نفوذ ایران در خاورمیانه - نمایه

اندیشکده رَند می‌نویسد ایران برای مقابله با آمریکا و متحدانش در خاورمیانه از یک «شبکه تهدید» استفاده می‌کند که از چهار دسته تشکیل شده است: هدف‌زن، بازدارنده، ثبات‌آفرین و نفوذگر.

سرویس جهان مشرق - ارتش آمریکا پس از خروج از عراق و سوریه، به‌زودی از افغانستان نیز خارج خواهد شد. اگرچه عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی به معنای خروج کامل آمریکا از خاورمیانه نیست، اما می‌توان شاهد الگویی مشترک در کشورهایی در همسایگی ایران بود که آمریکا در حال ترک آن‌هاست: در هر کدام از این کشورها، نفوذ ایران، اولاً عاملی برای خروج آمریکا بوده، و دوماً پس از عقب‌نشینی آمریکایی‌ها به شکل تصاعدی تعمیق شده است.

نگرانی اندیشکده آمریکایی از «شبکه تهدید ایران» / ایران چگونه دارد خاورمیانه را از چنگ آمریکا درمی‌آورد +فیلم

شهید سلیمانی (دوم از راست) نفوذ نظامی-سیاسی ایران را در عراق و شماری دیگر از کشورهای منطقه تضمین کرد (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› اثر انگشت حاج قاسم روی موفقیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی

›› نقش ایران و متحدانش در بیرون انداختن آمریکایی‌ها

›› گزارش اندیشکده اسرائیلی از قدرت منطقه‌ای ایران

بسیاری از تحلیلگران و صاحب‌نظران آمریکایی معتقدند یکی از دلایل مهم موفقیت ایران در سیاست‌های منطقه‌ایش، استفاده‌ی مؤثر از شبکه‌ی گسترده‌ای از متحدان و نیروهای نیابتی برای تحمیل خواسته‌هایش به آمریکا و بالا بردن هزینه‌ی ماجراجویی‌های آمریکایی‌ها در خاورمیانه است. مقالات اندیشکده‌ای، گزارش‌های دولتی، و طراحان نظامی آمریکا برای اشاره به این شبکه از عبارت «شبکه‌ی تهدید ایران» (Iran Threat Network - ITN) استفاده می‌کنند. اندیشکده‌ی آمریکایی «رَند»، که یکی از تأثیرگذارترین اندیشکده‌های این کشور است، اخیراً طی گزارشی تحت عنوان «شبکه‌ی تهدید ایران: چهار مدل شراکت ایران با عوامل غیردولتی[۱]» به قلم «آرین طباطبایی» (محقق سیاسی سابق اندیشکده‌ی رَند و محقق ارشد سابق دانشکده‌ی روابط بین‌الملل و عمومی دانشگاه کلمبیا که در دولت بایدن به عنوان مشاور ارشد معاونت کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه‌ی آمریکا انتخاب شد)، «جفری مارتینی» (محقق ارشد خاورمیانه در اندیشکده‌ی رَند)، و «بکا وسر» (تحلیلگر ارشد سیاستی در امور جنگ، امنیت بین‌المللی و دفاع و سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه در این اندیشکده) به توضیح این شبکه پرداخته است. در ادامه، خلاصه‌ای از این گزارش خدمت مخاطبان محترم ارائه می‌شود. برای مطالعه‌ی متن کامل گزارش (به زبان انگلیسی) می‌توانید آن را از این‌جا دانلود کنید.

نگرانی اندیشکده آمریکایی از «شبکه تهدید ایران» / ایران چگونه دارد خاورمیانه را از چنگ آمریکا درمی‌آورد +فیلم

برای مطالعه‌ی متن کامل گزارش اندیشکده‌ی رند (به زبان انگلیسی) تحت عنوان «شبکه‌ی تهدید ایران: چهار مدل شراکت ایران با عوامل غیردولتی» روی تصویر بالا یا این‌جا کلیک کنید


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


«شبکه‌ی تهدید ایران» چیست؟

گزارش اندیشکده‌ی رَند این‌گونه آغاز می‌شود:

[بلافاصله] پس از تشکیل جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹، عوامل غیردولتی به یکی از ارکان اصلی استراتژی امنیت ملی و فعالیت‌های این کشور در «منطقه‌ی خاکستری» [فضای مابین جنگ و صلح در روابط میان دو طرف که با رقابت یا درگیری محدود همراه است] تبدیل شدند. رژیم ایران جذب نیروهای خارجی را در جریان جنگ ایران-عراق (بین سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۸) آغاز کرد و از آن موقع تا کنون شبکه‌ی نیروهای نیابتی این کشور به شکل تصاعدی رشد کرده است. امروزه، ایران صاحب ده‌ها هزار نیرو در قالبِ متحدِ نزدیک است که روی آن‌ها کنترلِ تقریباً کامل دارد؛ و ده‌ها هزار نیروی دیگر نیز دارد که روابطش با آن‌ها واقعی، اما بسیار محدودتر [از دسته‌ی اول]، است، و تهران نمی‌تواند در بحران روی آن‌ها حساب باز کند. طبق برخی گزارش‌ها، تعداد این نیروها در مجموع تقریباً ۲۰۰,۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شود. این نیروها «شبکه‌ی تهدید ایران» را تشکیل می‌دهند؛ شبکه‌ی غیریکپارچه از گروه‌های غیرایرانی و غیردولتی تحت حمایت تهران.

نگرانی اندیشکده آمریکایی از «شبکه تهدید ایران» / ایران چگونه دارد خاورمیانه را از چنگ آمریکا درمی‌آورد +فیلم

«نقشه کلی نفوذ ایران در خاورمیانه» به نقل از کتاب «شبکه‌های نفوذ ایران در خاورمیانه»  (نقشه تعاملی)  (توضیحات بیش‌تر(+)

اندیشکده‌ی آمریکایی رَند درباره‌ی اهمیت شبکه‌ی تهدید ایران این‌گونه توضیح می‌دهد:

شبکه‌ی تهدید ایران، نیروی قدرتمندی متشکل از ده‌ها هزار سرباز است. این شبکه در سراسر خاورمیانه و جنوب آسیا گسترده شده است و در آفریقا و آمریکای لاتین نیز رابطه و نفوذ دارد. شبکه‌ی تهدید ایران به این کشور امکان حضور و اِعمال قدرت در سرتاسر منطقه، و همچنین ظرفیت بازدارندگی و آزار دادن دشمنانش را می‌دهد. این شبکه، از گروه‌های متنوع و متفاوتی تشکیل شده است؛ تنوع و تفاوتی که در ماهیت و میزان پشتیبانی ایران از این گروه‌ها و درجه‌ی توانایی تهران در «فرماندهی و کنترل» هر کدام از آن‌ها نیز انعکاس پیدا کرده است. در عین حال، این اختلافات به ایران امکان می‌دهند تا شبکه‌ی تهدید خود را برای دستیابی به چهار نوع هدف سیاسی و نظامی به کار گیرد. [این چهار هدف در ادامه‌ی گزارش توضیح داده شده‌اند].

توضیحات رهبری درباره ضرورت توجه به عمق راهبردی جمهوری اسلامی در خارج از ایران [دانلود]

گزارش مذکور خاطرنشان می‌کند که شبکه‌ی تهدید ایران «در نقطه‌ی تلاقی دو تهدیدی (ایران و بازیگران غیردولتی) قرار دارد که در سند «استراتژی دفاع ملی آمریکا» در سال ۲۰۱۸ و سند «استراتژی امنیت ملی آمریکا» در سال ۲۰۱۷ به عنوان دو اولویت پیش روی دولت آمریکا برجسته شده‌اند.» این گزارش همچنین هشدار می‌دهد که تداوم توسعه‌ی شبکه‌ی تهدید ایران، ظرفیت تهران در استفاده از این شبکه برای تضعیف نفوذ آمریکا و تهدید پرسنل نظامی این کشور در منطقه را افزایش می‌دهد.

نگرانی اندیشکده آمریکایی از «شبکه تهدید ایران» / ایران چگونه دارد خاورمیانه را از چنگ آمریکا درمی‌آورد +فیلم

ایران توانسته خود را به عنوان متحدی وفادار برای دوستانش ثابت کند (+)

 

اجزای تشکیل‌دهنده‌ی شبکه‌ی تهدید ایران

نویسندگان گزارش، به‌اصطلاح «شبکه‌ی تهدید ایران» را بر اساس نقش آن‌ها به چهار دسته تقسیم می‌کنند:

هدف‌زن: گروه‌هایی که نقش‌شان افزایش هزینه‌ی تداوم حضور نظامی پیشتاخته‌ی آمریکا در منطقه است. کتائب حزب‌الله و عصائب اهل‌الحق در این دسته قرار می‌گیرند. این گروه‌ها در نتیجه‌ی فرصتی وارد شبکه‌ی تهدید ایران شدند که حمله‌ی سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق به وجود آورد. هم کتائب حزب‌الله و هم عصائب اهل‌الحق وابستگی زیادی به ایران دارند و متقابلاً تهران فرماندهی و کنترل زیادی روی آن‌ها دارد. ایالات متحده در جریان جنگ عراق از این گروه‌های شبه‌نظامی تحت عنوان «گروه‌های ویژه» نام می‌برد تا نشان دهد این گروه‌ها به نمایندگی از ایران نیروهای آمریکایی را هدف قرار می‌دهند. اگرچه عبارت «نیروی نیابتی» جزئیات روابط ایران با این گروه‌ها را منعکس نمی‌کند، اما این عبارت احتمالاً نزدیک‌ترین توصیف برای اعضای این دسته است.

نگرانی اندیشکده آمریکایی از «شبکه تهدید ایران» / ایران چگونه دارد خاورمیانه را از چنگ آمریکا درمی‌آورد +فیلم

هدف‌زن‌ها که نقش آن‌ها افزایش هزینه‌ی تداوم حضور نظامی پیشتاخته‌ی آمریکا در منطقه است (+)

بازدارنده: گروه‌هایی که نقش‌شان بازدارندگی و آزار دادن دشمنان ایران در منطقه است. حزب‌الله لبنان، سازمان بدر، انصارالله، حماس، و جهاد اسلامی فلسطین در این دسته قرار می‌گیرند. این دسته، بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین دسته از بازیگران غیردولتی در شبکه‌ی تهدید ایران است. جمهوری اسلامی با برخی از این گروه‌ها همسویی نزدیک دینی و ایدئولوژیک دارد و با برخی دیگر از آن‌ها هیچ نقطه‌ی اشتراکی ندارد، جز یک دشمن مشترک. هر کدام از این گروه‌ها درجه‌ی متفاوتی از وابستگی را به ایران دارند و متقابلاً فرماندهی و کنترل تهران روی آن‌ها نیز به یک اندازه نیست. این گروه‌ها در کشورهای مجاور یک‌دیگر، در عراق، سوریه، و لبنان، مستقر هستند و همین مسئله ابزار راحتی برای افزایش عمق راهبردی ایران و ارائه‌ی حمایت لجستیک به نیروهای نیابتی این کشور تا خودِ لبنان فراهم می‌کند. ایران به لطف این گروه‌ها توانسته حوزه‌ی نفوذش را بسیار بیش‌تر از آن‌چه که تصور می‌شد، گسترش دهد، و در عین کاهش هزینه‌هایش در درگیری‌های منطقه‌ای، منافعش را تأمین کند. به عنوان نمونه، حمایت تهران از انصارالله به این کشور اجازه داده تا ضمن گرفتار کردن عربستان و متحدانش در باتلاق یک جنگ بی‌پایان، میان ریاض و حامی اصلی نظامی‌اش، یعنی آمریکا، اختلاف بیندازد.

نگرانی اندیشکده آمریکایی از «شبکه تهدید ایران» / ایران چگونه دارد خاورمیانه را از چنگ آمریکا درمی‌آورد +فیلم

بازدارنده‌ها که آن‌ها بازدارندگی و آزار دادن دشمنان ایران در منطقه است (+)

توضیحاتی درباره حمله انصارالله یمن به کاخ «الیمامه» در پایتخت سعودی [دانلود]

ثبات‌آفرین: گروه‌هایی که نقش‌شان برقراری ثبات در کشورهای متحد با ایران، مانند سوریه، است. فاطمیون، زینبیون، و اتحادیه‌ی میهنی کردستان در این دسته قرار می‌گیرند. توانایی ایران در بهره‌برداری از مشکلات موجود در کشورهای مختلف برای برقراری رابطه و پرورش نیرو، عنصر مهمی در موفقیت این کشور در ایجاد این دسته از عوامل منطقه‌ای است. تهران تلاش کرده تا با اقلیت‌ها و گروه‌های نژادی و دینی‌ای رابطه برقرار کند که در کشورهای همسایه‌اش از حقوق خود محروم شده‌اند؛ و به این ترتیب، راهی برای جذب نیروهایی پیدا کرده که از آن‌ها برای برقراری ثبات در کشورهای متحدش استفاده می‌کند؛ بدون آن‌که نیازی به اعزام نیروهای خودش به میدان جنگ داشته باشد.

نگرانی اندیشکده آمریکایی از «شبکه تهدید ایران» / ایران چگونه دارد خاورمیانه را از چنگ آمریکا درمی‌آورد +فیلم

ثبات‌آفرین‌ها که نقش آن‌ها برقراری ثبات در کشورهای متحد با ایران، مانند سوریه، است (+)

نگرانی اندیشکده آمریکایی از «شبکه تهدید ایران» / ایران چگونه دارد خاورمیانه را از چنگ آمریکا درمی‌آورد +فیلم

ثبات مواضع رهبری در جمهوری اسلامی موجب دل‌گرمی و اعتماد متحدان ایران است (+)

نفوذگر: گروه‌هایی که نقش‌شان گسترش نفوذ ایران در کشورهای دیگر است. حزب‌الله لبنان، کتائب حزب‌الله، عصائب اهل‌الحق، و سازمان بدر در این دسته قرار می‌گیرند. این نیروهای نیابتی و شرکای ایران در ساختارهای سیاسی و امنیتی کشورهایشان ادغام شده‌اند و علاوه بر فعالیت‌های نظامی، شاخه‌های موفق سیاسی‌ای تشکیل داده‌اند که به آن‌ها امکان حضور در صحنه‌ی رسمی سیاسی را می‌دهد. نکته‌ای که شاید جای تعجب داشته باشد این‌که ایران از ادغام این گروه‌ها در نهادها و فرآیندهای سیاسی و نظامی رسمی کشورهایشان استقبال کرده است؛ در حالی که این ادغام، ممکن است به ضرر ایران تمام شود. هرچه جای پای این گروه‌ها بیش‌تر در نهادهای رسمی کشورهایشان محکم می‌شود، میزان فرماندهی و کنترل ایران روی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند، وابستگی آن‌ها به ایران کم می‌شود و استقلالشان از ایران افزایش می‌یابد. با این وجود، ظاهراً از نظر ایران این امتیازدهی‌ها ارزشش را دارند، چراکه موجب تأثیرگذاری تهران روی فضای سیاسی و نظامی این کشورها و تداوم نفوذ این کشور در آن‌ها می‌شوند.

نگرانی اندیشکده آمریکایی از «شبکه تهدید ایران» / ایران چگونه دارد خاورمیانه را از چنگ آمریکا درمی‌آورد +فیلم

نفوذگرها که نقش آن‌ها گسترش نفوذ ایران در کشورهای دیگر است (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› نفوذ بین‌المللی ایران گسترده‌تر از تصور مقامات آمریکاست

›› پیروزی بر داعش عامل تقویت نفوذ منطقه‌ای ایران

›› نگرانی آمریکا از صدور فرهنگ «بسیج» در منطقه

نتیجه‌گیری و پیشنهادات

اندیشکده‌ی رَند موارد زیر را از بررسی به‌اصطلاح «شبکه‌ی تهدید ایران» نتیجه‌گیری کرده است:

شبکه‌ی تهدید ایران در حال حاضر (و در آینده‌ی قابل‌پیش‌بینی) ابزار اصلی تهران برای اِعمال قدرت و وسیله‌ی موردعلاقه‌ی این کشور برای نفوذ در خاورمیانه است.

● اعضای شبکه‌ی تهدید ایران، نه خود تهران، هستند که بیش‌ترین احتمال درباره‌ی حمله‌ی آن‌ها علیه اهداف آمریکایی و غیرآمریکایی وجود دارد.

شبکه‌ی تهدید ایران دوراهی بزرگ‌تری پیش پای آمریکا قرار داده است، چراکه تشدید تنش‌ها میان واشینگتن و تهران، ایالات متحده را ملزم به افزایش حضور در خاورمیانه و کاهش تمرکز منابعش روی سایر اولویت‌های دفاعی این کشور کرده است.

● ضرورت دارد که دولت ایالات متحده رویکردی چندبعدی را برای مقابله با استفاده‌ی ایران از شبکه‌ی تهدیدش در جهت تضعیف منافع واشینگتن یا آسیب رساندن به پرسنل نظامی و غیرنظامی آمریکا اتخاذ نماید.

نگرانی اندیشکده آمریکایی از «شبکه تهدید ایران» / ایران چگونه دارد خاورمیانه را از چنگ آمریکا درمی‌آورد +فیلم

نمایی کلی از «شبکه‌ی تهدید ایران» به ادعای اندیشکده‌ی رند (+)

نگرانی اندیشکده آمریکایی از «شبکه تهدید ایران» / ایران چگونه دارد خاورمیانه را از چنگ آمریکا درمی‌آورد +فیلم

نفوذ ایران در لبنان، یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های قدرت نرم ایران در خاورمیانه است (+)

نویسندگان گزارش همچنین پیشنهادات زیر را به دولت آمریکا داده‌اند:

● دولت و ارتش آمریکا به جای اتخاذ یک رویکرد کلی برای مقابله با شبکه‌ی تهدید ایران، باید با توجه به نقاط ضعف متفاوت اعضای این شبکه، اهرم‌های نفوذ آن‌ها، و روابطشان با تهران، واکنش‌های خاصی را متناسب با هر کدام از این گروه‌ها طراحی کنند تا بتوانند بهتر با شبکه‌ی تهدید ایران مقابله نمایند.

هدف‌زن‌ها، از آن‌جایی که برای مقابله با حضور آمریکا (و به تبع آن، نفوذ واشینگتن) در خاورمیانه طراحی شده‌اند، بیش‌ترین تهدید علیه ایالات متحده از سوی شبکه‌ی تهدید ایران، از جانب این گروه‌هاست. این گروه‌ها به گروه‌های ترکیبی‌ای تبدیل شده‌اند که اکنون در نظام سیاسی و ساختار نیروهای امنیتی عراق ادغام گردیده‌اند. ارتش آمریکا باید مراقب باشد تا اقدام به همکاری ناخواسته با این گروه‌ها نکند.

بازدارنده‌ها تهدید مستقیمی علیه خاک آمریکا و ارتش این کشور به شمار نمی‌روند، اما قطعاً تهدیدی برای شرکای منطقه‌ای این کشور هستند. بنابراین ضرورت دارد که ارتش آمریکا در جهت بهبود توانایی‌های شرکای منطقه‌ایش با هدف توانمندسازی آن‌ها برای به عهده گرفتن تأمین امنیت خودشان تلاش کند.

● برخی از ثبات‌آفرین‌ها احتمالاً در تلاش برای ایجاد ثبات در کشورهای متحد ایران، حضور آمریکا در منطقه را به چالش خواهند کشید. بنابراین، ارتش آمریکا باید برای بهبود عملیات‌های «حفاظت از نیرو» ی خود، نشانه‌های اقدامِ این گروه‌ها علیه دارایی‌های ایالات متحده را شناسایی کند.

نفوذگرها احتمالاً به فعالیت‌های خشونت‌آمیز در خاورمیانه و جنوب آسیا ادامه خواهند داد تا ثبات در کشورهایشان را تضعیف و نفوذ خود در این کشورها را تقویت کنند. ارتش آمریکا برای ناامید کردن امید این گروه‌ها، باید به تقویت روابط ارتش-با-ارتش با شرکای اصلی‌اش در منطقه ادامه دهد تا پیام بازدارندگی را به شبکه‌ی تهدید ایران مخابره کند و ظرفیت شرکایش برای مقابله با این شبکه را تقویت نماید.

نگرانی اندیشکده آمریکایی از «شبکه تهدید ایران» / ایران چگونه دارد خاورمیانه را از چنگ آمریکا درمی‌آورد +فیلم

  «قیس الخزعلی» فرمانده «عصائب اهل‌الحق»، در لبنان و کنار فرماندهان حزب‌الله، روستاهای «متولا» و «کریات شیمونا» در فلسطین اشغالی را رصد می‌کند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› دست برتر دیپلماسی عمومی ایران مقابل اعراب و آمریکا در خاورمیانه

›› ایران آمریکا را در «جنگ سیاسی» عراق و سوریه شکست داده است

›› «امنیت جمعی» و «بازدارندگی چتری» در ائتلاف تحت رهبری ایران


[۱] The Iran Threat Network (ITN): Four Models of Iran's Nonstate Client Partnerships Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    34 8
    ای جانم سردار . فدایت شوم سیدعلی
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      10 37
      خاورمیانه هیچ نفعی برای ما ندارد نفع ما همکاری باکشورهای توسعه یافته شرقی و غربی است ما الان نمی تونیم یه آی سی یا خازن یا ترانزیستور یا دیود بسازیم بهتر است به جای خاورمیانه که هیچ بار فنی و علمی ندارد با تایوان که تراشه های جهان را می سازد بخواهیم در ایران خط تولید بزند بلکه در الکترونیک و هوافضا پیشرفت کنیم آن وقتی که قوی شدیم برگردیم خاورمیانه را از آمریکا پس بگیریم
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      2 4
      مشکلی که بشدت گریبان پیشرفت ایران رو گرفته، اینه که به توانایی های خودمون اعتماد نداریم یا تکیه نمی کنیم. امثال شهید تهرانی مقدم کم نیستن تو ایران. باید به افراد خودی بها بدیم و تا اونجا که ممکنه از وابستگی به کشورای دیگه دوری کنیم.البته تعامل با وابستگی فرق میکنه ولی حرفم اعتماد به نیروی داخل هست
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      3 3
      ساخت بعضی از قطعات اصلا به صرفه نیست و خیلی از کشور های پیشرفته قطعه های خود را از چند کشور محدود تولید کننده میخرند در ضمن هیچگاه امریکا یا کشورهای دیگه وقتی خودشان نیروی بیکار دارند، کارخانه هایشان را در ایران برپا نمیکنند نیاز ما به قطعات الکترونیکی، نیاز به یک قطعه های خاص است که در موارد نظامی بع کار میرود و در داخل ایران امکان تولید و علم و فناوری ش موجود است
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    32 7
    ما منتظر انتقام سخت هستیم.
  • محمد IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    21 8
    خدا رحمت کند قاسم سلیمانی و شهدای فاطمیون را که برای دفاع از عقیده شان که دفاع از مقدسات و مردم بی دفاع سوریه بود به شهادت رسیدن ولی آیا حکومتهای ناموس فروش عرب (فلسطین) کمتر از داعش به ملتهای منطقه ضربه نزده اند
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    13 5
    جالبه که برای هر گروه یه نسخه می پیچه . یعنی این اندیشکده یه گزارش فرمالیته تهیه کرده . بعنوان مثال و در جهت رد ادعای کاملا ناقص این اندیشکده عرض می کنم که 1- تمامی این گروهها یک آرمان دارند و آن اخراج یانکی ها هست 2- تمامی این جمعیت که شما میگویید گروه از دغل بازی غرب آگاه شده اند 3- مهمترین نکته اینجاست که این گروه ها قابلیت تبدیل به دیگری را دارد . یعنی همه چون اراده استکبار ستیزی دارند برای شهادت آماده اند پس نوع درگیری ممکن است سریعا تغییر کند و در مثل گروه هدف زن بشود ثبات آفرین و برعکس . در کل این اندیشکده چندان مالی نیست . باز ممنون مشرق
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    20 9
    شهید سلیمانی عزیز... ببین از روزی که ناجوانمردانه تو رفتی دنیا به چه روزی افتاده. یک روز خوش هم ندیدیم عاقبت ظلم و پایان انسانیت و ایمان
    • یدالله IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      2 2
      مطمئنی که خواب نیستی داداش . همین عوامل موجب نا امنی دنیا شده بودند . از اون موقع مردم منطقه خواب راحت دارند.
    • ناشناس IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      2 3
      آقای ید الله دقیقا منظورتون از همین عوامل کیه؟
  • IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    19 24
    همون تو چنگال آمریکا باشن بهتره ایران چیزی نداره جز وام های ۳۵ درصد و تورم ۳۰۰درصد و رانت های گوناگون
    • مسلم IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      4 2
      تو چنگال آمریکا یعنی افغانستان یعنی عراق باید رو پای خودمون باشیم آمریکا هیچ جایی آباد نکرده که ما دومیش باشیم
  • IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    10 9
    تحلیل جالب بود از بابت اقرارربه نقطه ضعفهای آمریکا. اما در مورد ایران نشان می دهد که آمریکاییها واقعا توان درک و تحلیل جمهوری اسلامی را ندارند و فذموا امت و امامت را نمی فهمند
  • وطنم IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    5 9
    از نظر من، امکان نداره اینها منطقه رو ترک کنند. شما فکر کنید، آمریکا و فرامواسونها 100 سال برای حادثه 11 سپتامبر برنامه ریزی کرده بودند که بیان یه جایی مثل خاورمیانه رو تسخیر و تجزیه کنن. آیا به این راحتی از ثمره ی 11 سپتامبر میگذرند؟
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    3 9
    مقاله ی جالبی بود ،راه کارهاش هم جالب بود
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    6 7
    انشاالله به فضل خدای متعال امریکا را زیر پایمان له خواهیم کرد این وعده روح الله خمینی بت شکن قرن بیستم است
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    11 13
    رهبر چرا بشار اسد را این شکلی به آغوش گرفته
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      3 2
      تا چشمای ظریف دربیاد
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    8 3
    آمریکا هم به کمک شرکایش مثل فرانسه و عربستان که در لبنان نفوذ دارند سعی می کند که اوضاع سیاسی عراق و لبنان را بهم بریزد و سوریه را در وضعیت فعلی نگه دارد یمن هم که فریز شده و این بیشتر به ضرر انصارالله هستش چون انصارالله در حصره و آنطرف سعودی پول می دهد ترابری ترابری سلاح و مهمات و نیروهای چند ملیتی وسط می ریزد در یمن حتی تا ترکیه هم به کمکش رفتن ولی قطعا در نهایت حق پیروز است و آمریکا نمی تواند این همه تهدید و هزینه در غرب آسیا را تحمل کند دیر یا زود باید برود نشانه های رفتنش هم هویدا شده مثلا تلاش انگلیسی ها برای تشکیل نیروی دریایی قدرتمند و دعوت آمریکایی ها از شرکای آسیایی اروپایی برای حضور در منطقه تا این ها جای آمریکایی ها را در منطقه پر کنند تحولات منطقه بیشتر به ضرر آمریکایی هاست دارن دست و پا می زنند .
  • شهین عالی IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    10 5
    تشکر از مطلب و اماده ظهور امام زمان عج ا.. باشیم و درود بر امام خامنه ای مدظله و درود بر شهدای مدافع حرم و دفاع مقدس و درود بر شهید قاسم سلیمانی و مهندس ابو مهدی . که با خون سرخ خود ریشه امریکا جنایتکار را از خاومیانه کنده اند.
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    1 3
    وای ایران خیلی دوست و طرف دار در منطقه دارد
  • امیرو IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    2 3
    "يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم"....خون پاک شهید سلبمانی انتقام سختی از تروریستهای نجس آمریکایی گرفت . عراق بزودی گورستان آمریکائیها خواهد شد.
  • مهدی قاسمی IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    1 2
    این غربی ها یا خوابن یا خوشونو به خواب می زنن. از بیداری و تلاش ملت ها ی منطقه و تلاش آن ها برای رهایی از یوغ فرهنگ منحط غربی وهابی بهایی صهیونیستی، به نام شبکه سازی ایران یاد می کنند وواقعیت را به خیال خودشان تخریف می کنند. آقا موضوع ساده س، بیشتر مردم منطقه آخر و عاقبت نوکری غربی ها رو فهمیدند. فهمیدند که اعتماد به غربی ها و صهیونیست ها آخرش چیزی جز جنگ های طولانی تجزیه و کشته شدن صدها میلیون انسان در منطقه نیست. احمقانس که فکر کنیم اونا به فکر نجات کسی هستند.
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    3 3
    یعنی لورل هاردی نمیتونن اینجوری ما رو بخندونن دمتون گرم خخخخخحخ
  • مسلم IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    3 2
    حاج قاسم یه اسطوره بود یه ابر قهرمان یه مرد واقعی که هر کشوری آرزوی داشتن اینجور آدمارو داره ولی بد به حال هممون که دیگه نداریمش
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    2 4
    خوزستان....
    • امیرو IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      3 2
      لیبرتی هستی!
  • مهدی IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    6 3
    آمریکا باید از خاورمیانه و خلیج فارس برود
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    1 2
    آ.آ.آ
  • جاویدایران NL ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    5 2
    جمهوری اسلامی بعضی راه هارو از نظرمن داره اشتباه میره واین اشتباه باعث هم پر رو شدن خائنین داخلی به ظاهر ایرانی اما غیر ایرانی میشه و هم باعث پر رویی ضد ایرانیان خارجی در دولت های غربی میشه. مثلاً اینکه ما سلاح اتمی داشته باشیم شما نمیدونی چقدر باعث نا امیدی هممممممه دشمنان داخلی و خارجی ایران میشه، از احمق هایی که به ظاهر ایرانی هستن تا دولت هایی که همیشه در فکر نابودی ایران بودن. سلاح اتمی نداشته باشیم این چرخه ادامه پیداخواهد کرد، باید دل دشمنان داخلی و خارجی کشورمونو خالی کنیم، بایداز ته دل نا امید بشن، تنها راه اینه، باید دلشونو خالی کرد.
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    3 4
    جز بدبختی چیزی ندارن واسه ما
  • gafar taba tabayi 65 IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    4 3
    چرا حرف مفت میزنی اگه از سیاست چیزی حالیت نیست ببند . اگه خاور میانه نفعی نداره پس تمام ابر قدرتهای دنیا توی خاور میانه چیکار میکنن 80 درصد انژی دنیا توی خاور میانست بعد ایشون میان زر میزنه
  • رضا IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    2 3
    تو این تحلیل از حیدریون هند چیزی گفته نشد...فراموش نکنین که تو هند حدودا هشتاد میلیون شیعه زندگی میکنه...تقریبا برابر جمعیت ایران.....حیف حیف که هر چقد تو میدون برنده ایم تو رسانه باختیم...یعنی از رسانه داعش هم ضعیفتریم.....واقعا حیف...
  • ایرانی IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    0 2
    واقع مطلب اینکه باجان فداکردن امثال شهید سلیمانی وعمل به وظیفه دفاع ازاسلام مسائل منطقه ای راازبحران به تحدیدوازتحدیدبه فر صت تبدیل کرد.پروژه سوریه که اگرجمع نمی شد.امروزاثرات حاکمیت وهابیهادردمشق رادر ناامنی کشورلمس میکردیم.به لطف خداوتلا ش فدائیان اسلام وایران مسئله شام ازبحران به فرصت تبدیل شد.وامابحران امروزاقتصاد بازمانده ازمدعیان کذاب که تمام تلاش انهازدو دن استقلال ایران است وتاحال سعی دربحران افرینی دارندبرای تبدیل ان بایدبه صورت پروژه ای وبادعوت فدائیان به میدان (هواسمان به مدعیان کذاب باشد)بحرنهارابه فرصت تبدیل کنیم(انشاالله)
  • US ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    1 3
    با اوضاع موجود فکر کنم اولویت نجات ایران از دست خائنین هست که بعضا تا چند وقت دیگه هم قدرت دستشون هست. هر چه به ترک میزشون نزدیک تر می شه ،بیشتر اوضاع خرابتر می شه . خدا عاقبت هممون رو به خیر کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس