داعش

ناظران بر این باورند که با وجود شکست داعش، حضور آن در سوریه، عراق، لبنان و کشورهای دیگر ادامه دارد.

به گزارش مشرق، کارشناسان مسائل استراتژیک درمورد انفجار تروریستی شهر صدر در بغداد پایتخت عراق می گویند که این کار داعش به قصد انتقام نبود، بلکه برای انجام یک ماموریت بود و آن، ضربه زدن به ثبات آن منطقه بود.

بیشتر بخوانید:

درگیری نیروهای عراقی با تروریست‌ها در مرز عربستان

به گفته این کارشناسان، اگر به سرچشمه پیدایش داعش نگاه کنیم متوجه می شویم که این گروه ماموریت مشخصی دارد و عامل محرک آن نیز در هر زمانی که بخواهد این گروه را به میدان می فرستد. کارشناسان تاکید کردند که حادثه الصدر عراق اولین بار نبود و آخرین نیز نخواهد بود و استعفای رئیس دستگاه امنیتی عراق بر آن تاثیری ندارد.

به عقیده ناظران، اکنون حضور داعش در عراق در چهارچوب یک ارتش نظامی قدرتمند نیست، بلکه به سلول های خفته ای بدل شده که هروقت فرصت مناسبی پیدا کنند و مکان و هدف خود را بیابند، دست به فعالیت می زنند.

به گفته این ناظران، آمریکا در عراق شکست خورده اما همچنان در آنجا حضور دارد. زیرا عراق را منطقه ای همواره ناامن می خواهد تا نفوذ خود بر آن را حفظ کند. آنها بر این باورند که آمریکا و طبقه سیاسی فاسد در عراق همواره با زندگی شهروندان عراقی بازی می کنند.

کارشناسان معتقدند که آمریکا امنیت عراق را دچار تزلزل کرد تا به بهانه حفظ این امنیت و با هم‌دستی دولت الکاظمی، نیروهای خود را در این کشور ابقا کند.

کارشناسان ضمن تاکید بر اینکه جنگ واقعی با داعش نه جنگ نظامی، بلکه جنگ امنیتی و اطلاعاتی است، خاطرنشان می کنند که همکاری آمریکا و الکاظمی، ضمن حذف تمامی فرماندهان امنیتی و اطلاعاتی صورت گرفت که در پیروزی علیه داعش نقش داشتند. نمونه آن، کنار گذاشتن سپهبد سعد العلاق رئیس واحد اطلاعات ارتش و ابو علی البصری رئیس ستاد نیروهای حشد الحشبی بود.

کارشناسان متذکر می شوند که آنچه در عراق اتفاق می افتد، به منزله سردرگمی حکومت عراق است. فعالیت های بدخواهانه آمریکایی نیز درصدد برکنار کردن فرماندهان امنیتی، اطلاعاتی و نظامی از صحنه است و از آنجایی که فرماندهان مذکور سدی در مقابل پیشروی تروریسم به شهرها و مناطق مسکونی بودند، با کنار رفتن آنها، رسیدن به این مناطق نیز برای تروریست ها آسان گشته است.

کارشناسان خاطرنشان می کنند که حکومت و فرمانده کل عراق کسانی بودند که تعمدا و تحت هدایت سفارت آمریکا، پرونده امنیت عراق را به خانه اول بازگرداندند تا به بهانه اینکه نیروهای عراق قادر به مهار ناامنی نیستند، زمینه را برای ماندن نیروهای آمریکایی در عراق فراهم کنند.

پژوهشگران بر این باورند که انتخابات پیش روی عراق برای آمریکا دغدغه آفرین است، چرا که این انتخابات ساختار حکومت را تغییر می دهد و به سود آمریکا نخواهد بود. بنابراین سفارت آمریکا با همکاری دولت الکاظمی تلاش می کند تا این انتخابات را به تعویق بیندازند.

تحلیلگران تاکید می کنند که انفجار تروریستی بازار شهر الصدر، حمله ای هدفمند و نقشه ای استراتژیک برای تضعیف عراق و بازگرداندن آن به فرقه گرایی بود.

تحلیلگران خاطرنشان می کنند: نقشه هایی که از سال 2019 تا کنون با آتش سوزی، تظاهرات و حوادث بسیار دیگری درصدد نابود کردن عراق و مردمش بود، با شکست سختی روبرو شد. رسانه هایی که برای تخریب روحیه شهروندان عراق و ایجاد روحیه عصیانگری و ویرانی برای آنها بودند نیز در رسیدن به هدف خود ناکام ماندند. لذا طبیعی است که پس از ناکامی این نقشه ها، دشمن به ابزارهای دیگری متوسل شود. یکی از این ابزارها برافروزندگان جنگ های فرقه ای در عراق هستند که با ایجاد درگیری هایی از این قبیل، روند توسعه و اصلاح را در این کشور متوقف می کنند.

تحلیلگران تاکید می کنند که حملات صورت گرفته به شهر الصدر و بیمارستان الحسین و بیمارستان های دیگر و همچنین وزارت بهداشت، حملاتی هدفمند بوده که داعش به تنهایی آنها را انجام نمی دهد، بلکه از سوی نیروهای بدخواه دیگری حمایت می شود که هویت آنها بر همه آشکار است.

به گفته این تحلیلگران، تغییر یک فرمانده گروهان یا فرمانده کنترل یا فرمانده منطقه امنیتی مشکل عراق را حل نمی کند، زیرا این مشکلات عمیق تر از آن است که با جابجایی افراد برطرف گردد.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    0 0
    چرا سلول‌های خفته داعش در این زمان در عراق بیدار شدند؟ چون متاسفانه از اول نکردنشون داخل سلول . چون بنا نیست داعش از بین بره همینطور که ما نفوذی و جاسوس امریکایی داخلمون داریم در عراق هم بیشترند و اینها با دستور از امریکا داعش را ترو خشک میکنند .مگر منافقین یا گروه عجق وجق پالانی ها یا دیگر تروریست ها در ایران منتظر دستو.ر امریکا نیستند .به وقتش دست در دست داعش به صف ته کفش امریکا را لیس میزنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس