ایران و روسیه

پیروزی ابراهیم رئیسی فرصت‌ها و چالش‌هایی را بر سر راه روسیه قرار می‌دهد. در جوامع تخصصی ایران و روسیه خوش‌بینی گسترده‌ای مبنی بر این که پیروزی رئیسی روابط روسیه و ایران را تقویت خواهد کرد، وجود دارد.

سرویس جنگ نرم مشرق - مؤسسه خاورمیانه در مقاله‌ای به قلم دکتر ساموئل رامانی کارشناس روابط بین‌الملل از دانشگاه آکسفورد به بررسی سناریوهای احتمالی روابط تهران و مسکو در دوران سید ابراهیم رئیسی پرداخت و نوشت: ابراهیم رئیسی در تاریخ ۲۸ خرداد، در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به پیروزی رسید. پس از پیروزی رئیسی، ماکسیم سوسلوف، سخنگوی سفارت روسیه در تهران، پیامی را از طرف رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین منتقل کرد که پیروزی رئیسی را تبریک گفته بود و متعهد شده بود تا روابط دوجانبه ایران و روسیه را تقویت کند. کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، اظهارات پوتین در مورد تقویت روابط روسیه و ایران را بازگو کرد و خاطرنشان کرد که او اولین رهبر جهانی است که انتخاب رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور آینده ایران را به وی تبریک گفته است.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


فرصت‌ها و چالش‌های پیروزی رئیسی

پیروزی ابراهیم رئیسی فرصت‌ها و چالش‌هایی را بر سر راه روسیه قرار می‌دهد. مقامات روس او را به عنوان یک دوست در نظر می‌گیرند، اما نگران وخامت احتمالی روابط ایران با عربستان سعودی و اسرائیل هستند، که می‌تواند به استراتژی موازنه مسکو آسیب برساند.

پیش‌بینی موسسه آمریکایی از روابط ایران و روسیه در دوران سید ابراهیم رئیسی

تأثیر پیروزی آیت‌الله رئیسی بر روابط ایران و روسیه

در جوامع تخصصی ایران و روسیه، خوش‌بینی گسترده‌ای مبنی بر این وجود دارد که پیروزی رئیسی روابط روسیه و ایران را تقویت خواهد کرد. بوریس دالگوف، کارشناس مؤسسه مطالعات شرق‌شناسی مسکو، پیش‌بینی کرد که  رئیسی همکاری‌های اقتصادی و سیاسی با روسیه را افزایش خواهد داد. ولادیمیر ساژین، عضو ارشد مؤسسه مطالعات شرق‌شناسی، یادآور شد که "روسیه بدون شک در فهرست شرکای دارای اولویت ایران قرار خواهد گرفت"، اما تأیید کرد که روسیه و ایران یک مشارکت موقعیتی را حفظ خواهند کرد.

سید محمد مرندی، استاد دانشگاه تهران، پیش‌بینی کرد که سیاست خارجی رئیسی "به سوی شرق و جهان جنوب متمایل خواهد شد" و این جهت‌گیری مشارکت ایران با روسیه و چین را تقویت خواهد کرد. اگرچه رئیسی از برجام حمایت می‌کند، اما امتناع قاطع او از دیدار با جو بایدن نشان می‌دهد که احیای برجام روابط آمریکا و ایران را بهبود نخواهد بخشید و یا بر سیاست خارجی متمایل به شرق اتخاذشده توسط ایران تأثیر نخواهد گذاشت.

پیش‌بینی موسسه آمریکایی از روابط ایران و روسیه در دوران سید ابراهیم رئیسی

نگرش مسالمت‌آمیز آیت‌الله رئیسی نسبت به روسیه

این گزارش می‌افزاید: نگرش مسالمت‌آمیز رئیسی نسبت به روسیه، محرک‌های سیستماتیک همکاری مسکو و تهران را تکمیل خواهد کرد. در اردیبهشت ۱۳۹۶،  رئیسی نشستی عمومی با رستم مینیخانوف، رئیس‌جمهور تاتارستان، که نماینده ویژه سیاست خارجی پوتین در جهان اسلام است برگزار کرد، جایی که مینیخانوف از تعهد ایران برای تقویت روابط خود با روسیه و تاتارستان قدردانی کرد. از آنجا که این نشست کمتر از یک ماه پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ رخ داد که رئیسی در آن نامزد بود، این گمانه‌زنی را برانگیخت که روسیه در انتخابات ایران دخالت کرده است تا جایگاه خود را در این کشور تقویت کند. از آنجا که مقامات روسیه روابط صمیمانه‌ای با محافظه‌کاران ایران، از جمله علی لاریجانی رئیس سابق مجلس و علی‌اکبر ولایتی وزیر سابق امور خارجه دارند، احتمالاً این حسن‌نیت به  رئیسی نیز تعمیم خواهد یافت.

چالش‌های استراتژی موازنه منطقه‌ای روسیه

این اندیشکده آمریکایی مدعی شد: با وجود این عوامل مثبت، وخامت احتمالی روابط ایران با عربستان سعودی و اسرائیل استراتژی موازنه منطقه‌ای روسیه را به خطر می‌اندازد. در صورت فروپاشی گفتگوی محرمانه و غیررسمی ایران با عربستان سعودی و تشدید جنگ نیابتی ایران و اسرائیل در سوریه و عراق را تشدید کند. اگر این سناریو اتفاق بیفتد، ایران می‌تواند فناوری‌های نظامی پیشرفته روسیه، مانند سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ را از این کشور درخواست کند. اگرچه مقامات روسیه مانند یوری بوریسوف معاون نخست‌وزیر و لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران، گفته‌اند که امکان فروش سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ به ایران وجود دارد، اما روسیه قبلاً از فروش این سامانه ضدهوایی به ایران خودداری کرده است. اگر چنین سناریویی تکرار شود، ممکن است تصور تاریخی ایران از روسیه به عنوان یک شریک غیرقابل اطمینان دوباره پدیدار شود.

پیش‌بینی موسسه آمریکایی از روابط ایران و روسیه در دوران سید ابراهیم رئیسی

حمایت روسیه از احیای برجام

روسیه برای به حداقل رساندن اخلال در استراتژی منطقه‌ای خود، از احیای فوری برجام حمایت می‌کند. ادعاهای اخیر ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، مبنی بر اینکه توافق هسته‌ای ایران قبل از ۲۳ تیر -ششمین سالگرد امضای آن- احیا خواهد شد به همین موضوع اشاره می‌کند.

مؤسسه آمریکایی خاورمیانه در پایان عنوان کرد: در حالی که آینده برجام نامشخص است، احتمالاً ریاست‌جمهوری رئیسی منجر به تقویت روابط روسیه و ایران خواهد شد و در همین حین که روسیه و ایران برای نفوذ در بازسازی سوریه پس از درگیری‌ها رقابت می‌کنند، احتمالاً ائتلاف در اوراسیا و پیوند اصولی آن‌ها نقش مهمی در پیشبرد همکاری‌های دوجانبه در آینده ایفا خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • امیر IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    25 9
    این مقاله رو بکوبید تو صورت اونایی که میگن ایران بدون اجازه روسیه آب نمیخوره
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      9 10
      به حرف دشمن اعتماد نکن مطمئن باش عکس انچه دشمن میگود درست است
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      8 3
      ولی ایران به برکت روحانی و دارو دسته اش بدون اجازه آمریکا و اروپا آب نمی خورد
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    12 23
    کمونیسم شرقی خیلی بدتر از لیبرالیسم غربی است .مردم اروپا و آمریکا هشتاد نود درصدشون در رفاه هستند ولی برا دولت های شرقی چنین چیزی صدق تمی کنه و همین طور برا ایرانی که طی چهل سال اخیر باعث شده نرخ فقر به شدت افزایش پیدا بکنه و به بالای ۶۰ درصد برسه.
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      8 4
      80 الی 90 درصدشون تو رفاهند که اینقدر تظاهرات و راهپیمایی میکنند الان لیبرالیسم غربی ما را بیشتر تحریم و ازار داده یا کمونیسم شرقی؟
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      9 3
      فسیل غربگدا کمتر حرف مفت بزن روسیه کشوری مسیحی است نه کمونیست
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      2 3
      مگه بعد انتخابات 1400 غربگداها باز هم اظهار نظر می کنن ؟!!!
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    17 4
    خیلی هم عالی، به امید گسترش روابط عزتمندانه با کشورهای غیر متخاصم و غیر دشمن مثل چین، روسیه و ونزوئلا و....
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    14 18
    خب که چی چندساله که با روسیه خوبیم چی شده از بدبختیمون کم شده یافقط چاپیدنمون
    • سعید IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      10 8
      آدم دلش برات میسوزه. امثال تو آدمهای حقیری هستن.
    • محمد IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      3 9
      جناب سعید پاسخ مستدل داری بده وگرنه لال شی بهتره
    • جیم IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      3 2
      روسیه دوست هم نباشه در ظاهر دشمن هم نیست. بر علیه ایران در مجامع بین المللی معرکه گردانی نمی کنه تحریم بر علیه ایران وضع نمی کنه شرکت‌ها و بانک‌ها را تهدید نمیکنه که با ایران معامله نکنن و خیلی مسائل دیگر. واقعا درک این واضحات برای برخی ها چقدر سخته و شاید هم غیر ممکن.
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      3 1
      اونی که باید برای همیشه لال بشه شما هستید که نه بویی از منافع مشترک بردید نه سطح درک شما منافع ملی رو درک میکنه و فرق داشتن روابط با یک کشور مستقل مثل روسیه با آمریکای استعمارگر و استکباری رو نمی توانید تشخیص بدهید
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    14 20
    يعني قراره سر دشمني با آمريكا و اسراييل چقدر باج ديگه به روسيه و چين بديم؟!
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      0 2
      آمریکا و اسرائل و ... دشمن ایران مستقل هستند، آنها دشمنی میکنند، توطئه میکنندو ... و امثال شما توقع دارید با دشمنی که انواع و اقسام جنایت ها علیه ما میکنه چه کنیم؟ تسلیم بشیم و نابود شویم؟ توهم اینکه بشود با ایشان مصالحه کرد را آنها کاری با ما نداشته باشند را لطفا نداشته باشید
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      3 0
      همونقدر که صدام و قذافی سر دوستی با یانکیها بهشون باج دادن!!!
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      7 3
      باج اصلی ننگ نامه دولت غربگدا در برجام بود بقیه هرچی هست اداش رو درمیاره
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      6 1
      زر نزن
    • بهرام جان IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      3 1
      آدم تو آفتابه پلاستیکی چایی دم کنه بخوره ولی از آراء باطله شکست نخوره بد دردیه
  • FR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    18 6
    من خودم در بزرگترین بانک اروپایی در بخش مدیریت ریسک کار میکردم و جالبه بدانید که خود اروپا تمام توانایی و امیدش را برای گسترش روابطش با شرق و اسیا و چین و سنگاپور به کار گرفته است . و اقایان بی سواد دل و امیدشان را به کدخدا و همین اروپا بسته اند که خودشان « هَشتِشان، گيرِ هَفتِشان ميباشد ! »
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      1 1
      بله کاملا درسته مطلبی راکه میخوایم بنویسیم باید اشراف کامل به سیاست منطقه ای وفرامنطقه ای کشور که تدوین ویادر حال تدوین مد نظر داشته باشیم همین طوری وغیر علمی چیزی ننویسیم وبلافاصله دوست عزیز دیگر هم قضاوت میکنه تااینکه به ناسزا ها ختم میشه مباحثه هم برای خود متد وروشی دارد
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      8 5
      گسترش روابط با نوکری و باج دادن و ابزار دست روسیه و چین شدن فرق دارد
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      3 2
      چطور هر روابطی با غرب گسترش روابطه ولی باشرق ابزار دست شدنه؟؟! یه نگاه به همین اروپا و کشورهای خلیج بندازی میفهمی با کی روابط داشته باشی ابزار دست میشی!!!!
  • مادربچه هاو معلم مدرسه IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    4 2
    باید اسرائیل و دیکتاتورها ی سعودي وآل های فاسد خلیج فارس ازبین بروند تا غرب آسیا وتمام جهان، به آرامش وصلح برسد.
  • منصور IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    4 8
    روسیه فقط،برا حفظ،حاکمیت خوبه ولی برای مردم هیچ ، فقط،بدبختی
    • ناشناس IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      2 1
      اگر وقتش برسه برای اون کارم به هیچ دردی نمیخوره اگر میراث شوروی سابق از جمله زرداخانه کلاهکهای اتمی رو فاکتور بگیریم توان روسیه در حد یک قدرت منطقه ای و محدودِ
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    2 0
    ۰۸:۱۵ آره راست میگید چون دیدیم زمان سلطنتی پالآنی ها که خودشو در آغوش سرمایه داران لیبرالیسم غربی ها قرار داده بود کشور و مردم ایران گل و بلبل بودن تازه آنهم در زمانی ک جمعیت کشور سی میلیون بوده و هشت سال جنگ تحمیلی شاهد نبوده و چهل سالم زیر اشد تحریم و فشارهای اقتصادی قرار نگرفته بود.....!!!
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 1
    ۰۹:۱۱ همون قدری ک اربابانت نتنیابو و طلامپ بخاطر دشمنیشون با ایران و محور مقاومت هفت تریلیون دلار هزینه بر باد کردن ، احمق اعظم شماها با این همه هزینه های هنگفت خداراشکر نتوانستید حتی یک لشکر یا گردان را پیرو از خودتان کنید اما رهبر معظم انقلاب با یک خطاب میتواند ملل و مردمان اون کشور را متحد و پیرو از خود کنه بدون باج دادن ، اون شماها هستید باج گیر و نون را ب نرخ روز میخورید.......
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    3 1
    ما با هر کشوری که خوی استکباری و سلطه گری نداشته باشد باید رابطه ی حسنه داشته باشیم. روسیه نقش ارزنده ای در حمایت از مقاومت در منطقه داشته است. ضمناً آنچه اندیشکده آمریکایی مدعی شده است که وخامت احتمالی روابط ایران با عربستان سعودی و اسرائیل استراتژی موازنه منطقه‌ای روسیه را به خطر می‌اندازد؛ نمی تواند صحت داشته باشد.
  • FR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    5 1
    خیلی هم عالی
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    3 0
    لعنت به آمریکا پرست روس پرست و بیگانه پرست
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    7 1
    درود بر ابراهیم رئیسی محبوب ما
    • FR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      1 1
      من هم خواهان ایران بزرگ (با استانهای دوران ۶۰۰ صد سال پیش هستم) ولی شرایط روز میگه شرق فعلا بد قولی نکرده و جالبه بدانید در قاره اسیا اکثرا از چین متنفر هستن ولی انه روابطشان بر اساس منافع مشترک هست و راز بقای چین هست ولی غرب فعلا خنجر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس