هدایت آقایی

آقایی فعال اصلاح‌طلب می‌گوید: اصلاح طالبان در انتخابات از مردم شکست خورد؛ مردم می‌پرسند اصلاحات با ریتم فعلی چه کمکی به ما می‌کند؟

سرویس سیاست مشرق- چه کسی مسئول مرگ اصلاحات صندوق محور است؟ این سؤال این روزها در میان اصلاح‌طلبان دست‌به‌دست شده و هرکدام از دریچه‌ای به آن پاسخ می‌دهند.

اصلاح‌طلبان تندرو پس از شکست در انتخابات اعلام کرده‌اند که اصلاحات مرده است و باید راه دیگری پیدا کرد؛ منظور آن‌ها به کوچه بن‌بست براندازی ختم می‌شود، اما بخش میانه‌رو این جبهه با اعلام برائت از افراطی‌ها خبر از بازبینی و بازسازی  می‌دهد.

چهره‌هایی استخوان خردکرده اصلاح‌طلب چون محمد هاشمی و محمدرضا تاجیک معتقدند: ریشه‌های اصلاح‌طلبی سوزانده شود؛ منظورشان آن است که باید اساسنامه جبهه اصلاحات را از نو نوشت و به احیای چپ سنتی پرداخت.

حزب کارگزاران نیز بافاصله گذاری مشخص میان اصلاح‌طلبان میانه‌رو و اصلاح‌طلبان برانداز سعی کرده تکلیف خودش را با رادیکال‌ها مشخص کند. هدایت آقایی عضو سابق حزب کارگزاران به «مشرق» می‌گوید: اصلاح‌طلبان باید تکلیف خودشان را با مسئله امنیت ملی؛ هویت اسلامی و معیشت مردم مشخص کرده و تلاش کنند بار دیگر اعتماد مردم را نسبت به خودشان جلب کنند.

آقایی می‌گوید؛ اصلاح‌طلبان سال‌ها خودشان را با واژه‌هایی چون لیبرال دموکرات و سوسیال‌دموکرات سرگرم کرده و از وضعیت زندگی مردم غافل شدند؛ انگار فکر می‌کردند اینجا انگلستان است که یک حزب لیبرال باشد و حزب دیگر محافظه‌کار؛ یکی چپ باشد و دیگری راست! این عدم شناخت از جامعه و پرواز در اوهام اصلاح‌طلبان را غافلگیر کرده است.

اگر چه برخی از اصلاح طلبان با تعاریف ویژه از ماهیت حقیقی و حقوقی خود به پایان خط رسیده اند؛ اما بخش دیگر سعی کرده اند در این دریای مواج خودشان را بار دیگر با اصول انقلاب اسلامی تعریف کنند، اخیرا مشرق در سلسله گفتگو و گزارش هایی، باز تعریف هویت چپ ها را به نقد و نظر گذاشته است.

 در ادامه بخش‌های مهم گفتگو با هدایت آقای نماینده سابق مجلس با مشرق را می‌خوانید:

هدایت آقایی با اشاره دلایل شکست جبهه اصلاحات در انتخابات می گوید: اصلاح طلبان در انتخابات از مردم شکست خورد، جامعه از جبهه اصلاحات انتظاراتی داشت که این موارد از سوی آن‌ها برآورده نشد، مردم نیاز به اصلاحات عمیق‌تری داشتند، بخش های زیادی از جامعه می‌پرسند اصلاحات با ریتم فعلی چه کمکی به ما می‌کند؟ این فعال اصلاح طلب ادامه داد:اصلاحات برای آن که حیات سیاسی خود را حفظ کنند، نیاز به بازسازی دارد؛ آن‌ها نیاز دارند ازنظر سازمان‌دهی؛ رفتار با مردم و نیز پلن سیاسی به‌گونه‌ای عمل کنند که مطابق با نیازهای روز باشد.

عضو سابق کارگزاران افزود: البته من فکر می‌کنم نه‌تنها اصلاح‌طلبان؛ بلکه اصول‌گرایان نیز نیاز به بازسازی داشته و اگر آراء سنتی آن‌ها را کنار بگذاریم خواهیم دید که این جریان سیاسی نیز نیاز به تحولات اساسی ازلحاظ شالوده‌های فکری و سیاسی دارد.

آقایی با اشاره به ایده‌هایی چون احیای چپ سنتی گفت: اصلاح‌طلبان دوران طلایی در دهه شصت را تجربه کرده‌اند اما بازگشت به آن زمان برای این جریان سیاسی دیگر امکان‌پذیر نیست؛ به دو دلیل احیای هویت چپ خط امامی دور از دسترس ماست: اول آنکه بازگشت به آن برهه زمانی مقتضی به شرایط فعلی نسل جدید نیست و اصلاح‌طلبان جوان نمی‌توانند با آن مدل خود را تطبیق دهند؛ هرچند من به‌عنوان یک خط امامی قدیمی آن دوران را باارزش دانسته و خود را ازلحاظ هویتی متعلق به آن دوران می‌دانم. دومین مورد آن‌که مردم دیگر با عینک ایدئولوژیک جهان را مشاهده نمی‌کنند پس این بازگشت به عقب برای جبهه اصلاحات مفید نیست، هرچند که باید ارزش‌های دهه شصت از سوی چپ سنتی دوباره احیا شود.

این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: ازنظر من اصلاح‌طلبان باید خودشان را با عوامل دیگری سازمان‌دهی کنند؛ یکی آنکه معیشت مردم برای اصلاح‌طلبان اهمیتی نداشت؛ آن‌ها باید به فکر نان و مسکن مردم نیز باشند؛ مورد دوم بحث امنیت ملی و تمامیت ارضی و ایرانی بودن است که باز جبهه اصلاحات درگذشته اقداماتی انجام داده که باید آن مسیر را جبران کرده و روابط خودش با مردم و نظام و همچنین انقلاب اسلامی را ترمیم کند. مورد سوم آنکه در میان اصلاح‌طلبان ارزش‌های دینی کم‌رنگ شده است؛ اصلاح‌طلب واقعی باید نسبت خود را با تشیع (و نیز احترام با سایر مذاهب اسلامی و آسمانی) مشخص کند.

هر دو جناح سیاسی کشور باید اقدامات اساسی انجام داده و سریعاً خلأهای موجود را پر کنند، اگر اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان مرجع نباشند؛ کسانی با هویت نامشخص پیداشده و فضاهای خالی را پر می‌کنند.

آقایی با انتقاد از اصلاح‌طلبان درگرفتن ژست‌هایی سیاسی شبیه احزاب غربی گفت: برخی اصلاح‌طلبان سال‌ها می‌گفتند ما لیبرال دموکرات هستیم، برخی دیگر می‌گفتند ما سوسیال‌دموکرات هستیم؛ این تقسیم‌بندی‌ها کلیشه‌ای است؛ جبهه اصلاحات خودش را با احزاب انگلیسی مقایسه می‌کرد و می‌خواست شبیه آن‌ها باشد، این حرف‌ها برای مردم نان‌وآب نمی‌شود.

خاتمی و روحانی مردم را ناامید کردند/ رئیس‌جمهوری که در ماجرای بنزین مردم را مسخره می‌کند؛ مسئول مرگ اصلاحات است/ بیش از ۱۰۰ حزب اصلاح‌طلب خانوادگی و سهم‌خواه داریم/ اصلاح‌طلبان می‌خواستند انگلیسی شوند!

نماینده مجلس سوم با پیشنهاد تغییر ساختاری در سازوکار تصمیم‌گیری اصلاح‌طلبان گفت: جبهه اصلاحات باید تنوع احزاب را کم کند؛ بیش از ۱۰۰ حزب و گروه کاغذی؛ خانوادگی و چند نفره تشکیل‌شده و این‌ها هرکدام می‌خواهند با روش خودشان کشور را اداره کنند؛ این احزاب فصلی و سهم خواه باید حذف‌شده و تنها یک یا دو حزب بزرگ اصلاح‌طلب تشکیل شود.

آقایی با انتقاد از سخنان حجاریان در انتشار بیانیه مرگ اصلاحات گفت: برخی از میان اصلاح‌طلبان متأسفانه می‌گویند اصلاحات صندوق محور مرده است. من البته با این گزاره مخالفم، اما اگر اصلاحات صندوق محور مرده است چه کسی آن را کشت؟ به نظر من آن رئیس‌جمهوری که می‌گوید:دولت تدارکاتچی است (خاتمی)، یا رئیس‌جمهوری که می‌گوید صبح متوجه شدم قیمت بنزین عوض‌شده (روحانی) و مردم را مسخره می‌کند، مسئول اصلی قتل اصلاحات صندوق محور هستند. مردم این حرف‌ها را می‌شنوند و از رأی خودشان به امثال روحانی و خاتمی ناامید شده و رأی نمی‌دهند.

خاتمی و روحانی مردم را ناامید کردند/ رئیس‌جمهوری که در ماجرای بنزین مردم را مسخره می‌کند؛ مسئول مرگ اصلاحات است/ بیش از ۱۰۰ حزب اصلاح‌طلب خانوادگی و سهم‌خواه داریم/ اصلاح‌طلبان می‌خواستند انگلیسی شوند!

هدایت آقایی ادامه داد:مردم وقتی می‌بینند یک رئیس‌جمهور قدمی برای آن‌ها برنمی‌دارد از رأی دادن ناامید می‌شوند؛ رأی ندادن برخی از مردم در این انتخابات را باید در همین مسیر تفسیر کرد.

آقایی در پایان با اشاره به تعداد اصلاح طلبان تحریمی و برانداز گفت: کسانی که اصلاح‌طلبان را تشویق به تحریم انتخابات می‌کردند و پس از شکست شروع به سرزنش رأی‌دهندگان کردند در جبهه اصلاحات عمومیت نداشته و در اقلیت هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    11 2
    شرایط بحرانی ای که اکنون به لحاظ وضعیت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاسی در کشور ما از یک دولت به دولتی دیگر به ارث گذاشته است فقط در عصر قجر سابقه داشته است! و این دست آورد جریان تهوع آور اصلاح طلبان است!
    • ایرانی IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      0 0
      سگ زرد برادر شغاله کل سیستم اشکال دارد رئیسی هم بیاد شبانه روز کار بکنه وقتی مدیران پائین ادارات نا کارامد هستند اگر به داد ملت نرسند ایران چند وقت دیگه خدای ناکرده قیامت میشه الان سیمان شده ۱۰۰ هزار خدا لعنت کنه کسایی که کار میتونستن بکنند و نکردن
    • MD ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      0 0
      در دولت جدید خیلی باید مراقب نفوذی‌هایی که از قبل توسط دولت قبل با شکل و شمایل کشمیریها جاساز شده اند باشیم، مانند اوایل انقلاب که دشمن نفوذی‌های خود را در ارگانها با چهره‌های موجه و انقلابی دو آتشه جاساز کرده بود و تا سطح بالا هم پیش رفته بودند. یک تصفیه لازم است که دولت باید به کمک نهادهای امنیتی مخصوصا سپاه انجام دهد، وزارت اطلاعات که در دولت گذشته به نوعی تعطیل بود.
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    11 1
    اف بر وطن فروشان. تحمل 32 سال ننگ و نکبت این جریان باعث بروز مشکلات امروز کشور شده. باید تموم بشه.
  • كريم IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    0 0
    اي حجاريان .... در سوره مجادله قرآن كريم داريم كه حزب فقط حزب خداست و لاغير. برويد و گم بشويد كه از ديدن قيافه هاي شما حال ما به هم مي خورد.
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    2 0
    اصلاح طلبان عمله های فکری انگلیسند .
  • علی IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    1 1
    دوران ریاست جمهوری اقای خاتمی بهترین دوران ریاست جمهوری بوده من جمله تلاش ایشان برای اینکه نگذاشت پرونده ایران به شورای حکام بره در ان زمان هم تحریم بودیم ولی قیمتها در شش سال پایانی دوران ریاست جمهوری اقای خاتمی تکان نخورد چطور دوران طلایی ریاست جمهوری اقای خاتمی را با دوران اقای روحانی که قیمتها ثانیه ای بالا رفت مقایسه میکنید پدر ملت رو دراورد در دوران ریاست جمهوریش هیچ دولتی بی تدبیر تر از دولت روحانی درین چهل و دوسال ندیدیم
  • DE ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    2 0
    چه کسی اصلاحات صندوق محور را کشت؟ خاتمی و روحانی مردم را ناامید کردند/ در حقیقت اصلاحات هیچگاه صندوق محور نبوده است. زیرا با پوپولیستی و درغ و تهمت به رقیب و مهندسی افکار مردم و با فریب مردم و دادن قول هایی که موقع گفتن خودشان هم خنده شان میگیرد و با چوب لای چرخ گذاشتن و زمین زدن رقیب و با تبانی و دادن راتت و وعده وعید به مفتخواران........به این هیچگاه نمیشود صندوق محور گفت.اشکال اساسی انتخابات ما اینجاست که هر کسی با کمال پررویی و پرونده خراب و با اتکا به دروغ و تزویر نامزد میشود. رییس جمهور بایستی مانند جناب رییسی کارنامه افتخار آمیز داشته باشد نه زبان چرب و پررویی نجومی. باید در آینده افرادی انتخاب شوند که اولا فقط یک مشوولیت داشته بوده اند نه ۱۰ جا بخوربخور ثانیا آن مسوولیت را به نحو احسن انجام داده باشند.
  • DE ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    3 0
    چه کسی اصلاحات صندوق محور را کشت؟ خاتمی و روحانی مردم را ناامید کردند/ در حقیقت اصلاحات هیچگاه صندوق محور نبوده است. زیرا با پوپولیستی و دروغ و تهمت به رقیب و مهندسی افکار مردم و با فریب مردم و دادن قول هایی که موقع گفتن خودشان هم خنده شان میگیرد و با چوب لای چرخ گذاشتن و زمین زدن رقیب و با تبانی و دادن رانت و وعده وعید به مفتخواران........به این هیچگاه نمیشود صندوق محور گفت.اشکال اساسی انتخابات ما اینجاست که هر کسی با کمال پررویی و پرونده خراب و با اتکا به دروغ و تزویر نامزد میشود. رییس جمهور بایستی مانند جناب رییسی کارنامه افتخار آمیز داشته باشد نه زبان چرب و پررویی نجومی. باید در آینده افرادی انتخاب شوند که اولا فقط یک مشوولیت داشته بوده اند نه ۱۰ جا بخوربخور ثانیا آن مسوولیت را به نحو احسن انجام داده باشند.یک سازمان برنامه و بودجه متشکل از تمام دانشمندان در تمام حوزه ها بایستی تمام ب برنامه های مملکت را آماده و ابلاغ کند و دولتی هاییکه سابقه و پرونده پاک و موفق داشته اند فقط وفقط اجرا کنند و مردم را با موش آزمایشگاهی عوضی نگیرند..بعد این وعده وعیدهای دروغ انتخاباتی را دیگر نداریم. اگر من بیایم برای هر ایرانی هر ماه یک نیسان بار قاقا لی لی میدهیم .....
  • FR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    2 0
    خب باز هم به انصاف این آقایی البته میمونه این موضوع که آیا در انگلستان هم بین احزاب کارگر و محافظه کار بر سر منافع ملی و سیاست خارجی و حتی موضوعات امنیتی و نظامی اختلافی هست ؟!
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    0 0
    این هم از نخبگان ما کسی که با هو بیاد با هو می رود این قانون لایتغیر طبیعت است
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    0 1
    بابا اصلاحات رو دیگه ول کنید اگر 8 سال دیگه اوضاع همین باشه دیگه اصلاحاتی نیست که مشکلات رو به گردنش بیندازید اگرچه هنوز مسبب برجام نرفته میگید برجام رو ادامه میدیم همونیکه 8 سال با نهایت ناجوانمردی به اون زخم زدیدید حالا این گوی این میدان
    • DE ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      1 0
      ۱۵:۴۵.....اگرچه هنوز مسبب برجام نرفته میگید برجام رو ادامه میدیم همونیکه 8 سال با نهایت ناجوانمردی به اون زخم زدیدید...// راننده بشدت خسته بود کامیون را داد دست شاگرد راننده که خودش یه چرتی بزنه بعد از چند دقیقه پشیمون شد گفت بزن کنار بابا مگه شکار خرگوش داری میری که اینقدر زیکراکی میرونی .حالا کم دان ها و افراد بی مطالعه فکر میکنند گروه جدید مذاکرات میره هرهر کر کر کنه و تو پیاده رو قدم بزنه فیلم بیاد و التماس کنه . بزن کنار عمو بگذار اهلش برن برای مذاکرات. کار هر بز نیست خرمن کوفتن گاو نر میخواهد و مرد کهن.
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    1 0
    بفرمایید از هستی ساقط کردن . آن شالله خدا مزد زحمتکشان رو تو همین دنیا بده که همه ببینند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس