کد خبر 1247963
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷

ایمپلنت دندان بهترین گزینه برای هر کسی است که حتی یک جای خالی در فک خود دارد. چون واقعاً نزدیکترین چیز به دندان طبیعی است. روش ایمپلنت دندان تنها گزینه جایگزینی دندان است که دندان­های موجود و ساختار صورت فرد را بهم نمی­ریزد، اما در عوض، به بیمار اجازه می­دهد با اطمینان غذا بخورد، صحبت کند و لبخند بزند. با این حال، محدودیت­هایی وجود دارد که ممکن است نگذارد بیمار جراحی ایمپلنت را انجام دهند و سن افراد یکی از این موارد است. در ادامه به بررسی حداقل سن لازم برای انجام جراحی ایمپلنت دندان می­پردازیم.

سن ایمپلنت دندان

دلایل از دست دادن دندان

افراد ممکن است به دلایل مختلفی دندان­های خود را از دست دهند که در ادامه به شایع­ترین دلایل اشاره می­کنیم:

از دست دادن دندان در اثر حوادث

اولین دلیل شایع از دست دادن دندان که در نتیجه عوامل مرتبط با افزایش سن نیست، از دست رفتن دندان در اثر تصادف است. هر برخورد ناگهانی به دهان یا فک ممکن است باعث شل شدن دندان در فک شود. در صورتی که ضربه به اندازه کافی قوی باشد، ممکن است باعث افتادن دندان شود. برخی از نمونه­های تصادفاتی که می­توانند باعث از دست رفتن دندان شوند عبارتند از: لغزش یا سقوط، تصادف وسیله نقلیه یا درگیری فیزیکی.

از دست دادن دندان در ورزش

یکی دیگر از دلایل اصلی از دست دادن دندان، تأثیرات مربوط به فعالیت­های ورزشی است. ضربه به صورت و از دست دادن دندان در بسیاری از ورزش­ها از جمله هاکی، فوتبال، بوکس، راگبی و سایر موارد معمول است. در نتیجه برای به حداقل رساندن این خطرات، درفعالیت­های ورزشی همیشه باید از محافظ دهان موثر استفاده کنید.

از دست دادن دندان در اثر شرایط دهان و دندان

دلیل بعدی برای از دست دادن دندان در هر سنی، عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان است.  به عنوان مثال، پوسیدگی بیش از حد دندان ممکن است نیاز به کشیدن دندان داشته باشد. سایر شرایطی که غالباً منجر به از دست رفتن دندان­ها می­شود شامل افت لثه، بیماری لثه و پریودنتیت است که باعث ضعیف شدن بافت لثه حمایت­کننده از دندان می­شود. تغذیه نامناسب، سیگار کشیدن و برخی دیگر مشکلات سلامتی نیز می­تواند باعث از بین رفتن یا شل شدن دندان شود.

همانطور که دیدید، دلایل مختلفی برای از دست دادن دندان وجود دارد که هیچ ارتباطی با سن ندارد. خوشبختانه به لطف پیشرفت­هایی که در حوزه ایمپلنت­های دندانی انجام شده­است، جایگزینی دندان­های از دست رفته آسان تر از همیشه هستند. حال بیایید به نحوه کار ایمپلنت­های دندانی بپردازیم.

ایمپلنت دندان چگونه عمل می­کند؟

جراحی ایمپلنت دندان یک جراحی کاملاً ساده است، اما اجازه ندهید که این سادگی این واقعیت را تحت الشعاع قرار دهد که چندین دهه تحقیق و آزمایش پیشرفته پشت ایمپلنت­های دندانی مدرن وجود دارد. امروزه ایمپلنت­های دندانی از مواد بسیار مقاوم ساخته شده­اند و به گونه­ای طراحی شده­اند که از نظر ظاهری با دندان­های طبیعی شما یکی باشند.

یک ایمپلنت دندانی از سه قسمت اصلی تشکیل شده­است. فیکسچر، تکیه گاه و پروتز(تاج). فیکسچر به طور معمول از یک ماده فلزی یا کامپوزیتی ساخته شده­است تا بتواند باعث جوش خوردن مطلوب استخوان شود و یک اتصال ایمن و دائمی بین ایمپلنت و فک ایجاد کند.

تکیه گاه بخشی از فیکسچر است که مستقیماً به پروتز متصل می­شود. پروتز که به عنوان تاج نیز شناخته می­شود، قسمت قابل مشاهده ایمپلنت است. پروتز/ تاج از نظر شکل و رنگ متناسب با دندان­های طبیعی شماست.

مراحل دریافت ایمپلنت دندان یک پروسه ساده است و به طور کلی قرارگیری ایمپلنت شما فقط حدود یک ساعت طول می­کشد. پس از قرار دادن، حدود 3 ماه طول می­کشد تا منطقه اطراف به طور کامل بهبود یابد و استخوان رشد کرده و به قسمت ثابت متصل شود، به این فرآیند استخوان سازی گفته می­شود.

سن ایمپلنت دندان

چرا ایمپلنت دندان؟

چون ایمپلنت بهترین گزینه برای جبران جای خالی دندان­های طبیعی افراد است. ایمپلنت دندان جایگزین ریشه دندان از دست رفته و همچنین خود دندان می­شود. ریشه جدید ساخته شده از تیتانیوم به شما کمک می­کند تا دندان­های جایگزین شما بهتر از دندان­های مصنوعی در جای خود محکم شود. همچنین از جابجایی دندان­های باقیمانده از موقعیت فعلی شان جلوگیری می­کند. سایر مزایای مهم ایمپلنت دندان عبارتند از:

· توانایی جویدن و صحبت کردن را بازیابی می­کند

· برای تمیز کردن دندان­های ایمپلنت شده نیازی به برداشتن آن­ها از جای خود ندارید

· کاملا طبیعی به نظر می­رسند

· از افتادگی صورت جلوگیری می­کند

با وجود این مزایا، ایمپلنت­های دندانی ممکن است انتخاب درستی برای همه نباشد. این موضوع شامل بیماران زیر 18 سال هم می­شود.

کاشت دندان مزایایی را برای بیماران در محدوده سنی بسیار گسترده ارائه می­دهد.

علی رغم آنچه ممکن است بسیاری از مردم باور داشته باشند، ایمپلنت­های دندانی فقط مربوط به افراد مسن نیستند.

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می­شود فرد در برهه­ای از زندگی دندان خود را از دست بدهد و همه این دلایل تنها وقتی بیمار مسن است اتفاق نمی­افتند. برخی از این دلایل مربوط به بهداشت دهان و دندان است که در هر سنی قابل تجربه است و ممکن است منجر به کشیدن دندان شود، در حالی که برخی دیگر مربوط به تصادفان است که نمی­توان پیش بینی کرد در چه سنی اتفاق می­افتند.

ایمپلنت­های دندانی را نباید با دندان مصنوعی اشتباه گرفت. معمولا ایمپلنت دندان برای یک یا چند دندان انجام می­شود و همه دندان­ها را دربرنمی­گیرد.

سن ایمپلنت دندان

چرا کودکان و نوجوانان کاندیدای مناسبی برای انجام ایمپلنت دندان نیستند؟

قبل از اینکه بیمار بتواند کاشت دندان انجام دهد، باید فک کامل داشته باشد. رشد کامل فک معمولاً تا اواخر سال­های نوجوانی یا حتی اوایل بزرگسالی اتفاق نمی­افتد. بنابراین، دندان­پزشکان به ندرت برای افراد 17 سال یا کمتر ایمپلنت دندان انجام می­دهد.

در مطب دکتر مهدی سزاوار جراح ایمپلنت و فک صورت و برای تعیین اینکه بیمار نوجوانی برای ایمپلنت دندان آماده است یا نه، از استخوان­های فک او تصویر رادیولوژی فک گرفته می­شود و سپس دکتر تشخیص می­دهد که فک بیمار رشد کافی برای انجام عمل جراحی را کرده­است یا خیر. البته برای بیماران زیر 18 سال که مایل به جایگذاری دندان­های از دست رفته با روش ایمپلنت­های دندانی هستند، اجازه والدین نیز لازم است.

سن ایمپلنت دندان

جمع­بندی

بیشترین تفاوت بین بیمارانی جوان و مسنی که خواهان انجام جراحی ایمپلنت دندان هستند، در وهله اول چگونگی از دست دادن دندان است. افراد جوان در بیشتر مواقع در اثر تصادف دندان­های خود را از دست می­دهند در حالی که افراد مسن در اثر پوسیدگی و بیماری دندان­های خود را از دست می­دهند. صرف نظر از اینکه دندان­های طبیعی خود را چگونه از دست داده­اید، برای اینکه راحت تر به فعالیت­های روزانه مانند صحبت کردن، غذا خوردن و.. بپردازید، شما را تشویق می­کنیم تا به مطب دکتر سزاوار بیایید و یک جلسه مشاوره داشته باشید.

دکتر مهدی سزاوار نفر سوم آزمون بورد جراحی دهان فک و صورت هستند و عضو هیئت علمی دانشکده دندان پزشکی دانشگاه، ایشان در حیطه کاری خود مقاله­های بسیاری چاپ کرده­اند. ایشان خدمات مختلفی از جمله جراحی ایمپلنت، جراحی فک، جراحی­های زیبایی صورت و.. انجام می­دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت می­توانید به سایت رسمی ایشان مراجعه کنید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس