جدیدترین اخبار کرونا در ایران| آغاز رکوردشکنی‌ها /افزایش ۲ برابری نرخ ابتلا در برخی استان‌ها/ خوشه‌های خانوادگی و نگرانی‌ مدیریت بحران + نقشه و نمودار

آغاز ثبت‌رکوردهای تازه در پنجمین پیک‌کرونایی کشور باعث شده تا شرایط ویژه‌ای در مدیریت بحران ایجاد شده باشد که اولین گام مدیریت آن اجرای محدودیت‌های ویژه و تعطیلی برخی مناطق است.

به‌گزارش مشرق، بعد از گذشته تنها یک هفته از هشدار کارشناسان نسبت به آغاز ثبت رکوردهای تازه کرونایی در کشور می‌بینیم که این پیش‌بینی به واقعیت پیوسته و به دلیل اوضاع نگران کننده نرخ ابتلا و روند گسترش بیماری محدودیت‌های تازه‌ای در سراسر کشور اجرایی شده است.

در این زمینه شاید اولین راهکار مسئولان وزارت بهداشت برای کاهش هزینه‌های مدیریت پیک پنجم کرونا سختگیری بیشتر در تردد بین شهرستان‌ها بوده و در عین حال برای جلوگیری از جابه‌جایی افراد تعطیلی تقریباً یک هفته‌ای را برای دو کلانشهر تهران و کرج اجرایی کرده‌اند. راهکاری که اگرچه مفید است اما همه مشکل را برطرف نخواهدکرد، چون این محدودیت‌ها شامل جابه‌جایی مسافر با استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیست و می‌بینیم در همان ساعات اولیه اعلام تعطیلی تمام بلیت‌های اتوبوس، قطار و بعضا خطوط هوایی خریداری شد.

به‌گفته کارشناسان بهداشت و درمان اگر واقعا مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم دارند ویروس چموش و سرکش دلتا را در دوره‌ای کوتاه مدت با هزینه‌ای پایین مدیریت کنند بهترین راهکار این بود که در این دوره محدودیت‌های جدید حتی وسایل نقلیه عمومی را هم تعطیل می‌کردند تا از هرگونه جابه‌جایی جمعیت جلوگیری می‌شد؛ چون در شرایط فعلی باید منتظر شکل‌گیری خوشه‌های خانوادگی بیماری در ده روز آینده باشیم چون اغلب این مسافران در واقع ناقلان خاموشی هستند که ویروس را با خود برای خانواده‌هایشان در شهرستان‌ها سوغاتی می‌برند.

استان اصفهان

آرش نجیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان ۳۲۷۹ نفر بودند که  ۱۵۵۰  بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونا ۳۱۵ نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این  مدت ۲۱۹ بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۷۲ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد  ۲۰۴ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر در استان اصفهان را ۷ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲  نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

استان کرمان

 به گفته معاون وزیر بهداشت استان کرمان در هفته گذشته در رتبه دوم بستری‌های کرونا در کشور قرار داشت و براساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده ۱۶۹ شهر قرمز در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۶ شهرستان در استان کرمان قرار دارد.

متاسفانه در استان کرمان هر روز شرایط بد و بدتر شده و آمارهای کرونایی رکوردهای جدیدی را ثبت کردند تا جایی که با بستری ۹۰۹ بیمار قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان، بالاترین تعداد موارد مثبت بستری از ابتدای اپیدمی کرونا تا کنون در استان کرمان گزارش شد.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بیان کرد: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۹۴۵ مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۵۰۳ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: ۸۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۸۵ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۷۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۹۵ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۱۶۹ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۲۶ هزار و ۵۰۱ مورد رسیده است.

وی به فوت ۱۰ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۳ هزار و ۳۳۱ نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان ۲۰۵هزار و ۶۹ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را ۷۶ هزار و ۹۹۵ مورد است.

استان بوشهر

سعید کشمیری از افزایش تعداد بستری‌های کرونایی در بیمارستان‌های استان خبر داد و اظهار داشت: با بستری شدن ۱۱۲ بیمار جدید، اکنون ۵۱۲ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، با اشاره به اشغال بیش از ۹۰ درصد تخت‌های بستری در بخش کرونایی خاطر نشان کرد: با توجه به روند صعودی ابتلا به بیماری کرونا اکنون تخت‌های بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر رو به تکمیل است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در بوشهر از ثبت ۸ فوتی دیگر بر اثر کرونا خبر داد و بیان کرد: ۴ خانم و ۴ آقا بین ۴۶ تا ۸۵ سال سن روز گذشته به سبب ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و اکنون تعداد فوتی‌های کرونایی استان بوشهر به یک‌هزار و ۳۴۵ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه اکنون ۵۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان بوشهر بستری هستند خاطر نشان کرد: ۱۹ نفر از این افراد در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند و با کمک دستگاه اکسیژن‌ساز تنفس می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزایش صعودی بیماران کرونایی را نگران کننده دانست و بیان کرد: تنها راه مصون ماندن از بیماری کرونا رعایت دستورات بهداشتی از جمله استفاده مکرر از ماسک و پرهیز از مسافرت و دورهمی است.

کشمیری از شدت گرفتن تزریق واکسن به گروه‌های مختلف سنی خبر داد و تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده واکسیناسیون گروه سنی ۶۰ سال در حال تکمیل شدن و واکسیناسیون گروه سنی ۵۰ سال به بالا در استان آغاز شده است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر اضافه کرد: تزریق واکسن به گروه‌های سنی مختلف استان بوشهر از مرز ۱۰۰ هزار نفر گذشته است و اکنون روزانه بیش از ۵۰۰۰ نفر علیه کرونا در استان واکسینه می‌شوند.

استان خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۲۱۳آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۹۴ بیمار جدید شامل ۲۶ بستری و ۶۸ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

کامبیز مهدی زاده افزود: از این تعداد ۳۷ مورد از بیرجند، ۱۳ مورد از قاینات، ۱۲ مورد از طبس، ۹ مورد از نهبندان، شهرستان‌های بشرویه و درمیان هر کدام دو مورد، خوسف و سربیشه هرکدام سه مورد، فردوس ۵ مورد، سرایان ۷ مورد و از شهرستان زیرکوه یک مورد جدید شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۶۰۲ تست سریع کرونا در شبانه روز گذشته ۱۸۷ مبتلای جدید شناسایی شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۱۴بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۵۹ نفر دارای تست کرونای مثبت هستند، ادامه داد: از این تعداد ۱۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۳ نفر وخیم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در شبانه روز گذشته با یک مورد جدید فوت، تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به ۹۴۱ نفر افزایش یافت.

وی گفت: در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا، تعداد افرادی که واکسن نوبت اول کرونا را دریافت کردند به ۵۱ هزار و ۱۸ نفر رسید و تا کنون ۲۵ هزار و ۷۱۱ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

استان قزوین

نگاهی به آخرین آمار بیماری کرونا در استان قزوین نشان‌دهنده افزایشی شدن تمامی آمار با بار منفی و کاهشی شدن آمار با بار مثبت است که نشان می‌دهد وضعیت استان قزوین این روزها قرمزتر از همیشه شده است. 

پیمان نامدار، با بیان اینکه آمار بیماری کرونا در ۲۴ ساعت اخیر با افزایش بالایی همراه بود، اظهار داشت: در ۲۴ ساعت اخیر ۴۴۲ مورد قطعی ابتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شد که در مقایسه با روز قبل ۲ برابر شده است. ضمن اینکه آمار بستری‌های روزانه کرونایی نسبت به روز قبل ۲۹ درصد (۲۷ نفر) بیشتر شده و به ۱۲۳ نفر رسید.

وی اضافه کرد: همچنین آمار بیماران بدحال زیر دستگاه کمک‌تنفسی (ونتیلاتور) هم نسبت به روز پیش ۳۷.۵ درصد افزایش یافته و از ۱۶ به ۲۲ نفر رسیده است. در ضمن در شبانه‌روز اخیر ۳ بیمار کرونایی را به خاطر شدت علائم از دست دادیم؛ در حالی که روز پیش فوتی کرونایی نداشتیم و در هر حال نوسان در این حوزه هم با توجه به افزایش  ابتلا و بستری ادامه دارد.

نامدار همچنین از کاهش ۲۳ درصدی آمار بهبودیافتگان در قیاس با روز گذشته خبر داد و گفت: در ۲۴ ساعت اخیر ۵۰ بیمار کرونایی با علائم قطعی نقاهت از بیمارستان‌های ما مرخص شدند که این آمار نسبت به روز گذشته ۱۵ نفر کاهش یافت.

وی ادامه داد: در نهایت آمار مجموع بستری‌های فعلی کرونایی نسبت به روز قبل ۵۶ نفر افزایش یافت و به رقم ۴۶۳ نفر بستری رسید که ۲.۵ برابر بیشتر از کمترین میزان بستری در یک ماه گذشته است. 

وی یادآور شد: از ابتدای بحران کرونا تا امروز در مجموع ۶۹ هزار و ۹۲۵ بیمار کرونایی در استان قزوین شناسایی شده که ۲۷ هزار و ۶۶۴ نفر بستری و ۱۸۴۳ نفر هم به خاطر حجم علایم فوت کرده‌اند. در ضمن ۲۲ هزار و ۸۸۴ نفر از بیماران شناسایی‌شده هم بهبود یافته و ۵۵۵ نفر مشمول بستری موقت شدند.

استان البرز

مهرداد بابایی، در مورد آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان البرز در ۲۴ ساعت گذشته ، اظهار داشت: بیش از ۲۰۰۰ نفر از مردم استان البرز  در ۲۴ ساعت گذشته به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کردند.

وی افزود: آمار بیماران بستری در استان نیز در ۲۴ ساعت گشذته روند صعودی دارد و به حدود ۹۰۰ نفر رسیده است.

سخنگوی ستاد کرونای استان البرز با بیان اینکه شیوه نامه های بهداشتی باید با جدیت در اعمال شود، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۹ بیمار کرونایی بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

بابایی با اشاره به اینکه نکته مهم در پیک جدید بیماری کرونا ابتلای جوانان است ، تصریح کرد: در این پیک کرونا جوانان به نسبت گذشته در معرض خطر بیشتری قرار دارند و تعدادی از فوتی‌های زیر ۴۰ سال جوانانی هستند که سابقه هیچگونه بیماری زمینه ای ندارند.

وی در مورد عدم رعایت محدودیتها در بین برخی از صنوف متذکر شد: با توجه به مصوبه قرارگاه مقابله با کرونا در استان البرز واحدهای صنفی که محدودیت‌های کرونایی را اجرا نکنند پلمب می‌شوند.

استان هرمزگان

شرایط حاد کرونایی و عدم توجه و اعتنای ستاد ملی کرونا سبب شد استاندار هرمزگان خود آستین همت بالا بزند و به فکر تعطیلی ادارت و دستگاه‌های اجرایی هرمزگان بیفتد. 

از امروز تعطیلی در سراسر استان اعمال شده، همچنین اعمال سخت گیری و ممانعت از تردد در ورود به و خروج از شهرها دیگر تصمیم مهم ستاد استانی کرونا بوده است. 

دکتر فاطمه نوروزیان در تشریح آخرین آمار مرتبط با بیماری کرونا در در استان، اظهار داشت: تعداد نمونه گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعا ۳۶۲۹۵۲ بوده که اکثر تست‌های روزانه مثبت است. 

وی افزود: رکورد بستری روزانه و مجموع در استان هرمزگان شکست و این استان در شرایط بدی در مواجهه با کرونا قرار دارد. 

نوروزیان گفت: در حال حاضر ۸۸۸ نفر با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۱۷ بیمار در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و وضعیت ۱۴ بیمار وخیم است. 

وی تصریح کرد: تعداد بیماران قرنطینه خانگی نیز به ۱۱ هزار ۴۰۰ نفر رسیده که خود بیانگر میزان شیوع گسترده و بیماری در این استان است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: متاسفانه در شبانه روز گذشته کرونا جان ۸ بیمار دیگر شامل ۵ آقا و ۳ خانم در محدوده سنی ۴۴ الی ۸۳ سال از شهرستان‌های بندرعباس (۴ نفر)، قشم، میناب (دو نفر) و بشاگرد را گرفت و شمار جان باختگان به ۱۵۶۳ نفر رسید. 

واکسن ایرانی کرونا , کرونا ,

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    من نمیدانم چطور مردم رفتند شمال چرا تعطیل کردند پولدارها قید جریمه را میزنند گردش میزند کرونا بگیرند با پول رفعش میکنند آنوقت ما بدبختیها بشینیم تو خونه تف به شرف این مملکت داری آخه این هوش اسلامیه
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    0 0
    تعطیلی فایده نداره دوباره همه می روند شمال فقط قرنطینه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس