کد خبر 1247597
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶

به گزارش مشرق سید پویان حسین پور در رشته توئیتی نوشت: این چندروزه، رفقای عزیزی چه در توییتر و چه در اینستاگرام، اعلام آمادگی کردند برای حضور جهادی در سیستان و بلوچستان و خوزستان و کمک به تأمین آب برای مردم..

اما اینقدر که من از شرایط دو استان فهمیدم، جنس بحران آب بیشتر زیرساختی و مدیریتی‌ست و حضور نیروی جهادی فعلا تأثیری ندارد.

به‌عنوان مثال، در سیستان و بلوچستان، نیاز به تأمین اعتبارات برای تکمیل شبکه آب‌رسانی هست یا در خوزستان، روند مدیریت بر منابع آبی و توزیع آب باید تغییر کند و یا در هردو استان، ناوگان آب‌رسانی سقایی باید تقویت شود و در این موارد، کار زیادی از نیروی جهادی عادی برنمی‌آید.

پس چه کنیم؟!

اول: مطالبه‌گری جدی و پرفشار برای تغییر روندهای مدیریت آب در هر دو استان دوم: ایجاد کمپین‌های جمع‌آوری کمک‌های نقدی مردمی برای تأمین اعتبار فعالیت‌های جهادی تخصصی در حوزه شبکه آب‌رسانی سوم: مطالبه از تمام نهادهای حاکمیتی برای تأمین تعداد بیشتری از تانکرهای آب‌رسان 

در مورد اول، با قطعیت عرض میکنم تا وقتی مدیران فعلی در حوزه آب هر دو استان بر سرکارند، اوضاع همین است که هست! و تا وقتی برخی روندها و دستورالعمل‌های اشتباه و مانع‌ تراشی‌ های اجرایی حاکم است، تغییر خاصی در حوزه آب‌رسانی به مردم تشنه سیستان و بلوچستان و خوزستان ایجاد نخواهد شد.

در مورد دوم، هم باید مطالبه‌گری تخصیص اعتبارات ویژه بودجه‌ای به هردو استان صورت بگیرد و هم کمک‌های نقدی مردمی بیشتری در اختیار جهادگران متخصص در حوزه آب‌رسانی قرار بگیرد تا سرعت و کیفیت تکمیل شبکه آب‌رسانی که در حال حاضر کند و محدود است، افزایش پیدا کند.

در مورد سوم هم که نقش مُسَکن در کاهش التهاب آبی را دارد، باید از همه نهادهای لشکری و کشوری که امکانات لجستیکی مثل تانکر آب در اختیار دارند، مطالبه کنیم تا بخشی از این امکانات را در به دو استان خوزستان و سیستان و بلوچستان منتقل کنند تا موقتا کمی از تشنگی مردم کاسته شود.

و البته در کنار سه راهکار فوق، خوب است گروه‌های جهادی تخصصی مربوطه هم یا تشکیل شوند و یا گروه‌های موجود جهادی، دانش و آموزش لازم برای فعالیت در حوزه تخصصیِ احداث شبکه آب‌رسانی که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و با فعالیت‌های عمرانی رایج در حرکت‌های جهادی متفاوت است را کسب کنند.

و حرف آخر اینکه قصه‌ی پرغُصه‌ی آب در دو استان مظلوم خوزستان و سیستان و بلوچستان، نه تازگی دارد و نه به این سادگی و به سرعت قابل حل است اما قطعا و یقینا موضوع لاینحلی نیست و اگر عزم و اراده ملی در مسئولین و مردم ایجاد شود، بسیار زودتر از روند موجود، قابل حل است.

ما برای سیستان و بلوچستان و خوزستان چه کنیم؟

ما برای سیستان و بلوچستان و خوزستان چه کنیم؟

ما برای سیستان و بلوچستان و خوزستان چه کنیم؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • بوفالوی عجیب IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    2 0
    مدیریت بحران ، این همه در دانشگاه ها مدیریت فلان و فلان ... راه انداختید این آقایون که دکترای اقتصاد و مدیریت را یدک میکشن معلومه دکترا هاشون در پیتی است اینها را کنار بگذارید وشجاعانه افراد واقعا کاری و با وجدان را انتخاب کنید، در مدیریت که من هم خوندم تا ارشد ولی الان بقال شدم ی بحث داریم بحث پیش‌بینی که به چندین معقوله ختم میشه که مهمترین آنها تاریخی است ، یعنی از تاریخ حوادث و مدت زمان آن راپیش بینی کنیم ، در ایران طی مثلا ۳۰۰ یا ۲۰۰ سال را بلند مدت ، ۱۰۰ و ۵۰ سال میان مدت و ۵۰ سال اخیر را کوتاه مدت در نظر بگیریم و از روی این حوادث تاریخی ی پیش بینی به دست میاد که گاها حتی ۵۰ درصد هم درست باشد می‌توان جلوی سیل ، خشک سالی ، زلزله را با پیش‌بینی گرفت . (دومی گزارشی) ، بررسی گزارشات و اخبار افراد ساکن و محلی و سند سازی و استفاده از الگوی خوشایند بر حسب رفتار و فرهنگ آن منطقه طی همان مراحل بلند مدت ، میان مدت ، کوتاه مدت،(سوم اعمال تاثیر گذار) ادامه و نظارت بر کارهایی که تاثیرات مثبت بر مشکلات دارن هر چند تاثیر کم داشته باشد این نشان دهنده احترام مدیران به مردم است و اعتماد مردم را بالا و مشارکت ایشان را به دنبال خواهد داشت .و مردم دلسوز مدیرانی خواهند شد که زحمت میکشن .
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    3 0
    ویژگی مسئولان خوزستان چیه که غیزانیه، شادگان، بحران آب، هفت تپه و ... درش بوجود میاد و سال های سال هم موندگار میشه؟؟ نهادهای امنیتی با شما هستم! قوه ی قضاییه باشما هستم. مجلس انقلابی، با شمام هستم
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      2 0
      فساد و فساد و فساد و آزادی عمل در فساد
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    2 0
    قرار نيست كار نكرده ديگرى را كس ديگرى انجام دهد كار ديگران كمك كردن درانجام كار فرد ناتوان است نه تمام كار با طرح مطالب غير واقع مردم را خانه نشين شده اندمنتظرند كسى بيايد برايشان راه بسازدخانه بسازد اب بياورد و٠٠٠ سرمايه گذارى كند كارخانه بسازد و٠٠٠وبعد همه اين راهها به رم ختم ميشود تا خارجى نييايد هم چنان خاكستر نشين مى مانيم باورنداريم كه بايد براى راست ايستادن دست به زانو گرفت قرارنيست براى مردم كارى انحام دهيم فقط مانع كار انها تشويم همه چيز درست ميشود
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    2 0
    دولت و نهادهای غیر دولتی موظفند تا خدمات اولیه را تامین کنند... این کارهای جهادی نباید باعث شود تا آن‌ها از انجام وظیفه خود معاف شوند. تنها یک درصد از سود بنیاد مستضعفان!!کافی است تا بودجه لازم برای آبرسانی به خوزستان تأمین شود...امثال این نهادها برای محرومین ایجاد شدند نه اشرافی‌گری و برج سازی.
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    2 0
    كار جهادي فقط بعنوان مسكن عمل ميكنه اون هم تا زمان مشخصي.بعد از اون حتي بعنوان مسكن هم كاربردي نداره.تا وقتي مسوولان با چاپيدن مردم به دنبال خوش گذرانی در بلاد كفري هستند كه شعار مرگش رو محرومان جامعه ميدن روز به روز وضعيت بدتري خواهيم داشت.زودتر به فكر چاره باشيد
  • احمدخواجوند IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 1
    چکار میخواهی بکنی بشین توخونات شعار بده ایران آبادت میکنیم
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 1
    یکدهم کارهایی که در سیستان و بلوچستان میشود در خوزستان شده بود الان این معضلات رو نداشتیم.
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    خداازمسئولین نالایق نگذره
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    اول خبرنگار بی بی سی را اخراج کنید ... چون. در بین بیش از ۱۶۰۰۰۰ شهر قرمز بند کرده به سیستان و بلوچستان و ویدوهای جعلی واز میان. هزاران و روستا وشهر بی اب بند کرده به خوزستان با اجیر کردن ادم کشان الاهوازیه. کرمان مثلا من از وقتی یادمه اب نداشته. و الان ۷۵ سالمه بازم اب نداره ... بابا کرمان قالی داره. پسته داره. ، زیره داره. و خرما داره .. مرکبات داره جیرفتش فقط نصف میوه ایران رو میده .. .، از نفت هم بشتر. ارز میاره. منتها به خصوصی ها. ... یکی نیست مثل بی بی سی به کرمان بند. کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس