ای تی اف؟ آخه نامرد مثل اینکه فراموش کردی ما تحریمیم و مانع اصلی تحریم آمریکاست نه اون.
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    2 0
    قصد روزنامه شرق مشخصا تخریب مسیر درست در چینش کابینه است متاسفانه نویسنده گزارش هم در کمال خامی و بی اطلاعی اسیر این دام شده و معلوم نیست چرا به رگ تعصبش برخورده! شرق صحبت افراد دولت را میکند اما نوبسنده در مقام بیان تفاوت آقایان رئیسی و احمدی نژاد برمیآید! بجای این تعصبات خام ببینید که جریده معلوم الحالی مثل شرق دقیقا به اقرار خودش از چه ترکیبی در هیات دولت وحشت دارد .
  • حسین IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    5 0
    هرچی اصلاح طلب تر وطن فروش تر و هر چی وطن فروش تر حال به هم زن تر
    • CA ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      0 0
      بله
  • جبارسینک IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    1 0
    دولت رییسی دولت بازگشت امید از دست رفته
  • NL ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    0 0
    اینقدر بدبختانه رفتار نکنید از ساماندهی سیب زمینی پیاز و گوشت شروع کنید و دست دلال رو قطع کنید تا بمونه تحریم و این حرفا یه کیلو سیب زمینی رو داخل نمیتونید مدیریت کنید حرف از تحریم و ... مینید؟ به الله قسم امریکا به سیب زمینی پیاز و دو کیلو میوه اختیار نداره و نیازی به اف ای تی اف نیست امریکا خریدار نفات ما نیست و جنسامون همش چینی هست غرب شیطان رو رها کنید به به شرق بی طرف بسنده کنید ...
  • DE ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    0 0
    احمدی نژاد کیه دیگه؟ اه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس