افغانستان

دخالت های آمریکا در افغانستان به پیش از حوادث سال ۲۰۰۱ میلادی باز می گردد، به دوره ای که آمریکا و ناتو سعی کردند، با مشارکت دولت وقت افغانستان با پیچیدگی های امنیتی منطقه تعامل کنند.

سرویس جهان مشرق - سال هاست که آمریکایی ها برای خروج از افغانستان گفتگو و مذاکره می کنند، اما هر بار که گفتگوها به سطح معقوب و منطقعی برای دستیابی به توافقات می رسد، اتفاقی ناخوشایند رخ می دهد، تا وضعیت به شکل سابق خود بازگردد، در حالی که جامعه جهانی با دقت بسیار تلاش های ناکام خروج آمریکا از باتلاق افغانستان را رصد می کند، بدون اینکه کسی به اقتصاد افغانستان رو به فروپاشی و سقوط افغانستان پس از بیرون راندن آمریکایی ها از این کشور توجه کند.

نقشه خروج آمریکا

آمریکا به طور رسمی از ابتدای ماه مه خارج کردن آخرین نظامیان خود از افغانستان را با هدف پایان دادن به جنگ بی نتیجه ۲۰ ساله در حالی آغاز کرد که طالبان بیش از هر زمان دیگری بر مناطق مختلف افغانستان سیطره دارد و با قدرت و توانمندی خویش توانست مشروعیت بین المللی تسلط سیاسی، نظامی و اجتماعی بر افغانستان را بدست آورد.

 دستاورد ۲۰ سال اشغالگری آمریکا برای اقتصاد افغانستان/ مهاجرت گسترده نخبگان، کسری شدید بودجه و نرخ بیکاری ۳۸ درصد

براساس تصمیم «جو بایدن»، رئیس جمهوری آمریکا قرار است، آخرین گروه از نظامیان آمریکایی سپتامبر آینده از افغانستان خارج شوند، بدون اینکه برنامه شفاف و روشنی نه تنها برای آینده حضور آمریکا در افغانستان، بلکه ناتو بعد از سپتامبر وجود داشته داشته باشد.

دخالت های آمریکا در افغانستان به پیش از حوادث سال ۲۰۰۱ میلادی باز می گردد، به دوره ای که آمریکا و ناتو سعی کردند، با مشارکت دولت وقت افغانستان با پیچیدگی های امنیتی منطقه تعامل کنند.

آمریکا به خوبی می دانست، این منطقه از دنیا مالامال از خطرات و تهدیداتی است که می تواند، کل قاره آسیا را بی ثبات کند، چون بر سر تقاطع مهمی قرار گرفته بود که مناطق مختلف این قاره را به یکدیگر ارتباط می داد، به همین دلیل قدرت های بزرگ در گذشته به افغانستان حمله و آن را اشغال کردند.

اما قابل توجه اینکه هر قدرت بزرگی که به افغانستان حمله و آن را اشغال می کرد، کشور را در وضعیت هرج و مرجی رها می کرد و از آن خارج می شد که مشابهی برای آن یافت نمی شد. انگلیسی ها در قرن نوزدهم چندین بار به ظاهر برای جلوگیری از مداخله روسیه تزاری به افغانستان حمله و آن را کاملا ویران و نابود شده ترک کردند.

 دستاورد ۲۰ سال اشغالگری آمریکا برای اقتصاد افغانستان/ مهاجرت گسترده نخبگان، کسری شدید بودجه و نرخ بیکاری ۳۸ درصد

همچنین اتحاد جماهیر شوروی سابق نیز دست به تلاش مشابهی زد. هدف اعلام شده شوروی ها به جنگی ۱۰ ساله منتهی شد که هدف از آن «حمایت از دولت نزدیک به اتحاد جماهیر شوروی» بود، اما در پایان وقتی که شوروی نتوانست به اهداف و منافع خود دست یابد، راهبرد زمین سوخته را در پیش گرفت تا کشور را به طور کامل نابود کرده باشد.

اتحاد شوروی سابق در قبال مردمی که در برابر آنها از تاکتیک های ساده و ابتدایی نبردها استفاده می کرد، جنگنده های پیشرفته، بمب افکن ها، نیروهای زمینی و نیروهای ویژه تخریب و نابودی زیر ساخت ها، روستاها، خانه ها، ذخایر دولتی و غیره را به خدمت گرفت.

اما هیچ یک از آنها نه تنها نتوانستند، پیروزی در خوری بدست آورند، بلکه افغان ها اشغالگران را در برابر شدیدترین و سخت ترین آزمایش قرار دادند، این تجربه با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق و فروپاشی نظام دو قطبی در دنیا پایان یافت تا رهاورد آن، تشکیل نظام نوین جهانی و تک قطبی باشد.

شرایط امنیتی و اقتصادی

آمریکا در حالی از افغانستان خارج می شود که این کشور یکی از فقیرترین کشورهای جهان با سرانه تولید ناخالص داخلی حدود ۵۰۰ دلار است و با مشکلات بزرگی چون میانگین بالای بیکاری، شرایط بد بهداشتی و کمبود شدید زیرساخت های اساسی مانند بهداشت، آب، و برق و ناامنی مواجه است.

در این میان مهاجرت گسترده افغان ها به ویژه نیروی کار متخصص و کادرهای توانمند در سال های اخیر به کشورهای غربی نه تنها موجب تشدید این مشکلات شده، بلکه در دراز مدت آنها را تبدیل به خطر بزرگی مقابل رشد و توسعه افغانستان کرده است.

در مقابل، حواله های مهاجران افغان به دلیل همه گیری ویروس کرونا کاهش یافت، موضوعی که باعث شد، دولت خواستار افزایش هزینه های عمومی برای کاهش اثرات همه گیری ویروس کرونا شود.

این اقدام افزایش بدهی عمومی افغانستان از ۶.۱ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۷.۸ درصد از تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ را به دنبال داشت، همچنین باعث کسری کلان در تراز تجاری از ۱.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۲.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ شد.

 دستاورد ۲۰ سال اشغالگری آمریکا برای اقتصاد افغانستان/ مهاجرت گسترده نخبگان، کسری شدید بودجه و نرخ بیکاری ۳۸ درصد

برای فهم معنا و مفهوم این اعداد و ارقام کافی است، به اظهارات بازرس کل آمریکا و مسئول بازسازی افغانستان توجه کنیم که می گوید: میانگین فقر در افغانستان در سال ۲۰۲۰ به رقم وحشتناک ۷۲ درصد رسیده است، درحالی که این رقم در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۵۵ درصد بود.

همچنین میانگین بیکاری در این کشور از ۲۴ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۳۸ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و هم اکنون حدود ۱۱ میلیون نفر یا به عبارتی حدود ۳۰ درصد از جمعیت ۳۸ میلیون نفری افغانستان با خطر سوء تغذیه و با قحطی مواجه هستند.

فروپاشی تقریباً کامل صنعت ملی و در نتیجه آن، کاهش صادرات به پاکستان به عنوان اولین شریک تجاری افغانستان، در مقایسه با اواسط سال ۲۰۱۹ که حدود ۵۷ درصد کاهش صادرات را نشان می داد، همچنین کاهش ۴۴ درصدی واردات از پاکستان و سرانجام خروج آمریکایی ها باعث می شود، طبق برآورد برنامه توسعه سازمان ملل، افغانستان نیازمند ۶ میلیارد دلار کمک فوری باشد.

اما جمع آوری این مبلغ و پرداخت آن به افغانستان به راحتی ممکن نیست، به ویژه آنکه هم اکنون تمام کشورهای جهان با بحران همه گیری ویروس کرونا و پیامدهای مختلف آن از جمله پیامدهای اقتصادی مواجه هستند.

این درحالی است که بنابر اعلام بانک جهانی با خروج آمریکا و ناتو از افغانستان انتظار می رود، میزان کمک های خارجی به افغانستان ۲۰ درصد کاهش یابد، این در حالی است که طی سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ در این چارچوب ۱۵.۲ میلیارد دلار به بودجه افغانستان کمک مالی شد.

 دستاورد ۲۰ سال اشغالگری آمریکا برای اقتصاد افغانستان/ مهاجرت گسترده نخبگان، کسری شدید بودجه و نرخ بیکاری ۳۸ درصد

این بدین معنی است که افغانستان با چالش های بزرگ و خطرناکی مواجه خواهد شد که در صورت عدم مهار آنها، منجر به فاجعه ای بزرگ در کشور از جمله منازعات سیاسی و نظامی در جبهه های مختلف و فروپاشی مؤسسات و نهادهای حکومتی و مشارکت های اقتصادی با سازمان ها و نهادهای جامعه جهانی خواهد شد.

بر این اساس می توان گفت، آمریکا افغانستان را در وضعیت بسیار نگران کننده و ناآرامی رها می کند و واضح است که بازسازی افغانستان پس از جنگ روند بسیار دشواری است و پیش از هر چیز در ابتدا وابسته به تثبیت اوضاع داخلی است که آمریکایی ها ظرف ۲۰ سال در تحقق آن موفق نبودند و این بی تردید روی شرایط امنیتی کشور و امنیت ملی کشورهای همجوار افغانستان تأثیر می گذارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    8 4
    انتهای آینده‌ ایران که افسادطلبان با مذاکره با آمریکا شیطان بزرگ دنبال آن هستند همین وضعیت اسف‌بار افغانستان است البته با این تفاوت که آمریکا تا ایران ضعیف شده با مذاکرات موشکی و منطقه‌ای را تجزیه نکند دست بردار نخواهد بود
    • محمد IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      0 0
      آفرین صلح آمریکا با ایران یک جکه! هیچ فرقی نمی کنه چه جناحی سر کار باشه ، آمریکا با موجودیت ایران مشکل داره! اگر کمی با تفگر حاکم بر کشور اشغال شده آمریکا ، آشنا باشیم ،این مسئله کاملا روشنه!
    • IR ۰۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      0 1
      اصلاح طلبان با طالبان هم مذاکره می کنند متاسفانه دست اصلاح طلبان و طالبان و امریکا در یک کاسه است
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    9 4
    این را به این اصلاحطلبان غرب پرست بگویید که دیوانه آمریکا هستند و کشور را 8 سال مثل حمله مغول کردند
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      1 3
      عری پرستی بده ولی از نوکری چین و روسیه بهتره. افتاد؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      1 3
      غرب پرستی بده ولی از نوکری چین و روسیه بهتره. افتاد؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      1 0
      ناشناس ۰۸:۲۵ انقدر حرف امریکا و غرب رو گوش کردید که حتی الان چین و روسیه هم با تردید با ایران قرارداد میبندند
  • حسام US ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    12 3
    پیکره جدا افتاده از وطن در کام بیگانگان
    • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      1 0
      همان بهتر که جدا افتاده
  • mojtaba SE ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    5 0
    بهر صورت رهبران آینده افغانستان 3 راه دارن 1_یا باید زیر سلطه و بدهیهای مالی خارجی زندگی کنن 2_,یا تا 100 سال دیگر با توهمات خود ساخته قومی با هم در گیرانه زندگی کنن.3_ یا به سرزمین مادریشون خراسان بزرگ ایران برگردند..انتخاب با خودشان است و موفق باشند .ما که راضی نیستیم یک پدر افغانی به چه کنم چه کنم بیفته.اما با دلسوزی قورت دادن هم نمیشه مشکل رو حل کرد.چون دلسوزی بدون کمک فقط تظاهر است.ما صادقیم اما انتخاب با شما هموطنان خراسانی است..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      0 1
      یعنی بیان رفتاری که با بقیه افغانیها تو ایران باهاشون میشه رو قبول کنند. بعید می‌دونم خیلی مشتاق باشن. و راستی فقط یه بخش از افغانستان یه دوره ای جزو ایران بوده نه همش. همونطور که یه دوره ای ایران جزو افغانستان بوده.
  • mojtaba SE ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    4 4
    اصلاح طلبهای بی ارزش و هرج و مرج طلب و نوکر امریکا رو فقط باید ریخت تو کویر نمک .پاینده رهبر عزیزم
  • جاویدایران NL ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    7 1
    توصیه خیلییییییییی شدید دارم به حکومت، یه فکری درباره باصطلاح رسانه های فارسی زبان دشمن موجودیت ایران بکنید، منظورم بی بی سی و ایران اینترنشنال و من و تو هستن، اینهادر ظاهر دوست نمیدونید چه هادارن میکنن، واقعاً باید بصورت جدی یه فکری برای اینها بشه، اینها مردم رو رسماً عقلشون رو ازشون گرفتن، نمیدونم باید چجوری این کار رو کرد اما بااااااید خیلی جدی فکری دربارشون بشه، اهل فن باید بشینن دور هم تصمیمات جدی و با برنامه بگیرن، باید این شبکه ها بسته بشه، هیچ کشوری اجازه نمیده به همچین شبکه هایی فعالیت داشته باشن، نمونش در امریکا که حتی توئیتر رو از رئیس جمهورشون گرفتن، به چه دلیل؟ چون یک مقدار خیلی ناچیزی نافرمانی کرده بود و خیلی ناچیز تظاهرات خیابانی برپاکرده بود، شماحسابش رو بکنید وقتی یه توئیت زدن ساده رو به ترامپ اجازه نمیدن چطور ممکنه شبکه هایی مثل بی بی سی و ایران اینترنشنال و من و تو رو که ۲۴ ساعته دارن یاغی گری رو ترویج میدن و عقل مردم رو میگیرن تحمل میکردن برای امریکا؟؟ تازه امریکا هیچ دشمنی که ازش قدرتمندتر باشه رو جلوی خودش نمیبینه چون ابرقدرت دنیاست، اگر امریکا یه رقیب جلوش میدید که توطئه میکرد علیه امریکا هیچی رو تحمل نمیکرد.
  • راس IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    9 1
    چطوره که نرخ بیکاریش بهتر از ماست
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      0 1
      اشکالی نداره انقدر افغانی میاد ایران شما هم برو اونجا تا کار داشته باشی
  • مجتبی از زنجان IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    2 0
    چقدر از افغانستان می گوید اون دوستانی که میگن تقسیمات جدید کشوری یعنی افزایش استان ها و حذف پسوندهای نژادی به تمامیت و یکپارچگی کشور ارزش ندارند
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    7 3
    حرف شما درست ولی با وجود تخریب زیر ساختهای اقتصادی و اجتماعی افقانستان چرا ارزش پول آنها بالاتر از ریال زپرتی ایران است تورم در افقانستان خیلی پایین تر از ایران است با۱۹۰ هزارتومان پول ایران یک گوسفند در انجا میشود خرید ولی در ایران یک کیلو اشغال گوشت بنظر تخریب مسولین ما در ایران از آمریکایی ها در افغانستان بیشتر بود
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      1 0
      لعنت بر اصلاحات
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    2 3
    مگه زمان طالبان چی داشتن
    • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      0 0
      قبل از زمان طالبان در زمان کمونیستها و فبلش پادشاهی وضعشون خوب تر بود
  • حمید IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    1 0
    باز خوبه وضع مملکت ما که توسط آمریکا اشغال نشده از افغانستان بدتره
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    افغانستان باید به چند کشور تجزیه بشه چون قومیتهای اون با هم دشمن هستند و حاضرند با هم بجنگند و کشتار کنند افغانستان کشور بشو نیست
  • IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    یهدجوری نوشته تخریب زیرساخت و فرار نخبگان انگار قبلش افغانستان سیلیکون ولی داسته. خوبه قبل امریکا مدرسه هم حرام بود
  • CA ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    آمریکا با استقرار نیرو در کشورهای همجوار افغانستان عملا جنگ را بین آلمالی میخواهد بکند. اگر آمریکا در کشوری مثل تاجیکستان نیرو مستقر کند و اهداف طالبان را بزند عملا طالبان را تشویق به حمله به تاجیکستان و یا هر کشور دیگری خواهد کرد و این غیر قابل پذیرش هست چون با شروع ابعاد بین آلمالی جنگ افغانستان طالبان نیز به جنگ افزارهای مناسب جنگ بین آلمالی تجهیز خواهد شد و نیروهای فرا افغانی را جذب خواهد کرد تا به جنگ آمریکا و هر کشوری که به افغانستان حمله کرده و یا مشارکت داشته خواهد رفت. آمریکا بایستی از این منطقه و کلا غرب آسیا بیرون برود. آمریکا با این رفتار خود در صدد تضعیف منافع کشورهای اروپایی مخالف آمریکا هست و این زنگ خطری برای این کشورها و یا هر کشور دیگری که آمریکا با جنگ های بی پایانش تهدید میکند هست. یک جمله فقط نیرهای آمریکایی تا آخرین نفر سلاخی خواهند شد اگر از این منطقه بیرون نروند
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    سلام سوال ها 1-چرا امریکا از افغانستان با عجله خارج شد ؟2- قدرت در افغانستان واقعا در دست چه کسانی خواهد بود؟3-در صحنه جهانی چه جابجایی قدرت اتفاق خواهد افتاد؟4- چه قدرتهای از خروج امریکا در افغانستان سود خواهند برد؟5- بازنده اصلی در این حرکت در افغانستان کدام کشور است ؟6- طالبان آیا از آزمون حکومتداری در شرایط جدید قبول خواهد شد؟ 7-نقش پاکستان وهند و چین وروسیه و عربستان در افغانستان چه خواهد بود؟8- نقش قطر در مدیریت طالبان چه نقشی خواهد بود؟ 9-کلمه مقاومت میدان و فاطمیون چه نقشی را در افغانستان ایفا خواهند کرد؟10- ایران اسلامی چه نقشی بایددر افغانستان داشته باشد؟
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    يعني شرايط اقتصاد افغانستان بعد از اينهمه جنگ و خونريزي باز هم به مراتب بهتر از ايرانه!!!!
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    با این حال وضع افغانستان از ایران بهتره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس